[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:30

Haha kan wel, ik heb er nu 2 staan maar je kan hem zo vaak instellen als je wilt :) maar is wel een gedoe met zoveel..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:33

voorlopig blijven Pony en Arie staan zolang het kan. Pony en Pleegmama hebben beide stoflongen(pleegmama wat erger) dus hoe langer ze in de frisse buitenlucht met stofvrij voedsel staan hoe beter.

Weet niet of bijvoeren in de winter noodzakelijk is, denk als er genoeg gras staat dat daar net zoveel in zit als hooi. Alleen zodra er sneeuw ligt wordt het moeilijker voor ze

Vorig jaar hield ik het enorm bij, per dag wist ik het precies, dit jaar een stuk minder maar wel globaal :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:34

Je hield bij wat je per dag bijvoerde? Ik doe zulke dingen altijd heel erg op gevoel en zonder planning, weet niet of dat het beste is maar tot nu toe gaat het altijd super. Heb nu wel twee pony's met meer behoefte, Set drachtig deze winter (hopelijk) en een hele oude, zielige pony. Vandaag voor het eerst lucerne geprobeerd, dat ging er bij beide wel in :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:37

ik bedoel...de dagen dat ze drachtig was ik snap de verwarring :D

qua voer wist ik het ook precies wat ze kreeg zeker op het punt dat ze minder ruwvoer at en ik haar met krachtvoer moest aanvullen, daardoor is Pony geen dag ribberig geweest tijdens de dracht en nu met een 7 maanden oude drinkende Arie nog altijd geen gram is afgevallen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:41

haha :+ oke ja ik weet nog niet hoe ik dat ga doen, ik kijk altijd heel erg per dag naar merrie en wanneer ze mooi blijft is het goed, nu is ze zelfs wat fors maar niet vet gelukkig. Voorheen is ze wel eens een winter wat te smal geweest, omdat ik eerst niet echt krachtvoer bijvoerde.

dit was setel in de laatste winter dat ik niet muesli bijvoerde (dus alleen hooi), was ik niet helemaal tevreden, maar ook niet ontevreden. als je de vacht namelijk wegdenkt was ze erg smal (ook onbespierder trouwens): 2012
Afbeelding

en nu ik wel bijvoerde, het is een klein verschil maar wel gewoon beter: 2013
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:44

Bianca wat voor app heb je?
Ik heb er 1 waar ik niet zo tevreden over ben.
Maar was de enige gratis app die ik kon vinden

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:46

Ik vind haar op de onderste foto iets levendiger ogen, ik ben zelf van mening dat alleen een rantsoen van ruwvoer te weinig is, ik ben ook niet van de kilo's krachtvoer hoor maar iets extra's krijgen mijn paarden jong en oud altijd...
Trouwens dat precies bijhouden ken ik ook wel, had ik met Soleda toen ze voor het eerst drachtig was ook, elke week maakte ik foto's en me vriend(die kende ik net) werd er wel eens helemaal gek van toen hihi. Nu ben ik er wel iets minder mee bezig.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:47

Dat is best duidelijk verschil zo met die foto's, ze ziet er mooi uit nu!
Mijn bedoeling is om onbeperkt hooi te voeren voor Maquavinci en Infinity, helaas lukt dat niet zo goed want dat is voor de shetten weer teveel..
Iemand misschien tips hoe ik dat kan veranderen? Ze staan gewoon in een groep met 2 grote hooiruiven die ik bijvul.
Het is niet mogelijk om ze te scheiden gezien er maar 1 schuilstal is en er maar 1 stuk wei goed te doen blijft in de winter..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:48

Ja klopt op de tweede foto is ze vele malen beter :) op de eerste was ze wel lekker aan het zonnen, maar gewoon wat te smal voor de winter. Nu met kleine hoeveelheden muesli ziet ze er top uit, en op dit moment helemaal :D Heb deze winter gewoon veel verschillende dingen in huis ook vanwege het oudje dus dat komt mooi uit. Bovenstaande foto was begin 3013, deze is nu: nog wat dikker dus

Afbeelding

Bianca ik weet niet, ik voerde mijn shet en Set tegelijk hooi maar die shet was dan ook altijd te dik :+ kan je het hooi niet in een hoge ruif doen waar de kleintjes niet bijkunnen?
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 14-10-13 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:48

ponyparadijs schreef:

Countdown, je download het als app maar het is eigenlijk een widget. Je kan hem zo vaak instellen als je wilt :)
Het is een rood/grijs logo met een grote C.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:55

merkte dat Pony tijdens de dracht het veel beter deed op vaste voedsel schema's. Zeker qua krachtvoer

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:28

BianCatjee schreef:
ponyparadijs schreef:

Countdown, je download het als app maar het is eigenlijk een widget. Je kan hem zo vaak instellen als je wilt :)
Het is een rood/grijs logo met een grote C.

Gevonden! Veel beter

Over krachtvoer die van mij loopt nu natuurlijk nog volop in de sport.
Maar die krijgt het minste krachtvoer van de hele stal.
Terwijl ze toch harder werkt dan meer dan de helft van stal.
Ze krijgt nu 3x per dag 1/8 schep perfomix.
Daar doet ze het uitstekend op.
Straks gaan we dat wel wat ophogen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:00

Top dat je hem gevonden hebt!
Maquavinci doet het nu volledig op gras en elke dag 1/4 schep muesli.
Wanneer ze weer regelmatig onder het zadel is zal dit opgehoogd worden.
Veel meer hoef ik haar niet te geven want dan word ze echt snel te dik.
Kyara staat nu met een andere shet op een stuk zonder gras, deze krijgen voldoende ruwvoer en verder niks..

Zojuist in de wei geweest, de krommerijn is heel langzaam weer aan het zakken *\o/* Gelukkig!! :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:18

mawiyah zit op 196 dagen vandaag trouwens. schiet ook al weer op.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:26

ShamalArabs schreef:
mawiyah zit op 196 dagen vandaag trouwens. schiet ook al weer op.

Dat schiet zeker op! De mijne moeten nog wat langer..
Maquavinci zit nu op de 93 dagen :)
Kyara zit nu op 108 dagen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:28

Die van mij zit vandaag op 130 dagen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:34

196 dagen, dat begint al te korten!!!

Onze merrie heeft wat "zwangerschapskwaaltjes". Ze heeft vrijdag haar rhino-enting gehad en normaal zou ze vandaag terug mogen werken maar ze is nog niet helemaal 100%, een beetje suf en niet heel lekker in haar vel... Hopelijk gaat het snel over. Ik ben van plan om haar wat vitaminen bij te geven nu met dat k*tweer, iemand ervaring met vitaminen bijvoeren tijdens de dracht?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 06:30

set_elkol schreef:
Haha omdat dit mijn allereerste veulentje is en ik eindelijk doe wat ik al jaren wil met mijn merrie houd ik de tel heel goed bij, vooral nu aan het begin en straks aan het eind denk ik. Ik heb een ticker in mijn profiel om het bij te kunnen houden :)

Ik heb ook een ticker maar het lukt me niet om hem in mijn onderschrift te krijgen. Kan een ticker alleen in je profiel?

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:30

Yellomofoon wa krijgt je merrie nu?
En wil je alleen vanwege het weer wat ondersteunen?
Dan zou ik je namelijk wat anders aanraden.
Als ze gewoon krachtvoer en voldoende goede kwaliteit ruwvoer krijgt dan hoef je geen vitamines bij te voeren.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:23

ponyparadijs schreef:
Yellomofoon wa krijgt je merrie nu?
En wil je alleen vanwege het weer wat ondersteunen?
Dan zou ik je namelijk wat anders aanraden.
Als ze gewoon krachtvoer en voldoende goede kwaliteit ruwvoer krijgt dan hoef je geen vitamines bij te voeren.

Niet enkel vanwege het weer maar ze oogt wat platter dan anders. Heeft niet veel zin om te lopen, terwijl ze anders naar het zenuwachtige toe gaat.
Ze krijgt een 1/4 schep draversbrok van Havens en een 1/4 schep kruidenmuesli van dommelsche watermolen 's ochtends en 's avonds (+ luzerne en spelt). 's avonds ook nog zemelen en regelmatig een portie slobber.
En ze krijgt iets meer dan een half pak hooi per dag, ik dacht er wel aan om dat wat te vermeerderen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:34

was het haar eerste veulentje? Pony werd de laatste maanden ook wat matter en heb haar meer zelf laten bepalen wanneer ze wat deed. Werken kost toch best veel energie tijdens de dracht zeker omdat de kleine nu veel meer van ze verbruikt

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:40

Ze heeft haar eerste veulen gekregen toen ze 3 jaar en 2 maanden was (was ze niet van ons), nu is ze 11 en een half jaar oud.
Ik merk het aan haar gedrag sinds een week, eergisteren heeft ze een hele dag binnengestaan door het slechte weer. Normaal staat ze elke dag de hele dag buiten, en het boeide haar echt niet dat ze binnenstond nu, ze stond rustig naar buiten te kijken, 's avonds ging ik met haar stappen aan de hand en ze was nog altijd de rust zelve, niet zenuwachtig, geen overdosis energie, en toen we na 20 minuten terug op stal zette, was ze weer super rustig door haar raampje te kijken.

Vitaminen bijgeven kan dus wel kwaad tijdens de dracht?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:43

Om de weerstand te verhogen raad ik
http://www.paardenpleister.nl/Webwinkel ... imins.html
aan.
Met het oog op wat minder energie en 'platter' zou ik haar meer ruwvoer aanbieden.
Liefst onbeperkt.
En ik ben zelf erg weg van het cavalor voer.
Vindt een mengeling of muesli beter dan een brok.
Maar dat is persoonlijk.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:25

Ze heeft net een kuur van 10 dagen gekregen voor haar weerstand te verhogen, op aanraden van de VA.
Ze kan tegen veel voer niet tegen (Pavo bijvoorbeeld), en Cavalor ben ik niet zo voor, door de befaamde E-nummer die ze aan verschillende voeders toevoegen. Overigens sta ik op een pensionstal dus kan ik niet zomaar ander eten vragen dan dat ze voorradig hebben en voor haar dracht deed ze het prima op dit eten! Vandaag ga ik vragen voor meer hooi. Alvast bedankt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:40

Ik sta ook op een pensionstal.
In principe is dat inclusief voer.
Maar gezien ik wat anders wens te voeren koop ik mijn eigen voer en voeren ze dat.

Wat betreft voer moet je ook doen wat jezelf prettig vindt hoor.
En als ze het hier goed op deed moet ze misschien al wat hoger in het voer.