[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:24

Wat betreft scannen. Wat ben ik blij dat ik op 28 nog eens ben gaan scannen. :')

Ik zou het ook niet durven om enkel op 18 dagen te scannen.

Kimsel94

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:54

Ik vind het net zoals anderen ook fijn om vaker te scannen! Bij mijn merrie was er inderdaad ook sprake van tweelingdracht, dus maar goed dat ik op 15 dagen heb gescand toen! Vervolgens op 30 dagen nog eens en dan straks nog een keer voor de gust regeling wanneer ze toch leeg blijkt te zijn.
Voor mezelf vind ik het ook erg leuk om de scans te zien, om de embryonale ontwikkeling te volgen dus het liefst zou ik elke 4 weken scannen om alles in beeld te brengen, zien hoe het embryo ontwikkelt, maar ik wil mijn merrie niet teveel plagen! Dus nu alleen eind seizoen nog een keertje, ze staat nu toch ook 24/7 op het land!
Net met mn neefje nog even wezen kijken bij dr!
Afbeelding

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:45

Mijn merrie is nu 32 dagen drachtig. Volgende week gaan we weer scannen, deze week komt niet uit. Hopelijk is het vruchtje goed gegroeid! Ik twijfel nog om in september nogmaals te scannen, ze heeft er echt een hekel aan, en voor een gustverklaring hoef ik het niet te doen aangezien het dekgeld dusdanig laag is. Het zou dan puur voor mijn eigen gevoel zijn, zodat ik zelf weet of alles nog goed zit.

Het eind van de tunnel lijkt inzicht DL, hopelijk is de ellende snel afgelopen!

Knappe ponyhengst Kabayo!

Hopelijk is het dan nu eindelijk gelukt AM_horses! Ik duim voor je!

Wat een knappe pony Karin! Gefeliciteerd met de eerste premie! Hopelijk in augustus door voor het sterpredikaat!

Wat grappig dat zo'n hengst(je) dat kan ruiken Fotsy, heel apart. Jij hebt dus wel degelijk een voorbeeld uit de praktijk. Gelukkig is het verder goed afgelopen!

Wat leuk om de echo op film te hebben Twinklebel!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:31

Veelal bij de minipaarsjes eigenaren is er ook een eigen hengst. Dan is extra scannen niet noodzakelijk. Want dan zie je ze vanzelf hebberig staan.

Ik denk dat tweelingdrachten ook veel voorkomen bij het hengstigspuiten. Normaliter zou er naar mijn inziens toch telkens maar 1 eitje rijpen bij een natuurlijk cyclus verloop. Maar goed ik ben ook geen expert. Bij mij is er inelk geval nog nooit een tweeling dracht geweest. Volgens mijn da komt dat ook niet zo vaak voor bij de min is. Scheelt ook weer hihi. Is toch een extra zorg.
Kan me voorstellen dat sommige merries het vaker hebben. Heb je bij mensen ook.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:56

Mijn merrie was ook niet hengstig gespoten. De andere ook niet. Je hebt natuurlijk meer kans als je de eitjes afspuit. Dat doen ze hier dan ook niet als er meerdere eitjes op zitten.

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij de mini's zit, maar bij de rijpaarden komt tweelingdracht heel regelmatig voor.

Heeft iemand ervaring met een merrie die ruim een week geleden gedekt is en nu vuile afscheiding heeft?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:06

Ik heb er vooralsnog een goed gevoel over, de merrie is niet meer van mij (het veulen wordt wel van mij), maar ik begrijp de beslissing van de eigenaresse en respecteer deze ook.

Karin, gefeliciteerd! En heel veel succes met de volgende keuring. Knap paardje <3

AM_Horses, spannend, nu twee weken wachten. Ik duim met je mee!

Kimsel94, wat een heerlijk uitdrukking heeft je merrie zeg, zo lief en gezellig. Ik heb deze zomer ook alweer heel wat scans gezien en elke keer is het weer een fantastisch moment, vooral de eerste keer dat het hartje klopt.

Stal_HD, de enige tweeling drachten die ik deze zomer heb gezien waren inderdaad van merries waar het ei af is gespoten. De ene had twee rijpe eieren en de ander is ook hengstig gespoten.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:19

Ik was dit topic kwijt :oo

Gefeliciteerd aan iedereen waarvan de merrie(s) nu wel drachtig zijn!
Voor diegenen waar het nog niet zo is: wat jammer zeg, het lijkt echt een raar jaar zo... Ik duim voor jullie dat het alsnog lukt!

Molfre, ik zou zelf ook altijd scannen. Mijn merrie is vorig jaar drie keer drachtig gescand (op 14, 20 en 45 dagen) en heeft toch ergens het veulen verloren. Dit jaar ben ik dan ook voornemens om ergens in september nog eens te scannen. Als ze het dan in de eerste maanden verliest weten we dat in elk geval zeker. Kan het daarna nog wel fout gaan natuurlijk, maar de kans is in die eerste maanden simpelweg groter.
De teleurstelling was groot toen ze leeg bleek, maar de teleurstelling had nog veel groter geweest bij een tweelingdracht die niet goed afgelopen was...

Twinklebel, wat leuk om de echo zo in een filmpje te hebben!

Kabayo, knappe pony hoor! Jammer dat het maar eenmalig was.

Karin, wat een mooie pony! Ik ben heel benieuwd hoe ze het in de vervolgkeuring gaat doen!

Dustinlover, hopelijk knapt Harley nu goed op. Hoe is het met de veulens, hebben die nog klachten?

Onze merrie is vier weken geleden naar de hengst (natuurlijke dekking) gebracht, de inscharing is heel goed en rustig verlopen. Twee weken geleden reden we even langs het weiland waar ze nu staat, omdat we in de buurt waren, en stond ze heerlijk neus aan neus met de hengst te grazen. Nu afwachten of ze gedekt is de afgelopen periode, ik verwacht komende week iets te horen van de hengstenhouder. Even spannend dus nog!

Hopelijk ontsipt het topic niet nog eens, zal vanaf nu ook weer proberen fanatieker mee te lezen :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:39

Mij lijken tweelingdrachten toch ook echt wel veel voor te komen.. Of misschien lijkt het alleen maar zo.
Dit jaar bij Arany z'n merries tot nu toe 3 op 30 merries, toch wel 10% dus. (Waarvan eentje blijven zitten is na afknijpen en 2 merries beide vruchtjes verloren. En dan daarna terug gedekt werden en mooi drachtig van 1 vruchtje)

Ik was hier wegens omstandigheden ook wat laat voor de 2e scan, maar gelukkig was alles nog goed rond dag 50 :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:00

Hier niet hengstig gespoten en ei ook niet afgespoten. Wel een dubbele eisprong, maar vandaag netjes drachtig van 1 vruchtje. Mét ruin in de groep ;)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:27

Ik vind het altijd wel interessant. Luister ook altijd goed naar mijn da. *D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:39

Van de 16 dekkingen/veulens hier 6 tweelingen op 15/16 dagen. Nog nooit een merrie hengstig gespoten! Het komt dus echt vaak voor.

Gefeliciteerd Vulina *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:37

Gefeliciteerd vulina!

Welkom terug Bernadette :) ik duim met je mee

Nee sorry amhorses. Geen ervaring mee

Hier ook nog geen tweelingdracht gehad.

Lieve foto kimsel <3

DL balen dat het nogsteeds niet over is -O-

Super gefeliciteerd Karin! Mooie pony!

Molfre aha. Nog nooit van gehoord :o

Niet veulen of drachtig gerelateerd, maar mijn twenter fries moet zaterdag naar de keuring. Pfff ben zo zenuwachtig..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:56

Gefeliciteerd Vulina!!!!

Kabayo, spannend!

Ze komen hier zo om tien uur voor dertig dagenscan. Ben stikzenuwachtig...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:49

Dank jullie wel! Ik ben er echt ontzettend blij mee. Vooral omdat zij steeds vies was en niks leek te helpen. Gelukkig is ze nu dan eindelijk mooi schoon en drachtig!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:01

Gefeliciteerd Vulina! Eindelijk! Dat er maar een mooi veulen uit mag komen.

Spannend Twinklebel! Hopelijk goed nieuws.

Succes zaterdag Kabayo!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:39

vanaf hoeveel dagen zou een tweelingdracht te zien zijn op een scan dan?

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:39

Gefeliciteerd Vulina en succes zometeen Twinklebel!

Ik heb Pip op 19 dagen en op 33 dagen gescand. Vervolgens nog een keer extra op 57 dagen omdat een andere pony op stal gescand moest worden en ik dan dus makkelijk nog een keer mee kon. Pip vind het allemaal niet erg en trekt zich niks van het scannen aan. Ik scan gewoon voor alle zekerheid, wil geen risico lopen en scan liever een keer te vaak dan te weinig (en ik vind het zelf natuurlijk veel te leuk om de ontwikkeling te volgen O:) )

De dierenarts zei dat ik nu aan het einde van de zomer nog een keer moet scannen, maar weten jullie op hoeveel dagen je dat ongeveer laat doen? Of doet iedereen dat gewoon eind september (of wanneer eigenlijk?) ongeacht het aantal dagen dracht? Op een gegeven moment is er toch niks meer te zien op de scan?
Pip is nu 97 dagen drachtig, is eind september dan niet te laat om nog een keer te scannen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:54

Twinkelbel, spannend! Maar het zal vast in orde zijn. Ik duim met je mee!

Jolandje, bij de merries die ik heb gezien was de tweeling gewoon al op de eerste scan zichbaar, maar dat was dan van een dubbel ei. Ik weet niet hoe het zit met een eeneiïge tweeling.

Nikitaxx, ik ken merries die wel nog op 90 dagen zijn gescand, maar later niet meer. Ik zou even overleggen met je dierenarts, die weet dat vast het beste.

Vulina, gefeliciteerd, kan me voorstellen dat je opgelucht bent. Nu kan het plezier echt beginnen.

Kabayo, heel veel succes met de keuring!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:56

jolandje schreef:
vanaf hoeveel dagen zou een tweelingdracht te zien zijn op een scan dan?

Mijn DA wil altijd dat je komt op 15 dgn als er sprake is van een dubbel eisprong. Met 15 dagen schijnt het heel makkelijk te zijn om 1 vruchtje te crushen, omdat ze dan vaak uit elkaar liggen. Na de 18 dgn wordt steeds moeilijker omdat het vruchtje dan gaat innestelen en niet meer verplaatst kan worden in de baarmoeder.

Een eeneiïge tweeling komt nooit voor bij een paard!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:01

oke, maar als ik dan altijd rond de 20 dagen scan, moet er dus al te zien zijn of er 1 of 2 in zitten? ik heb er tot nu toe nooit twee gezien

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:11

Gefeli vulina, hoeveel heb je er nu drachtig?

Ik dacht ook dat ze tweelingen al duidelijk zien bij de eerste scan, hier wordt er wel altijd een plan van de cystes bijgenomen _O-

Nikitaxx Tot voor 105dagen kan je nog scannen, dan is veulen niet meer te zien via inwendig scannen maar kan je eventueel nog uitwendig scannen.

Succes twinklebel, komt wel goed

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:28

Eeneiige tweeling komt niet voor bij paarden. Wij laten bij dubbele eisprong scannen op 15 dagen. Deze toevallig op 16 dagen omdat ze een kleine cyste heeft en het onderscheid bij 16 dagen beter te zien is.

Met 30 dagen scannen we sowieso nog een keer, maar deze checken we even extra goed.

Ik heb er zelf 4 drachtig. En natuurlijk nog een aantal van klanten. 1 wachten we op de 18 dagen scan en andere voor insemineren voor ET. Die werkt nog niet echt mee :+
Laatst bijgewerkt door Vulina op 27-07-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:28

Fotsy en Molfre dank jullie wel! Ik heb net de dierenarts gebeld en de assistent gaf aan dat er altijd gescand kon worden. Ze zei dat de meeste hengstenhouders voor 31 oktober een gustverklaring moeten hebben en dat ik dus tegen die tijd moet scannen. Maar ik denk eigenlijk dat er dan gewoon opgevoeld wordt toch?

Wat doen jullie over het algemeen? Scannen jullie ook rond de 100 dagen of niet?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:58

Daarom scan ik dus op 16/17 (voor evt. Tweelingdracht en voor mijn nieuwsgierigheid ;) ) rond 25-45 dagen nog eens (net wanneer DA er is) en in de winter heb ik vorig jaar laten opvoelen omdat ik ineens twijfelde of ze nog wel drachtig waren...
Nikita; scan is volgens mij inderdaad na Zo veel dagen niks meer te zien, daarom heb ik laten opvoelen. Sommige zeggen dat dat "gvaarlijk" is, maar mijn DA zegt als het goed gebeurd dat het helemaal geen kwaad kan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:56

Egospam, hardstikke drachtig en hartje mooi te zien !!!