[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:32

Die is echt mega :j

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:44

Die van mij heeft nu echt een quarter horse reet haha :')

Afbeelding

Ze heeft trouwens ook een beste buik, die behoorlijk hard is en ze vind echt niet leuk als ik eraan zit :') elke dag even voelen en hopen dat ik iets voel schoppen helaas nog niks -O-
Ze zit trouwens super in der velletje, glimt lekker en nog super kort :D

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:09

heb jij geluk met dat korte vachtje.
die van mij hebben beide een 150 grams deken op en zien er nu al uit als ijsberen.

word een erg koude winter als ik mijn pony's moet geloven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:39

Mijn heeft ook nog kort vachtje inowa maar is echt wel een nadeel want op een zware regendag staat ze te schudden en te beven.

Nicole welkom in de quarters :') heb ook nog niks gevoeld maar mijn dame heeft dit ook niet graag -O-

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:30

Ik hoop dat jouw pony's geen gelijk hebben hoor inowa!! Ik ben niet zo'n fan van de winter :n
Mijn merrie heeft alleen een regendeken op tot nog toe, vacht begint langzaam wat te komen.
Ik kan haar overigens overal aanraken en duwen en knijpen haha, ze vind alles prima :-)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:34

ik dacht echt dat mijn merrie gewoon dik werd van het voer, maar zo te zien zetten alle merries al lekker uit ;) :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:08

nou ik hoorde laatst dat als een pony vroeg begint met wintervacht aanmaken dat we dan een koude winter krijgen.
de mijne begonnen begin augustus al.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:25

Dan zal dat een plaatselijk koude winter worden :p. Alle grote paarden hier staan nog 24/7 buiten zonder deken en hebben nog bijna geen wintervacht, alleen pony's en veulen zijn al redelijk fluffy.

Mooie buikjes om te zien, leuk om te vergelijken met mijn eigen merrie. Vond haar enorm, maar het is vergelijkbaar met wat ik hier voorbij zie komen. Vraag me wel af hoe dat kan, veulen heeft nu toch pas de grootte van een flink konijn? Zou ze veel vruchtwater hebben?

Ik twijfel trouwens over het speen-moment. Huidige veulen is van half april, maar mijn merrie lijdt er totaal (nog) niet onder. Zit in dubio of ik eind deze maand zal spenen of toch nog langer erbij zal laten. Voor het veulen wel beter, maar voor merrie en haar nieuwe beeb..?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

Oeie mijn pony s ook zijn al echte teddybeertjes

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:44

jibbel, als de merrie er niet onder lijd dan gewoon lekker laten staan.
de eerste periode van de dracht hebben ze daar niet zoveel last van.
alleen maar voordeel voor je veulen

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:45

Mijn merrie zit inmiddels ook al helemaal in haar tussenvacht. Tussenvacht ja, want dan is ze donkerbruin stekelharig. Haar wintervacht is zwart. Helaas dus al helemaal fluffy. Volgens mij denkt zij ook dat het erg koud gaat worden.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:08

Mijn merrie begint nu ook weer van geel naar zwart te kleuren maar nog geen dikkere of langere vacht. Maar n fjordje op stal is al geschoren, die had echt een mega vacht! Vandaag fotos gemaakt van mijn merrie zal ze morgen even plaatsen. Ik vind dat ze snel mager word, ze is nog niet mager maar ze is binnen een paar weken van "onvindbare ribben" naar "zichtbare ribben" veranderd.. dat voor een merrie die dik word als ze alleen al voer ziet. Ook draagt ze heel anders dan de vorige keer..
Ze is trouwens medisch netjes verzorgt, DA heb dr vorige week nog gecheckt..

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:16

Mag ik jullie voorstellen aan Wish :)

Wish in wedstrijdconditie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

33 dagen drachtig
Afbeelding

En vorige week donderdag, 95 dagen drachtig

Afbeelding

Zien jullie al verschil? Ze heeft overigens ook al een behoorlijke vacht! De shetlander hier is er jaloers op :=

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:18

:j
duidelijk te zien toch wel

Karin wat een miserie toch met je paardjes, hopelijk vlug beter +:)+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:04

Wintervacht aanmaken gaat aan de hand van hoeveelheid licht. Als de dagen korter worden, begint de aanmaak van de wintervacht. Het is heel normaal dat dit in augustus al gebeurd, heeft niets met een aankomende strenge winter te maken. Sterker nog, onze wedstrijdpony's waren vorig jaar al snel in de vacht, sneller dan voorgaande jaren, en het is nog nooit zo'n zachte winter geweest als afgelopen winter. :+
Wij zetten speciale lampen aan in augustus om de dagen kunstmatig te verlengen, en ze krijgen dekens op, zodat we in september nog een strak vachtje hebben op de wedstrijden. Daarna mogen ze teddybeer worden. :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:18

Mag ik als (over)bezorgd groentje even jullie mening horen?
Jazz was vorige week al niet lekker, DA geweest en darmonstpanner gegeven omdat ze toch wat koliekerig leek.
Ze knapte even op maar eigenlijk lijkt ze toch nog niet helemaal haarzelf.
Met vlagen is ze of lekker opgewekt en alert of ineens sloom en afwezig. Vandaag was ze ook veel aan het schrapen en slaan met dr staart. Ook af en toe naar dr buik kijken en ze ging heel raar staan. Ze heeft ook allemaal kleine bultjes over haar hele lichaam maar of dit nou met de dracht te maken heeft of beten zijn van insecten die van regen houden, ik weet het niet meer!! Heb gekeken of er sprake was van afscheiding maar vind het moeilijk om te bepalen of het een beetje mest resten zijn of toch..? Oftewel ik weet het niet meer!! Kan het dat merries zulk gedrag vertonen? Kan het veulen met 171 dagen al gewoon dwarsliggen af en toe?
Help! :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:20

Hier lopen ze er ook bij alsof het volgende week -40 wordt :+
Zodra de drachtige merries half november in de nacht op stal komen, zal ik ook de hoofdjes en halsjes moeten scheren zodat ze de warmte kwijt kunnen. Anders gaan ze staan zweten op stal.

Licht lang aan laten op stal werkt soms wel tegen de dikke vacht ja. In het voorjaar gebruik ik het ook wel om merries vroeg in de cyclus te krijgen.

Vesceron, is ze voor het eerst drachtig?
Ik zie dat gedrag namelijk wel vaker rond die periode als ze voor het eerst drachtig zijn. Overigens eten ze dan wel gewoon al liggen ze soms ook te rollen alsof ze koliek hebben.
Lijkt net of ze dan voor het eerst zelf het veulen voelen ofzo. Bij meer ervaren merries zie ik dat zelden, of al veel verder in de dracht als het veulen soms echt vervelend gaat liggen.
Zelf kijk ik altijd of ze blijven eten of niet. Eten ze wel, zal het van het veulen zijn, eten ze niet is het meer een probleem van de darmen en geef ik colosan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:21

Goed om te weten!!
Hier vandaag trouwens op 5 maanden :D
Ineens kan de tijd niet snel genoeg gaan :o
Ze begint wel lekker uit te dijen... Zal vanavond weer eens foto's plaatsen :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:34

Heel leerrijk allemaal, ik heb de indruk dat mijn merrie haar kling al begint uit te zetten en banden worden ook al wat slapper, puddingbillen en staart kan al helemaal omhoog, nog geen uier gelukkig, zit bijna aan 200 dagen, is dit normaal zo vroeg al? Of kan dit wijzen op een verwerping?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:44

Mijn pony had dat soort tekenen altijd rond de 6 maanden dracht.
Tegen die tijd leek zal altijd koliekerig.
Maar zo als Marije al zei eten ze wel gewoon.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:09

Marije, Fotsy en ponyparadijs, dit is haar eerste veulen en ze eet wel gewoon goed, gelukkig.
Een stalgenoot dacht gisteren ook het veulen te voelen bewegen toen ze zo raar deed, ik zelf heb het niet gevoeld.
Maar dit is dus niet geheel vreemd voor een merrie die haar eerste veulen krijgt? Ze is inderdaad bijna 6 maanden drachtig nu.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:25

rond 6 maanden kun je idd wel al iets voelen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:41

Mijn pony merrie heeft bij mij 4 veulens gehad en die had het bij alle drachten.
Wel goed in de gaten houden hoor want het zou natuurlijk de beweging van het veulen kunnen zijn.
Maar misschien is het wel gewoon lichte koliek

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:27

Ja voor lichte koliek heft ze vorige week darmontspanner gehad, maar aangezien ze het vreemde gedrag houd hoop ik maar dat het veulen gewoon dwarsligt!
Stelt me in ieder geval gerust dat het bij meer voorkomt :-)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:08