[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:37

Ik geef ook nog geen merriebrok, wil daar over een maand mee beginnen..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:41

Whisper krijgt geen merriebrok, kan ze niet tegen. Die staat op twee volle scheppen Strucomix Original van Cavalor

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:09

Ik geloof dat merriebrok nu toch nog helemaal geen zin heeft? Pas 3/4 maanden voor de dracht?

Hier krijgen de drachtige merries, gras(wat er dan nog op staat) en 2x per dag kuilvoer.. Doen ze ongeveer de hele dag mee..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:23

Ik lees nog steeds met jullie mee hoor, ik weet niet of mexx drachtig is, mijn gevoel zegt van niet, ze is nl Niet zo lief als de vorige keer!
2okt zullen we het zeker weten, dan zou ze 31 dgn zijn.. Ben wel onwijs nieuwsgierig!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:25

de mijne krijgt al vanaf begin merrie brok dit omdat ze op ander voer niet goed deed en een periode op kliniek gestaan heeft bijna 3 weken en daar kreeg ze merrie brok,
en ging heel goed met haar en ik heb dat gewoon door gezet ze krijgt nu pas sinds een klein week 2 keer 3/4 eerder gewoon half schepje per keer,
ze begon te glimmen at goed en de brok die ze thuis kreeg wilde ze niet dus de dierenartsen zijden toen hou haar maar gewoon op de merrie brok,
dat is de reden waarom ik merrie brok voer, en ze werd nu beetje sloom en niet vit en daarom kwartje meer,

Bonita staat wel maar halve dagen buiten ze wil eigenlijk hele maal niet meer in de wei staan alleen nog maar op stal naar half uur loopt ze te drammen voor hek en van de week is ze in het hek gelopen omdat ze haar langer buiten hadden laten lopen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:27

Je moet doen waar je paard het beste meer vaart toch

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:30

DianneM schreef:

jou merrie is over een maand 5 maanden en je wil dan beginnen met merrie brok?
mijn merrie is morgen op de helft van de dracht dan is ze al 5,5 maand drachtig dus komt dan wel over een,

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:32

Whis_Serada schreef:
Je moet doen waar je paard het beste meer vaart toch

ja precies en van anderen voer kreeg ze steeds uitslag enz
en wij dachten komt van de eiwitten maar op merrie brok heeft ze niks gehad,
eerst hele periode kwart gehad toen een half en toen 3/4 en daar doet ze het super op
ik ben wel veranderd van havens naar pavo omdat ze geen havens hadden toen maar dat gaat prima,

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:56

polleman schreef:
DianneM schreef:

iedereen merkt wel wanneer merrie extra nodig heeft en ik ben gaan op bouwen vanaf 5 maanden dracht daarvoor nog niet

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:05

Ik duim voor je dat je goed nieuws krijgt Mexxuna!

Kid staat nu nog 24/7 buiten op een volle wei. Na het rijden krijgt ze een half emmertje (ik gok 3/4 schep) maismeel. Maar ze is pas 3 maanden, dus dat gaat wel meer worden over een tijdje.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:10

Hier krijgt Whisper inderdaad Cavalor Strucomix sensitiv en als het veulen er is gaan we gewoon langzaam veulenbrok voeren aan het veulen.
Verder staan ze 24/7 buiten nog krijgen daarnaast ook nog onbeperkt hooi bijgevoerd.
Als ze straks naar stal gaan staan ze overdags op wei,nou ja wei bos dan krijgen ze onbeperkt voordroog bijgevoerd.

Ik persoonlijk vind je moet kijken waar je merrie het goed op doet en tegen kan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:12

Mijn merrie heeft nu alleen nog 24/7 gras, straks als er minder gras staat (hoop vanaf november pas) krijgen ze hooi in de hooi ruif en 1x daags een schep muesli.
Verder kijk ik gewoon naar mijn merrie, als ik zie dat ze het zwaarder krijgt of wat in gaat leveren krijgt ze meer krachtvoer.
Met het veulen aan de voet geef ik 2 a 3 scheppen muesli.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:46

Mexxuna schreef:
Ik lees nog steeds met jullie mee hoor, ik weet niet of mexx drachtig is, mijn gevoel zegt van niet, ze is nl Niet zo lief als de vorige keer!
2okt zullen we het zeker weten, dan zou ze 31 dgn zijn.. Ben wel onwijs nieuwsgierig!

misschien had het de vorige keer de hormonen van bv een merrie en nu een hengst of andersom!!
ik duim ook mee op goed nieuws!!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:46

Raven krijgt gewoon hooi/gras en een vitamine supplement (zelfde als mijn ruin dus). Ik heb haar gekocht van foto's en op aanraden van een zeer betrouwbare fokster in de US, maar ik heb wel flink door een vetlaag heen moeten kijken. Ik denk dat ze bijna 100 kilo te zwaar was ze was toen niet drachtig.

Vet en in een hele charmante houding.
Afbeelding

Nu is ze eigenlijk perfect en ik begin pas met merriebrok als ik zie dat ze zou gaan afvallen en dat is met haar 2 eerste veulens niet nodig geweest.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:48

Daisy kreeg tot gisteren alleen gras (staat nog tot half oktober, 1 november 24/7 buiten).
Maar omdat de wei kaal is, krijgen ze sinds gisteren met z'n vijven nu 3 plakken kuil per dag (grote baal), maar Dais is dik zat.
Daarnaast krijgt ze 1 weidekoekje per dag (niet van Pavo, maar ik weet het merk nu even niet meer).
Ik wil haar pas vanaf 9 maanden volledig op merriebrok hebben, dus vanaf 8 maanden ga ik het opbouwen. Ze is nu 4,5 maand.

Ik weet wat er mis is met de wei, ja. Er staan berenklauwen op.
Ik wist niet dat dat zo gevaarlijk was en de veearts dacht vorige keer dat het zonnebrand was in combinatie met een bacterie. Maar omdat ze nu weer direct ziek werden op die wei, weten we het nu zeker.
Ik voel me echt enorm schuldig! ;(

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:17

Ik kom volgend jaar hopelijk actief mee kletsen, we gaan volgend jaar voor een 2014 veulen, verheug me er nu al op.
Iedereen succes voor alle 2013 veulens :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:17

cynthia82 ik snap dat jij je schuldig voelt maar jij kan er niks aan doen toen was het heel warm en leek ook op zonen brand!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:25

Cynthia, je moet je echt niet schuldig voelen :n Je hebt het niet expres gedaan, het leek inderdaad heel erg op zonnebrand, en als een DA zich ook vergist valt jou echt niets te verwijten.

Charique, wat leuk! Spannend hoor!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:38

mijn merrie stond toen op de kliniek omdat ze en trap had gehad dus veel pijn had en veel afgevallen was,
en nog aan het aantrekken was van een zware koliek was ze ook erg afgevallen,
daarom mocht ik ook op merrie brok blijven omdat ze ingevallen was bij de flanken en de ribben kon je zo zien,

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:43

Lief dat jullie vinden dat ik me niet schuldig hoef te voelen. Maar eigenlijk vind ik dat ik had moeten weten dat berenklauwen zo gevaarlijk zijn.
Dan had in ieder geval deze tweede keer ellende en pijn ze bespaard gebleven ;(

De neuzen zijn weer helemaal donkerrood/zwart van de korsten (bij Ti ook boven zijn ogen) en op sommige plekken zitten grote witte blaren.
En dat terwijl de neusjes weer net mooi waren.
En rode, tranende oogjes.

Ik moest de neuzen vandaag weer wassen met betadine. Ze laten het allebeui zo braaf toe, maar staan te trillen met de hoofdjes van de pijn ;(

En toch komen ze twee keer per dag vrolijk naar me toe gelopen. Alsof ze weten dat ik ze help.

Maar goed, dit overkomt me in ieder geval NOOIT meer!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:44

dustinlover heeft jou merrie haar veulen al??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:54

Hihi nee helaas niet... Ik ga ook voor 2013 denk ik :P Naja zal niet veel meer schelen..

Vorige eigenaar zegt nu dat ze het echt niet meer weet en het volgens haar er allang had moeten zijn.. Wel heeft ze in november iemand anders in huis gehad omdat ze een weekendje weg ging.. Die zei dat er niets was uitgebroken of dergelijke.. Maja dan heb ik dus pas een veulen inderdaad in oktober.. :P

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:28

aaa armen merrie ga maar voor volgend jaar hahahaha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:32

Mijn dikkerd ook even op de foto gezet, ze is ook gewoon te vet, maar ik ben 2 weken met vakantie geweest en dit is dan alweer het resultaat, net daarvoor keuring gehad en daar stond ze weer prima, maar helaas, weet niet wat er in dat gras zit dit jaar, ze gaat nu weer flink aant werk, dus kgtjes moeten er weer een beetje af gaan.
maar toch al een beetje een buikje vind ik.
Afbeelding
Even ter vergelijking, dit was 25 augustus, na een weekje verplichte stal voor de show ;)
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5633_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5565_n.jpg
dan kan ik wel janken als ik die bovenste foto zie

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:43

cemlys wel een leuke pony hoe ver is ze nu in haar dracht??

het aftellen kan gaan beginnen Bonita is vandaag op de helft van haar dracht nog 5,5 maanden
voor de uitgerekende datum, wat vliegt de tijd