Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ladylada

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:32

Heej Meiden, ik heb zelf geen drachtige merrie maar ik wilde jullie allemaal even heel veel geluk en plezier wensen het komende seizoen met jullie (bijna) geboren kroost! Vork

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:16

jaaah dat bultje heeft Hinke ook *bijt nagels*

maar wbt melk zitten we in fase 1 dus. Ik controleer dat eigenlijk niet hoor ben bang dat ik dan een soort van biets wegmaak ofzo.

Afbeelding
hier even een foto van een piekstaart met dikke buik

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:23

Afbeelding
zijaanzicht

Afbeelding
hangtieten en je ziet net de navel die daar uitgebutst is

Afbeelding
mw bij de pedicure je ziet net de bult bij navel als je goed kijkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:39

@ Nimber: Je maakt geen biest weg hoor! Biest produceren ze op het einde pas, en dan nog kunnen ze wel 3 druppels missen, het staat ook allemaal in het boek uitgelegd, geschreven door een DA.

Ze ziet er goed uit! Uier is al een heel end! Is het ook al strak??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:29

Zo. Dat achteraanzicht incl. pleeborstel belooft veel goeds!

Jeddah: stoppen met lezen Clown !! Grapje hoor, ik wil de komende dagen ook mijn literatuur nog een keer doornemen voor het geval dat.

Ik ben niet van plan de merrie te gaan helpen als dat niet nodig is. Als ze begint te persen en ik zie gewoon een neusje en twee voorbeentjes zie verschijnen, wacht ik eerst rustig af.

Over het vlies ben ik niet zo zeker. Vorige keer bij Lee was het vlies al open toen alleen het neusje en de beentjes er nog uitstaken (handig zo'n voerbak Frusty ). Bij andere merries die ik heb zien veulenen ging het zo vlot dat het vlies al gebroken was voordat iemand maar de kans had gehad het te breken. Maar ik ken ook verhalen over veulens dit gestikt zijn in hun vruchtwater, die de navelstreng om hun nek hadden ... ik weet dus niet wat het beste is ....

Melk testen doe ik overigens niet.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:43

Nimber schreef:
jaaah dat bultje heeft Hinke ook *bijt nagels*

Ik ben dus niet alleen meer,khad er nog nooit van gehoord,en hier ook niet.Maar tmoet perfect normaal zijn,mijn merrie had overigens een perfect probleemloze bevalling,zo in de weide,ik wens die van jou het evenveel toe,spannend!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:59

Ohh, Nimber! Wat een spanning daar bij jou! Nagelbijten / Gniffelen
Hihi.. veel succes de komende nacht(en) Knipoog !

En idd.. wat sarabande is overkomen is echt verschrikkelijk. Nu Ivanka buik begon te krijgen vond ik het allemaal zo vanzelfsprekend dat er over 5 maanden een veulen uit komt, maar het is helemaal niet vanzelfsprekend....
Heel veel sterkte nogmaals sarabande! Ach gut

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:12

Sorry, ik geloof dat ik wat mis Boos!.....Sarabande veel sterkte (al weet ik niet waarvoor, maar merk dat het niet echt goed is Ach gut )

Verder is vandaag de hoefsmid geweest. Ik zat er overna te denken deze laatste 3 maanden de ijzers eronder vandaan te halen. Maar volgens de hoefsmid kon ik beter wachten tot vlak voor de bevalling (2 weken voor de uitgerekende datum), omdat we volgens hem nog wel een tijdje zullen moeten wandelen met Lady rond het einde van de dracht op de harde weg en omdat ze altijd met loopt, vond hij dit verstandiger.
Ik wil de ijzers eronder vandaan halen omdat Lady soms nogal lomp is en ik wil het niet meemaken dat als ze opstaat en perongeluk een veulen-beentje onder ligt!!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:15

elady: Moet je even dit topic lezen Verdrietig Verdrietig
viewtopic.php?f=59&t=367216
Heel veel sterkte sarabande. Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar helaas hebben we het niet voor het kiezen.... Veel sterkte!! Verdrietig Ach gut

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:33

Sarabande:
Heb echt een paar minuten zitten bedenken wat ik zou moeten schrijven en ik weet het eigenlijk nog niet. Ik kan je niet meer zeggen dan dat ik je heel veel sterkte toe wens. In je gedachte had je er een nieuw kindje bij....pff..ben er stil van.
Nogmaals heel veel sterkte!!! Ach gut

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:13

*shock* kwam net de stal binnen en mw wist niet hoe snel ze overeind moest komen. allemaal strootjes in d'r manen en staart (dus ze heeft languit gelegen) Ze ligt altijd wel maar pas tegen een uurtje of 12 gaat ze liggen.Misschien heeft ze wat verkeerd op de klok gekeken...

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:30

Ojee, spannend!!! Nagelbijten / Gniffelen

Hou ons op de hoogte!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:09

PhiaBink schreef:
Zeg, kan je die rot meid niet ergens anders parkeren. Op een onbewoond eiland zonder stroom, postduiven etc. Ze mag dan wel binnen oogberijk zijn van jou, maar het loopt zo de spuigaten uit. Straks zijn we door madam zo gestresst, dat de arme merries er nog gestresster van worden!! Boos!

Helaas, wat ik ook doe ze blijft schrijven, bellen, mailen en msn-en met andere merries...
Ik heb zelfs iets opgevangen over beenbandjes zodat merries zelfs tijdens het eten en slapen hun achterbenen gekruist kunnen houden.
Dat zou perfect werken samen met de Butt Magnets van Betty... Rolleyes

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:26

Ons internet is 3 dagen kapot geweest, dus ik kon hier 3 dagen niet komen! Boos!

Maargoed ik heb alles weer bijgelezen Lachen Eerst waren er buiken.. Nu zijn er buiken met al heel wat uier!! Haha! Het schiet echt op!
Wat sneu trouwens van dat veulentje.. Verdrietig

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:27

Nimber schreef:
*shock* kwam net de stal binnen en mw wist niet hoe snel ze overeind moest komen. allemaal strootjes in d'r manen en staart (dus ze heeft languit gelegen) Ze ligt altijd wel maar pas tegen een uurtje of 12 gaat ze liggen.Misschien heeft ze wat verkeerd op de klok gekeken...

spannend!! Ik ben benieuwd! hou ons op de hoogte Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:36

Jeddah, al zou ik willen, dan nog zou ik niet aan het uier kunnen komen bij mijn merries Blauw oog
Ik gok dat Macy zo'n beetje tussen 3 en 4 zit.
Als ze ligt komt er vanzelf wat plakkerig spul uit en als dat opdroogt aan de spenen dan zijn dat geel/oranje achtige dopjes maar nog wel helder.
Ik heb geen idee hoe het eruit ziet als ik haar nu zou 'melken'.

Tijdens het veulenen controleer ik wel altijd de ligging.
Als er een stukje van het 1e beentje te zien is, voel ik even of het 2e beentje er ook is en of ik een neusje voel. Daarna laat ik de merrie weer met rust.
Ik controleer dat trouwens als de merrie ligt, dat is het veiligst Knipoog
Als het hoofdje eruit is, maak ik het vlies open als dat nog niet open is.
Als een merrie al moe lijkt te worden, help ik ook altijd even mee. De ene keer is het voldoende om tijdens de weeën even de beentjes vast te houden zodat ze niet weer een stukje terug gaan en soms trek ik echt mee tijdens een wee. Maar alleen als een merrie zelf niet voldoende perst of als er iets niet goed gaat.

Vorig jaar had Copper bv. een red bag en dan moet het veulen er natuurlijk zo snel mogelijk uit.
Ze lag al een tijd te persen en er kwam maar niets dus toen heb ik even gevoeld. De red bag was duidelijk en gelukkig kreeg ik de placenta open. Nadat ik de voorbeentjes te pakken had, was het veulen er ook met 1 wee uit.

Maidens willen ook nog wel eens te voorzichtig zijn met persen en dan help ik ook even.
Overigens nooit zomaar recht naar achteren gaan trekken maar richting het spronggewricht van de merrie (als ze ligt).
Anders heb je kans de merrie te beschadigen.
En ook alleen trekken tijdens een wee.

Oh ja... Dat boek moet je eigenlijk ruim voor het veulenen lezen, anders slaap je helemaal niet meer Scheve mond

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:44

Marije: Kan ik je bellen als Kila bezig gaat? Je woont hier maar een half uurtje vandaan, kun je helpen Haha!
Bedankt voor de tips. Ben wel blij dat Henk Janssen erbij is als het gebeurt, aangezien die al tientalle veulens ter wereld heeft geholpen. Vorig jaar moest hij zelfs tijdens de bevalling voor dierenarts spelen, want er lag een veulen met 1 voorbeen naar achter. Hij heeft toen het veulen terug moeten duwen, het andere been erbij moeten trekken... Gelukkig ging alles goed. Maar als dat bij Kila was geweest weet ik niet hoe ik erbij had gestaan Nagelbijten / Gniffelen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:46

Onstwedde - Assen is ook wel te doen toch? Ik ben zo bang dat ik er straks niet bij kan zijn en het dan helemaal mis gaat... Verdrietig

Ik moet er niet aan denken om het veulen of al helemaal niet mijn meisje kwijt te raken.
Nu met dat veulen van Sarabande bekruipt die angst mij toch wel weer even flink.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:01

Ladylada schreef:
Heej Meiden, ik heb zelf geen drachtige merrie maar ik wilde jullie allemaal even heel veel geluk en plezier wensen het komende seizoen met jullie (bijna) geboren kroost! Vork

Hihi, tnx! Voor Pride zal ik van de week bij de Conexxion (van de bussen en de trams hier) een bordje jatten: pas op, zwenkt uit!
Als ze naar haar stal mag lopen neemt ze bochten zo extreem ruim dat je zou denken dat er overal ijs ligt, hihi.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:09

Welk boek ben je eigenlijk aan het lezen, jeddah?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:10

@Marije: je hebt dus kunnen voelen dat het een red bag was?? Dat is dan niet glad maar ruw, neem ik aan?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:27

Mac schreef:
@Marije: je hebt dus kunnen
voelen
dat het een red bag was?? Dat is dan niet glad maar ruw, neem ik aan?

Het is heel duidelijk anders dan een gewone waterblaas.
Minder glad maar vooral veel dikker en en heel stug. Ook veel moeilijker om open te krijgen.

Je voelt dan de 'binnenkant' van de nageboorte maar dan met een flinke spanning omdat al het vruchtwater er nog in zit.
De nageboorte is de placenta die binnenstebuiten eraf komt.
Zodra de placenta dan open is, komt ook al het vruchtwater in 1 keer naar buiten.
En dat is veel als je net achter de merrie zit in het stro Clown

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:42

MarijeR schreef:

Snorkel en zwemvliezen dus ook maar in de foaling kit :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:54

Mac schreef:
MarijeR schreef:

Snorkel en zwemvliezen dus ook maar in de foaling kit :+

En een droge broek en extra trui Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 02:53

Bedankt Marije voor de antwoorden op al mijn paniek vragen!!
Ik heb nog nooit eerder gevoeld of het veulen goed lag, wel gekeken uiteraard naar welke kant op de voetjes wijzen enzo. Ik weet nog niet of ik het durf als Sim eenmaal aan de gang is.

Jeetje, dat je een redbag gehad hebt! Lijkt me dood eng! Ik heb wel altijd een schaar bij de hand om het open te knippen indien nodig, maar moet er niet aan denken dat ik het daadwerkelijk zou moeten doen. Kon je de placenta met je handen open trekken? Hen je dat al gedaan toen het nog helemaal in de vulva zat, of kwam het er al uit?

Hmm, misschien moeten we allemaal Marije maar gaan inhuren als kraamhulp Haha! ! Onstwedde is hier ook niet zo ver vandaan...... Knipoog Gat in de markt?? Pling