[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:44

Wat apart dat dat zo kan verschillen hoe bewegelijk ze wel ofniet zijn,

Mijn merrie haar veulentje is niet te missen, := die reageer ook als ik met m’n vingers op merrie haar onderbuik klop/tik :+

Vandaag trouwens eens een ander soort foto gemaakt, jeetje mina :')

Afbeelding

Seven

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:17

Lekker duidelijk buikje :j

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:19

Wat een mooie buikjes allemaal <3 En veel mensen die het veulen ook voelen, ben jaloers! Hier bij geen van de dames ooit iets van activiteit te zien of te voelen, behalve bij Aurora :=

Seven, wat zien ze er allebei prachtig uit <3

Thomas5, haha mooie blik idd... Ook al een mooi buikje

Mijn drachtige spul gaat ook lekker, buikjes worden ronder en ze zijn lekker haar aan het loslaten. Alleen de drachtige merries overigens, de niet dragende laten nog geen haar los.

Ze zijn allemaal lekker humeurig, smerig en slaperig :')
De quarters zijn beide met verlof, ze krijgen het wat te zwaar. De IJsjes nog beide lekker aan het werk, wel rustiger aan maar ze hebben nog energie voor 10.

Jona vandaag 261 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Silver is helaas wat ingevallen en wordt wat schraal, ondanks extra bijvoeding en onbeperkt hooi. Heb het nu nog wat opgeschroefd en ze valt niet verder meer af. Ze is niet echt mager, maar haar ribben zijn goed voelbaar.
Zij is 228 dagen drachtig.

Afbeelding

Fenja 229 dagen, nog vrij weinig buik relatief en net zo energiek als altijd <3

Afbeelding

Afbeelding

Ice 209 dagen, ze loopt twee maanden achter op Jona maar is minstens net zo rond *D Ice heeft ook al iets van 6 veulens gehad en Jona is maiden, dus dat scheelt.
Ze is echt niet schoon te krijgen, ze moet in de lente maar lang in het sop.. Smeerlap :')

Afbeelding

Afbeelding

En Aurora nu ongeveer 8 maanden drachtig, ik weet geen dekdatum en bereid me eigenlijk voor op een veulen tussen maart en juni ergens :')
Mijn gevoel zegt mogelijk eerder. Ze is nog steeds wat mager maar toch behoorlijk ronde buik en een heel druk veulen (ze is de enige waar de buik echt enrom tekeer gaat en hoefjes uitsteken...). Dus wie weet verrast ze me met als eerste een veulen :o
Ik hoop dat ze het nog even binnen houdt, ik wil haar graag benaderbaar hebben voor ze haar veulen krijgt. Toch geen fijn idee dat ik haar niet kan pakken of verzorgen als er iets mis is. Ze doet het super met de training en gaat erg vooruit, maar ik zou het liefste nog een paar maanden hebben met haar voor ze bevalt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:21

Een tijdje geleden zag ik duidelijk beweging maar de laatste weken is het vrij rustig.

Nou, nu is de buik toch wel duidelijk aanwezig toch? Vanmiddag lekker zonder deken naar buiten in het zonnetje. Nog maar 3,5 weken tot veilig en 6,5 weken tot uitgerekend *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:32

Mooie buiken bij de dames

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:59

Hier gaat Eli goed. Zit nu op 220 dagen.
Sterre gaat minder goed, vandaag de dierenarts. Wachten nu op bloedonderzoek en bacterilogisch onderzoek. Nooit fijn.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:17

Wat een mooie buikjes allemaal! Hier nog echt minibuikje met 277 dagen. Zal van de week eens een fotootje maken.

Afbeelding
Mw is dr wel klaar mee :P :knuffel:

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:21

Zijn er hier ervaringen met het voeren van frambozenblad ?
Wanneer zijn jullie hiermee begonnen ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:28

Nooit van gehoord :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:48

Wat balen van sterre hopelijk is ze snel weer wat fijner

Marjolein
Wat zou dat moeten doen ?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:51

Ja word hier veel gebruikt maar niet voor drachtige merries…

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:57

Frambozenblad biedt ook ondersteuning voor drachtige merries. Het blad van de frambozenstruik helpt namelijk de baarmoeder en de buikspieren voor te bereiden op de bevalling. Zo heeft het een ontspannend effect op de baarmoeder en draagt het bij aan het zelfherstellend vermogen. Framboos blad stimuleert op deze manier een ontspannen bevalling en draagt bij aan het herstel van de buik.

Gekopieerd vanaf de site van HorseFlex, tevens ook soortgelijke beschrijving te vinden bij o.a. HeltieHorse, Paardendrogist, etc.

Edit: Dit is voor mijn merrie de eerste keer, hierdoor wil ik haar iets helpen voor een (hopelijk) makkelijkere bevalling

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:11

Haha ik heb het toevallig zelf wel gedronken en was er best positief over,nooit nagedacht over de werking bij paarden eerlijk gezegd.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:12

Nog nooit van gehoord maar ik ben dan ook maiden :p

Ik heb ook echt weken lang niks gevoeld of gezien. Tot gisteren dus heel duidelijk. Vandaag ging ik even onder haar buik hangen en baby roepen en toen leek het toch wel iets te bewegen. Of ik wil dat gewoon graag zien :D Vandaag dag 266, toch grappig dat het veulen nu zo groot als m'n hond moet zijn ongeveer. Maakt het toch weer iets tastbaars.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:56

Marjoleinvde schreef:
Zijn er hier ervaringen met het voeren van frambozenblad ?
Wanneer zijn jullie hiermee begonnen ?

Ik dronk frambozenbladthee toen ik zwanger was, over tijd was en er helemaal zat van was. Beide keren de dag er na bevallen. Ik zou het daarom dus niet aan mn drachtige paard voeren

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:58

Afbeelding
Afbeelding

Mijn drachtige merrie, bijna 320 dagen. Haar veulen zie en voel ik wel af en toe bewegen.

Frambozenbladthee is voor mij onbekend.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:56

Nicky, van de zijkant dacht ik nog ‘best bescheidenz’, tot ik door scrolde en die van achteren zag! Wauw, wat een buik! Wel spannend aan zo ver!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:08

Ik geef de laatste 2 weken frambozenblad omdat het de baarmoeder helpt opschonen na de bevalling en de melkproductie stimuleert. Niet eerder geven omdat het de baarmoeder prikkelt!

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:20

Dank jullie wel voor de reacties wat betreft Frambozenblad!
Er staat op de site 3 maanden van te voren en op de verpakking 2 maanden van te voren geven.
Ik wacht zeker tot het laatste semester, na jullie antwoorden

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:49

Oh wow Nicky wat een buik, en al 320 dagen.

Vanaf wanneer gaan jullie ze echt in de gaten houden met een birth alarm? Pas als je aan de buitenkant denkt dat het eraan zit te komen?

Hier niet bekend dat frambozenblad in combinatie met dracht. Wel daarbuiten, interessant om te weten dat het iets doet met de baarmoeder.

Hier voel ik het veulen ook minder, maar de buik groeit behoorlijk. Wij zitten op 249 dagen nu. Vanaf hoeveel dagen is veilig? 320?
Elke keer als ik denk we gaan wat rustiger aan doen dan bruist mevrouw weer van de energie, dus zolang ze zelf wil blijven bewegen laat ik haar maar rustig wat werken.
Ik zal vanmiddag eens foto’s proberen te maken.

@Mirjam wat vervelend van Sterre, is er inmiddels al iets meer duidelijk?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:13

Heerlijke buikjes komen er weer voorbij <3

Frambozen blad heb ik geen ervaring mee, ik ga er eens over lezen

Garffpamela, over het algemeen is 320 dagen de veilige zone, bij mini’s volgens mij vanaf 300

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:37

Garff nee we verwachten de eerste resultaten eind vd middag.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:43

Vanaf hoeveel weken zetten jullie merrie en veulen dag en nacht buiten, heb 2 schuilstallen.

En daarnaast, wanneer introduceren jullie het veulen aan een nieuw paard, ik heb een eigen paddock maar een best dominante en speelse ruin tegen andere paarden.
Hij let soms niet op met wat hij doet, en dan hangt die boven op het andere paard of hij heeft ze vast aan de hals.
En hoe zouden jullie de introductie laten verlopen?
Mensen die hier ervaring mee hebben?
Een pb berichtje mag ook.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:12

garffpamela schreef:
Oh wow Nicky wat een buik, en al 320 dagen.

Vanaf wanneer gaan jullie ze echt in de gaten houden met een birth alarm? Pas als je aan de buitenkant denkt dat het eraan zit te komen?

Hier niet bekend dat frambozenblad in combinatie met dracht. Wel daarbuiten, interessant om te weten dat het iets doet met de baarmoeder.

Hier voel ik het veulen ook minder, maar de buik groeit behoorlijk. Wij zitten op 249 dagen nu. Vanaf hoeveel dagen is veilig? 320?
Elke keer als ik denk we gaan wat rustiger aan doen dan bruist mevrouw weer van de energie, dus zolang ze zelf wil blijven bewegen laat ik haar maar rustig wat werken.
Ik zal vanmiddag eens foto’s proberen te maken.

@Mirjam wat vervelend van Sterre, is er inmiddels al iets meer duidelijk?

Ik heb zelf geen birthalarm maar alleen een camera. Die gaat er direct op zodra ze volgende week in de merrieveulen box staat (nu 281 dagen drachtig). Dan heb ik tijd om te checken of alles werkt en goed gaat en weer het normale ritme van de merrie leren kennen. Mijn merrie doet het de laatste 2 keer zoals het boekje, melk lekken, overdag duidelijk onrustiger etc maar als je je merrie niet kent zou ik dat wel beter in de gaten houden. Eerste keer heb ik nachten elk half uur en later elk kwartier gekeken.

Paarden zijn ze inderdaad veilig vanaf 320 dagen. Bij mini's is dit anders.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:56

Ik heb ook gelezen over frambozenblad. Ik heb het besteld en wil voor de zekerheid er rond de veilige datum mee beginnen.

Of het helpt geen idee maar na onze vorige ervaring kan ze wat ondersteuning gebruiken.