[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:18

Het goud zit erin, er zit een mooi ei die al begint te vervormen. Precies op tijd geïnsemineerd en ook voor de zekerheid afgespoten.
Nu afwachten of ze woensdag nog hengstig toont, verwacht het niet maar anders nog een keer scannen voor de zekerheid.
Hoop dat we over 16 dagen de eerst beelden gaan zien van Mini-Polo. Bij dracht scan ik eind september nog een keer ivm gustmelding voor 1 oktober.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:22

Ik heb op 18 dagen gedaan,van de week op 31 dagen en wil eind september dan nog eens ivm evt gustverklaring. Dan zit ze op drie maanden, dus daarna mag ik gewoon tot eind mei wachten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:10

Wij hebben volgend jaar maar 1 veulentje -O- muis weeral leeg

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 19:33

Jammer Luna! Probeer je het niet nog een keer?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:13

Wat jammer Luna!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:02

Luna, wat jammer! Niet nog een poging?

Vulina en DL, ik weet niet zeker of mijn gedachte juist is hoor, maar dit is waar ik op dit moment aan denk.

Deze merrie is nog nooit drachtig geraakt met verzendsperma van deze stal/hengstenhouderij, verschillende hengsten ook geprobeerd, over verschillende jaren. Sperma is ook steeds van goede kwaliteit. Eerste jaar heb ik haar uiteindelijk terug gebracht naar Zuid Oost Duitsland en is ze daar met direct vers geïnsemineerd en in 1x drachtig (eerder dat jaar ook al, maar helaas toen vruchtje verloren nadat ik haar opgehaald had).
Het jaar erna is ze toen natuurlijk gedekt.
2 jaar geleden geïnsemineerd met verzendsperma van een andere stal/hengstenhouderij, en toen was ze in 1x drachtig.
En nu dus vorig jaar al een keer geprobeerd, en dit jaar al 4x, 2 verschillende hengsten, maar wel weer dezelfde hengstenhouderij.
Ik vraag me dus af of het niet mogelijk is dat er verschillende verdunners gebruikt worden, en deze merrie gewoon niet tegen de verdunner kan die deze hengstenhouderij gebruikt, aangezien ze van het andere verzendsperma wel direct drachtig was 2 jaar geleden.
Maar er is tot nu toe niemand die me daar een goed antwoord op kan geven, of er verschillende soorten verdunners zijn, of dat dat echt maar 1 soort kan zijn.

Mijn idee is nu; beide merries staan op de Regumate, dus daar wil ik ze beiden op houden, totdat Aziza eraf kan (minimaal 10 dagen, maar wordt dan 13 dagen om haar uit het weekend te houden), als het goed is komen ze dan ongeveer synchroon uit qua hengstigheid. Als ik dan sperma van de hengst uit Italië krijg, wil ik overleggen met die hengstenhouder of ze iets meer willen sturen, zodat ik het kan verdelen over beide merries. Mocht ze dan wel in 1x drachtig zijn, zou het er inderdaad op lijken dat het iets met het prepareren van het sperma bij de andere hengstenhouder te maken heeft.
Mocht ze niet drachtig zijn, ligt het vast toch aan de merrie, al is er dan geen aanwijsbare oorzaak.

Ik weet niet, het is het laatste wat ik me kan bedenken, en wat ik toch graag uit wil sluiten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:16

Ik denk dat er wel verschillende verdunners kunnen zijn.. wij kunnen op ons dekstation verschillende opties kiezen:
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:19

Ja je gaat toch alles proberen AZ. Ik hoop echt dat dit het dan is voor je!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:30

Ik weet niet de verschillen tussen de verdunners, maar weet wel dat er verschillende soorten zijn. Voor jou zou dit een hoop duidelijkheid betekenen. Kun je niet opvragen bij beide hengstenhouderijen welke verdunner ze gebruiken? Weet je meteen van welke je merrie niet drachtig raakt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:25

Hallo dames :wave: Tiana is gisteren drachtig gescand, dus ik kan eindelijk bij het dbt2018 aansluiten :D

Wat is de toegevoegde waarde van de 30 dagen scan?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:14

Kijken of het hartje klopt AndreaB en of die er nog zit natuurlijk :P En welkom :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:15

Vanaf 35 dagen is het grootste risico van verwerpen/verlies voorbij. Als die scan goed is, ze kunnen dan ook het hartje zien kloppen, zit je redelijk safe :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:15

Jammer luna

Het zou wel kunnen hoor dat het aan de verdunners ligt az

Welkom Andreab en nu spannend afwachten

Op 30 dagen scannen ze hier normaal ook nog eens omdat als ze leeg zijn, je nog een poging kan wagen, erna is de hormonenhuishouding van de merrie zo erg in de war dat je ze niet meer hengstig krijgt.
Maar deze keer was dit niet nodig hier vermits ik toch geen sperma meer kon krijgen na 1 juli.
Ik zou wel nog eens willen scannen tot voor 105 dagen kan ik nog.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:22

Welkom Andrea! Volgens mij sta jij vlak bij mij, jij bent toch ook een Delflandruiter?

Wat mijn veearts me uitlegde maakt de merrie vanaf 35 dagen dracht een hormoon aan, waardoor als er iets mis is je ze nog moeilijk drachtig krijgt. Dus als er op dertig dagen iets mis blijkt te zijn met de vrucht, kunnen ze ze nog hengstig spuiten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:24

AndreaB welkom en gefeliciteerd met de dracht.

Ik laat ook altijd 2x scannen :j
Maar niet exact 30 dagen ofzo, gewoon als DA er toch weer eens moet zijn... jupi is op 50 dagen nog eens gecheckt, Angel op 25 dagen, en Bucks mag nog eens gecheckt zodra we Lays voor 1ste keer kunnen scannen... (als ze nog hengstig gaat worden tenminste...)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:16

Wat fijn AndreaB *\o/*

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:42

Hopelijk voor jou wel nog een geslaagde poging az!

Gefeliciteerd andrea!

Ik scan op 18 en rond de 100 dagen nog eens meestal. Dan zie je ook wat meer al van het veulen. Vind dat zo mooi.

Muis doe ik geen poging meer. Volgend jaar een nieuwe kans. Kan ik me deze winter richten op het mennen met haar.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:51

Volgens mijn dierenarts is dat met 42 dagen waarna je ze een tijdje niet meer drachtig kan krijgen.
We scannen dus op 18 dagen en rond de 42 nog een keer.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:51

Gisteren ben ik met mijn New Forestmerrie Greenfield Beau Chance voor de 42 dagen scan geweest en er was een kloppend hartje te zien *\o/* *\o/* *\o/*

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:52

Gefeliciteerd Moratoetje!

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:55

Wat kak Moratoetje en niet netjes van de hengstenhouder

Suzie is al goed rond Murosch <<)

Ik verwacht 24 maart Maira haar veulen, nog 2 dagen en we zitten op de 100 dagen :)

Vervelend pauk!

Jammer normann

Prachtig veulen baudyh

Wat fijn penny!

Wat een tegenvaller dustinlover, ik duim voor je! Gelukkig zie ik ook weer goed nieuws!

Super gaaf Kabayo, dat wordt vast genieten!

Leuk koppel Tinnie!

Balen AM_Horses!

Leuk om te zien Luna, ik ben ook bezig met elke 10 dagen een foto maken :)

Gefeliciteerd Moratoetje, wat leuk! (Met het kloppende hartje en je huidige veulen natuurlijk)

Balen Al_Zawra!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:52

Ik weet niet waar mijn post gebleven is :(

In ieder geval:
Ik krijg hopelijk 9 juni volgend jaar een veulen van de merrie die tot een jaar geleden van mij was, met als vader de hengst van de nieuwe eigenaresse. De merrie is een IJslander x New Forest, de hengst een Peruaanse Paso.

Er is inderdaad gekozen om deze merrie niet te laten scannen, in verband met persoonlijke omstandigheden. De merrie is volledig gezond en hoewel er inderdaad een risico aan zit het niet te doen, hoop ik op jullie begrip voor deze keuze, ik heb namelijk geen zin in een eindeloze discussie hierover.

Dit maakt het voor ons ook extra spannend natuurlijk, ze zal de komende maanden elke 3 weken geschouwd worden, maar vooralsnog zit ze nu op 21 dagen van de laatste dekking en is ze niet hengstig geweest!

Ik wil sowieso iedereen even feliciteren die inmiddels een bevestigd drachtige merrie heeft! Wat een heerlijk gevoel is dat :+:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:55

Ik ben nu aan het wachten op de DA voor de kloppend hart scan. Sarona is nu 32 dagen drachtig (als ze nog drachtig is natuurlijk).

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:05

We wilden na deze poging sowieso stoppen voor dit jaar, dus dan zou een week later scannen ook nog wel kunnen. Bedankt voor de uitleg. Ik doe gewoon braaf wat de dierenarts zegt.

Twinklebel, ik ben inderdaad een Delflandruiter. Waar sta jij?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:19

Ik ben persoonlijk ook om vaker te scannen. Meestal doen we met 18, 30, 60 dagen. Nu heb ik Esmeralda ook met 92 dagen laten scannen, dat geeft een fijn gevoel. Vorig jaar heeft Wild Thing haar vruchtje verloren op 60 dagen.

Gisteren is Wild Thing geïnsimineerd. We gaan weer duimen, ze zat nu op 20 dagen de vorige keren moest ze gedekt op 18 of 19 dagen. Ik durf er niet meer op te hopen, maar je weet natuurlijk nooit.

Neonlight. Scannen. Altijd spannend.

Molfre. Ik zou persoonlijk altijd scannen. Stel dat er een tweeling in zit. Ik zou dit mezelf nooit vergeven als het fout gaat. Maargoed dat is je eigen keuze.

Finn_ bijna een mooi mijlpaal van 100 dagen.

Moratoetje. Gefeliciteerd!

Luna2006. Jammer van muis.

AndreaB. Gefeliciteerd!