[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:55

_Noor schreef:
Peeps uier is wel vergelijkbaar met die van Nudine :) Beetje meer denk ik. Spannend hoor!

Heeft één van jullie merries trouwens voedernijd? Tijdens het voeren is Nudine (altijd al hoor) echt een verschrikking. Aan de trailies hangen, meppen noem maar op. Ik hoop dat dat straks minder wordt, want als het veulen een keer op de verkeerde plek staat... Dan ga ik haar gewoon kluisteren tot ze fulltime het land op kunnen :+

Zo erg heeft die van mij het niet...maar wel altijd nijdig kijken als het niet snel genoeg gaat.

Steffi_H

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:04

Tarinka heeft ook voedernijd. Vroeger liet ze je niet toe in de stal, nu kijkt ze af en toe heel boos en dreigt soms maar over het algemeen kan ik vrij goed in haar buurt komen tegenwoordig.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:05

Peetje je heb een prachtige merrie en word spannend zag ik.
Ben benieuwd naar beeb.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:10

Wat doen jullie met de paarden die op ijzers staan? Halen jullie de ijzers af als het veulen bijna komt?
Mijn merrie gaat met een groepjes merries en veulens op het land, dus denk eraan sowieso achter eraf te halen voor de eerste tijd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:12

pepper kan ook behoorlijk gemeen doen tijdens voeren maar dan vooral met het hooi.
en zo in de weide ook wel..

wat betreft ijzers...lekker eraf halen,beter voor het veulen(mocht de merrie erop gaan staan of schoppen) maar ook beter als ze de weide op gaat,dan heb je ze toch niet nodig

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:19

Ik heb in de winter nooit ijzers.. Laat ze er altijd voor de winter onder weg halen. Aangezien het met ijzers op sneeuw gladder is dan zonder. En wil ze wel gewoon in de weide kunnen hebben.. En nu laat ik ze ook gewoon onderweg. Zie mezelf de eerste tijd toch nog niet rijden..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:20

Hier geen ijzers, en eigelijk ook geen gemene paarden tijdens het voeren, ze weten dat ze achteruit moeten en staan dan ook netjes op het voer te wachten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:34

Dais heeft slechte voetjes, dus kan eigenlijk niet zonder ijzers. Zelfs niet op het land als die te droog is.
Ik laat ze er onder vandaan halen vlak voordat Baby komt en zodra ze 24/7 op de wei staan en de kans minimaal is dat Dais nog op Baby kan gaan staan (die kans is in stal natuurlijk groter) gaan ze er weer onder. Anders worden haar voetjes echt verziekt en dat is zonde van wat we nu bereikt hebben.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:34

nog even snel voor ik onder de wol duik,
Rubini had net druppels hangen en zweet onder dr singel, en eet niet meer.
toch denk ik niet dat t al komt, maar je kan nooit weten.
Op en of andere manier geeft ze niet altijd dezelfde tekens van te voren :P
Laatst bijgewerkt door peetje82 op 24-02-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:35

Ja, Peeps begint tietjes te ontwikkelen! *\o/*

Neon heeft geen echte voernijd, is alleen enorm op haar eten gesteld en wil niet delen. _O-
Hier ben ik ook met Devdan de fout in gegaan, en die heeft nu toch ook een lichte voernijd (of zullen we het enorme ongeduldigheid noemen :+ ) ontwikkeld.
Ik doe tegenwoordig Neon vast zetten met voeren, en voor het veulen hang ik een bak op aan de andere kant, waar Neon niet bij kan. Zo kan het veulen tenminste rustig eten zonder vechtpartij bij de bak, want dat was het echt.

horsii schreef:
@neonlight, draagt neon altijd over ?

Neon draagt niet altijd over, later in het seizoen draagt ze korter. :)

2005 --> 341 dagen dracht, veulen 5 mei geboren
2006 --> 329 dagen dracht, veulen 17 juli geboren
2007 --> 332 dagen dracht, veulen 25 juni geboren
2009 --> 352 dagen dracht, veulen 5 mei geboren
2010 --> 346 dagen dracht, veulen 14 mei geboren

Neon zit nu op 29 april op 340 dagen. Gezien de laatste 2 drachten, weekje erbij en ze zit op haar favoriete 5 mei (:+), en een week over de 340 dagen is toch wat in de lijn van verwachting van die laatste 2 drachten.

Neon staat overigens ook in de stal van 3 x 3, en dit is altijd prima en stiekem gegaan, zij heeft me 4 keer al gefopt en lag er ineens een veulen naast. In 2005 is ze in de wei bevallen, daarna 3 keer in de stal. Vorig jaar was ik toevallig precies op het juiste moment op stal en was ze het al in aan het houden omdat de stalhouder bezig was manen te trekken van een andere merrie, wel buiten maar haar stal is tegenover die schuifdeur. We hebben haar toen in de wei gezet, ze is naar achteren gelopen, heeft 3 rondjes om haar as gedraaid en toen kwam de pootjesblaas al.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:40

@Claire. Bij Moon heb ik de ijzers er voor de winter al onderuit laten halen. Ze heeft sterke voeten dus vond het niet nodig om ze te laten zitten.
Ook omdat het haar 1e veulen is en dus zo beetje extra bescherming voor het Veulen.
Heb je trouwens inmiddels je geboortebewijs al binnen??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:05

peetje82 schreef:
nog even snel voor ik onder de wol duik,
Rubini had net druppels hangen en zweet onder dr singel, en eet niet meer.
toch denk ik niet dat t al komt, maar je kan nooit weten.
Op en of andere manier geeft ze niet altijd dezelfde tekens van te voren :P

dat gaat niet meer lang duren ik gok dit weekend! :P

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:27

Mel staat voor op ijzers, is toch t beste voor haar voetjes...
Voernijd.. Nja, niet echt haha

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:35

Maseike schreef:
Magic_Ice :) Mon moet tot eind mei.
Heb dit jaar de dagen niet bij gehouden, maar de merrie geeft de veulens 2/3 weken eerder.

ah, dan zit ze ongeveer gelijk met Venus, alleen denk ik dat die ook 2 weken eerder gaat, haha!

Joto, haha Tornado Toos, een goed teken dus!

Peeps 300 dagen!! jey!

Valesca is er ook aan toe!

Iorr allemaal onbekend gedrag dus bij de merries, spannend!
Heb je geen camera oid? dan kan je er 2 in de gaten houden tegelijk.

Wij hebben voor de ijslanders 3x3 stallen, dat is voor hun ruim genoeg met veulen, al zou ik ze liever groter zien, maar ja, you can't have it all! Voor de trakehner hebben we een stal van 3 x 6 en dit jaar zelfs van 3 x 6,30 haha.

Veulenkriebels zijn er al wel, als iemand het woord 'veulen' uitspreekt wordt ik helemaal blij *\o/* .. maar het duurt nog tergend lang voor de eerst zijn/haar opwachting maakt... -O-

Oeh Peetje dat wordt al spannend!

Peeps begint al serieus te uieren, als ze zo door blijft vorderen dan duurt het niet heel lang meer...

Hier 1 merrie met deken, maar die is pas half juli uitgerekend dus voor die tijd is de deken allang af...

Ijzers gaan er hier rondom af indien mogelijk, en anders alleen achter, maar liefst rondom, nu staan ze allemaal al een jaar zonder en dat gaat prima.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:17

_Noor schreef:
Heeft één van jullie merries trouwens voedernijd? Tijdens het voeren is Nudine (altijd al hoor) echt een verschrikking. Aan de trailies hangen, meppen noem maar op. Ik hoop dat dat straks minder wordt, want als het veulen een keer op de verkeerde plek staat... Dan ga ik haar gewoon kluisteren tot ze fulltime het land op kunnen :+

Mijn pony is de laatste tijd wel echt een kreng.
Ze heeft sinds een maand een nieuwe buurvrouw gekregen, en er zit geen tralies tussen.
Dus als ik met biks aan kom zetten moet ze eerst ff happen naar de buurvrouw alvorens ze naar haar bak toe gaat.

Hopelijk spaart ze het beest als het veulen er straks is.

Spannend Peetje.
Gaat vast niet lang meer duren!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:01

Peeps begint serieus te uieren nu ja :) Ook ik denk dat mijn meisje de 340 dagen niet gaat halen.

Spannend voor een merrie las ik, succes :)

Ja meiden de zorg is altijd wel druk en hectisch maar wel super leuk ;) Ik heb echt een super afdeling, helaas in september andere afdeling deze is echt super. Ze zijn super blij met me en ik doe alles super helemaal goed dus. En doordat ik vandaag kwam een lekkere doos merci gehad als dank. Echt top collega's, zo heb je ze niet allemaal ik heb het getroffen. Mijn adeling is ook dementerend.

Sjol in de container laten bevallen, is beter denk ik ja lekker haar vertrouwden plekkie en kan ze ook geen stress krijgen, kleine heks :P haha

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 07:33

goedemorgen dames
ik ga straks bijlezen een paar zeer drukke dagen gehad examen enz.
lady is vandaag 300 dagen ver en ik denk ook niet dat ze haar volledige 340 dagen zal uitdragen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 07:58

goedemorgen dames!

ik hoop voor iedereen dat het veulen wat vroeger komt als de 340 dagen.

als ze al vroeg uiergroei laten zien,betekend dat dan dat het veulen vroeger komt?
een merrie van de manege hier had dat ook,met 300 dagen al zichtbare uierontwikkeling,maar die liet iedereen mooi wachten tot 360 dagen

bij Ravina is nog helemaal niks te zien,maar die is ook nog lang zo ver niet

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:06

Peepie ziet er ook moe uit op de laatste foto's.
Van Dais heb ik nog geen idee of ze eerder of later gaat. Wel een beetje uier, maar ja, 6e veulen.

Ravina, dat geldt niet voor iedere merrie. De een is gewoon eerder met uieren dan de ander. Zeker als ze al wat veulens heeft gehad. Maar dit is Peep dr eerste veulen, ze oogt moe (ookal stuitert ze nog door de bak) en ze ligt ook veel. Alles bij elkaar kan het er op wijzen dat ze eerder gaat..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:08

ik bedoel er ook niks mee,alleen dat ze zich misschien niet teveel verheugd op een vroeger veulen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:41

Snoevie, vind je het erg als ik liever iets langer dan 340 dagen wacht? Ik had graag het veulen op 5 mei gehad. Is een bijzondere dag, naast bevrijdingsdag (bevrijding van een veulen :+) is dit ook de dag dat Devdan geboren is, en Dotje. En aangezien Dotje overleden is en dit een volle broer (of zus, maar aangezien hier alleen hengstveulens geboren worden broer :+) is zou het wel mooi zijn als die ook op 5 mei geboren zou worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:59

Haha nee hoor maakt mij niks uit!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:08

mogguh zoals verwacht nog alles rustig,maar ze eet nog niet( nou ja, 3 hapjes)

Ik gok nog steeds op morgen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:10

Spannend allemaal!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:10

Hoe is de uier Peetje?