[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:10

Gisteren een gepaneerde buik. Net op stal en meteen rollen na de regen van de hele dag.
Afbeelding
Afbeelding
Heel soms lijkt het al of der buik vanachteren voorbij de heupen komt maar het is nog bescheiden.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:28

Sorry dat ik even in dit topic breek.
Ik ben opzoek naar een goede camera die op een 4g/5g? Kaartje werkt.
Het liefst zodat meerdere mensen kunnen meekijken.
Mag best wat kosten maar geen €500 ofzo

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:17

Vraagje over de brok.

Hoeveel merriebrok geven jullie? Ik geef pavo. Van de zomer woog ze 650kg maar ze zal nu wel rond de 700kg wegen denk ik en ze is nu 8 maanden drachtig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:36

Hier krijgen ze geen merriebrok. Pas tijdens het zogen want dan kan ze na 2 maanden wat invallen. Heb ook een deken op maar ze moet pas in mei, dan gaat ie af.

Zilver is al aan haar uier begonnen. Verder zit ik nog op het meeleesbankje. Zal binnenkort meer mee (proberen) te praten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:51

Ik geef ze helemaal geen merrie brok. Wel hebben we wat rijk hooi, met vitamine een brokje voor de smaak.
Ook Zaïra, die zowel een veulen aan de voet heeft, als dragend is, trekt het meer dan prima zo.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:22

Hier krijgen ze merriebrok de laatste 3 maanden.
En dat adviseer ik mijn klanten ook.
Een veulen groeit de laatste 3 mnd hard en heeft zeker voor het ocd verhaal wel echt merriebrok nodig. Of een balancer voor de drachtige merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:26

baudyh schreef:
Hier krijgen ze merriebrok de laatste 3 maanden.
En dat adviseer ik mijn klanten ook.
Een veulen groeit de laatste 3 mnd hard en heeft zeker voor het ocd verhaal wel echt merriebrok nodig. Of een balancer voor de drachtige merrie.

Dit

Ik voer echter niet mega veel brok. Bouw op naar een schep per dag. En met zogen geef ik meer. Vaak 4 en dat bouw ik af als ik zie dat de productie goed is. Vaak weer naar 1 of anderhalf schep. Soms 2. Puur op t oog voeren dus

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:01

Ik voer mijn merrie nu nog een balancer van metazoa. Ik wil er niet onnodig extra calorieën instoppen want ze is echt te dik :(.

Volstaat dit nu nog? Ze is nu 195 dagen drachtig :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:57

Loulou welkom!

LAdonna. Mooi buikje

Kiko. Dat begint ook al op te schieten

Pradadaan. Wat een verschil! Wellicht nu de zo graag gewilde merrie :j

Nieky. In mei lijkt het idd redelijk rustig, maar je zal zien dat er wat overdraagt en je nog niet kan bijslapen :')
Lief dat je naar Nigrante vraagt. Zal ik onderaan dit bericht vertellen.
Wat super dat je het lijstje van de veilige merries op je wilt nemen!

Ansodm. Ze voelde zich duidelijk nog fit genoeg := gelukkig goed afgelopen

Muronia. Alles goed met de kittens en moeders?

Crazyfunky. Ik heb vorig jaar hotspot gemaakt met een oude telefoon, en een wifi foscam camera. Werkte prima,ik vindt de 4g camera's zo duur. Nu ga ik voor een mifi apparaat kijken.

Ik ga dit jaar proberen niet een merrie brok te voeren. De meeste zijn niet zo gezond. Ze krijgen nu EquiFyt Gold en pre active doen ze het prima op. Ik geef ze voor erbij nog Fibre nuggets. ligt aan het paard hoeveel, sommige krijgen nog een beetje pulp. Een goede balancer die ik afwissel, de drachtige krijgen meer.
Uiteraard onbeperkt ruwvoer.

Nigrante heb ik van het weekend naar de dierenarts gebracht. Ze is ingespoten bij haar si/bekken. Deze bleek ook heel asimetries. Ze had ook een ontsteking in de knie, deze is ook gelijk behandeld. Waarschijnlijk compensatie, waar ik zo bang voor was. Dus erg blij dat het nu gedaan is. Hopelijk knapt ze er goed van op. De komende dagen mag ze enkel stappen aan de hand daarna rustig longe werk.
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:00

Voor nu kan dat nog wel hoor. Je kan ook een balancer blijven geven zoals cavalor nutri grow of Equilin grow.

Ik geef de laatste maand 3 kg per dag , de maand er voor 2 kg per dag en nu 1 kg per dag.
Maar ik heb grote merries hè ( boven de 170m)

Onze drachtige mevr G is gisteren vertrokken naar haar nieuwe eigenaresse. Dat is nog ff wennen.
We hebben haar toch 6 jaar gehad.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:05

baudyh schreef:
Voor nu kan dat nog wel hoor. Je kan ook een balancer blijven geven zoals cavalor nutri grow of Equilin grow.

Ik geef de laatste maand 3 kg per dag , de maand er voor 2 kg per dag en nu 1 kg per dag.
Maar ik heb grote merries hè ( boven de 170m)

Ik zit nu op 1,5 schep per dag en daarnaast krijgt ze een bekertje equilin basic , hand luzerne (hartog digest) en subli omega 3-6-9
Moet ik de Equilin basic dan gaan vervangen voor de Grow of moet je dat ernaast geven?
We gaan de laatste 3 maanden in nu. Ik vind haar niet te dik. Ze glimt
En haar slowfeeder eet ze niet eens leeg dus ze heeft eigenlijk onbeperkt hooi. Ze krijgt buiten ook hooi.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:10

Ja ik zou de Equilin basic nu vervangen door de grow.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 07:52

Ik heb begrepen dat equilin basic niet compleet is en dat je de balancer moet hebben

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:58

Ik ga straks weer de Cavalor Probreed voeren. Dat is de vorige keer ook goed bevallen. Alleen heb ik toen wel de muesli gegeven ook aan het veulen nadat ze gespeend was en ze een opfok vriendinnetje erbij kreeg, maar die bleven maar mest eten (en dus ook uit elkaar slaan met voorbeen en mij 3x zoveel werk bezorgen met uitmesten).
Ik denk dat ik daarom nu toch maar de brok gewoon ga voeren. Ik start daar 3 maanden voor de uitgerekende datum mee, dus voor ons is dat eind januari.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:03

baudyh schreef:
Ja ik zou de Equilin basic nu vervangen door de grow.

Ik moet bijna nieuwe bestellen dus dat komt dan goed uit. Bestel ik de Grow.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:31

Wat een knappe merrie Loulou <3

Nieky, jij gaat nooit meer slapen straks :+

AM, hopelijk knapt Nigrante snel op!

Fiore is de laatste tijd een beetje magertjes geworden. Je ziet wel een babybuik, maar je voelt duidelijk haar ribben en als Finesse drinkt en Fiore dus haar buik wat optrekt, zie je ze ook echt.

Ze krijgt onbeperkt hooi. Dat wil zeggen: 's avonds krijgt ze of één plak van een grote baal, of ik verdeel een klein baaltje tussen Finesse en Fiore waarbij Finesse 2 a 3 plakjes krijgt en Fiore de rest min 2 plakjes (dus ze krijgt denk ik 5 plakje (ik zal ze eens tellen). En die 2 plakjes haal ik er juist af, omdat ze het anders niet op eet en het door heel haar stal ligt. Dus meer dan dit krijgt ze niet op tussen ongeveer 17 uur en 9 uur. Overdag hebben ze een grote grijze bak waar 's ochtends hooi in gaat. De ene keer is die 's avonds leeg, de andere keer zit er nog wat in.
Sinds een week geef ik haar 's ochtends en 's avonds een schep luzerne (van Vitalbix) bij. Daarnaast krijgt ze 600 gram Vitalbix muesli per dag. Ik hoop dat ze door die luzerne wat bij gaat komen.
Hebben jullie nog tips wat ik nog meer kan doen?

Morgen is ze 6 maanden (vandaag dag 182), dus volgt er weer een foto :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:37

Veulen er bij weg halen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:43

De enige tip die ik mee wil geven aan iedereen let op je eiwitten. Om allerlei redenen zit er in ruwvoer vaak te weinig eiwitten en onze drachtige merries hebben dat wel nodig. Maar niet te veel.
Als je te veel geeft dan groeit het veulen in de moeder te hard met alle gevolgen ( denk aan het ocd verhaal) maar als je te weinig geeft kan dat echt de groei stagneren.
Als een paard te weinig eiwitten krijgt valt ze weg in de bovenlijn dus daar kan je het mooi aan zien.
Ik ben zelf weg van Metazoa musclefit HP 23.
Een mooi natuurlijke brok ( laag in suikers en zetmeel) waar je niet heel veel van hoeft te geven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:40

Ik voer nog steeds merriebrok. Werd tijd geleden ook net aan toen opgeschroefd naar 2 kg.
Hier staat veulen er ook nog bij tot nu toe doet ze het super.
Veulen krijgen 1/2 schep opgroepbrok..
Dit jaar vind ik het hooi wat minder. Zo moet ik nu mijn oude paard echt bijvoeren terwijl dat verleden jaar niet nodig was.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:43

Voeren op het oog. En goed voeren. Niet arm, niet afwegen. Voeren met boeren verstand.

Tegenwoordig wil iedereen maar zo arm mogelijk voeren. Ja dan krijg je dat.. reageer op wat je ziet. Suiker is niet slecht (uitzonderingen daar altijd met alles), eiwitten zijn niet slecht.

Als je te weinig voert (wat nu veel gebeurd) schiet je net zo weinig op als dat je te veel voert.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:17

Kabayo schreef:
Veulen er bij weg halen?

Die staat er alleen tussen 9 uur en 17 uur bij en drinkt bijna niet meer. Uier is ook zo goed als opgedroogd.

Baudyh, Finesse krijgt al Metazoa MuscleFit en FitRight (ambassadeur) en ik denk er inderdaad al over na om Fiore na deze zak Vitalbix ook over te zetten. Ik zal even met mijn contactpersoon van Metazoa overleggen wat ik Fiore het beste kan geven :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:02

Cioccolato schreef:
Voeren op het oog. En goed voeren. Niet arm, niet afwegen. Voeren met boeren verstand.

Tegenwoordig wil iedereen maar zo arm mogelijk voeren. Ja dan krijg je dat.. reageer op wat je ziet. Suiker is niet slecht (uitzonderingen daar altijd met alles), eiwitten zijn niet slecht.

Als je te weinig voert (wat nu veel gebeurd) schiet je net zo weinig op als dat je te veel voert.

Inderdaad, erger me daar zo aan. Alles moet getest worden, suikerarm zijn etc. Boerenverstand en naar je paard kijken (niet dat ik zeg dat Cyntha dat niet doet).
Maar al die influencers en commerciele acties ......

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:05

hier door een voedingsdeskundige een basis laten maken zodat ze niet te kort komt en ik met oog verder op kan bouwen en voeren met gevoel. ( is gekeken naar behoefte vanuit werk en toekomstig werk en basis behoefte als drachtige merrie en zo passend gemaakt)

hier kuil als hooi, grassmix lucerne en een soort balancer brokjes erbij.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:18

Rosa krijgt nu 2,5 kg merriebrok per dag, is daar al vrij snel op gestart. Die heeft het nodig. In combinatie met rijk hooi onbeperkt blijft ze dan mooi op gewicht. Rosa levert makkelijk en snel in op gewicht. Dus die voer ik inderdaad scherp op het oog. Ik sluit ook niet uit dat de brokken nog opgehoogd gaan worden. Ze heeft momenteel een enorme voerbehoefte merken we.

Verder is haar wond nu ver genoeg dicht dat ik haar weer naar buiten heb durven doen! Heel fijn om de kudde weer compleet te hebben. Even de eerste uurtjes met draadje ertussen, want hormonen. Maar dat kon al gauw zonder. <3
Ze heeft nu nog een dun verbandje en een mudcontrol boot om haar been zodat het nog goed droog blijft en het laatste stukje ook goed kan genezen. Maar de meiden waren weer happy elkaar te zien <3
Afbeelding

En schijnbaar ruiken de anderen de hormonen van Rosa heel duidelijk. :') :+
Noura heeft wel een kwartier steeds aan Rosa’s kont staan ruiken en dan uitgebreid staan flemen daarbij :')
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:28

Mijn ruwvoer is rijk aan eiwitten en hoog in suiker. Daarvan krijgt ze 3 emmers per dag zo ongeveer. Daarbuiten kan ze armer hooi en stro eten. Ze krijgt een een vitamine korrel ter aanvulling. Zodra ze met de staart schuurt heeft ze een dag teveel gehad. Mijn indicator. Ze groeit niet explosief maar wel mooi gestaagd wat gok ik passend is. Voor mij de eerste keer een veulen.