Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fokfanaat schreef:juist als je steeds weer laat drinken blijft de melkaanmaak bezig. Ik speen ineens, geef tijdelijk minder voer en desnoods uier koelen, maar vooral niet aanzitten. is na een paar dagen al voorbij.
en vooral veel beweging, merrie niet op stal zetten.
Quir schreef:Juist als je geleidelijk aan afspeent verminderd de melkproductie langzaam en is de kans op uier ontsteking ook veel lager dan wanneer je in 1x speent.
Ik heb dit voorjaar (veulen van toen 11 maanden) veulen er definitief afgehaald, vanaf 8 maanden langzaam aan gaan afspenen (eerst een paar uur, steeds langer tot overdag de hele dag apart op de wei, op stal nog samen) en de merrie heeft maar een halve dag een strak/gespannen uier gehad na het definitief afspenen en binnen een week al zo goed als helemaal weg.
Merrie die hengstig leek afgelopen week heeft helaas geresorbeerd (heel vroeg op ongeveer 12-14 dagen, zou vandaag 16 dagen zijn en is wel duidelijk drachtig geweest). Nog geen nieuwe hengstigheid te zien, dus hopelijk komt ze komende week op gang en dan duimen dat nog een rondje gaat lukken.
AM_Horses schreef:Met afspenen zoveel meningen. Ik speen altijd in één keer af. Veulen heeft al wel alleen gestaan als ik de merrie longeer of train. Nog nooit geen problemen gehad. De eerste 2 dagen even goed bewegen (longe of stappen) en eigenlijk is dan het uier ook zo weg.
Wat ik dan vorige week weer zag. Veulen van Nigrante was zo ziek dat hij even niet gedronken had. Melk spoot eruit. Toen hij weer ging drinken, was het duidelijk pijnlijk. Als dit dan elke dag moet? Liever één keer en klaar.
Gewoon doen wat het beste voelt.
Ik heb nu al 2x uier ontsteking gehad. Maar niet door afspenen. Op 300 dagen dracht en vorig jaar bij een merrie waar veulen bij liep. Zeg het maar?wat daar dan de reden voor was, geen idee