[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:02

Vienna; lastige situatie.. Ze hebben personeel die je merrie wel opvangen, zal vast goed komen.

Super Denneboom!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:03

Hier nog iemand die een draag merrie te koop/huur heeft toevallig?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:19

Vulina schreef:

Wil je dat de merrie al een keer een veulen gehad heeft? Weet anders wel een 4 jarige grote kwpn merrie misschien.

Pff hier vandaag scannen op hartje maar knijp hem enorm met al die teleurstellingen hier in het topic.
Merrie niet meer hengstig gezien na de 18 dagen scan maar de andere niet gedekte merries ook niet meer hengstig gezien dus zegt niet zoveel :')

Heel veel succes aan alle wachtenden!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:33

Gefeliciteerd met de drachtige merrie *\o/*

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:08

ajesca123 schreef:
Vulina schreef:

Wil je dat de merrie al een keer een veulen gehad heeft? Weet anders wel een 4 jarige grote kwpn merrie misschien.

Pff hier vandaag scannen op hartje maar knijp hem enorm met al die teleurstellingen hier in het topic.
Merrie niet meer hengstig gezien na de 18 dagen scan maar de andere niet gedekte merries ook niet meer hengstig gezien dus zegt niet zoveel :')

Heel veel succes aan alle wachtenden!

Mijne had een goeie scan vanmorgen! Dus het kan ook wel goed gaan :D Vorig jaar is ze gust gebleven zelfs..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:23

Het topic wordt al positiever met de drachtige merries. Gefeliciteerd aan ieder met een dracht nu!!

Als het blijft afwijken, niet leuk natuurlijk. En je snap het ook niet. Vorig jaar waren alle omstandigheden hetzelfde en had de merrie ook wel hengstig geen ei, Wel een ei en niet hengstig en daarna matig hengstig met klein ei.
En dan nu alles kloppend en passend, dus al zou ze niet drachtig zijn, blijf ik toch met vragen.....

Het blijft evengoed nog vroeg, maar denk dat we door het warme weer en omdat Juni nu op de kalander staat, toch wat meer veulen kriebels krijgen.

@Vienna, hopelijk gaat het checken wel door. Omstandigheden zijn wel heel naar natuurlijk, ook voor het personeel, denk ik. Ze zullen allemaal van slag zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:34

Ellyc. Hadden jullie al regumate geprobeerd? Hier hadden de vorig jaar zelfde met Chablis. Hengstig spuiten etc had geen zin. Regumate kuurtje en hup drachtig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:38

Ellyc ga er van uit dat de merrie wel een baarmoeder heeft? _O-

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:52

:D
Kabayo schreef:
Ellyc ga er van uit dat de merrie wel een baarmoeder heeft? _O-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:04

Selente ik probeer ervoor te zorgen dat ik er elke cyclus maar 2 of 3 dek. Maar als er dan eentje niet pakt of toch nog verliest, schuift het allemaal wat op of komt het toch dichter bij elkaar.
Tot hiertoe liggen ze telkens ongeveer een 20-40 dagen uit elkaar. Maar ik zal goed in het oog moeten houden als er eens wat overdraagt of juist korter gaat. Wordt spannend! Ook eerste keer dat ik er, hopelijk, wat meer verwacht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:09

Yesss! Hier merrie drachtig op 18 dagen. Superrrrr blij mee!
Baarmoedermond was hartstikke strak en merrie zelf was ook hartstikke droog met insemineren (handschoen kwam kurkdroog er weer uit). Maar dat boeit blijkbaar niets, gewoon een mooie baby in de maak. Blij blij blij!

Voor iedereen die nog aan het wachten is of net een dikke teleurstelling heeft gehad: sterkte!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:30

Hier helaas niet drachtig, dus we gaan door naar de tweede ronde. Waren meerdere follikels aan het groeien maar nog niets groot genoeg. Zondag weer kijken.
Balen, had het leuk gevonden als de veulens wat dichter bij elkaar hadden gezeten qua leeftijd. Maar in 1 keer is natuurlijk niet een vanzelfsprekendheid.

De zorgen rond de ander besproken, besloten die met rust te laten en plan door te zetten. Mijn veearts had ook niet meer vruchtjes verworpen zien worden dan normaal, dus ben wel gerust gesteld dat je hier toch in een soort echo kamer zit en je je ook niet te gek moet laten maken.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:39

Balen zeg mooney -O-

Duimen dat volgende ronde wel netjes pakt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:40

Sanet, superrrr!
Mooney, poedersuiker :\

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:42

Gefeliciteerd Sanet! Fijn om weer eens positief nieuws te lezen.

Zonde mooney ! :(

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:13

Gefeliciteerd met de nieuwe drachten en kloppende hartjes!

Moner wat jammer... en ik denk dat je ook wel wat gelijk hebt, want eigenlijk hoor ik hier elk jaar wel dat het een moeilijk jaar is :')
Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat er rare cycli zijn door de lange koude en weinig zon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:35

Sanet, gefeliciteerd

Mooney, balen, maar ze kunnen alsnog dicht op elkaar komen natuurlijk.

Bij artsen zal het ook wel verschillen. De een doet veel dracht en ziet veel. De ene is er goed in en heeft toch vaker wat meer merries drachtig, dan de ander.

Maar dat de regumate op is, zegt ook wel wat. Of meer mensen willen fokken vanwege de vraag?

Ik hoorde vorig jaar al dat veel merries leeg bleven en vaak zonder duidelijke reden. En dat is wel het ding; als je merrie leeg blijft, wil je eigenlijk weten waarom.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:36

Gefeliciteerd Sanet!

Balen Mooney! Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:45

Vulina dit jaar niet. Volgend jaar wel waarschijnlijk. Maar daar heb je nu niets aan helaas... Nog wel een vraagje aan jou. Pyrantel. Kan dat ook op 2 maand leeftijd? Of moet het echt 2,5 zijn?

Ajesca succes!!

Dennenboom gefeliciteerd!! Eindelijk goed nieuws hier hahaha

Knolselder, wel leuk dat je er meer verwacht!! Ook wel meer stress maar daar moet je niet aan denken :')

Sanet fijn!! Gefeliciteerd!

Mooney balen zeg!! Maar geeft de moet niet op en natuurlijk op naar de volgende ronde :Y)

Hier is het nog wachten in de veel te hete zon op het wachtbankje _O- Gelukkig zonnebrand bij me want ik moet nog dik een week. 8)7 Da heeft mij overigens nooit teruggebeld. Dus daar ook mooi klaar mee. Zondag vertrekken mijn merrie en veulen saampjes naar de opfok. Mocht het nou blijken dat het niet gepakt heeft kan ik daar mooi een andere da nemen. Vind het welletjes geweest met die ik heb gehad. :j
Laatst bijgewerkt door floripori17 op 10-06-21 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:46

Bedankt allemaal, ik zal hierna wat minder proberen te ego posten.
superpony schreef:
Sanet, gefeliciteerd

Mooney, balen, maar ze kunnen alsnog dicht op elkaar komen natuurlijk.

Bij artsen zal het ook wel verschillen. De een doet veel dracht en ziet veel. De ene is er goed in en heeft toch vaker wat meer merries drachtig, dan de ander.

Maar dat de regumate op is, zegt ook wel wat. Of meer mensen willen fokken vanwege de vraag?

Ik hoorde vorig jaar al dat veel merries leeg bleven en vaak zonder duidelijke reden. En dat is wel het ding; als je merrie leeg blijft, wil je eigenlijk weten waarom.

Mijn veearts werkt veel met van Uytert, dus die ziet gemiddeld 20 of meer merries per dag. Vertrouw wel op die steekproef.
Tja, 2 maanden als nu alles goed gaat verlopen. Is toch wel veel verschil doordat de vaders die een stukje groter zijn dan de moeder, dan groeien ze de eerste 3 maanden zo flink. Maar we doen het met de situatie die we hebben. De merrie die nu nog moet is best een brutale, dus als het veulen erop lijkt dan redt die zich volgend jaar wel ook al is het andere veulen al een stuk groter.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:55

Een goede dierenarts is oh zo belangrijk.
Ik merk dat nu als hengsten eigenaar ook en echt je maakt van alles mee.
En het erge is gewoon dat je soms gewoon weet dat merrie eigenaren dan een mooi verhaaltje voorgeschoteld krijgen.

Even als voorbeeld een 22 jarige merrie. Bij vorige eigenaresse in 2006 en 2008 veulentjes gekregen.
Nu bij nieuwe eigenaren al 7 of 8 jaar niet meer gelukt.
Geen rariteiten te zien aan baarmoeder en swabs komen negatief terug.
De begeleiding echter is gewoon ruk. Vorig jaar al dichtgezet ivm vocht aanmaken na insemineren.
Dierenarts die gewoon 3x in een cyclus moet insemineren omdat hij steeds langs goede moment zit.
Vervolgens pas merrie dicht wil zetten tijdens dracht scan op 18 dagen.
Nu dit jaar weer op goede moment geinsimineerd maar daarna niet gecheckt of eitje weg is noch op het feit of er vocht aangemaakt is in de baarmoeder. (Was vorig jaar het geval)
Tja en dan nu na 18 dagen uiteraard niet dragend. Zegt hij tegen die mensen ja kan zijn omdat het sperma wat heeft moeten reizen. (sperma zat er 3 uur na het springen in!) De andere helft van dat kwakje is de ochtend er na op transport gegaan met Hippoxpress in de avond geinsimineerd en merrie is prima dragend...
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 10-06-21 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:56

floripori, je mag denk ik het bankje wel af en toe verplaatsen........Moet je wel ons allemaal mee sjouwen :p

Mooney, ja, natuurlijk. Maar de ene arts zal er meer zien dan de andere en bij de een komen vaak wat grotere stallen en bij de ander een enkele particulier.

Vorig jaar hoorde ik het van mensen die normaal alles wel vol hebben, dat het hier en daar toch niet was gelukt.

Ik doelde meer op, dat een merrie wel wat langer kan dragen en de ander wat vlotter is bijv. Dat het gat misschien kleiner is.

En leeftijd zegt soms niks inderdaad.
Ik vind het vooral sneu als de laatste merrie al veulens ziet en nog moet wachten zelf.

En ik baal dat die van 28 al jaren niet meer gedekt is, kon, want ze is super hengstig en altijd een geweldige moeder geweest.
Eerst dacht ik echt, leuk beetje oma zijn voor veulen van dr dochter, maar nu denk ik dat ze het misschien zelf wel erg mist straks......Maar dat zijn mijn menselijke gevoelens. De natuur zal het vast wel regelen. En dan is ze ruim 29, dus moeten we eerst maar weer zien te halen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:05

Ah ja, ik snap je superpony! Ik hoop dat je senior lekker oppas kan worden en daar gelukkig van is. Ik had met Vu ook zo'n heerlijke oppas aan mijn gepensioneerde ruin, die was helemaal in zijn element en moeder kon lekker haar ding doen :D diertje was zijn hele leven een beetje sociaal gestoord en dan zo lief met zo'n ukje. Helaas twee jaar geleden ingeslapen, vandaar nu twee veulentjes zodat ze elkaar een beetje kunnen vermaken.
Afbeelding
Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:19

Sanet gefeliciteerd.

Mooney balen zeg.

Hier super blij. Maike is drachtig gescand.
Over twee weken kijken naar een kloppend hartje en dan kan gelijk de andere merrie op dracht gescand worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:27

Sanet en Fleuri gefeliciteerd!

Mooney Balen! Hier ook bezig met ronde 2.