[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:30

Ik heb ook een aantal zeer beschermende merries, zijn de beste moeders dus ik laat ze lekker met rust tot ze zelf makkelijker worden met hun veulen.
Sommige merries vinden het prima als het halve dorp de dag van de geboorte komt kijken en met het veulen gaat knuffelen, andere merries worden al woest als ik de stal in loop om ze te pakken om buiten te zetten. Dat is dan ook het enige wat ik met ze doe en dan hebben ze zich ook te gedragen. Verder zo veel mogelijk met rust laten en dan komt het wel goed.
Vaak gaat het snel beter als ze met veulen weer in de kudde lopen, zo worden het vanzelf zat om achter hun veulen aan te blijven rennen en alles wat leeft weg te jagen :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:03

Grappig om te lezen hoe merries veranderen. Mijn pony houdt zich afzijdig van de rest. Soms staat ze wel bij de kudde maar ze wil vooral graag rust heb ik het idee. Dat had ze altijd al wel maar nu nog erger. Met mennen heb ik nergens last van nog. Ze heeft energie genoeg en wil nog erg graag. We hebben de training juist weer wat fanatieker opgepakt.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:16

Bij viky merk ik amper dat ze drachtig is. Ze begint nu wel breder te worden dus we zetten gewoon een stapje terug met de lastigere oefeningen met rijden. Ik hoop haar zo goed mogelijk op conditie te kunnen houden. Als mijn vermoeden klopt zal ze een hele lieve rustige mama zijn die er geen problemen mee heeft als ik bij het veulen zou willen kijken. Hoe ze naar anderen zou doen weet ik niet. Ze is een beetje eenkennig maar wel heel kalm en rustig. Doet nooit lelijk naar mensen of paarden <3
Hieronder nog wat plaatjes van haar buik(je)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:24

Pepper is juist heel makkelijk met haar veulens.
vanaf geboorte mag iedereen erbij en knuffelen en doen met het veulen.
daarom heb ik de regel dat de eerste 2 dagen alleen ik erbij kom.
beetje bescherming voor pepper.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:27

aardige buikjes toch al. Viky blinkt van gezondheid.

Mijn merrie doet sinds ze drachtig is ook lelijk maar gelukkig alleen naar de andere pony's, duld geen mee-eters en is vrij nukkig.
Naar mij is ze wel wat afstandelijker dan anders, geen knuffels meer -O- en als ik mijn hand op haar buik leg, kijkt ze me eerst boos aan en als het nog blijft duren gaat ze wandelen. Dus ik denk dat ik wel bij het veulen zal mogen maar dat ze toch heel beschermend zal zijn tegenover de andere merrie's.

Binnenkort komt mijn perlino hengstje *\o/* , oeh spannend.

Weefoal is ook geleverd maar amai zeg, nog geen urine te pakken gekregen en je moet bijna chemicus zijn om dit tot een goed einde te brengen :j

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:06

Ik ben heel benieuwd wat voor moeder mijn merrie gaat worden.
Ze is altijd al heel sociaal en aanhankelijk geweest, zowel naar mensen als naar paarden, maar is nu nog een stukje sentimenteler :')
Alleen voor het eerst houd ze andere paarden, behalve haar grote liefde, op een afstand.
Dus ik ben heel benieuwd hoe het loopt als de baby er is :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:00

Fotsy schreef:
aardige buikjes toch al. Viky blinkt van gezondheid.

Mijn merrie doet sinds ze drachtig is ook lelijk maar gelukkig alleen naar de andere pony's, duld geen mee-eters en is vrij nukkig.
Naar mij is ze wel wat afstandelijker dan anders, geen knuffels meer -O- en als ik mijn hand op haar buik leg, kijkt ze me eerst boos aan en als het nog blijft duren gaat ze wandelen. Dus ik denk dat ik wel bij het veulen zal mogen maar dat ze toch heel beschermend zal zijn tegenover de andere merrie's.

Binnenkort komt mijn perlino hengstje *\o/* , oeh spannend.

Weefoal is ook geleverd maar amai zeg, nog geen urine te pakken gekregen en je moet bijna chemicus zijn om dit tot een goed einde te brengen :j

Ik herken mijn merrie veel in die van jou! Heeeel nukkig naar andere paarden en echt stemmingswisselingen hahaha. met poetsen naar mij erg braaf maar zodra een ander aankomt oren plat en echt boos kijken. (dit dan niet naar mij gericht :') ) maar aan der buik vind ze ook echt niet leuk haha.

Ben zo benieuwd hoe straks met veulen is, denk ook dat niet iedereen er aan mag komen.

HOOEE heb je foto van je perlino hengstje? Ik zou het niet erg vinden als ik toevallig een perlino hengstje krijg haha

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:57

Ja ik kijk er ook naar uit, zal wel foto's plaatsen hier want is date voor mijn pony's volgend jaar }>

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:18

wat een heerlijke buikjes komen er voorbij! Pepper lijkt wel steeds minder dik te worden Inowa! Of ligt dat aan de foto? Viky heeft al best een buik zeg! Hoelang is ze nu drachtig?

Wish is heel beschermend naar haan kind de eerste dagen. Andere paarden kunnen dan echt niet in de buurt komen! Bekende mensen laat ze er gelukkig wel goed bij :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:15

Viky is vandaag 164 dagen drachtig. De foto's zijn van woensdag. Het leek een beetje of het veulen ook wat meer aan de linkerkant lag. Rechts puilde haar buik niet zó erg uit.
Vind het wel leuk dat je nu echt wat gaat zien. Al valt het mij niet zo erg op omdat ik haar iedere dag zie. Als ik foto's vergelijk met hoe ze was valt het echt op :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:43

sultan15 schreef:
wat een heerlijke buikjes komen er voorbij! Pepper lijkt wel steeds minder dik te worden Inowa! Of ligt dat aan de foto?

jij snapt mijn twijfel, pepper valt zowiezo altijd af wanneer het kouder wordt.
voer haar nu onbeperkt voordrooghooi en 1,5 kilo brok per dag.
moet het waarschijnlijk nog ophogen want ze blijft dunner

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:50

ja lastig he in de winter. Wish blijft gelukkig altijd mooi op gewicht, maar ben mijn paard wel flink hooi aan het bijvoeren. Twijfel je eraan of ze nog steeds drachtig is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:07

Ik twijfel wel ja omdat ik haar in augustus toen ik mijn hengst terug had thuis hengstig heb gezien.
was maar 1 dag maar pepper heeft eerder rond de 5 maanden verworpen dus blijf erg huiverig.

sinds 3 jaar heeft pepper problemen in de winter
met haar gewicht.
bijna niks werkt om haar dikker te krijgen.
ze staat nu al onder een 150 grams outdoor deken.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:10

hmm misschien die weefoal test doen? Dan heb je wat meer zekerheid. Lastig hoor dat ze zo terugvalt in de winter. Mijn oude paard had dat ook. Zonnebloem olie en luzerne waren mijn wondermiddel :D Maar je zal vast al van alles hebben geprobeerd qua voer. Ik duim voor je dat het er nog zit! +:)+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:12

Je kan altijd vragen of de VA uitwendig wil proberen te scannen ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:54

voor uitwendig moet ik helaas ver reizen, doe dat liever niet.
Ik ga wel de weefoal test bestellen, hopelijk zorgen om niks.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:47

inowa schreef:
voor uitwendig moet ik helaas ver reizen, doe dat liever niet.
Ik ga wel de weefoal test bestellen, hopelijk zorgen om niks.

Dat is balen -O-
Mijn VA zit hier 500 m bij mij vandaan, ik vergeet soms dat niet iedereen dat heeft :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:17

ff trots momentje...mijn 1,5 jarige hengst.
wil misschien volgend jaar een deklicentie aanvragen maar dan moeten er wel mensen zijn die hem willen gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:43

Mijn 3jarige is afwachten hoe die gaat reageren. Mijn andere merrie is lekker makkelijk, zoekt ook altijd een oppas voor der veulen haha. Was vorig jaar ook zo onder de indruk toen ze zich omdraaide en zag wat ze eruit gepoept had.der ogen rolden bijna uit de kop, ze moest er ook weinig van hebben eerst en heeft geen makkelijke uier, moet je wel even bij zijn dus.

Afbeelding
Hier een deel van de groep. Links vooran mijn 3jarige merrie, de witte is ook drachtig, rechts een van de jaarlingen op rantsoen

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:11

XshaartjeX schreef:
Viky is vandaag 164 dagen drachtig. De foto's zijn van woensdag. Het leek een beetje of het veulen ook wat meer aan de linkerkant lag. Rechts puilde haar buik niet zó erg uit.
Vind het wel leuk dat je nu echt wat gaat zien. Al valt het mij niet zo erg op omdat ik haar iedere dag zie. Als ik foto's vergelijk met hoe ze was valt het echt op :)

Ja echt al een buik hoor! Ziet er goed uit!

Inowa ik duim heel erg dat ze nog drachtig is! En wat is je hengst al mooi in verhouding!

Even Wish haar buik spammen :D 102 dagen drachtig, vanmorgen vroeg in het land
Afbeelding

Even ter vergelijking met hoe dik ze kan worden, 2,5 jaar geleden in de laatste maand van haar dracht
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:14

Kiezen jullie trouwens voor buiten of binnen bevallen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:23

hier het liefst buiten, is veel veiliger.
ze hebben meer ruimte en het is hygiënischer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:31

Daar dacht ik ook aan, we hebben ooit op de stal waar ik toen stond al eens gehad dat de merrie op het veulen was gaan staan (gebroken been) maar in de groep veulenen wordt hem vast ook niet en alleen buiten dan loopt ze te rennen en hinniken. Ik zou een stuk af kunnen zetten met prikpaaltjes maar als ze naar de rest wil blijft ze daar niet achter.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:35

Ik denk dat die van mij dit jaar ook buiten bevalt.
Dit jaar stond ze alleen overdag buiten en is ze snachts bevallen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:50

Urielle schreef:
Daar dacht ik ook aan, we hebben ooit op de stal waar ik toen stond al eens gehad dat de merrie op het veulen was gaan staan (gebroken been) maar in de groep veulenen wordt hem vast ook niet en alleen buiten dan loopt ze te rennen en hinniken. Ik zou een stuk af kunnen zetten met prikpaaltjes maar als ze naar de rest wil blijft ze daar niet achter.

mijn merries bevallen altijd in de groep, het zal je verbazen hoeveel respect de anderen dan hebben.

je kunt ook paar weken van tevoren haar op een apart stuk zetten met haar beste vriendinnetje.
zo heeft ze ook steun tijdens de bevalling.