Bedoelen jullie met buiten bevallen in de wei of ook paddock? Hier komt het veulen eind maart, dus dan is het weiland nog niet echt in goede staat, maar ze staan wel altijd in de paddock. Daarom was het plan ze in stal te laten bevallen, want juist in het zand leek me niet zo hygiënisch. Maar dan is er wel veel meer ruimte.
Hier binnen. Sloten om mijn weiland en als er iets verkeerd gaat dan kan ik ingrijpen. Twijfel nog of ik ze alleen of met zn tweeen laat staan. Wil tegen die tijd de jonkies buiten hebben. Zodat ze in een vam de groepstallen kunnen. Dus hoop op een vroeg mooi voorjaar
Als die van mij gaat bevallen in de nacht dan ook binnen een sowieso bij voorkeur binnen. Er zijn teveel sloten
MarijeR
Geplaatst: 18-10-14 10:21
Hier bevallen ze altijd op stal. Mocht er eentje in de zomer uitgerekend zijn of in het voorjaar met heel mooi weer en ze bevallen overdag, mag dat van mij best buiten maar de merries gaan zelf bij het hek staan roepen en draaien dat ze naar binnen willen. Soms een uurtje van te voren, soms een paar minuten van te voren. Had er dit jaar eentje die nog geen 5 minuten op stal stond voor het veulen er was. Dat was rond het middaguur.
's Nachts bevallen ze sowieso op stal, heb weinig zin om met een zaklantaarn te moeten klooien met een bevalling en een merrie die aan het bevallen is maar niet goed gaat, wil ik ook niet eerst helemaal naar stal moeten brengen om er goed licht bij te hebben. Of in het donker op zoek naar de nageboorte of een beschermende merrie in het donker moeten vangen, weinig zin in
Hier zijn de stallen ruim genoeg, camera's erop, goed licht, warm water bij de hand.
Hier gaat ze op het land bevallen Ze kan er wel voor kiezen om de schuilstal met stro in te gaan die heeft open wanden, dus dat vind ik minder spannend als een dichte stal
Fotsy
Geplaatst: 18-10-14 20:56
hier snachts op stal altijd sinds ik ooit eens smorgens mijn paarden ging eten geven en toen zag ik mijn veulen bij de buren tussen de koeien staan. Gezien ze zelf bont was dacht ze misschien ik ga even bij mijn soortgenootjes staan. Hoe ze het gedaan heeft weet ik niet, was niks te zien en zeer goed afgemaakt alleen een geluk dat ze die kant kwam te staan, de andere kant was een wegeltje dat recht naar een heel drukke baan liep. Sindsdien snachts op stal. Mijn nonkel heeft zo ooit zijn auto eens stuk gereden op 5 loslopende paarden, doordat het nacht was, had hij ze niet zien komen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 19-10-14 09:22
Hier ook buiten in de wei. Vaak hebben ze nog niet in de wei gestaan en is die nog superschoon. Ik mik Neon altijd snel de wei in als ik zie dat het eraan komt. Vaak dus uit stal getrokken of uit de bak (zand) om ze juist daar te laten bevallen, en nu lijkt het gewoon alsof ze er op wacht tot ze in de wei mag. Eerste jaar is ze ook in de wei bevallen met een andere merrie erbij, ging goed, de 3 keer daarna wel op stal, heeft ze ons compleet verrast. Maar nu ik weet welke kleine symptomen ze geeft lukt het me wel om te timen.
Wanneer krijgen we eigenlijk neon foto's te zien? het is zo'n knappe merrie dat ik haar wel vaker wil zien hoor.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 19-10-14 11:22
Eeeuuhh.....moet ik mijn fototoestel een keer meenemen. Overigens ziet ze er nu echt niet uit, gisteren was ik haar kwijt, zag 2 hackney's en een zwijn in de bak staan. Helaas staan ze nu even niet in de wei, ze hebben 1500 kilo kalk erop gegooid. Wei is een beetje wit nu. Moet eerst weer eens regenen. Verder heeft ze ergens deze zomer aan haar staart geschuurd, en mist ze een hap manen vanwege haar vliegendeken. En ze is al maanden niet meer gepoetst. Kortom, ziet er niet uit.
Luna zit bijna op de helft hier. Waarschijnlijk zal ze op stal of op weide bevallen. Hoop dat tegen dan een weide al goed is voor haar op te kunnen zetten. Heb toch ergens het gevoel dat mevrouw gaat bevallen de 5 minuten dat ze eens op de paddock staat...
Hier zullen de eerste 3 merries zoiezo wel op stal bevallen.. normaal altijd alles op de wei, dit jaar was t tweede jaar dat de merries binnen zijn gekomen.. Dat is wel ideaal hoor op de wei kunnen ze ineens zover weg lopen haha.. Andere 3 merries zitten juli/augustus dan is t wat beter weer, maar ook 1 maiden erbij dus misschien komen die ook al wel binnen
wat leuk murosch!! hoever is je merrie? Ik zie trillingen aan de buik van iris.. beetje watergolven lijkt het. Geen idee of het het veulen is maar had ik nog nooit gezien! Voel nog niet zoveel..