[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:23

EllyC gefeliciteerd

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:39

Hoe hebben jullie het gedaan met afspenen? Gelijk er af en er niet meer bij laten? Ik vind dat nog al een heftig iets. D had gisteren voor het eerst alleen een nacht in zijn stal gestaan. Hij is wel even van slag, maar dat is uiteraard logisch. Boss is er wel koel onder in dat opzicht, ze roept wel, maar ze is niet in paniek. Nu had ik gevraagd via app om D in de ochtend samen met Boss in de paddock te doen. Zodat hij toch de overvolle uier even kan leeg drinken en er even geen stress voor hem is. Je raad hem al. Dit is niet gebeurt. Ik kwam op stal in de voormiddag en Boss stond met een dikke uier waar melk uit liep en D stond alleen op stal. Toen ik D even bij Boss neerzette om te drinken en wat rust te creeren voor hem, kreeg ik op mijn kop dat ik dat niet moet doen. Omdat Boss dan uierontsteking krijgt? Maar juist als de druk er niet afgaat lijkt mij kan ze dit ontwikkelen? Dat is namelijk ook bij een vrouw die bostvoeding heeft gegeven. Dat moet je afbouwen. Nu ben ik even benieuwd wat jullie meningen daar over zijn en hoe jullie het precies doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:41

juist als je steeds weer laat drinken blijft de melkaanmaak bezig. Ik speen ineens, geef tijdelijk minder voer en desnoods uier koelen, maar vooral niet aanzitten. is na een paar dagen al voorbij.

en vooral veel beweging, merrie niet op stal zetten.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:44

fokfanaat schreef:
juist als je steeds weer laat drinken blijft de melkaanmaak bezig. Ik speen ineens, geef tijdelijk minder voer en desnoods uier koelen, maar vooral niet aanzitten. is na een paar dagen al voorbij.

en vooral veel beweging, merrie niet op stal zetten.

Dankje voor je reactie Fokfanaat. Dat van de beweging komt wel goed. :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:47

Ik doe het geleidelijk aan. Eerst snachts er bij weg. Daarna helemaal. Als ze er helemaal bij weg is longeer ik de merrie dagelijks aan een halster zodat haar uier slinkt en geen uierontsteking ontwikkeld (ze loopt verder gewoon de hele dag buiten, maar als extra hulpmiddel)

Gefeliciteerd bij alle drachtige!!

Jammer dat een paar niet lukken -O-
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 22-07-22 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:47

maar de meningen zijn verdeeld hoor, maar ik vind dit het meest diervriendelijke

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:02

Juist als je geleidelijk aan afspeent verminderd de melkproductie langzaam en is de kans op uier ontsteking ook veel lager dan wanneer je in 1x speent.
Ik heb dit voorjaar (veulen van toen 11 maanden) veulen er definitief afgehaald, vanaf 8 maanden langzaam aan gaan afspenen (eerst een paar uur, steeds langer tot overdag de hele dag apart op de wei, op stal nog samen) en de merrie heeft maar een halve dag een strak/gespannen uier gehad na het definitief afspenen en binnen een week al zo goed als helemaal weg.

Merrie die hengstig leek afgelopen week heeft helaas geresorbeerd (heel vroeg op ongeveer 12-14 dagen, zou vandaag 16 dagen zijn en is wel duidelijk drachtig geweest). Nog geen nieuwe hengstigheid te zien, dus hopelijk komt ze komende week op gang en dan duimen dat nog een rondje gaat lukken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:13

Ik heb beide methoden gedaan. Geleidelijk spenen en radicaal. Bij beide geen enkel verschil vernomen voor zowel veulen or merrie. Gedrag, uier. Niks.

Ik vind in 1 keer spenen makkelijker dus ga voortaan daarop verder. Merrie van te voren al van krachtvoer af en poosje af houden. Nooit echt onwijs grote uiers gehad.
Veulens pakken t prima op als ze vriendjes hebben. Veulens of groepje jonge paarden maakt hier ook geen verschil
Ik heb ze zelfs beide altijd op stal thuis dus ze kunnen elkaar horen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:16

Quir schreef:
Juist als je geleidelijk aan afspeent verminderd de melkproductie langzaam en is de kans op uier ontsteking ook veel lager dan wanneer je in 1x speent.
Ik heb dit voorjaar (veulen van toen 11 maanden) veulen er definitief afgehaald, vanaf 8 maanden langzaam aan gaan afspenen (eerst een paar uur, steeds langer tot overdag de hele dag apart op de wei, op stal nog samen) en de merrie heeft maar een halve dag een strak/gespannen uier gehad na het definitief afspenen en binnen een week al zo goed als helemaal weg.

Merrie die hengstig leek afgelopen week heeft helaas geresorbeerd (heel vroeg op ongeveer 12-14 dagen, zou vandaag 16 dagen zijn en is wel duidelijk drachtig geweest). Nog geen nieuwe hengstigheid te zien, dus hopelijk komt ze komende week op gang en dan duimen dat nog een rondje gaat lukken.

Ik speen ook altijd geleidelijk en vind dit qua uier ook fijner voor de merrie.
Ik ervaar weinig stress onder merrie en beulen en het went snel.
Laatste maand snachts eraf en daarvoor al af en toe overdag voor wat werk.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:16

Vorige veulen hier ook geleidelijk afgespeent. Ook eerst ´s nachts apart naast elkaar op stal en overdag gewoon samen. Met een maand of 8 veulen naar de opfok en toen ook niets geen gegil of onrust of uierontsteking gehad

Merrie had nu aan beide kanten een kippenhok met weinig zinnigs nog voor een fries, maandagmiddag gaan we kijken of er wat bruikbaars is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:29

Ik speen altijd in 1x af. 1x stress en klaar. Ik heb echt nooit last van uier ontsteking. Ik vind elke keer weer die stress zo zielig..

Ik haal ze wel altijd bij de moeder weg, samen met vriendjes. Ze staan nooit alleen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:39

Mijne zijn dan ook gewent geregeld bij de moeder weg te zijn. Voor een wedstrijd, buitenrit of andere activiteiten. Veulen staat daarbij gewoon te slapen in de stal. Geen stress

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:19

Ik doe het geleidelijk aan. Eerst s'nachts alleen in een box naast die van moeders. Merrie is al een tijdje geminderd dan in krachtvoer en vanaf dat het veulen s'nachts in een eigen box staat ook minderen in hooi of voordroog. Na een paar dagen mag het veulen dan enkel nog drinken bij moeder als ze op de wei lopen. Zo minderd de melkproductie ook geleidelijk.

In het verleden ooit een keer een veulen in 1x keer afgespeend en dat gaf ook geen problemen wat de uier betreft maar geleidelijk afspenen is het meest natuurlijke denk ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:22

Stress voor die kleintjes is zeker zielig, daarom ook helemaal niet in 1x afspenen. Geleidelijk afspenen geeft juist geen stress.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:53

Dat zal ook aan situatie en dier liggen.
Hier hebben de veulens die in 1x zijn gespeend geen andere stress ervaren dan de geleidelijk gespeende :') wel genoeg afleiding beide partijen als in vriendjes. 1 is zelfs verhuisd naar een opfok. Die had wel wat meer stress, maar goed. Dat is logisch. Ik hou ze liever lekker thuis.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:22

Vorige keer heb ik het veulen regelmatig in de box gelaten als Bo weer aan het werk ging. Of Bo stond in de bak en nam het veulen apart mee om even te wandelen over het erf.
En daarna in 1x eraf en veulen naar de opfok.
Wel even een wat volle uier maar die liep na een paar dagen netjes terug zonder problemen.

Hoe we het volgend jaar willen doen hangt van verschillende dingen af.
Merrie of hengst?
Hoe trekt Bo het?
Maar als het een merrie is en Bo trekt het prima dan mag het er zo lang mogelijk bij blijven lopen.
Hengst minimaal 6 maanden erbij. Daarna gaat hij tijdelijk naar een vriendin om af te spenen bij haar.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:23

Gefeliciteerd voor alle merries die toch nog mooi drachtig zijn geworden en de kloppende hartjes.

Balen voor diegene bij wie het niet is gelukt of die eerst wel drachtig waren.
Ik vrees dat ik me ook in het rijtje mag aansluiten. Vandaag na het longeren zette ik haar terug in de wei en hoorde ik haar brommen naar de ruin. Toen ze dichterbij kwam begon ze te knipperen en te plassen. In september laat ik haar voor de zekerheid nog een keer scannen. Ze is nu alleen met 18 dagen gescand.

Qua afspelen. Vorige veulen heb ik met 1,5 jaar afgespeend. De stal hebben we toen een maand of 2 in 2en gedeeld. Die hebben echt geen stress gehad. Merrie had wel een bomvol uier maar met longeren en buiten lopen was deze ook binnen 2 dagen geslonken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 01:26

Met afspenen zoveel meningen. Ik speen altijd in één keer af. Veulen heeft al wel alleen gestaan als ik de merrie longeer of train. Nog nooit geen problemen gehad. De eerste 2 dagen even goed bewegen (longe of stappen) en eigenlijk is dan het uier ook zo weg.
Wat ik dan vorige week weer zag. Veulen van Nigrante was zo ziek dat hij even niet gedronken had. Melk spoot eruit. Toen hij weer ging drinken, was het duidelijk pijnlijk. Als dit dan elke dag moet? Liever één keer en klaar.
Gewoon doen wat het beste voelt.

Ik heb nu al 2x uier ontsteking gehad. Maar niet door afspenen. Op 300 dagen dracht en vorig jaar bij een merrie waar veulen bij liep. Zeg het maar? :roll: wat daar dan de reden voor was, geen idee

Kiki. Vindt het altijd leuk om de verschillen per dracht te zien. Haar vorige veulens waren merries?

Een kennis had bij één merrie ook alle vertrouwen dat het een merrie zou worden. Vorige dracht was hengst en niks van gedrachtsverandering. Deze dracht leek de merrie wel een hengst, brommen zich groot maken enz. Wat denk je... Gewoon weer een merrie := ik laat me gewoon weer verassen

Nowylover. Balen dat het nog niet opschiet. Ook niet beginnend hengstig?

Quur. Wat balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk snel terug hengstig

Ellyc. Gefeliciteerd *\o/*

LAdonna. Wat balen

Liezella was perongeluk in de wei bij Wild Thing gekomen. Dat was geen succes :oo Wild Thing wilde haar vermoorden. In hoek gejaagd en vollop meppen. Normaal hebben die altijd samen gestaan, konden elkaar goed tolereren. Je zou bijna denken dat ze drachtig is <<) maar is wel heel vroeg voor gedragsveranderingen. Nu had ik het bij Liezella ook al met een paar dagen door, die vond de buurvrouw op stal ineens niet meer leuk. Ik ben heel erg benieuwd nog maar 2 weken wachten op de scan :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:09

EllyC gefeliciteerd!

Afspenen heb ik tot nu toe altijd geleidelijk gedaan. Mijn jaarling van '21 drinkt nog steeds af en toe bij mams, maar ik merk nu dat Veronia haar meer begint af te houden. Dat mag inmiddels ook wel, ze is bijna 16 maanden oud en Veronia krijgt over een paar maanden weer een veulen. Het volgende veulen zal denk ik in 1 keer worden gespeend aangezien deze voor verkoop is.

AM oh ik weet nog dat je dit een paar maanden geleden ook bij een andere merrie merkte. Toen had je het goed, nu weer?

Ik denk dat ik mn merries ergens in augustus nog even weer ga laten scannen. Even een check of alles oke is bij Veronia en ik neem Wainonia ook maar even mee dan. Die verliest al sinds de laatste ronde (begin mei) steeds (dagelijks) witachtig slijm. Ze was wel schoon op de swab maar ik vind het toch apart. Plus het feit dat ze niet meer hengstig is geworden nadien. Ze voelt zich verder prima. Toch maar even kijken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 07:31

Ellyc gefeliciteerd *\o/* Mooie combinatie!

Afspenen gaat hier meestal vanzelf. In de zomermaanden rijden wij veel tochten en zijn dan gerust een paar uur tot een dagdeel weg. Veulen blijft dan met een vast maatje op stal en wanneer de merrie uit zicht en gehoor is, zet mijn man ze buiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:10

AM, in 2011 heeft Bo bij de vorige eigenaren haar eerste veulen gehad, dat was een hengstje. Geen idee hoe ze toen was. Ze wisten niet dat ze drachtig was dus was een verrassing.
In 2014 was ze onwijs aanhankelijk, maar was een 2ling dracht waarbij ze na het weg knijpen ook het 2e vruchtje verloor.
In 2015 een merrie veulen en echt onwijs lief tijdens de dracht.
Nu 2022 af en toe echt een heks, dominant, happerig (en dat happen heeft echt nog nooit gedaan en ik heb haar sinds eind 2011). Maar misschien wel omdat ze nu ook de leidende merrie in de kudde is. Daarvoor was het nooit echt duidelijk of Bo dat was of de ruin ( leek altijd wel of ze het een beetje samen deden) en nu overduidelijk Bo. Overigens doet ze het wel op een eerlijke manier, lekkere merrie manier met boze gezichten haha.
Haha vroeg idd maar wie weet!

Muronia, hier gaan we ook nog een keer scannen straks.
Maar wel apart idd bij Wainonia.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:02

AM_Horses schreef:
Met afspenen zoveel meningen. Ik speen altijd in één keer af. Veulen heeft al wel alleen gestaan als ik de merrie longeer of train. Nog nooit geen problemen gehad. De eerste 2 dagen even goed bewegen (longe of stappen) en eigenlijk is dan het uier ook zo weg.
Wat ik dan vorige week weer zag. Veulen van Nigrante was zo ziek dat hij even niet gedronken had. Melk spoot eruit. Toen hij weer ging drinken, was het duidelijk pijnlijk. Als dit dan elke dag moet? Liever één keer en klaar.
Gewoon doen wat het beste voelt.

Ik heb nu al 2x uier ontsteking gehad. Maar niet door afspenen. Op 300 dagen dracht en vorig jaar bij een merrie waar veulen bij liep. Zeg het maar? :roll: wat daar dan de reden voor was, geen idee

Zo moet je het niet zien.
Allereerst is jouw veulen nog jong en zit de merrie nog vol in de melkproductie. Het is nog geen leeftijd dat de melkgift terug gaat lopen.
Daarnaast als je elke keer langer tussen de voedingen laat dan past het lijf aan.
Dat houd in dat je de volgende dag al minder vol uier aan zal treffen en na paar dagen gewoon n normaal uier. Want het lijf weet, er wordt minder gedronken. Dus de merrie zal echt niet elke keer pijn ervaren.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:16

Nowylover, wat balen zeg :(

Martje, wat erg. Ga je het volgend jaar weer proberen?

Muronia, wat gaat dat hard zeg! De 100 dagen alweer gepasseerd.. Fi zit vandaag op 50 :)
Eerlijk gezegd kan ik niet wachten tot september. Ik wil toch wel heel graag weten of alles nog goed zit :o

Olympia, wat balen :( Ik zou het denk ik nog wel een keertje proberen en zeker een swab. En eventueel een hengstenwissel?

Nobel, wat een gedoe met Unique :( Ik hoop dat ze snel nergens meer last van heeft!

Gefeliciteerd met het kloppende hartje Corina!

LaDonna, wat balen ook voor jou :( Ik zou inderdaad je eigen gevoel volgen en dicht laten zetten. Swab heb je al gedaan. Dan kan ik alleen een hengstenwissel nog bedenken.

Elly, ik ben zo blij voor je!! *\o/* *\o/*

Kayley, ik doe altijd in één keer afspenen. Wat ik wel doe, is van te voren al met veulen apart gaan wandelen en met de merrie apart gaan wandelen. Zodat ze eraan gewend raken dat ze even zonder elkaar zijn.
Vorig jaar ging Fiore eerder naar stal dan Idris. Dus ze dachten allebei dat we gewoon een stukje gingen rijden en waren allebei heel relaxt. Idris bleef op het voor hem bekende plekje met zijn vriendjes en heeft niet eens naar zijn moeder gezocht. Fi heeft een dag een beetje gehinnikt en na 2 dagen was het uier weg. Dat was alles. Daarbij speelt de leeftijd van het veulen ook erg mee in hoe soepel het gaat. Hoe ouder ze zijn, hoe minder stress. Ik heb er eens eentje met 4 maanden afgespeend (was mijn eerste veulen in 2003, ik had er toen nog niet zo veel verstand van). Toen was er veel meer stress dan nu bij 6 maanden.

Van de week voor het eerst met Blue gewandeld zonder zijn moeder. Hij ging super braaf mee! Hij is dan ook veel stoerder dan zijn broer. Die vond het vorig jaar een stuk spannender :)
Afbeelding

Afbeelding

O nee Veronique, hou je dat vol, wachten tot september nu je dit gedrag ziet?

Quir, voor jou ga ik zo hard duimen tot het einde van het seizoen!

Ik heb Fi laten testen op PSSM1 en WFFS. Vanmorgen kwam de uitslag binnen. Voor beide n/n *\o/*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:22

Ik denk dat het wel scheelt hoe je je merrie en veulen houd. Ik vind zo aan huis het makkelijker om ze in een keer te spenen. Maar dan gaat de merrie wel 24/7 op kaal land om het uier weg te lopen. Als dat niet zou kunnen zou ik liever geleidelijk afspenen. Wat afspenen en dan op stal is geen optie vind ik.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:20

AM hopelijk is je gevoel weer goed. Dat wordt weer een merrie volgend jaar dan.

Wainona, ben benieuwd wat er uit de scan bij je paard komt. Wel apart dat er slijm uit blijft komen.

Cynthia, ik geef mezelf hoop. Ik hoor van iedereen dat na een dracht de cyclus zo lang wegblijft. Dan hoop ik maar dat ze niet nu al hengstig kan zijn. Vandaag stond ze gewoon weer relaxt en nuchter tussen de ruinen.