[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:50

Knolselder, geniaal!!! _/-\o_ :') Dit soort foto's moeten we er echt inhouden! Ook in 2023 _O-

JoSav, ze is ook heel knap! <3
Hier stoppen ook vaak auto's langs de wei om mijn veulen te bewonderen. Ieder jaar opnieuw, het blijft een bezienswaardigheid :D
Prachtige betekenis ook haar naam!

Gefeliciteerd Balko!!!

Gefeliciteerd Gitte!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:38

@Gitte_Tosje
Wat vervelend dat het drinken wat lastig op gang kwam, maar gelukkig nu wat goede momenten, dat zal rust geven.
@Luna2006
:(:) Hoe lang gaat ze het nog vol houden..
@Myrthee_
:(:) Het moet wel vandaag/vannacht komen, dit kan ze toch niet meer tegen houden zou je zeggen.
@Miekies0710
Dat zou je wle bijna denken, haar uier lijkt ook weer voller? Kan toch dan ook niet lang meer duren..
@Caresse07
Echt he.. ik had nog nooit van het fenomeen hars of kegelen gehoord, mijn dames gingen vroeger altijd wanneer het uier vol was direct. Tot laatste veulen toen was ze voor eerst een harsje en volgende dag kegelen en kwam het veulen die avond. Ik heb nu een hele andere merrie, die ook nog maiden is dus ben heel benieuwd..
@LISA_L
Spannend! Zegt niks hoe vol ze zijn :D
Mijn camera neemt op harde schijf van het bewakingssysteem op, heb hem sinds deze week op stal en als ik dan beelden terug kijk, hoe vaak ze dan liggen inderdaad, veel vaker dan je verwacht.
@Knolselder
Spannend!

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:46

heb nog even mijn statistieken bekeken, van de 27 veulens die ik gefokt heb, vanaf 2005 zijn er in totaal 5 merries geboren, waarvan er 3 t/m 2008

hoeveel moet ik er fokken om toch op de 50/50 te komen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:48

Wauw.. Y;( :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:49

Wat apart dat dat zo uit balans is. Ik ben wel benieuwd of je nog steeds op dezelfde grond zit, zelfde voerbeleid hebt en dezelfde bloedlijnen gebruikt?

LISA_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:51

Dat zijn extreem weinig merrie veulens. Wel heel vervelend als je een zo graag opvolging wilt fokken. :(

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:57

Jeetje dat is bizar. Ik vroeg me wel eens af of nou bij KI bijv. meer kans is op hengst? (wegens merrie dingen trager zijn dan hengst dingen). Mijn dames zijn voorheen altijd natuurlijk gedekt en bijna altijd merrieveulens, alleen destijds (10 jaar terug) 2x achter elkaar een hengst, daarvoor altijd merries op nog een verdwaalde hengst na.
Mij maakt het nu helemaal niks uit, maar ben wel benieuwd of er door bepaalde factoren meer kans is op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:03

Hier ook 13 om 1. En voerbeleid is wel wat veranderd in de loop van de jaren, merrie heeft ook ooit paar weken bij de HH gestaan tot ze drachtig gescand was, ik heb verschillende hengsten gebruikt (het is toch de hengst die het x-je of y-tje doorgeeft) en insemineren kort op de eisprong of ver er van af. Ook hengsten gebruikt die significant meer merries gaven dan hengsten. Mijn enige merrieveulen was nota bene bij een hengst die voor 80% hengstveulens gaf. :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:04

Waar ik als fokker op papier sta zijn 3 hengstveulens en 4 merrieveulens.

Van beide geslachten 1 keer ki, de andere 5 natuurlijk dekken.

2 merries heb ik 2 keer gebruikt, beide 1 hengstveulen en 1 merrieveulen.

1 hengst heb ik 3 keer gebruikt, 2 merrieveulens en 1 hengstveulen.

1 hengst heb ik 2 keer gebruikt, 1 hengstje en 1 merrietje.

3 veulens zijn voor de uitgerekende datum geboren, en 4 erna.

Kan bijna niet perfecter :+
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-05-22 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:05

Ik ben tot nu toe gezegend met merries, 2 keer merrie drachtig gehad, 2 merrieveulens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:08

Caily schreef:
Wat apart dat dat zo uit balans is. Ik ben wel benieuwd of je nog steeds op dezelfde grond zit, zelfde voerbeleid hebt en dezelfde bloedlijnen gebruikt?

nee is in totaal uit 7 of 8 verschillende merries uit verschillende stammen, al zijn er 11 uit dezelfde stam.

voerbeleid wel ongeveer hetzelfde al wel soms aangevuld met supplementen, en grotendeels op 2 verschillende locaties

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:10

Faniek schreef:
Jeetje dat is bizar. Ik vroeg me wel eens af of nou bij KI bijv. meer kans is op hengst? (wegens merrie dingen trager zijn dan hengst dingen).

verwacht ik niet, bij het kwpn is ongeveer alles via KI en daar zijn de verhoudingen wel gewoon 50/50 volgens mij

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:17

Op 14 mini veulens 5 merrietjes met die van dit jaar bij gerekend. Verschillende bloedlijnen, wel zelfde grond. Heb merries welke beduidend meer hengsten fokken en merries welke meer merrietjes fokken.

Maylinn die dit jaar bv een merrietje heeft gegeven heeft van de 4 veulens die ze heeft gehad 3 merries gegeven.

Hier nog steeds druppelende uier maar verder vrij rustig... Zucht...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:19

Ik heb er 7 gefokt. 4 hengst en 3 merrie. Ook allemaal kwpn, ki. Ik zal over n paar jaar weer vertellen hoe mn verhouding is.

Hier staan mn veuelns klaar om eens lekker te gaan douche. Net als gister

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:25

fokfanaat schreef:
Faniek schreef:
Jeetje dat is bizar. Ik vroeg me wel eens af of nou bij KI bijv. meer kans is op hengst? (wegens merrie dingen trager zijn dan hengst dingen).

verwacht ik niet, bij het kwpn is ongeveer alles via KI en daar zijn de verhoudingen wel gewoon 50/50 volgens mij

Plus dat sneller/langzamer en groter/kleiner is gewoon een hele verouderde gedachte.
X en Y spermacellen zijn helemaal niet anders qua uiterlijk, dat dachten wetenschappers vroeger maar is ondertussen al aangetoond dat het niet zo is.

Voor mensen die niet vies zijn van wat wetenschappelijke taal. Niet specifiek op paard, dit gaat over zoogdieren in het algemeen:
Citaat:
Although the preliminary hypothesis that X and Y spermatozoa were different based on their size and shape (Shettles, 1960, 1961) was supported by other researchers (Cui and Matthews, 1993; Cui, 1997), they were refuted with forceful arguments by the findings of several recent studies that used more specific methods for differentiating between X and Y spermatozoa (Hossain et al., 2001; Grant, 2006; Zavaczki et al., 2006). In an important study, Carvalho et al. (2013) used atomic force microscopy (AFM) and demonstrated that no differences existed in the shape and size of bovine X and Y spermatozoa even though 23 structural features between X and Y spermatozoa were assessed.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:51

Hilde ook veilig nu.
Vandaag 317 dagen drachtig. **\O/**

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:21

Ik heb het ook even nagekeken. Van de 104 veulens die we door de jaren heen hebben gefokt zijn er 52 hengst en 52 merrie.
Hoe krijgen we het voor elkaar. Ha ha

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:23

dus ik heb er nog ruim 70 te gaan voordat het rechttrekt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:26

Ik heb ook even gekeken, dacht dat ik rond de 50/50 zat. Maar zit op ongeveer 30% merrie tegen 70% hengst.

Heb nu op stal, met die van anderen erbij, 50/50 hengst merrie, 1 merrie meer. Maar er moeten ook nog best een aantal bevallen..

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:47

Hier van de pony 2 hengstveulens
Mijn Fries een hengstveulen
Kwpn vorig jaar merrie en nu nog drachtig dus afwachten wat daar uitkomt.
Maar tot nu toe nog maar 1 merrie van de 4 veulens

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:47

Gefeliciteerd Balko en Gitte! Merrieveulens *\o/*

Luna en miekies, duurt laaang :O

Hier niks, merrie verandert wel enorm in dr lijf. Alles begint te hangen en ze is hartstikke slap in de banden. Uier verandert niet echt.

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:49

rensju schreef:
Gefeliciteerd Balko en Gitte! Merrieveulens *\o/*

Luna en miekies, duurt laaang :O

Hier niks, merrie verandert wel enorm in dr lijf. Alles begint te hangen en ze is hartstikke slap in de banden. Uier verandert niet echt.

Ja duurt lang, maar vorig jaar was ze op dag 350 bevallen dus kan ook zo nog maar 2 weken moeten wachten.
We zullen het zien :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:09

Mijn oudste merrie kreeg alleen hengsten en had 1 merrie. Die is geboren toen we haar hadden verkocht en hebben we 2jr geleden kunnen kopen. Die is nu dus moeder.
Zij heeft nu 1 merrie, 1 hengsten veulen.

Haar vorige eigenaar insemineerde wel expres laat om kans op merrie te vergroten en lijkt ze daar ook wel vaak te lukken.

Je weet niet of wat ze zeggen ook altijd waar is, maar mn merrie had af en aan hengstig gedrag, dus dacht al dat ze een hengstje kreeg nu :)

Op fb zijn er juist meer hengsten dan merries geboren dit jaar. Maar dan reken ik de grote stallen met meerdere merries niet mee. Die volg ik niet altijd per merrie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:10

Oh ja daar houd je dan toch rekening mee. Die van mij op 339 dagen, dus ik verwacht het dan op zn minst ;)

Estherdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 17:13

Gisteren om 11:19 uur is hengstje Damiro Rubicon ( Ruby geboren) we stonden er naast en alles ging heel soepel. Ruby wilde graag drinken, maar June wilde hem geen seconden uit het oog verliezen dus stond maar niet stil. Dus de veearts voor de zekerheid gebeld. June gesedeerd en op stal gezet, in de plensende regen. Niet goed voor Ruby na al niet kunnen drinken en niet uit te kunnen rusten, ging niet liggen in de regen.
De nageboorte kwam er niet af. Daar zijn ze 2 uur mee bezig geweest, zat muur vast. Uiteindelijk los, maar veearts vertrouwd het niet of alles eruit is gekomen. Hij kwam er gescheurd uit. Vandaag komen ze nog een keer voelen en spoelen. Ze spoelen liters water in de baarmoeder, June ging kapot. Voor nu voelde hij niets meer zitten. Vervolgens krijgt June nog even een slokdarmverstopping waar ze een uur over heeft gedaan. Gelukkig nu ook opgelost. June is kapot !!!! Blijft nog even op stal staan om bij te komen met Ruby, die om het half uur even gaat drinken en daarna een tukkie gaat doen. Vanmorgen staan ze er beide fris en fruitig bij, June eet als een tijger en lijkt weer zichzelf

Was compleet gesloopt, dus geen puf gehad om hier iets te plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding