[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:55

Mag ik me hier weer melden?
In 2023 hebben we door verdrietige omstandigheden afscheid moeten nemen van de fokkerij. Een merrie is verkocht, mijn andere merrie is ingeslapen.

Nu hebben we onlangs een oudere fokmerrie onder onze hoede genomen.
Zij is drachtig en is 17 februari uitgerekend. Midden in de winter... Maar ik zag al dat ze niet de enige is die zo vroeg aan de telling zit.

Het schiet al heel erg op..
Graag lees ik weer mee hier.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:05

Ik ga nu al stressen over het veulen :D . Of nou, heb algemene (werk)stress en blijkbaar werd het in mijn dromen verwrongen :D .

Want in mijn droom vannacht kreeg mijn merrie al het veulen. Een bruine hengst zonder enig wit (bijna nachtmerrie, saaist mogelijke resultaat :') ).

Anyway, veulen deed het goed maar de rest van de droom was stress alom
*wat nu, zijn staat nog niet in de veulenbox?
*moet ik nu de hooi (die ik 2 maanden voor de bevalling wil verhogen) verhogen?
*waarom is het zo grijs ik krijg geen goede foto's *-:) ?
*hoezo hebben ze niet gezien dat ze drachtig was van die eerste inseminatie, heb ik voor niets tig keer gescand en nog 3x geïnsemineerd?

gaat dus lekker hier _O-

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:52

Foto's uploaden doet het eindelijk weer! Bij deze Ofira haar buik

Afbeelding

Ze staat nu nog in haar huidige kudde. Op den duur gaat ze denk ik wel samen met de andere 3 drachtige merries. Maar voor nu voelt ze zich nog goed op haar plek in de kudde. Ze is wat gestegen in de rangorde dus ze red zich prima betreft eten.

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:32

Zebrastreep ik heb mijn merrie de vorige keer ook in de kudde gelaten. Op de dag van de bevalling was ze nog rustig maar eind van de middag begon ze ineens te jagen en toen ik haar op stal zette stroomde de melk eruit. Paar uur later is het veulen geboren. Heb ze volgens mij 2 weken apart gehad en toen mijn shet erbij gedaan. Dat ging prima en werd zijn peettante! Eerst waren ze even groot maar nu steekt hij toch al 40cm boven haar uit :-)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:39

kiko schreef:
Zebrastreep ik heb mijn merrie de vorige keer ook in de kudde gelaten. Op de dag van de bevalling was ze nog rustig maar eind van de middag begon ze ineens te jagen en toen ik haar op stal zette stroomde de melk eruit. Paar uur later is het veulen geboren. Heb ze volgens mij 2 weken apart gehad en toen mijn shet erbij gedaan. Dat ging prima en werd zijn peettante! Eerst waren ze even groot maar nu steekt hij toch al 40cm boven haar uit :-)

Ik denk ook beter voor een paard dat het vertrouwde plekje gewoon blijft. En zo lang het goed gaat denk ik ook waarom niet? Soms ben ik wel wat bang dat ze mot krijgen en ze getrapt wordt, maar het is wel echt een kreng aan het worden dus ze bijt flink van zich af ( letterlijk).

Wat leuk dat het met je kudde zo goed ging! Stond je merrie daarvoor in een grote kudde?
Eigenlijk wil ik liever mijn andere merrie erbij, die heeft al heel veel ervaring met veulens en is een goede steun. Maar tegelijk ook erg gek op veulens , ik ben dan een beetje bang dat ze het veulen voor zichzelf wil.

Zo kreeg een andere dochter van mijn oudste merrie ooit ook een veulen in dezelfde periode. Mijn oude merrie heeft toen nog geholpen met het schoonlikken van het veulen.

Maar ik hoop stiekem toch om al is het maar voor een paar weken mijn eigen mini kudde te hebben met oma , moeder en kind. Het is toch wel bijzonder om 3 generaties te hebben <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:50

Hier blijven ze gewoon in de kudde. 1 veulen is zelfs buiten in de kudde geboren. :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:12

Zebrastreep ik heb een hele kleine kudde dus dat scheelt maar volgens mij zijn er hier veel die ze ook in een grote kudde laten staan. Je wil ze zo min mogelijk stress geven dus probeer je niet teveel te veranderen. De eerste dagen had ik een dubbel draad tussen de rest want moeders was toen heel beschermend. Niemand mocht erbij komen. Na een paar dagen mochten ze wel bij het veulen kijken en toen dat goed ging heb ik de shet erbij gedaan en die heeft ontzag voor mijn merrie dus die was voorzichtig. Alleen mijn veulen wilde spelen met haar en daar was ze niet van gediend en gaf een bok.. ze heeft toen alle hoeken van de wei gezien door mijn merrie maar daarna was het goed en ontfermde zij zich over het veulen zodat moeders af en toe even rust had. Soms zet ik ze nog wel eens samen en dan weet hij donders goed met jou moet ik niet sollen. Moeders daarentegen durft hij meer bij maar als die het zat is stopt hij wel. Vind het wel grappig om te zien. Hij is nog hengst dus heb ze nu apart staan want wil geen dekkingen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:50

Hier ook maar een kleine kudde maar zet de merries wel apart straks. Heb er namelijk een jong paard tussen lopen en die kan heel vervelend zijn. Dus dat draait dan uit op ruzie denk ik want weet zeker dat in ieder geval mijn oudere merrie daar niet van is gedient.
Verder is mijn “veulen weitje” niet heel groot, dus dat gaat ook niet passen als ze daar met z’n allen in zouden moeten.
Veulen weide heeft wat veiliger hekwerk voor die kleintjes, heb een hekel aan alleen schrikdraad omdat ze dat de eerste weken niet goed kunnen zien en er ook onderdoor kunnen rollen. Plus dat ik die weide vanuit huis in de gaten kan houden, vind ik ook wel fijn!

Hier straks ook 3 generaties, is inderdaad wel speciaal! <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:07

Bij mij lopen 3 merries bij elkaar, bij de bevalling zet ik de mama even apart. Met draden ertussen. Zij krijgen de grote stal en na een week of 3 kunnen ze wel weer samen, dan is de andere merrie ook aan de beurt bijna dus dan moeten mama en kind weer bij de 3 jarige merrie. Die overigens onderdanig is aan de mama. Het is een stabiele kudde en ze zullen de baby ook direct zien maar eerst dus met een draad ertussen en waar we bij zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:04

Wij kudde van 5 fokmerries en 1 veulens/jaarling tegen die tijd.
(Traf verkocht en de hengstjes gaan naar de andere weide).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:54

De kleintjes gaan gewoon weer allemaal samen na het veulenen. En op de kraamplek staan ze ook altijd wel met minstens 2.

De grote loopt nu tussen de minipaardjes. Maar als die geveulend heeft gaat die wel apart. Ik zou niet willen dat ze in een beschermende bui 1 van de minipaardjes een serieuze trap geeft en al zeker niet als daar miniveulentjes tussen lopen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:21

Hier staan ze ook in de groep 24/7 buiten met grote inloopstallen, maar als geboorte dichterbij komt gaan ze in de nacht wel op stal. Als t veulentje geboren is gaan ze ook eerste dagen even apart, zodat de merrie rustig bij kan komen zonder te moeten verdedigen als ze dat gevoel heeft en het veulentje goed de omheining en zo leert. Daarna (dit jaar zal dat juni zijn, want alles wordt in mei geboren :+ ) gaan ze weer terug de groep in en dan van de zomer gaan ze met zijn alle de grote zomer wei op.

Deze is als laatste eind mei uitgeteld, maar ze is echt enorm. _O-

Afbeelding
Ze is er nu al klaar mee ook, zoals haar oren laten zien. :=

Afbeelding
Deze is als 4e half mei aan de beurt. :))

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:38

wow die is echt gigantisch

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:45

Ik heb vandaag de camera geïnstalleerd. Wel een vervelende balk in beeld, maar ik weet nog even niet hoe ik hem anders kan hangen zodat ik wel de hele stal in beeld hou. Nou ja, ik heb in ieder geval merrie-tv :)

287 dagen, we komen dichterbij al. Ik heb ook een rustige kudde merries, maar na de bevalling komen moeder en veulen wel even apart. Het is een maiden dus ik wil haar even tijd geven om de boel goed onder de knie te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:11

Ik heb altijd graag dat ik de hele bodem kan zien. Omdat ze altijd net met de kont daar gaan liggen wat je net niet kan zien. Maar dan moet hij hoger denk ik.
Afbeelding

De merrie van de operatie. Zaterdag zitten de eerste 3 weken boxrust er op. Dan mogen we 10 min gaan stappen

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:18

Phileine83 schreef:
Ldk14. Die verlengstukken heb ik ook. Kun je zo bestellen. Ideaal.

https://www.kramer.nl/Merken/Felix-Bueh ... stsluiting

Ziet er idd fijn uit Phileine83, alleen voorlopig niet leverbaar, net zoals gelijkaardige via agradi...

Wij zitten nu op dag 206, begint ook behoorlijk op te vallen, behalve op foto's die ik maak.
Op dag 202 wou ze plots niet meer eten en alsmaar staan flemen, wel in combinatie met gewoon heel rustig staan, dus niet schrapen of willen neerliggen/rollen.
Vermoedelijk het veulen die het moeders wat lastig maakte?
Na een paar uurtjes was het ook gewoon over en ging ze wel lekker eten.

Ik ben echt al benieuwd naar al jullie veulentjes, en hoop dat het voor iedereen goed en vlot kan verlopen zonder tegenslagen. Het zal alweer allemaal snel komen, de tijd vliegt vooruit...

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:41

Al een poosje Niks geplaatst maar we gaan de goede kant op, dag 256.
Uier begint ook al heel langzaam beweging in te komen.

Wie interesse heeft uiteindelijk in een ponyveulen, het veulen word voor de verkoop, knoop doorgehakt :)

Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:10

Sevenoeehh de eerste uier foto's :D ze gaat vlot vooruit. Leuke foto zo moeder en dochter langs mekaar op stal.

Janinevv Als het idd maar gezond is. Ben benieuwd of het nu idd weer een aparte kleur wordt :D

Ponytante jouw dame heeft een rustig veulen tot nu toe dus. Sommige worden pas later goed voelbaar.

Ldk14 Als je idd zover van huis woont zou ik kijken voor haar ergens te brengen. Of je moet oppas kunnen regelen voor de dagen dat je werken bent. Vaak gaat het vanzelf maar als je merrie hulp nodig heeft is 45min wachten te lang. Wij waken met een camera systeem en ph testen. Er is 24/7 toezicht dus hebt snel door als er wat aan de hand is. Wij krijgen soms paarden van kennissen om hier te bevallen. Ik raad altijd aan om een een maand van te voren te verhuizen. Sowieso zodat de merrie op haar gemak is en idd voor de anti stoffen.

Tinniie Wat een leuke verrassing *\o/* je kunt al haast aftellen :D

Thomas5 Die laat zich goed zien in de buik <3

Sharonindezz vind ze het ook nog vreselijk als je telkens een beloning geeft als je er aan zit? Ik krijg zelfs de meest asociale merries zover dat ik ph mag testen zolang ik maar iets lekkers geef erna :+

Vibabu Als ze vochtbulten enz onder de buik heeft en ook beetje vollere uier lijkt het mij dat ze wat oedeem vast houd. Misschien kijken om nog niet teveel eiwitten te voeren en veel te laten bewegen ( buiten dan uiteraard, niet perse rijden). En als je twijfelt uiteraard gewoon even de veearts bellen.

Phileine83 Ze is idd een stuk ronder deze dracht :D

Am_horse wat fijn dat papa in Spe zo lekker nuchter is :D . Wild thing wordt ook alweer lekker breed :=

Knolselder leuk is dat he als ze goed drachtig beginnen tonen <3

Libera wat glimt je merrie mooi. Ben altijd een beetje jaloers op de paarden die zelfs met wintervaste zo glad lijken en glanzen. Ik heb hier alleen maar harige mammoeten staan :')

Memerel jouw merrie schiet ook al lekker op zo te zien :j

Mer1980 knappe merrie heb je zeg <3

Rensju Je merrie zit iniedergeval al over de helft :D

Nicky1963 welkom, jij mag lekker vroeg gaan waken ook :D

Zebrastreep mooi buikje zo van voren gezien. Zolang ze het idd nog trekt in de kudde kun je haar lekker laten staan.

Quir Je merries zijn al goed rond :=

Muronia Die balk hangt idd net vervelend zo. Maar als je em niet anders kunt hangen is het mss zo het beste.

Baudyh de tijd gaat snel als de eerste 3 weken er al bijna opzitten. Wel fijn dat het precies goed gaat en ze hersteld.

Laylah2002 toch een veulen voor verkoop dus. Je merrie ziet er goed uit.

Ik had het idee dat Adora ( Maiden, 274 dagen) nog niet zo breed was maar zo van voren gezien valt het wel op nu :D Daisy ( achteraan rechts) is wel gigantisch :=

Afbeelding

Zal ik dit jaar weer een veilig lijstje bijhouden?
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 22-01-25 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:15

Jaaa veilig lijstje :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:21

Ik kan hem helaas niet hoger hangen, hij zit al tegen het plafond. Ik laat hem eerst wel zo.

Nieky die heeft al een mooie omvang zo! Ik krijg het bij Eloon niet goed op de foto. Ze is echt DIK maar je ziet het op de foto niet zo.

Afbeelding

Laylah haha ik ga zelf ook verkopen dus ik moet er geen bij hebben :D

Baudyh dat alles maar goed mag blijven gaan met haar. En dat ze een beetje braaf aan de hand is na weken boxrust.

Ldk14 ja het komt nu snel dichterbij. Steeds meer merries met serieuze baby-buikjes ook hier in het topic. Mooiste tijd van het jaar straks weer.

Ldk14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:06

Dankjewel allemaal hoor het advies! Ik breng ze inderdaad ergens naartoe :)

Hier een foto (207 dagen), ik vind ze wel echt al heeel zwaar voor het aantal dagen…

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:52

Gerrit mag met haar wandelen straks want 1.74m merrie na 3 weken op stal dat vind ik iets te spannend. Maar ze was gelukkig braaf op stal.
Ze was wel boos gisteren. Ik denk dat haar veulen beweegt en tegen de wond ( aan de binnenkant) komt en dan kijkt ze heel boos naar haar buik en trapt er naar. Ff in de gaten houden dat dat niet erger word

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:33

Ik had verder nog een vraagje, mijn merrie maakt nu al uier aan. Ben er bekend mee dat dat een paar maanden voor de bevalling is. Maar ze is nu pas 184 dagen, dus maak me een beetje druk erover. Heb de dierenarts gebeld gister en die zei als ze geen koorts heeft dat het goed is. Maar het voelt wel iets warmer aan.Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 15:52

Geen ervaring mee Ciara_lady, goed dat je de DA hebt gesproken, meer dan in de gaten houden kun je denk ik niet doen.

Hoe is het verder met alle drachtige dames? Wij zitten vandaag op dag 261, het schiet echt al op

Afbeelding
(Staart zit in een vlecht omdat ik die gewassen had)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 16:30

Dan komt t hele verhaal van placentitus weer boven. En daar hoeven ze geen koorts van te hebben. Dus die vlieger gaat zeker niet op wat je da zegt over koorts.
En ook niet over 'het aankijken'. Met placentitus kan dat niet :D

Met vroege uierontwikkeling zou ik dus laten scannen.

Ik krijg alleen je afbeelding niet open dus kan het niet zien :')