[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:59

Urielle schreef:
Ben je zeker van de dekkingsdatum Laura? Hiermee zou ik ook op pad durven, ziet er voor mij helemaal nog niet klaar uit eigenlijk.

Ja ik ben zeker van de dekdatum, ik was erbij en ze is daarna gescand en daarna ook niet meer gedekt geweest.

Stelt me wel gerust dat jullie ook zouden gaan als het zo blijft!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:06

Murosch schreef:
hihi.. mijn moeder heeft even 1 foto (expres) heel lelijk bewerkt, maar ze probeerde erachter te komen wat de aftekeningen nu precies zijn. Volgens mij zie ik 3 witte voeten en 1 half witbeen??

[ [url=m/3CMGEL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja hier lijkt het anders.
Op die foto die je eerst plaatste dacht ik achter twee keer laag en voor twee keer hoog. Net peesbeschermers en strijklappen.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:08

Jobmara: goede tip van de slobber! Zal ik vanavond nog wel even geven. Ze heeft nu net der eten op. En ze mest/ plast weer gewoon. Levi heeft ook geplast en ligt regelmatig lekker te slapen en dan gaat zolex der heen beschermend bij staan, maar ik mag er wel gewoon bij. Echt een super moeder! Zolex nog een keer getempt en nog steeds goed. Vanavond nog maar een keer. Veel kraamvisite gehad vandaag dus ze zijn best moe met z'n tweetjes volgens mij.

Naar buiten zijn ze niet geweest, regende en waaide hier de hele dag. Wel mochten ze op de dars lopen, maar zolex wou der stal niet uit! Morgen hoop ik beter weer!

Ga zo nog even goed alles door lezen, maar las wat over ph, hier zat die tussen de 6 en de 6.5 de avond voor ze ging bevallen dus ook niet heel laag

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:53

Lange dag op de hk nmprs... Super leuk!! Maar ik sla dus even 4 pagina's over :o sorrrryyy!!! Misschien ga ik ze vanavond nog nalezen maar voor nu dus even geen reactie op andere :o

Ph meet 6.8-7.0 maar ik hoefde de speen nu amper aan te raken en er droop al melk uit... :? Terwijl ik haar super moeilijk kon testen steeds... :? Zegt dat iets??
Uier is bomvol... Nog weer voller dan gister := alleen die ph blijft maar zo hoog... :(

Afbeelding

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:39

AnniekSlijk schreef:
Even een vraagje, is het normaal dat het even duurt voordat moeders weer eens gaat mesten. Veulen poept goed maar moeders heeft sinds de bevalling nog niet gemest.

Volgens mij duurde dat bij Rosa de laatste keer bijna een dag voordat ze weer ging mesten (kan korter zijn, maar duurde iig lang)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:46

mijn merrie is bevallen s'avonds met ph van 6 s'morgens en heeft pas dag erna gemest, geplast had ze nog diezelfde nacht gedaan

linda is denk dat het toch niet zo lang meer zal duren, ik zie precies een drupje hangen ook, nog niet wit dus toch nog een paar dagen denk ik.

murosch ik denk ook drie witte voetjes en een beentje half wit?

Laura ik denk niet dat het voor morgen is met die uier

irischcob

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:51

Jeej weer een veulentje! Gefeliciteerd!!

Iris heeft voor het eerst een harsje! Verder nog alles rustig :-)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:52

ik zou ook niet meer durven te poepen als ik net een kind eruit heb gepoept :') :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:53

Anniek normaal worden bij een bevalling grotendeels de darmen geleegd dus ontlasting kan even duren. Plassen moet wel al snel weer.

l0esje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:55

Wat gaan jullie weer snel! Heb geen tijd om 10 pagina's te lezen. Maar ik zag dat er weer een aantal veulens geboren zijn. Dus iedereen die al wel het geluk heeft met merries die wel de veulens willen delen, GEFELICITEERD! *\o/*

En voor de gene waarbij het nu echt hard op schiet, succes met waken!

linda2008 hoe is het gegaan op de keuring? :)

Hier nog steeds niks en het zie er ook niet naar uit dat er wat aan komt. -O-
Ik dacht dat 340 dagen wel lang genoeg was, maar de merrie denkt hier anders over. Ondertussen alweer 351 dagen...

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:57

AnniekSlijk gefeliciteerd!

Orienta zit nu op 326 dagen, en zo zagen haar uiers er vandaag uit.

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:00

ik heb ook eens een dringend vraagje, vandaag veulen ontwormd en volgens de DA moet ik de tube volledig opgeven gespreid over drie dagen, nu iemand in mijn topic maakte de opmerking dat dit raar is, is dit zo? zou ik dan niks meer geven morgen? het is eqvalan, en de DA zei dat dit voor de diarree was die ze had, dit komt volgens hem nooit door de hengstigheid van de merrie maar door een bepaalde worm die het veulen binnenkomt langs de melk, dan uitgescheiden wordt en dan via de huid terug het veulen binnendringt als ze in de stal, liggen. Wat zouden jullie doen, morgen nog een keer geven of niet?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:07

Nog even een paar foto's van vannacht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veulen doet het goed. Het was binnen 10 minuten na de pootjesblaas al geboren, nageboorte was er na een kwartiertje al af en in een uurtje stond het zelfstandig en ging het drinken. Supervlot en volgens het boekje.
Het is een erg wijs veulen, ze hinnikt al als ik de stal in kom!
Naam is er nog niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:09

Ik heb dat nog nooit gehoord. Zou zelfs neigen naar overdosering. Ik geef altijd voor het gewicht. En ben er eigenlijk super voorzichtig mee, je hebt ze zo over de kop.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:12

Fotsy geen idee eigenlijk. Ik denk dat de dierenarts het wel zal weten, maar misschien zijn er hier nog andere met veel ervaringen hiermee. Nu je dit zo zegt heb ik gelijk mijn dierenarts maar even een berichtje gestuurd. Kodi had van de week namelijk ook 2 dagen diaree. Hij heeft sinds de geboorte sowieso slappe mest, een soort koeienvlaai zeg maar. Dacht eigenlijk dat dit normaal was (diaree natuurlijk niet, maar wel de 'koeienvlaai' mest). Hoe zit dat bij andere veulens? Hebben alle veulens gelijk al mestballetjes of ook een soort 'koeienvlaai'.

Carola mooie foto's en prachtig veulen! Blijft ze zwart denk je of gaat ze schimmelen?

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:16

Lieve lieve DBT mensen Pas op!!! FOTO SPAM!!!!
Sorry dat ik nog geen foto's van Zonnetje gepost heb.
Maar er kwam een geboorte tussen :+ :Y)
Zonnetje is donderdag 09-04-2015 's ochtends om half 5 bevallen van een kern gezonden zoon.

Afbeelding

Ze had al een tijdje een volle uier en slappe banden. Maar het was min of meer onverwacht aangezien der spenen nog leeg waren en ze ook geen druppels aan der spenen had.

Moeder en zoon zijn gelijk donderdag middag eventjes buiten geweest. Hij was nogal onder de indruk van de nieuwe omgeving dus geen actie foto's
Afbeelding
Afbeelding

Ook vrijdag zijn moeder en zoon lekker eventjes buiten geweest en daar heeft hij zeker even lekker geracet 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:17

carola prachtig

mijn DA beweerde dus dat die diarree komt door de wormen die ze altijd krijgen bij de eerste melk, ik ben nu ook een beetje bang van te overdoseren maar zo een veulen weegt toch niet veel en de meesten beginnen pas bij 100kg, hoe kan je dan op gewicht geven?

ow gefeliciteerd *\o/* je post kwam net voor mijne :D

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:24

Ik ben benieuwd wat de DA bij mij zegt. We hebben 2 weken voordat Fair bevallen is een mest onderzoek bij haar gedaan en ze had helemaal geen ei uitscheiding. Daarom zouden we bij Kodi eerst een mestonderzoek doen om te kijken of ontwormen wel nodig zou zijn. twijfel nu om misschien niet gewoon sowieso te ontwormen i.p.v. eerst mestonderzoek en dan indien nodig te ontwormen. Lastig inderdaad die dosering. Nou weet ik dat je bij een paard makkelijk 2x zn gewicht kan geven (niet dat we dat hier doen hoor, maar heb dit een keer van de dierenarts gehoord), maar weet dus niet hoe dat bij een veulen zit. Misschien een deel van de ontworm pasta op een wortel ofzo smeren en daarna in Lily haar mond smeren? (zonder wortel natuurlijk :P )

FriesRoosje gefeliciteerd met je mooie man!! :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:25

Ik zou veulens wel altijd ontwormen en geen onderzoek doen, maar een hele spuit in een paar dagen heb ik nog nooit gehoord

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:26

Gefeliciteerd friesroosje! Mooi veulentje en wat heerlijk dat het met dit weer meteen zo lekker buiten kan.

Wat betreft de wormenkuur, dit zou ik niet weten, maar ik volg het even, ben erg benieuwd!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:44

Ik heb ook nog nooit gehoord om een hele spuit in een aantal dagen op te maken.
Ik ontworm altijd met 10 dagen.
En daarna pas weer met 3 maanden.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:54

Gefeliciteerd friesroosje, wat 'n lekker koppie <3

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:54

sultan de spuit geven was geen probleem, even met twee en wat verzet uiteraard, was ook eerste keer een halster en dan erin en weg maar nu twijfel ik heel erg om de spuit op te geven inderdaad, zal het maar niet doen en afwachten hoe haar stoelgang evolueert, ze is levendig, huppelt vrolijk rond en drinkt ook goed bij mama en slaapt dan uiteraard veel zoals altijd.
DA zei dat dit een speciaal soort wormpje is (heeft de naam genoemd maar :o? ) typisch voor veulens en dat diarree veroorzaakt vandaar dat men altijd denkt zei hij dat het komt door de hengstigheid van de merrie maar volgens hem dus gehele misvatting. Ik weet het ook niet hoor, ben een leek :o
Heb net halster nog eens aangedaan en ging al veel beter zonder weerstand :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:55

Een hele spuit is voor 600-800 kg en werkt behoorlijk lang. Als je dat in 3 dagen opvoert is het in mijn ogen overdosering. Daarnaast zijn de darmen van een veulen nog zo gevoelig dat je de hele boel om zeep kan helpen. Gewoon met 10 dg even ontwormen met geschikt middel en dan volgens schema. Ik geef voor mijn Welsh A Veulen voor 50 kg. Ik spuit voor 100 kg eruit en dat verdeel ik en smeer ik er met een lepeltje in. Werkt prima.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:06

Murosch schreef:
carika, als ik het met mijn merrie vergelijk dan denk ik dat er eerst nog wat meer vulling in komt, maar je weet het natuurlijk niet.

dank je wel