Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:36

Redbag? Heb ik nog nooit van gehoord. Meiden hou alsjeblieft op met die horror verhalen anders krijg ik nachtmerries (al is het niet het eerste veulen dat bij ons op de wereld komt). Vriendjes zijn? De melk controleren heb ik nog nooit gedaan. Wist eigenlijk niet dat dat mocht de merrie een beetje vocht afnemen. Maar bij Roxette is het zo als ze kegelt (meestal zijn dat doorzichtige bij haar) dat ik normaal binnen de dag een veulen heb. wij helpen wel wat met trekken (heel lichtjes) als ze perst. Raakt ze minder moe dan. Heb er een hekel aan als het lang duurt. Als het hoofdje eruit is helpen wij dus met trekken en het vlies wordt opengemaakt als dat nog niet zo was als de schouders eruit zijn. 4 jaar geleden begon het hengstje al te bewegen en zijn achterhand zat in de merrie. Haha! Van een snelle gesproken. Clown 4 jaar later is het nog een speciaal geval. Haha!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:39

Kijk, en dat is dus het lastige bij mij... Dit wordt het eerste veulen dus ik weet totaal niet wanneer ze gaat bevallen. Ze kan een week heel erg kegelen, of gewoon totaal niet... Worden in ieder geval een bult slaapeloze nachtjes in de stal Nagelbijten / Gniffelen

En dat is het mooie als je al vaker veulens met je merrie hebt gefokt, weet je tenminste ongeveer wanneer het komt..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:49

@ Jeddah: Op de placenta zit normaal 1 dunnere plek. Daar gaat ie bij een normale bevalling ook kapot.
Ik denk dat ik puur geluk had en die plek meteen te pakken had want toen kon ik hem wel met m'n handen open maken.
Daarna kwam er een flinke golf vruchtwater en na 1x grabbelen kreeg ik de pootjes te pakken Lachen

En 9 v/d 10 keer gaat het allemaal probleemloos en hoef je weinig of niets te doen.
Maar het belangrijkste bij problemen is IMO dat je kan herkennen óf er wat verkeerd gaat en nog mooier is als je daarna kan ontdekken wát er verkeerd gaat.
Dan kan je namelijk de DA bellen en kan hij eventueel via de telefoon ook aanwijzigingen geven wat weer tijdswinst is.

Toen Copper vorig jaar aan het persen was en er niets kwam, liet ik voor de zekerheid mijn vader de DA even bellen terwijl ik ging voelen wat er verkeerd was.
Maar voordat de DA de telefoon op nam, had ik de placenta al open en de beentjes te pakken...
Toen hij de volgende ochtend kwam voor de controle en de veulenprik vertelde ik dat en hij had idd de telefoon wel gehoord maar hij was net te laat met oppakken Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:36

Dit wordt ook ons eerste veulen. Camera hangt!!! Beeld te zien in de huiskamer!!! Stal ---> huiskamer is binnendoor ongeveer een meter of 40. Telefoonnummer van een buurman binnen handbereik en het telefoonnummer van de DA zit in het geheugen van de telefoon.
Zodra ik iets zie, dan ga ik eerste de buurman bellen. Dat is een ervaren draversfokker en woont 200 meter verderop. Ik zit precies tussen de 2 DA praktijken in, dus ik zie wel wie er komt.

Pffff we krijgen steeds meer de kriebels. Haha!

Famosa at gisteren geen hooi toen ze uit de bak kwam. Toen ik om 20.00 uur hooi ging voeren was het op. Om 00.00 uur krijgen ze ook nog een keer hooi. Het hooi van 20.00 uur was op. Vanmorgen was er geen hooi sprietjes meer te bekennen.
Gisteren belde Rob en hij zei dat Famosa netjes op tijd loopt. Ik denk zelf dat het eerder komt.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 10:41

Pfoe, al die ervaren mensen...

Ik denk dat ik het wel aan zie komen, dat heb ik vorig jaar ook gezien. Alleen ik ben bang dat ik haar niet zal kunnen helpen. Ik heb iig het nummer van de DA in mn tel staan en ik heb een buurman die al heel veel lammetjes en kalveren ter wereld heeft geholpen. Niet helemaal hetzelfde, maar wel snel aanwezig. Ik heb zelf ook wel eens geholpen met koeien en schapen, maar dit is toch anders...

Gisteren Odess nog even losgegooit, maar er zit geen pit meer in. De buik bengelt zo dat het er bijna pijnlijk uitziet; draven wil ze dan ook niet meer. Soms nog een heel klein sprintje, en dat was het dan. Het worden nog 2 lange maanden voor Odess als ik haar zo zie! Maar gelukkig is ze wel helemaal happy en eet ze nog prima.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:10

Macy eet nog steeds prima al doet ze wel wat langer over haar hooi.
De laatste dagen is ze in de wei veel meer in beweging, ze komt ook weer aan denderen als ik bij de wei kom en ze loopt ook weer wat te bokken.
's Ochtends als ik haar naar de wei breng, loopt ze regelmatig even te piepen. Ze mag niet bokken aan de hand maar ze is dan zo vrolijk Haha!

Waar ik wel aan merk dat ze hoogdrachtig is, is dat ze confrontaties met Samson uit de weg gaat.
Macy is normaal de baas van de groep en bemoeit zich overal mee.
Nu niet meer en ze loopt nu bv. ook op sommige momenten gewoon weg i.p.v. dat ze Samson op zijn plek zet.
Behalve als hij echt te ver gaat, dan heeft ie um zitten hoor Whoosh!

Morgen kan ik weer uierfoto's maken Lachen
Ik ben erg benieuwd want ik heb wel geprobeerd om onder haar buik te hangen maar dan moet ik errug snel zijn...
Het leek alsof het uier vanmorgen weer minder was dan de afgelopen weken Verward

Oh en als ze haar kortste dracht aan houdt, hoeft ze nog maar 4 weken. 28 dagen........ Wow!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:13

Hmm, ik snap nog steeds niet helemaal wat een "redbag" is Verward . Zit de placenta dan voor de uitgang?

Rigaud snapt nog steeds niet helemaal dat ze niet meer zo goed kan bokken. Er werd nieuw lint om het weiland gezet voor het veulen (twee lagen breed lint, daarvoor zat er alleen een dun draadje). Daar had ze de hele dag al naar staan kijken, maar toen ik ging rijden was dat soms toch wel eng, en dan moet je als paard zijnde natuurlijk bokken, maar met zo'n buik gaat dat allemaal iets minder soepel Haha!

Ri heeft trouwens ook af en toe ook even geholpen met het rikken, door te checken of er inderdaad wel zoveel "bandhoudertjes" in de doos zitten als er op staat: ze kieperde gewoon de hele doos om }>

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 11:17

Haha! Evil!

Ik zal alles ook nog even veulenproof gaan maken. De paarden staan bij ons momenteel veel in de bak, maar die is nu half afgebroken omdat er een grote schuur komt te staan. Het ziet er niet uit dus en het is levensgevaarlijk voor zon klein ding. In de vakantie maar even klussen dus!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:18

Bij Redbag komt het veulen IN de placenta naar buiten, de placenta heeft dus ook tegelijk losgelaten, maar wanneer de placenta los is krijgt het veulen geen voeding/zuurstof meer via de placenta, omdat die al los is van de merrie. Het is dus zaak dat de bevalling dan heel snel gaat en het veulen zo snel mogelijk uit de placenta wordt bevrijd zodat het gelijk adem kan halen. Mocht je dus een rode zak ipv een witte vlies naar buiten zien komen, gelijk open maken!
Heb ik het zo goed Marije?

Bij Sim vandaag geen grote veranderingen, volle uier, maar niet strak, vulva raakt in het midden iets dik waardoor het daar wat naar buiten krult en er nu een beetje misvormd uitziet Clown .

Ook Sim is nog fris, kan nog lekker rennen en bokken en heeft nog steeds niet laten merken dat ze "last" zou hebben van haar dracht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:25

jeddah schreef:
Bij Redbag komt het veulen
IN
de placenta naar buiten, de placenta heeft dus ook tegelijk losgelaten, maar wanneer de placenta los is krijgt het veulen geen voeding/zuurstof meer via de placenta, omdat die al los is van de merrie. Het is dus zaak dat de bevalling dan heel snel gaat en het veulen zo snel mogelijk uit de placenta wordt bevrijd zodat het gelijk adem kan halen. Mocht je dus een rode zak ipv een witte vlies naar buiten zien komen, gelijk open maken!
Heb ik het zo goed Marije?

Jep!
Normaal komt de placenta als 'nageboorte' eruit en krijgt het veulen tijdens de bevalling nog de zuurstof via de navelstreng.
Maar als de placenta tijdens de bevalling al los is van de baarmoeder, krijgt het veulen geen zuurstof meer.
Zo'n veulen moet je dan ook extra controleren op een goede ademhaling.
Het is o.a. te herkennen aan een merrie die veel rolt en blijft persen zonder dat er wat komt.
Bij een verkeerde ligging komt vaak de pootjesblaas of het vruchtwater wel maar bij een red bag komt er dus niets.
Als je dan niets doet, komt het veulen er meestal wel uit, nog helemaal in de placenta (vandaar ook red bag) maar voor de merrie is dat heel erg zwaar. Vergelijk het maar met een volle waterzak door een klein gaatje persen i.p.v. een zak waar een hoop water al uit is en de spanning eraf is.
Het veulen heeft grote kans dat het de bevalling niet overleeft door zuurstofgebrek.

Citaat:
Bij Sim vandaag geen grote veranderingen, volle uier, maar niet strak, vulva raakt in het midden iets dik waardoor het daar wat naar buiten krult en er nu een beetje misvormd uitziet Clown .

Ook Sim is nog fris, kan nog lekker rennen en bokken en heeft nog steeds niet laten merken dat ze "last" zou hebben van haar dracht.

Klinkt goed!
Gelukkig dat ze er nog weinig last van lijkt te hebben Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:30

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:38

Ik heb trouwens begrepen dat het bij de Mini's erg vaak voorkomt! En dat terwijl ik later als ik oud ben Mini's wil gaan fokken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:42

Van dit stukje raak ik een beetje in de war, moet je nou wel het veulen er uit trekken, of alleen met de pers wee-en mee trekken?
Citaat:
Do you feel two hooves and a nose? If so,
grasp the front feet and pull in time with the mare's contractions
. You must get the foal out quickly if you're going to save it, but don't injure your mare in the process. Once you get the front feet out a few inches, stagger them so that one is ahead of the other and continue to pull. Remember to always pull the foal down towards the mare's hocks, not straight out. Do not wait for the mare to push the foal out by herself. Remember that the foal is not getting oxygen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:07

jeddah schreef:
Van dit stukje raak ik een beetje in de war, moet je nou wel het veulen er uit trekken, of alleen met de pers wee-en mee trekken? Niet wachten wil zeggen dat je niet moet wachten tot de merrie het zelf eruit perst. Ze zou daarmee meerdere "sessies" nodig hebben, terwijl het nu zaak is het veulen zo snel mogelijk te "bevrijden".
Citaat:
Do you feel two hooves and a nose? If so,
grasp the front feet and pull in time with the mare's contractions

. You must get the foal out quickly if you're going to save it, but don't injure your mare in the process. Once you get the front feet out a few inches, stagger them so that one is ahead of the other and continue to pull. Remember to always pull the foal down towards the mare's hocks, not straight out.
Do not wait for the mare to push the foal out by herself.

Remember that the foal is not getting oxygen!

Ik lees het zo dat je met de persweeën mee moet trekken om op die manier zo snel mogelijk het veulen eruit te krijgen.

Pepsi is niet helemaal in haar hum vandaag. Ze probeert een dutje te doen (doet ze steeds vaker), maar trekt daarbij steeds een geirriteerd gezicht. Ze hupst van het ene achterbeen op het andere en stampt er soms mee. Ook is ze onrustig met haar staart ... uier wel groter maar niet vol; vulva al wekenlang hetzelfde: half ontspannen, half dicht ...

Het is vandaag ook weer erg mooi weer, dus ik ben extra op mijn hoede (ook al is ze nog niet uitgerekend). Ik ga haar zo eens aan een grondige inspectie onderwerpen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:14

Spannend Mac!! Sim kan dat ook zo mooi, dan wisselen van "rust" been!

Laat je ons de uitslag van je onderzoek even weten??

Okee, dus wel trekken met de wee-en (kan puntjes op e nooit vindn.. Bloos ) maar niet de merrie het alleen laten doen...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:45

Thanks voor de info Jeddah en MarijeR! Nu snap ik wat een "Redbag" bevalling is.

(Volgens mij moet ik maar niet al te veel nadenken wat er allemaal mis kan gaan, daar word ik alleen maar heeeel zenuwachtig van...)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:48

Ik wordt daar ook zenuwachtig van hoor! Vooral als ikhet boek aan het lezen ben! Maar ik zou mezelf ook nooit vergeven als er wel wat mis gaat en ik weet helemaal niet wat ik moet doen omdat ik er niks over durfde te lezen, dus ik lees gestadig verder....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:57

Getverdemme.. wat baal ik er toch van dat ik zo ongelooflijk onervaren ben als ik al die enge dingen hier zo lees... Nagelbijten / Gniffelen
Ben blij dat ik de DA zo uit zn kraag uit bed kan trekken als het nodig is Haha!.

Ennn.. *doet vreugdedans* Vank is vandaag 6 maanden! Whoehoe! Nog maar 5 te gaan! We zijn gewoon al óver de helft, echt OVER de helft Hyper! ! Ik word er helemaal hyper vannnnn Haha! .

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:01

Haha, jemig wat een enge verhalen, hou maar op! Rilexta moet nog 20 dagen, dus ik houd haar ook al wat beter in de gaten. Vanaf volgende week hang ik de camera op, en als het er echt op gaat lijken ga ik daar in de boerderij slapen. Ik denk dat ik zo nog even met haar naar buiten ga, beetje stappen en draven: het is prachtig weer!
Ik heb ook met de dierenarts afgesproken dat ik alleen bel als er iets níet goed is en anders gewoon de volgende dag. Dat is ook gunstiger voor de portomonnee haha! Dus hopelijk verloopt alles voorspoedig, en dat wens ik jullie allemaal toe!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:02

Wat zeg je?? OVER de helft?? WAUW!!! Kan me voorstellen dat je daar hyper van wordt! Dat had ik ook!! Kun je nagaan hoe je straks bent met nog maar een maandje te gaan Haha! , dan draai je door!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:14

Draai ik dan pas door? Haha! Ik dacht dat ik nu al op het randje van de afgrond stond.. Tong uitsteken.
AAAAAAAAH! *zucht* ... *zucht nog een keer*

*gaat het boekje bij Amazon-ofzoiets- bestellen Haha!*

Edit: Wil iemand mij even de site en de titel van het boekje doorspelen? ik weet het niet meer Bloos...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:21

De site www.amazon.com maar ik had begrepen dat ie ook op www.bol.com te koop is.
De titel: The Complete Book Of Foaling geschreven door Karen E.N. Hayes

En zucht nog eens even diep, tel tot 10 en denk dan weer:
Haha! Haha! "Ik ben over de helft!!" Haha! Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:28

Grmbl.. kun je op amazon alleen met visa bestellen?
Dan ga ik het maar eens proberen op bol Haha!.

over de helft, over de helft, over de helft
IEEEEEEEEEHHH!!! Hyper!
*zucht*
Ik voel me net een kind Haha!.
wat ik in principe nog ben, maar ach.. ik ben 18, "volwassen"
Haha!
WHIIIIII Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:30

Al ben je over de dertig Bloos dan nog reageer je zo hoor! Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:31

Veulens houden je jong dus.. Schijnheilig

Ik kan het boek op bol.com niet vinden, nja.. ik zoek nog wel een andere keer goed. Ben nu niet helemaal in staat om goed te zoeken geloof ik Gestoord