[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:56

Gefeliciteerd EllyC! Bon Coeur is echt een gave hengst, jouw merrie is Connemara toch?

Muronia verstandig te gaan scannen, wat een gedoe.

Cynthia fijn dat de uitslagen goed zijn, scheelt toch weer.

Vandaag weer gescand, ze gaat niet heel hard maar er groeit wel wat. Maandag weer scannen. Ik heb het even gehad over opnieuw een kweek afnemen, maar omdat ze nu totaal geen vocht in de baarmoeder heeft, is het advies toch geen nieuwe swab te nemen omdat daarmee juist ook weer reactie kan optreden. Dus enkel dichtzetten. Prima. Overigens heb ik de dame vandaag ook mee op wedstrijd genomen, heerlijk gereden ondanks naderende hengstigheid en mooi 2 winstpunten.

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:45

Maar vorige x was ze vuil? Dan vind ik dat wel een raar advies, je weet nu niet of het wel gelukt is om het erg te krijgen. Mijne had ook geen vocht, maar was helaas wel vuil. Is vandaag met antibiotica gespoeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 20:43

Ik zou ook swabben (nieuw woord? :)) ) als ze vuil is geweest. Zeker dan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:22

Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties.
Mijn merrie is inderdaad een connemara, ik kon helaas niet naar mijn zin slagen binnen het stamboek en ik had nog een "tegoedbon" van verleden jaar bij deze hengstenhouder. Dat was wel voor een andere hengst maar dit was dit jaar helaas niet meer te krijgen in NL.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 02:07

Muronia jaa klopt, bij Liezella wist ik het ook al met dag 3. Kan eigenlijk niet, maar toch was ze duidelijk anders
Vindt het maar heel raar bij wainonia. Ik ben benieuwd bij de laatste scan

Kiki. Nog niet heel veel vergelijkings mogelijkheden. Maar als ze zo anders is. Zou het goed kunnen

Ik heb hier niet de mogelijkheid om veulen apart te zetten. Dus we houden het hierbij. Is altijd goed gegaan. Veulen op de trailer en rijden. Merrie roept misschien één keer en klaar.

Cynthia. Dat zijn fijne uitslagen. Wat stoer van blue

Veronique. Ik hoop geen merrie :') kan er geen meer bij hebben

LAdonna. Hopelijk lukt het deze ronde wel

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:11

Cynthia wat fijn van die uitslagen! Ik denk dat het wel goed zit bij Veronia maar het is toch fijn om nog even weer de bevestiging te krijgen.

LaDonna ik zou toch voor die swab gaan om de redenen die al genoemd zijn. Gewoon je eigen wil daarin volgen hoor.

AM ik hoop dat je het nu weer goed hebt, zou mooi zijn. Hoe oud is Wild Thing nu, ook 19 net als Wainonia of is ze geen KWPN?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:26

Ik zou ook weer swabben.

Muronia ik ben erg benieuwd, zou stiekem toch een leuke verassing zijn als er toch wat in zit!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:26

Gefeliciteerd Muronia :-)

Fijne uitslagen Cynthia. Parmantig dinkie is het zo op de foto.

Ik lees alles mee en ben dankbaar voor jullie adviezen. De kogel is door de kerk. Kreeg een súper aanbod van de hengstenhouder. Die bood aan om mijn merrie en onze ruin naar het dekstation te brengen om daar onder begeleiding nog een keer te proberen en onverdund.

Vooral omdat er wel wat twijfels zijn over de aanpak van de huidige dierenarts die iets voorzichtig lijkt te zijn (niet willen wegspuiten, drie rondes insemineren bij eitje van 4 cm en twee dagen later nog een keer insemineren omdat ei niet weg was).

Ik dénk trouwens dat ze wel even drachtig was. Haar karakter was zo veranderd (vooral onder het zadel) in de afgelopen twee weken. Gisteren zat ik weer op m’n ouwe vertrouwde drakin haha.

Lang verhaal kort: ik wilde dankbaar gebruik maken van het aanbod. Tot ik thuis kwam en mijn merrie compleet over de zeik aantrof. Buurman heeft twee nieuwe robot mowers aangeschaft om de aangrenzende weilanden te maaien. Ik weet niet wat het is met die krengen, maar mijn paarden hebben er bizar veel last van.

Voordat deze stress voorbij is bij haar ben ik weken verder (weet ik nog van de vorige robo mower, die stuk ging toen ze eindelijk gewend waren). Nu opnieuw insemineren is onhandig om die reden.

Dus breng ik haar volgend jaar naar het hengstenstation. Dat voelt voor nu als de slimmere keuze gezien de omstandigheden. Heeft me nu al genoeg gekost. Helaas zonder resultaat, dat ik deze extra kosten liever skip.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:36

Ugh zulke stress kan idd flink tegen werken..
Ontzettend balen..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:52

Cynthia82 wat fijn dat de testen goed waren. En stoere I hoor.

LaDonna75 wat is het soms lastig met wat de een adviseert en wat de andere weer.
Maar duim voor je dat het lukt.

AM_Horses haha ik ook niet hoor. Maar was meer gewoon iets wat opvalt zeg maar.
Maar fijn dat Winston weer lekker thuis is.

Muronia van harte gefeliciteerd Y)(^)

Olympia96 lastig allemaal zeg, en dan ook nog het nieuwe speeltje van de buren.... Maar wel een fijn aanbod van de HH
Maar kan je keuze goed begrijpen hoor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:55

Hier lastige beslissing, gister en vandaag gespoeld, maar ze zou ook vandaag geinsemineerd kunnen. Niet ideaal, maar dan zouden we morgenmiddag voor de 3e x kunnen spoelen wat wellicht genoeg is.

Maar ja, als ik nu oversla wordt het wel heel laat....

Dus toch maar gokken en vandaag insemineren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:06

fokfanaat, duim dat het gaat lukken!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:24

Ik duim mee Fokfanaat!

Olympia, bij de hh zijn die robo’s niet. Wellicht pakt t dan alsnog? Die 100 extra is slechts een druppel op de gloeiende plaat denk ik altijd. Niet geschoten altijd mis!

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:52

Dank jullie allemaal voor jullie reactie. Ik heb hem toch maar gelijk er af gehaald. Boston haar uier is inmiddels ook wat geslonken. Diamond word nu oom rustiger. Eerste 2 dagen heeft hij zijn hoofd boven zijn ogen opengehaald door in de stal steeds langs de muur te lopen. Eerste 2 dagen liet hij zijn brokjes ook liggen en zijn hooi ook. Nu zag ik gisteren dat die al wat aan het eten was. Het is alleen als hij mij hoort of Boston roept een keer dat die terug hinnikt. Boss is eigenlijk heel chill. Ze roept zo nu en dan een keer, maar doet gewoon wel haar eigen ding. Alleen als ze buiten op de paddock staat loopt ze heen en weer steeds. Hopelijk verminderd dat ook na een tijdje.

Het is vandaag hier 32 graden, dus de paarden gaan door de wasstraat een keer vandaag. Even lekker verkoeling en tutten. Even lekker “Pennytime” _O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:12

Bedankt voor de felicitaties!

Olympia.. ik denk dat ik ze ook nog weg zou brengen nu. Zoals al gezegd, daar hebben ze die stress niet.

Fokfanaat ik hoop dat het genoeg is dan zo. Je hebt nog een paar dagen om te spoelen op zich dan na insemineren.

Balko daar geloof ik niet zo in (al zou het fantastisch zijn), maar ik wil wel even weten wat er daar binnen nu aan de hand is bij haar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:19

Andere kant, hoelang zou je de weg brengen? Ruim tot de 18 dagen draxht ofzo? K denk dat alleen weg brengen voor inseminatie weinig nut heeft. Dan zijn ze alsnog in de stress voor t nestelen etc. Werkt vaak niet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:04

Kayley95 schreef:
Dank jullie allemaal voor jullie reactie. Ik heb hem toch maar gelijk er af gehaald. Boston haar uier is inmiddels ook wat geslonken. Diamond word nu oom rustiger. Eerste 2 dagen heeft hij zijn hoofd boven zijn ogen opengehaald door in de stal steeds langs de muur te lopen. Eerste 2 dagen liet hij zijn brokjes ook liggen en zijn hooi ook. Nu zag ik gisteren dat die al wat aan het eten was. Het is alleen als hij mij hoort of Boston roept een keer dat die terug hinnikt. Boss is eigenlijk heel chill. Ze roept zo nu en dan een keer, maar doet gewoon wel haar eigen ding. Alleen als ze buiten op de paddock staat loopt ze heen en weer steeds. Hopelijk verminderd dat ook na een tijdje.

Het is vandaag hier 32 graden, dus de paarden gaan door de wasstraat een keer vandaag. Even lekker verkoeling en tutten. Even lekker “Pennytime” _O-

Heeft hij ook een vriendje of staat hij nu alleen?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:01

Kayley. Ooh afspenen op dezelfde stal waar de merrie staat is nooit eenvoudig. Ze horen elkaar nog. Fijn dat uier alwel geslonken is. Was het zo'n vroeg veulen?

Olympia. Ik ben het ook wel met balko eens

Fokfanaat. na insimineren/eisprong de laatste keer spoelen is geen optie?

Kiki. Ik snap het. We moeten nog even wachten tot we het weten

Muronia. Klopt wild Thing is nu idd ook 19. Ze is goed fit, maar altijd lastig drachtig te krijgen. Leeg laten doe ik liever niet meer op deze leeftijd.
Wainonia zal misschien niet drachtig zijn. Maar is toch raar dat ze uitvloei heeft maar schoon was?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:10

Kayley waarom speen je eigenlijk zo vroeg als ze toch bij elkaar op stal blijven?
Dan zou ik hem er lekker nog even bijlaten!
Ik snap het als het laat in het seizoen zou zijn en je een opfok groepje hebt, maar als hij nu dan alleen staat lijkt het me niet fijn voor zo’n kleine baby…

Layla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:58

Hallo iedereen. Ik lees al een tijdje mee en had gehoopt hier leuk nieuws te kunnen plaatsen, maar het gaat nu meer de vraag worden of iemand hier ervaring mee heeft.
Afgelopen jaar geprobeerd om mijn merrie drachtig te krijgen en na 2 mislukte pogingen een swab laten nemen om te kijken of ze niet vuil is. Hieruit is gekomen dat ze een gist in de baarmoeder heeft (tot 2 keer toe hetzelfde testresultaat)
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit te behandelen? Mijn veearts had het over medicatie wat nogal agressief spul is. Ook niet fijn voor de merrie dus, en geen garantie dat de gist daarna compleet weg is.

Voor degene die hun merrie(s) wel drachtig hebben, gefeliciteerd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:06

Ik zou zelf nooit aan een agressief medicijn beginnen waarbij t paard pijn heeft terwijl het probleem op zich niet pijnlijk is voor het paard. Ik heb helaas geen ervaring met gist. Wel met advies (of nja, laten weten van) agressieve medicatie.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:19

Behandelen met betadine, hebben ze geen last van verder.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:49

Olympiade, wat jammer dat het seizoen ophoudt voor jou. Persoonlijk had ik haar ook uit de stress gehaald en naar de hengst toe gedaan. Maar ik weet natuurlijk niet of je zit te wachten op een later veulen of dan idd lever vroeg probeert volgend jaar.

Layla, zelf geen ervaring met een gist maar het klinkt niet fijn. Hopelijk kun je het goed behandelen met b.v. het advies van Vulina.

Kaler, hopelijk snel rust terug. En ik hoop idd dat de kleine ook lekker buiten staat met een vriendje.

Ik heb vanavond bij het binnen zetten mijn shetmerrie maar even voor de box van de ruin gezet. Ze vond hem duidelijk niet lief dus hopelijk heb ik het eergisteren toch niet goed ingeschat. Ik verheug me echt weer op een kleine frummel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:15

AM ik snap heel goed dat je die niet leeg wilt laten. De uitvloei bij Wainonia is wittig, niet bruin of troebel, dat vind ik ook raar want dat zou bij een ontsteking passen. Het kan ook niet uit de baarmoeder zelf komen zou je denken omdat ze al maanden niet meer hengstig wordt en de baarmoedermond dus dicht zou moeten zitten. Altijd aparte dingen met deze merrie he? Van harte gefeliciteerd trouwens!

Veronique was ze gescand dan of heb je alleen geschouwd?

Layla02 welkom en jammer dat je nog geen ander nieuws hebt. Ik denk dat de tip van Vulina een goeie is, dat zou ik voorstellen aan je da.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 06:57

Het vreemde is dat ik haar ook nog niet hengstig heb gezien. Dacht even dat ze er zaterdag mee begon, maar toch is het nog niet zoals anders. Ze krijgt nl mestwater en begint altijd te contacten met de buurpony’s (stonden vier ruintjes en normaal staat ze naar hen te staren en hinniken).
Qua gedrag onder zadel wel weer een mening zoals normaal. Het is beetje vreemd. Afwijkend van andere periodes.

Ik wil echt niet switchen van hengst. Ik kan behoorlijk wat kanten op binnen de Gelderse paarden, maar ik kan de helft al schrappen omdat ze niet aan mijn ‘beeld’ voldoen. Heb deze als veulen gezien en toen wist ik dat ik deze combi graag wilde. Anders hoeft het niet :o

Ergens heb ik de twijfel of ze niet toch drachtig is. Heb jij dat ook niet Muronia? Nu het zo lang wegblijft?

Met de rare klimaatwisseling vind ik het eerlijk gezegd voor ons (en hoe we de paarden aan huis hebben) echt wel laat worden. Helemaal omdat ze uit haar normale cyclus is.
En ze zou dan na de inseminatie naar huis komen waar de stress weer toeneemt. Hoewel de grasmaaiers (gelukkig) alweer stuk lijken sinds zaterdag en ze nu relaxt is, weet ik zeker als ze weer gemaakt worden dat ze dan eerst weer terug bij af is.

Alles wat ik gedacht had: niet dit! De natuurlijk volgt een eigen koers. Er zal wel een reden voor zijn denk ik dan :Y)