[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:09

jeannaa schreef:
Quir; ik hoorde onlangs een verhaal van een merrie die ovuleerde met een ei van 3. De DA vond het heel vreemd, maar ze werd er wel drachtig mee en voelde dat ook goed hengstig.

Hier dus ook een merrie die op 3.5 cm ovuleerde. De veulenhengstigheid niet gelukt want toen na het scannen en een ei van 3,4 cm 2 dagen gewacht, waarop alles al weg was 2 dagen later. Ook nog niet eerder meegemaakt trouwens in de 14 jaar dat we nu fokken.

@Jeanna : succes vrijdag !

Succes allemaal op het wachtbankje

Wij mogen vrijdag ook weer, de ene vrucht van de afgeknepen tweeling zat er nog wel, maar had een beetje een dikke wand. Dus voor de zekerheid toch nog maar even een keer extra. Heb er niet veel hoop bij, merrie is inmiddels wel dichtgezet alvast, maar ze maakt het ons niet makkelijk weer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:15

Heb het 1 keer meegemaakt, toen Neon 3 was en voor het eerst gedekt werd. Regumate was de oplossing. Daarna nooit meer problemen gehad.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:31

Zo ik kom mij ook melden. Ik verwacht volgend jaar 2 veulens.

Combi 1:

Daliska een Rubinson X Balzflug X Nocturn. Afstamming zie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 36/daliska

Afbeelding

Zij is drachtig gescand van de AES hengst Ceasar ter Linden (King X Ferro X Samber):

Afbeelding

Dus we verwachten een bont veulen uit haar volgend jaar rond 28 maart 2021.

Combi 2:

Mijn Stb Sport merrie Solo V: Sir Donnerhall X Maraschino X Rokoko afstamming zie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1964656/solo

Afbeelding

Zij is afgelopen dinsdag geïnsemineerd met Peru's First Class

Afbeelding

Ze is uitgerekend als ze nu in één keer drachtig is op 22 mei 2021 (340 dgn).

Op dit moment heeft Solo ook al een echt prachtig hengstveulen van First Class aan de voet. Graag volgend jaar ook zo een, maar dan zonder slurfje :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:42

Gefeli dustinlover nog 1 te gaan

Gefeli sparky gewoon drachtig geweldig goed nieuws

Gefeli mer twee is altijd leuker dan 1

Ik vind 1 veulen ook minder leuk dan 2 maar anderzijds ik heb een kudde die nogal divers is dus beter daar in opgroeien dan de leider te zijn in een groep jaarlingen denk ik dan.

Quir uiteindelijk kan je daar ook niet zoveel over zeggen vermits je de merrie nog niet kent hoe haar cyclussen gaan. Ik had ook een die 1 keer Max tot 3.8 ging en heel snel. Sneller dan andere merries. Eerste keren waren we ook vaak te laat bij haar. En toch was ze steeds bijna altijd van de eerste keer drachtig. Het is niet de grote van de follikel dat belangrijk is maar de eicel dat erin zit.
Ze moeten wel springen natuurlijk.
Ik heb eerder ervaring dat grote follikels niet goed zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:30

Eitjes springen echter niet, verdwijnen gewoon, ze worden dus weer kleiner. Ontstaat verder ook geen geel lichaam en ze toont verder ook niet hengstig, dus denk niet dat dat eitjes vroeg/klein springen.

Ze controleren haar regelmatig en schouwen dagelijks met de hengst, ook om te kijken of ze daar misschien op reageert.

Vorige ei was echt enorm, echt bizar groot (uiteindelijk 8,5cm en ze is maar een grote D pony...). Verder kennen we haar cyclus inderdaad nog niet echt, pas haar eerste veulen en ze toont ook nooit echt hengstig. Hooguit iets meer plassen en wat langer wijdbeens staan, meestal fijn behalve als je wil fokken. Toen we haar brachten zagen ze wel een mooi geel lichaam, helaas toen dus wel te laat.

Bloed ei hebben we niet gezien, denk ook niet dat dat het geweest is, maar zeg nooit nooit.

Liefst wil ik volgend jaar wel twee veulens, hebben op dit moment alleen deze 2 merries nu thuis staan en 4 jonge hengsten (2 jaarlingen en 2 2 jarige). Helaas gebrek aan stallen, want met 10ha kan ik er wel wat meer kwijt op het land. Maar goed als ze niet hengstig wordt, zit dat er niet in haha. Dan maar even kijken naar een andere oplossing.

Het is nu feest hier (midsommar), dus hopelijk wordt ze volgende week gewoon mooi hengstig...

Pavo fertile heb ik naar zitten kijken, proberen kan wellicht nooit kwaad. Dacht dat dat hier in Zweden ook wel enigszins verkrijgbaar is. En ik ga bij t station regumate opperen. We hebben nu nog een maand, daarna is de hengst niet meer vers verkrijgbaar.

Gefeliciteerd mer! Hopelijk de tweede ook mooi drachtig.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:37

Gefeliciteerd aan de drachtigen, wat fijn als het lukt!

Eiformaten...de mijne heeft in 3 cycli 3,6 cm, 4,3 cm en 4,7x4,2 cm gehad.
Maar is van de eerste 2 dus nog niet drachtig geworden. 3 pogingen diepvriessperma. De laatste nu van een andere hengst, maar als die ook niet lukt...toch vers proberen? Wat een dilemma's als het niet lukt en dan heeft de mijne nog een goed te volgen cyclus en geen vervelende dingen als bloedei ofzo.
En welke hengst dan? Iemand tips (pb)?
Ik zou dan barok kwpn/gelders zoeken; goed karakter (verervend), goede rug en achterbeen gebruik met ruime stap. Zou een leuk allround veulen voor mijzelf moeten worden van mijn Portugese kruising. En ik moet er niet te lang over nadenken... Merrie kan 30 juni weer hengstig worden, dat laat ze wel heel duidelijk zien (of 1 juli op dag 19 op dracht laten scannen).

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:51

Welkom mer1980! Leuke combinaties. Zoals je weet houd ik wel van net een tikkie anders :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:54

Welkom mer1980!
Ben wel benieuwd naar je veulen van dit jaar. O:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:26

Renske_W schreef:
Welkom mer1980!
Ben wel benieuwd naar je veulen van dit jaar. O:)

Afbeelding

Afbeelding

;) Zijn kont zal nog wel flink verder doorkleuren....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:57

_Lente schreef:
Gefeliciteerd aan de drachtigen, wat fijn als het lukt!

Eiformaten...de mijne heeft in 3 cycli 3,6 cm, 4,3 cm en 4,7x4,2 cm gehad.
Maar is van de eerste 2 dus nog niet drachtig geworden. 3 pogingen diepvriessperma. De laatste nu van een andere hengst, maar als die ook niet lukt...toch vers proberen? Wat een dilemma's als het niet lukt en dan heeft de mijne nog een goed te volgen cyclus en geen vervelende dingen als bloedei ofzo.
En welke hengst dan? Iemand tips (pb)?
Ik zou dan barok kwpn/gelders zoeken; goed karakter (verervend), goede rug en achterbeen gebruik met ruime stap. Zou een leuk allround veulen voor mijzelf moeten worden van mijn Portugese kruising. En ik moet er niet te lang over nadenken... Merrie kan 30 juni weer hengstig worden, dat laat ze wel heel duidelijk zien (of 1 juli op dag 19 op dracht laten scannen).

Diepvriessperma is altijd lastiger. Vers is de beste optie natuurlijk. Ik ken eentje met zeer slechte kwaliteit waar de koppen gewoon afbreken bij contact met de eicel. Maar dan anderzijds raken er toch wel nog drachtig van dus het is geen exacte wetenschap.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:19

Mer. Welkom. Leuke combinaties met uiteindelijk kleur :wow:

Lente. Als ze nu niet drachtig is van dv zou ik idd vers proberen

Quir. Wat een lastige kwestie. Als dit het geval was hier. Gingen ze gelijk aan de regumate.

Cheytjuh. Spannend nog even

Jeannaa. Hopelijk is ze drachtig. Vrijdag meer duidelijkheid

Ik ken je gevoel. Ik heb wild Thing 2 jaar terug ook fertile gegeven. Jaar erop werd ze niet drachtig. Met fertile in één keer. Dit jaar heb ik didi ook gegeven direct na de 2e cyclus wat op niks uitdraaide. En jawel, ze werd super mooi hengstig en uiteindelijk drachtig.
Ik geloof er wel in. Het helpt de merrie een goede cyclus en goed hengstig te worden. Als je dit niet hebt des te lastiger het is om een merrie drachtig te krijgen. Mijn ervaring is wel dat je het een maand moet geven tot je verschil merkt. Het is zeker het proberen waart. :j

Sparky. *\o/* gefeliciteerd

Dustinlover. Wat fijn. Hopelijk pakt de laatste merrie deze poging

Vulina wat balen. Hopelijk worden ze nog drachtig.
Hopelijk zijn de volgende scans beter nieuws

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:26

Gaaf mer1980, een echte toverbal dus! :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:29

Renske_W schreef:
Gaaf mer1980, een echte toverbal dus! :D

Hij is al verkocht voor de geboorte dus ik ben erg benieuwd hoe hij wordt alleen ik ga het zelf niet in de wei meemaken ;) Ik hoop dus op een toverbal ZONDER slurfje volgend jaar ;) Dan blijft ze ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:37

Een tekort aan vit. E kan ook vruchtbaarheidsproblemen als gevolg hebben. Iemand geweten wiens merries amper drachtig werden. Bleek een tekort aan vit E e zijn. Daarna alles veel vlotter.

Lonneke was al een knuffelbeer, maar nu komt ze gewoon letterlijk naar je toe om aan je voeten te gaan liggen :') zwangerschapshormonen...

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:42

Ja zenuwslopend dat wachten he Renske... :=

He jammer 2 x niet drachtig Vulina.. hopelijk bij de rest meer geluk

Fijn Sparkyy, gefeliciteerd!

Lijkt me heel irritant Quir. Nog niet meegemaakt, eitjes die gewoon verdwijnen. Ze ziet er zelf de lol wel van in zie ik :P

Jammer simpie, nog steeds geen miraculeuze hengstigheids tekenen?

Nog even spannend dus Cheytjuh, ik hoop dat alles goed zit

Toverballie Mer <3

Hier ook Fertile gevoerd en drachtig, toen weer verloren. Wel blijven doorvoeren en toen niet drachtig. Nu is het bijna op (al geïnsemineerd) dus dan stop ik ermee. Maar zal zeker eventuele tekorten aanvullen mochten ze die hebben.

Hier morgenochtend 08:30 u checken of ei(tjes) af zijn

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:28

Sorry... was een paar dagen afwezig wegens persoonlijke dingen...
Moest weer flink bij lezen!! Te veel om individueel op te reageren!

Hoop drachtig gescand!! Gefeliciteerd *\o/*

Ook een aantal met kloppende hartjes, super gaaf!! Zo mooi ook hoe t vruchtje in zo’n relatief korte tijd is gegroeid <3

Waar t nog niet lukt... sorry!! :(:) Hoop op snel succes voor jullie allemaal!!!

Degene op de wachtbankjes... Suc6... mijn duimen draaien!!

Toch hoor ik meer verhalen (buiten bokt) op moeilijke cyclussen... eitjes die niet goed groeien ed... wat zou dat toch zijn...

Hier geen verandering... Kate is heerlijk kroelerig... dikke vriendjes met onze shet Tommie... (normaal zijn ze wat meer op zichzelf)
Afbeelding
Afbeelding
<3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:45

Hier chablis hengstig gespoten en dan dinsdag weer verder kijken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:22

Dat is balen Tiwi/Vulina dat Kees niet drachtig is. Duimen dat deze ronde wel pakt!!
Ach, Wirosa ook niet drachtig...hopelijk kan ze deze week weer gedekt worden en pakt het nu wel.

Quir, lastig iets. Gelukkig zelf nooit mee te maken gehad, hier lees je het idd wel vaker. Hopelijk wordt ze binnenkort toch nog zelf spontaan hengstig en anders is Regumate misschien de oplossing voor jouw merrie. Mooie paddocks daar bij het dekstation.

Piarens, dat is jammer. Het leek zo mooi die laatste hengstigheid. Natuurlijke dekking kan meer vuiligheid met zich meebrengen. In jouw geval zou ik nu een swap laten nemen en afhankelijk hiervan een keuze maken voor dezelfde hengst of een andere. KI is natuurlijk wel meer geregel en komt nauwkeuriger op tijden aan ivm het bestellen van sperma.

Sparky gefeliciteerd!

Dustinlover gefeliciteerd!

Mirjam, hopelijk wordt ze gauw hengstig.

Mer1980 gefeliciteerd!

Cheytjuh, spannend nog even. Duimen dat het goed is vrijdag!

Jeanna, ook succes vrijdag!

Simpie, nog geen spontaan hengstige merrie?

Voor mij is het ruim 11 jaar geleden dat ik 2 veulens tegelijk had. Wel een gemengde kudde van jong tot oud en groot tot klein. Dat heeft zich altijd prima gered. Hengsten zijn meteen na het afspenen verkocht of naar de opfok vertrokken (Felix) en de merrieveulens heb ik altijd thuis gehouden. Ik kijk dan ook erg uit naar volgend jaar. Geniet er altijd erg van en hoop dat de positieve lijn van de laatste bevallingen doorzet en we 2 gezonde veulentje mogen verwelkomen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:46

Hier echt enorm gefrustreerd. :x
Merrie ineens hengstig, goed ei er op (nog wel wat klein, maar verder goed hengstig). Leveren ze het sperma verdorie niet. |(

Dus morgen allebei maar ophalen en over paar weken nog één laatste poging, hopelijk dan ook weer goed hengstig en in één keer drachtig.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:04

Hier vandaag mijn derde en laatste merrie onder de hengst. Ook zij kan dan met een week op het wachtbankje.. Jeeey

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:21

Ik probeer echt regelmatig bij te lezen, maar jullie gaan zó snel! Ik hou het niet bij naast een fulltime baan en de paarden..

Hier is afgelopen vrijdag mijn nieuwe merrie weer gescand en er was netjes een kloppend hartje te zien, dus we gaan haar aankomende maandag ophalen *\o/*

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:33

Jeetje Quir dat is wel balen.
Hoe komt het dat ze het sperma niet leveren?

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:34

Gefeliciteerd voor alle drachten die erbij gekomen zijn en waarbij de kloppende hartjes te zien zijn geweest *\o/*

Voor degene waarbij het iets moeizamer gaat ik leef met jullie mee en hopelijk is het deze ronde bij jullie ook raak.

Nu vraag ik me trouwens af hoe groot is nog de kans dat het kloppend hartje niet te zien is op de 30 dagen echo?

Ik zit op het wacht bankje op me 30 dagen scan die staat in gepland op 29juni. Het gevalletje stress vermijden deze periode gelukkig staat dat bij Lexi niet in haar woordenboek dus daar ben ik niet bang voor

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:38

Renske_W schreef:
Jeetje Quir dat is wel balen.
Hoe komt het dat ze het sperma niet leveren?

"Kwijt" geraakt met de post, gewoon niet geleverd en morgen is het midsommar dus waarschijnlijk geen bezorging en daarna zeker te laat (en sperma zal waarschijnlijk ook niet meer leven dan).

Gaan nog even proberen of we het morgen ergens zelf nog kunnen ophalen, maar aangezien we het over Zweden hebben is die kans heel klein.

Flink k*t. -O-

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:02

Ah quir wat klote!!!

Hier nog geen hengstigheid te bespeuren. Veearts gokte om het weekend omdat er niks te zien was op de scan.