[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:30

AndreaB schreef:
We wilden na deze poging sowieso stoppen voor dit jaar, dus dan zou een week later scannen ook nog wel kunnen. Bedankt voor de uitleg. Ik doe gewoon braaf wat de dierenarts zegt.

Twinklebel, ik ben inderdaad een Delflandruiter. Waar sta jij?

Jarenlang op Langelaan. Anderhalf jaar geleden mijn eerste eigen fokpodrukt verloren, Esmee. Nu haar moeder op een klein stalletje in De Lier en aan het proberen nog zo'n knap kind te fokken.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:52

wij hebben op ongeveer 23 dagen gescant, normaal met mini's scan je maar één keer, maar ik heb wel eens in november ofzo een keer van buitenaf laten scannen, gewoon voor de zekerheid , om te weten of het er nog zit en het ook goed lijkt , bij mini's komen tweelingen heel zelden maar voor, dus daarvoor doe ik het niet

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:59

Als ik me hier ook mag melden. Afgelopen vrijdag is onze merrie op 18 dagen drachtig gescand.
Het ging allemaal niet zo soepeltjes.
Dus uiteindelijk met een maand proberen en hengstig spuiten is ze dan toch drachtig :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:01

Ik ga vanaf nu braaf bijlezen. Deze post zal ongetwijfeld weer uitlopen op een egopost, aangezien ik nog moeite heb mijn gedachten bij andere (en andermans) zaken te houden. Ik zie dat diverse mensen hier nog behoorlijk worstelen met het drachtig krijgen van hun merries. Het is volgens mij echt een raar seizoen dit jaar. Raar weer, ook. Hoop van harte dat iedereen hier binnenkort goed nieuws mag melden.
Voor mijn merrie wist ik dat de eerste hengstigheid bij de hengstenhouder waarschijnlijk geen dekking meer zou kunnen plaatsvinden vanwege slijmmonster dat nog genomen moest worden, maar de hengstigheid daarna is ze ondanks korte hengstigheid (slechts 2 dekkingen) drachtig geworden. Vruchtbare hengst met zijn 28 jaar!

Zag nog een mooi NF veulen voorbijkomen. En een mooie paint merrie. De hengst is niet mijn smaak, maar hij maakt wel mooie veulens. :D

DL, fijn om te lezen dat het beter gaat met je pony. Dat soort stress, brr...

AZ, hoop dat het nog lukt met je merrie. Voor veel Italianen is de zondag nog steeds heilig... hoe onhandig ook...
En idd werkt bij sommige merries natuurlijk dekken of direct vers insemineren alleen. KI is oorspronkelijk ook begonnen met uitsluitend onverdund vers en je hebt toch te maken met verdunners en koelmethodes etc. Sommige merries zijn daar blijkbaar gevoeliger op.

Ook voor de anderen: velen hebben het over laat in het seizoen, maar historisch gezien en natuurlijk gezien is het nog niet zo laat, zijn wij vaak erg vroeg. De meeste veulens werden historisch tussen april en juli geboren. Voor de opfok is het vaak wel onhandig, omdat de meesten hun groepen in november al vormen en zeker bij hengstengroepen vaak niet later alsnog hengsten inscharen...

Het verhaal van de ruinen kon ik niet terugvinden, maar heb er zelf onlangs een topic over geopend: [KS] Net drachtige merrie wel/niet samen in kudde dekkende ruin?

Een ruin in de kudde is dus niet direct het probleem. Het ligt iets anders en het grootste risico op verwerpen lijkt juist bij merries die door draad of een hek gescheiden worden van een hengst die niet de vader is of specifiek dominante ruin(en).
Bijv. tiwi1969, als je de studie(s) leest houd jij je merries dus juist op de manier die de kans op verwerpen sterk verkleint, verwierp in de studies zelfs geen enkele merrie. Het grootste risico is blijkbaar wanneer er alleen een hek tussen zit en ze elkaar dus wel over het hek kunnen aanraken. Het kleinste risico is ze gescheiden houden met ruimte ertussen, het grootste met alleen een hek/draad (groter risico dan gemengde kudde zelfs, dwz hengst/dominante ruin IN de kudde).
Mijn eigen merrie is tegen mijn wensen in bij de dekkende, claimende ruin geplaatst, vervolgens volgens DA door verkeerd voerbeleid van stalhouder HB geraakt en toen zat er alleen een hek tussen want moest ze op stal of in paddock blijven, helaas naast de ruin. Dag of twee later? Tekenen van hengstigheid... en ja, dat hoeft niet per definitie einde dracht te betekenen, maar grrr... die onzekerheid kon er ook nog wel bij.

Ze is met 40 dagen nog drachtig gescand. Opnieuw scannen doen we over een week of 2. We moeten maar zien of de kleine er nog zit. Wij wilden het risico graag vermijden, vanwege de bijzondere, unieke combinatie van merrie en hengst (van 28, uit Dagestan, Rusland en uitsluitend via natuurlijk dekken).

Qua scannen hebben wij dus met 18 dagen en met 40 dagen gescand. Tot die tijd heeft ze bij de hengst gestaan. We laten nog een keer scannen omdat er de afgelopen week sinds haar terugkeer erg veel is gebeurd met pijn en stress tot gevolg en tekenen van hengstigheid dus we zullen om die reden nog een keer scannen zodat ik weet waar we aan toe zijn en me niet maandenlang ga afvragen of Muzka er nog zit of niet. Wat een begin van een totaal uitgedokterd plan dat zeker al 8 jaar in de maak was... je kunt nog zo goed plannen... je hebt niet altijd alles in de hand...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:40

Kloppend hartje is gespot! *\o/* *\o/* *\o/*

Wat betreft ruinen in de groep, ik ken hengstenhouders die dus de merries strikt gescheiden houden van de ruinen, omdat ruinen wel invloed hebben op cyclus en vruchtbaarheid en dit geen gunstige gevolgen heeft voor de merrie. Ik was ook verbaasd toen ik het voor het eerst hoorde, was bij de hengstenhouder waar mijn voormalige dekhengst ter dekking stond. Later ook op een KI station gehoord. Maar heb nooit een wetenschappelijk onderbouwd iets daarvan gelezen.

tiwi1969

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:27

Laat mijn merrie nu helemaal in love te zijn met een merrie in de wei naast haar. De ruin waar ze mee staat is haar stoei en speel maatje, geen liefdespartner.
Helaas was ze vandaag nog hengstig, wel fijn dat ze het goed laat zien. Morgen kijkt mijn dochter en bij twijfel scannen we morgen avond weer of het ei echt weg is of dat we misschien donderdag nog een keer moeten insemineren.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:43

Ldenboer72: super! succes met wachten :D

luna2006: balen zeg dat het niet gelukt is, gelukkig sws wel 1 veulen!

Al_zawraa: pfft wat een gedoe! hopelijk lukt het deze laatste kans.

moratoetje: ah super. ik ben jaloeeers :P

molfre: spannend zeg, helemaal zonder scannen! maar hopen op dat de hengstigheid uit blijft.

Toushie: gefeliciteerd!!

neonlight: gefeliciteerd, lijkt me super dat kloppend hartje te zien <3

tiwi1969: mij is verteld door degene van het dekstation dat het kan dat ze na inseminatie nog hengstig
tonen, dit komt door eventuele ander eitjes die er nog zitten die dan nog springen. hoeft dus
niet gelijk te betekenen dat deze inseminatie niet heeft gepakt. maar bij nog een scan weet je
het natuurlijk zeker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:53

Mijne staan ook met een ruintje erbij, allebei in 1x drachtig

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:20

Mijn (zeer dominante) ruin staat ook tussen de te dekken merries die bij de hengst van mijn vriendin worden gebracht. We schouwen zelfs met hem. Dit heeft op geen van de merries invloed gehad. Tot nu toe allemaal in 1x drachtig!

@neonlight: fantastisch, dat hartje zien, dan zijn eigenlijk bijna al je zorgen weg <3

Hier trouwens nog een foto van mijn mooie combi. Zij is een xIJslander van 1.35 en hij een Peruaanse Paso van 1.50
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:53

Neon woehoe tof!!!

Sara, jammer dat het niet gelukt is. Welke hengst was zij eigenlijk heen?

Jolanda, no offence!! Maar er is nooit bewezen dat de kans op tweelingdracht bij mini's minder groot is dan bij grote paarden volgens mij, dus dat vind ik persoonlijk onzin... en het is ook niet "niet gebruikelijk" bij mini's om vaker te scannen. Ik heb ook mini's en hier is het heel gebruikelijk dat er minimaal twee keer gescand word. Je kunt beter spreken over wat bij JOU wel en niet gebruikelijk is, of wat je redenen daarvoor zijn ;) want nu spreek je over de algehele minipaarden-wereld terwijl daar toch duidelijk grote verschillen zitten :) kijk bijvoorbeeld naar jou en mij... zo vertelde je ook dat het bij mini's heel gebruikelijk is om de hengst bij de merries in de wei te gooien, maar ik ken genoeg stallen waar dat helemaal niet zo gebeurd :n
gewoon een puntje wat ik wilde benoemen hoor, geen aanval (ik zeg het er maar bij, het is bokt, en ik word nog wel eens aangezien voor flapuit :o hihi)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:08

Leuke combinatie wel Molfe, het niet scannen is inderdaad eigen keus, maar ik kan het niet begrijpen na zelf een keer een merrie met een doodgeboren tweeling gehad te hebben. (ondanks 2 keer scannen niet gezien)

Onze dierenarts gaf wel aan dat tweelingdracht statistisch gezien bij mini paardje minder vaak voorkomt. (heb die cijfers niet zelf gezien, dus uit tweede hand) Maar dan nog is het niet onmogelijk.

Hier met mini ook gescand op ei en daarna aan de hand laten dekken en niet samen in de wei :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:46

Wild Thing stond vandaag nog goed hengstig toen ik voorbij kwam met de hengst :+ ze was helemaal in love, helaas voor haar is ze geïnsimineerd met een ander := morgen wordt ze weer gescand of het eitje weg is.

Wat ik al eerder aangaf, ik vind het echt erg dat er risico word genomen om niet te scannen. Tweelingdracht komt heel regelmatig voor. In mijn ogen moet je dan niet fokken, of ben je je merrie niet waardig. Misschien word ik nu als bitch gezien. Het erge vind ik altijd, dat het met zulke mensen altijd goed gaat en de mensen die heel serieus zijn de pech hebben.

Esmeralda was dit jaar ook drachtig van een tweeling. Nu een andere merrie ook drachtig gescand van onze hengst van een tweeling. Waarom risico's nemen? Maargoed ik laat het hier bij.

Neonlight. Super fijn! Geeft altijd een goed gevoel zo'n scan.

Toushie. Gefeliciteerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:07

Morgen wordt er ook 1 van mij gescand op tweeling dracht, aangezien ze een dubbele ei sprong had.
Als ze geen dubbele ei sprong hebben gehad, checken we ze ook alsnog.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:11

Hier neem ik ook geen risico hoor, zou niet willen dat er per ongeluk een tweeling in zit.

Heb trouwens de 18 dagen scan op sticky mee gehad van de veearts, wel grappig dat zo te hebben...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:17

AM, helemaal met je eens hoor :j en gefeliciteerd met je verjaardag :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:19

Gefeliciteerd met je verjaardag amhorses!

Molfre leuke maar aparte combinatie zeg :o ik zou wel echt altijd scannen op 18 dagen. Echt waar, je wilt je merrie niet verliezen aan een veulen... Die het waarschijnlijk dan ook niet overleefd :n

Super neonlight !!

Welkom en gefeliciteerd toushie! :D

Finn dat schiet al op!!

Super moratoetje :D

AndreaB welkom en gefeliciteerd!

Vandaag op een dekhengst gereden. Echt een mooie lieve hengst
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-07-17 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's en naam op verzoek verwijderd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:21

Dat is een leuke hengst. Wat is de bedoeling, ga je hem ook uitbrengen? Dat zal dan bij de paarden moeten?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 26-07-17 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing na aanpassing ander bericht

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:22

Mooi dier Kabayo. Dat scheef zijn kan je vaak met training wel flink verbeteren.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:40

gefeli met je verjaardag AMhorses

jep ons Linda de flapuit maar ergens heeft ze wel gelijk, ik vind het super dat mensen hun ervaring delen maar niet veralgemenen.

zo kan ik ook weinig zeggen over ruinen in de kudde (merrie allemaal mooi drachtig), wat ik wel eens meegemaakt heb, is dat ik mijn drachtige merrie moest scheiden van de hengst die ik in de kudde had gegooid, hij was maar 1/3 van haar formaat en toch rook die direct dat zij drachtig was en VAN EEN ANDER -:(- hij sloeg haar bont en blauw ondanks dat zij de alpha was, was het boel. Dus ze maar wijselijk van elkaar gescheiden en is verder wel helemaal goed gegaan maar kan me voorstellen dat in een vroeg stadia en als je ze samen laat staan, de merrie zou verwerpen.

Natuurlijk wie gooit er nu ook een hengst in zijn kudde _O- beginnersfout :o

wat leuk een kloppend hartje neon

Op tweelingdracht is Flo ook al gescand maar ze had ook maar 1 ei dat kon springen das dan weer het voordeel bij KI natuurlijk.
vrienden van ons hebben eens een tweeling gehad die door de scans nooit gezien is geweest, dus die waren stomverbaasd natuurlijk, gelukkig daar wel goed afgelopen.

leuke combi Molfre, merrie's 1ste veulen?

gefeli touschie

tinniie die merrie is echt wow hoor en ik vind je hengst megaaaaaaaa <3

leuk kabayo en inderdaad mooie hengst
en wat vind ik het zo goed van je dat je je helm op hebt op de foto, geef zo een goed voorbeeld

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:48

Ik begrijp jullie meningen over het scannen.

@Kabayo, wat een gave hengst :wow: IJslander x Paso is een vrij veel voorkomende combi, er is zelfs een naam voor: Aegidienberger. Deze hengst heeft ook al heel veel combinaties met IJslanders op de wereld gezet, stuk voor stuk hele gave paarden! Bokker Finnens heeft er ook een.

@Fotsy, nee, merrie heeft al eerder veulens gehad van een IJslander.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:24

oke ik snap dat ik meer in de IK vorm moet spreken -O-

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 02:55

Jolandje de mijne zijn 2 Welsh a pony's Vera is 116 cm en Jillz is 117cm.

Murosch Suzie ziet er al erg zwanger uit ze is een mooi krielpaardje :D

Moratoetje Hopelijk gaat het nu wel goed wat een gedoe zeg met die hengstenhouder niet zo netjes.

Fotsy Ja ik was er in 2015 ook bij in HDB topic met Donna de moeder van Jillz en Dora mijn shetlander die tijdens de dracht suikerziekte kreeg waardoor zij heel veel jeuk had. (Dora en haar dochter Bonnie heb ik vorig jaar verkocht ) Daarna heb ik Vera Welsh a pony van een stalgenoot overgenomen.
Ik heb nu dus 2 welshjes. Ook Donna en haar veulen van 2015 Hero zijn verkocht.

Pauk balen van Orion hopelijk gaat het nu goed.

Normam_love Wat jammer dat ze niet drachtig is.

Baudyn wat een mooi veulen.

xPenny Zo naar een tweeling maar gelukkig is alles goed gegaan en is het er nu nog maar 1

JoSav Balen dat ze nu HB staat.

Myrthee Sterkte met Liby

Alexandra beterschap met je veulen en de liesbreuk.

Dustinlover Op naar een goed en voorspoedig herstel voor Harley

Vulina Paardje2013 AMHorses hopelijk gaat het nu wel lukken en zijn die van jullie ook binnenkort drachtig.

Tinniie mooie combinatie.

AZ hopelijk vind je de oorzaak waarom ze niet drachtig wordt en lukt het nu bij Mausi ook.

Luna2006 Jammer dat Muis leeg is.

Welkom Andrea en Toushie.

Met Vera (89 dagen) en Jillz (87 dagen) gaat het nog steeds goed.
Jillz heeft me afgelopen zaterdag erg verbaasd op de keuring.
Helaas kan ze slecht tegen het alleen op de trailer staan dus ik moest bij haar blijven want anders had ze de trailer gesloopt, maar eenmaal uit de trailer ging het goed en was ze erg braaf.
Toen ze de ring in moest was ze nog steeds goed te houden en erg braaf ze kan een hittepetit zijn.
En toen ze mocht draven deed ze dit zo mooi dat zelfs ik mijn ogen uit stond te kijken.
Ze moest het opnemen tegen 12 andere pony's dus toen ze met zijn alle de ring weer in mochten liep ze ook netjes mee met haar begeleidster (stalgenoot). Een hele lange poos bleven ze op de 12de plaats lopen en ik dacht dat ze daar bleven maar ineens werd ze op een 6de plaats neergezet en die plaats behield ze. Toen de lintjes uitgedeeld werden en ze bij Jillz aankwamen kreeg ze net als haar 5 voorgangers de mooie wit oranje rozette met rood wit blauw linten eraan. Ze heeft dus een eerste premie met doorverwijzing naar de centrale merriekeuring in Kootwijk behaald.
19 augustus mag ze daar heen, het blijft dus nog even spannend hier kan ze het predikaat ster krijgen.
Foto's zijn telefoonkwaliteit was mijn camera vergeten. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 06:54

Nee dit was eenmalig :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:22

jolandje schreef:
oke ik snap dat ik meer in de IK vorm moet spreken -O-

Neem het niet zo op :) Je weet toch hoe Lin is :P Die bedoeld het goed, maar af en toe komt het er wat lomp uit :')
Ik laat zelf meestal ook maar 1x scannen, heb pas sinds vorig jaar een keer hengst bij de merries gezet, maar toch had ik dit jaar dat ook gedaan en beviel me niet zo best dus toch weer uit de hand.. Nu komt dat dus denk ik door de droes en Harley zich toch niet lekker voelde..

Overigens is hij nog steeds niet fit. Veel afgevallen weer en nog steeds op de 39 graden koorts..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:03

Wild Thing is klaar met dekken (ei weg) we gaan maar weer duimen.

Dustinlover. Ik hoop dat Harley snel opknapt. Het duurt nu wel lang...

Kabayo. Wat een prachtige pony hengst. Jammer dat het éénmalig was.

Fijn dat ik niet als enige zo denk over het scannen :o En natuurlijk nog bedankt voor de felicitaties!