[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:00

toch altijd weer spannend Lindy!

SA hopelijk is het niks ergs en kan ze weer naar huis :(:)

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:27

ze moet blijven, maar ik ken mn meisje, dus we gaan iig wel met de trailer daarheen... ze is verder goed, maar ze uit stress in haar lichaam...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:05

Ze is thuis! tegen medisch advies in :Y) ze had dus wat verhoging (0,6) maar toen ik daar kwam heb ik direct de assistentes laten rennen en is er ook gelijk opnieuw getempt, wat dus alweer gezakt was (0.3). Ze stond er echt zielig bij, maar toen ze ons zag leefde ze helemaal op. De DA zei niets wat wij nog niet wisten en we weten waar we op moeten letten, en tja, daar zouden ze sneller kunnen ingrijpen, maar ik denk dat ik al eerder zie als een DA als ze ergens last van heeft én thuis genezen ze gewoon sneller, want het grootste deel van genezing is psychisch. Ze was wat pijnlijk, maar het veulen was ook erg druk, dus dat lijkt me logisch. De wond ziet er mooi uit, zal straks even foto's opladen. Was wel wat groter dan ik verwacht had. Met haar torsie moesten we haar alsnog met de bezem de trailer op pushen, ze is geen makkelijker lader (op de trailer dus super, maar laden...) maar daar sputterde ze uit gewoonte even tegen en ik zag ineens een helder lichtje in haar ogen verschijnen en toen liep ze gelijk zo de trailer op <<) Ze kwam met opgeheven hoofd en staart van de trailer af en ze is duidelijk blij om thuis te zijn (en eten te krijgen, want hier krijgen ze 24/7 ruwvoer en daar had ze haar voer van 12 uur al op en ze had honger). Ze staat nu lekker op stal met een flinke pluk hooi en ik ga zo haar buuf naar binnen doen zodat ze gezelschap heeft :j
Maar goed, ze wisten o.a. niet of het veulen op dit moment nog leefde (ik zag het bewegen, dus ja) en of het niet in de komende dagen alsnog zou overlijden (verwerpen thuis of op kliniek... hmmmz.... denk nog steeds dat je dat beter thuis kunt hebben, met je maatjes om je heen). En het kon nog gaan ontsteken, maar ach, dat zie je dan toch ook wel. Ze heeft nog medicijnen gehad en morgenavond komt onze DA de medicijnen doen en haar controleren. Verder heb ik genoeg bute op voorraad ter pijnstilling, dus dat komt ook in orde.
Ze knarsetanden heel veel, zei de da ook nog... :j doet ze altijd als ze als ze zich niet prettig voelt, en ook wanneer ze chagrijnig is :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:10

Hier ook een knarstander, jaarlingetje deed het ook na de narcose, maar toen gelijk naar huis gehaald en hier eigelijk nooit knarsetanden gehoord.
Zo te horen gaat het nu op zich wel goed. Blijft aandachtig blijven, maar idd thuis zie je vaak meer en beter.

mijn jaarling doet het trouwens ook super, de wond is nu bijna dicht (godzijdank), als hij eenmaal dicht is mag het verband eraf en dan als het been dan mooi van dikte blijft kan ze ook weer even buiten.
dag 1
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5499_n.jpg

paar dagen later
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1126_n.jpg

2 weken na het ongeluk, paar hechtingen laten los
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2431_n.jpg

3 weken later, heel veel reactie, geen mooi beeld en denk wel het dieptepuntje in het proces
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2221_n.jpg

met 4 weken een flinke ommekeer
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4997_n.jpg

klein weekje later weer
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8119_n.jpg
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8140_n.jpg
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 3069_n.jpg

en weer een grote week later
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9804_n.jpg
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0615_n.jpg
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6550_n.jpg

Alles zit nog steeds onder verband en de wondheling gaat prima, ze is ook al een week of 3 volledig van de medicatie af.
ik gok zelf dat het met een week of 2 dicht zit en dan komt de volgende stap, kijken wat ze ermee kan en vooral weer opbouwen. Stappen doet ze prima erop, voet klapt niet dubbel (ondanks dat er geen strekpezen meer zitten), maar het is natuurlijk afwachten wat ze doet in draf en galop.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:29

Nou Wessa is nog mooi drachtig :D
Afbeelding
foto van vandaag op 85 dagen dracht. ze heeft echt al een buikje. En ze vind het sinds de dracht heerlijk om op de kont geborsteld te worden met de rosborstel :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:29

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:38

toch een mooie ritssluiting zo. Maar scheelt dat het in de flank is en niet onderaan de buik. denk dat dit een stuk mooi geneest.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:18

Jeetje, dat ziet er nog flink heftig uit zeg ...
Ik duim voor je dat alle problemen nu voorbij zijn!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:29

sa gelukkig heb je haar weer thuis en kan ze rustig verder genezen!!
maar wat een plek zeg arm ding hopelijk blijft het goed gaan met merrie en veulen!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:32

SA gelukkig is ze weer thuis :)

Wessa mooi dat ze nog drachtig is :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:20

fijn dat ze thuis is SA hopen dat het snel goed geneest, word het altijd zo lelijk gehecht? vind t net zo n rij worsten onder elkaar -O-

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:31

essiesilly schreef:
fijn dat ze thuis is SA hopen dat het snel goed geneest, word het altijd zo lelijk gehecht? vind t net zo n rij worsten onder elkaar -O-

zo ziet het er in het begin uit, dan is het opgezwollen. dat trekt wel bij ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:38

Zo, een update :)

Temps gister:

8.00 37.6
13.00 38.2 (waarbij ik denk dat het door het veulen kwam, dat ze op het verkeerde moment gemeten hebben, ze schiet soms wel 1,5 graad omhoog als het veulen druk is en haar pijn doet)
17.00 37.9
19.00 37.8

18.00 was ze thuis. Rond 21.00 heb ik haar pijnstilling gegeven aangezien haar laatste rond 12.00 was en ik verwachtte dat ie langzaam aan uitgewerkt zou raken. ging ik even naar huis om te eten. vanaf thuiskomst tot ik wegging was ze prima.
rond 23.45 was ik terug. Ik trof haar liggend aan, ze had de stal omgewoeld en alles bij elkaar geschraapt, zo had ze een heel dik ligkussen onder zich. Ze had duidelijk pijn.
Dit was mijn moeilijkste moment, ik ben gewend aan pijn door veulens tijdens de dracht en pijn door veulens tijdens de dracht als het foute boel is. Zij zit hier nu precies tussenin... Ze heeft extra pijn natuurlijk doordat alles beurs en pijnlijk is van binnen. Op dat moment stond ik heel even met mijn handen in het haar. Maar na enkele minuten te hebben nagedacht en overlegd met het thuisfront, heb ik haar temp opgenomen (37.7). Dat was in ieder geval goed. Toen ze opstond was duidelijk dat nu het veulen minder pijnlijk was en ik heb haar hartslag opgenomen (48). Dat was ook goed. Temp en hartslag goed = geen nieuwe torsio (daar ben ik echt bang voor he). In overleg met de DA heb ik haar een 2e pijnstiller gegeven. Ze had er max. 2 mogen hebben dus we bleven binnen de limiet. Op aanraden van mam heb ik daarna eens een poosje tegen het veulen gepraat en tegelijk shanaya's buik geaaid. Het veulen werdt rustiger en shanaya was zichtbaar opgelucht. Nu wist ik enkele dingen in dat ene uurtje: de beeb leeft nog, ik heb haar voelen schoppen. Temp en hartslag waren goed. Ik ging echt niet terug naar huis om pas rond 3 weer terug te komen...

Dus ben ik in de auto gestapt en heb mijn spullen thuis opgehaald en ben naar stal terug gegaan. Tegen 2.30 was ze nog in orde en ben ik heel even gaan slapen, tot 4.00. Om die tijd stond shanaya nog steeds in dezelfde hoek en positie te slapen, dus heb ik nog wat geslapen tot 7.15. Toen trof ik haar opnieuw liggend aan. Ze leek nu minder pijnlijk met liggen dan 7 uur ervoor. Ik heb haar nog even laten liggen maar op stal enige aankondiging gemaakt van ontwaken door de lichten vast aan te doen (shanaya heeft een eigen lichtje die nu 's nachts aanblijft zolang ik hier waak). Rond 8.00 heb ik haar temp opnieuw gemeten: 37.4 !! Normaal door de jaren heen zit ze 's morgens tussen 37.2 en 37.4 en 's avonds tussen 37.4 en 37.6, dus met deze temp ben ik erg blij! Al met al een goede eerste nacht!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:45

SA, fijn dat ze weer thuis is! Maar ik kan me voorstellen dat je met elke zucht die anders dan normaal is "schrikt". Je zal een zware nacht gehad hebben :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:46

fijn dat ze er goed doorheen gekomen is SA, de eerste nacht is toch het belangrijkste! wel erg spannend zeg maar zo te lezen heb je het hartstikke goed opgelost :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:56

:) ze wil de box uit :+ ze stond echt te zeuren net. Ik zal gerrit vandaag vragen of ze op een afgezet klein stukje mag waar het nog helemaal groen is. Buiten is soms schoner dan op stal en ze is geen paard dat gekke dingen doet. Ze heeft ook geen last met lopen en beweging en frisse lucht zal haar goed doen.

*edit* gelijk maar even gebeld, ze mag vandaag nog 1x 2 pijnstillers hebben als het uitgewerkt raakt en vanaf morgen 2x daags 1 pijnstiller en ze mag zeer zeker lekker buiten lopen als ze dat wil, is alleen maar goed als ze wat beweging krijgt. (volgens de kliniek moest ze op rust he, maar ik en mn da zitten meer op 1 lijn mbt wat gezond is voor een paard)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:11

Ze heeft tot 3 uur buiten gelopen, helemaal happy, spontaan nergens meer last van. En ik heb zelfs nog geen pijnstilling hoeven geven vandaag! Temp om 16.00 was 37.5 :D
Hoewel je eigenlijk geen verschil ziet, zie ik toch bij hele nadere inspectie dat de wondranden iets minder mooi worden, wat wel logisch is want het gaat korsten vormen straks ;) De DA komt zo haar medicijnen spuiten. Op zich kan ik dat zelf, maar er moet ook wat in de ader en daar heb ik voor nood voldoende ervaring mee, maar om dat dagelijks te doen vind ik een groot risico. Daarnaast vind ik het ook fijn om een extra controle te hebben :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:37

Klinkt goed! Duimen dat het in dezelfde stijgende lijn blijft gaan

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:43

klinkt goed!!
en wat zij de dierenarts?? was hij tevreden en veulen nog beetje rustig of nog steeds zo wilt??

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:45

Hij was heel erg tevreden :) en hij heeft me spul gegeven wat niet in de ader moet (zelfde spul maar andere concentratie) dus ik kan verder zelf spuiten :D veulen is een nachtdier denk ik, ze heeft er wel wat last van. ik ga straks weer terug naar stal en blijf dan nog vannacht. Ze heeft om 18.00 toch wat pijnstilling gehad nog van me en om 20.00 nog een keer temp gemeten, 37.7 :) Hopen op een rustige nacht vannacht :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:16

Succes SA! Klinkt allemaal erg hoopvol!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:41

Nou SA dat klinkt in ieder geval al redelijk goed.. Hopelijk blijft het gaan in stijgende lijn :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 01:06

Fijn om te horen dat het goed gaat met haar en het veulen ik blijf duimen voor jullie!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:26

Rustige nacht, ze ziet er ook rustig uit, maar ze zet wat hoog in voor de ochtendtemperatuur, 37.7 om 8.00 uur. Is nog wel goed natuurlijk, maar voor mijn gevoel wat hoog vergeleken met gisterochtend.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:59

hier duimen we ook voor je