[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:13

Ik vind een deken en veulen waardeloos. Dus geen dekens hier. Heb t wel eens gehad maar dan met een ouder veulen, iets minder waardeloos maar geen voorkeur..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:15

kiko schreef:
Hoe doen jullie het als de merrie een deken op heeft.
Ik zit vandaag op dag 225. Dus kan bijna gaan aftellen maar ze is dus eind maart uitgerekend maar dan is het vaak nog niet echt warm. Heb er nu wel minder dik staan als normaal maar ze heeft een heel dun velletje dus soms was ze ook niet heel warm met die koude dagen.

Sowieso de deken eraf halen als ze op stal gaan, meestal bevallen ze hier toch 's nachts. En overdag halen we de bilkoorden eraf.

Overigens vindt Zevesta haar deken met deze regen een heel stuk minder waardeloos. De veulens zonder deken vinden het wel waardeloos _O-

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:44

Jee Knolselder, bij jou komen ze echt al bijna! :oo

nieky, bij jou schieten ze ook aardig op!

kyrke, oh jee, een verrassingsveulentje! Wel leuk dat je er weer bij bent, wat vind je zelf van de combi?

AM, Liezella weg, soms zijn keuzes echt lastig.. Maar als het een goede plek is, moet je die keuze soms maken. Leuk een bokker, gaat ze ook mee posten?

Baudyh, ook een drachtige merrie verkocht, moeilijk hoor, maar een topplek kan je soms niet laten schieten.

Ik snap jullie wel, het is bij mij laatst ook door mijn hoofd geschoten, maar ben dan toch bang dat mijn droomveulen straks bij een ander geboren wordt :o Dat het bij me opkwam komt ook voornamelijk, omdat de paarden die ik te koop heb staan niet zo makkelijk lijken te gaan. Komt vanzelf wel weer iemand voor, maar ik zou graag 1 van de 2 in loop van de winter verkopen (liefst mijn jonge hengst). Nu heb ik mijn rijpaard verkocht (of nou ja hij is op proef), daar zat ik al een hele tijd over te twijfelen :=

Hier zitten de dames inmiddels op 213, 179 en 151 dagen, dus dat duurt nog wel even.

Ik zag dat het over rhino enten ging, ik vind het zelf ook zinloos, omdat mijn paarden vrijwel nooit van stal afgaan. Alleen bij ons staat het in de meeste dekcontracten, je krijgt geen levendveulengarantie als je niet op 5-7-9 maanden rhino geënt hebt. Dus ja, dan doen we het toch maar.. De kostenpost is (heel veel) groter als je een nieuwe dekking moet kopen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:37

goldenarrow schreef:
kiko schreef:
Hoe doen jullie het als de merrie een deken op heeft.
Ik zit vandaag op dag 225. Dus kan bijna gaan aftellen maar ze is dus eind maart uitgerekend maar dan is het vaak nog niet echt warm. Heb er nu wel minder dik staan als normaal maar ze heeft een heel dun velletje dus soms was ze ook niet heel warm met die koude dagen.

Sowieso de deken eraf halen als ze op stal gaan, meestal bevallen ze hier toch 's nachts. En overdag halen we de bilkoorden eraf.

Overigens vindt Zevesta haar deken met deze regen een heel stuk minder waardeloos. De veulens zonder deken vinden het wel waardeloos _O-

Heb er geen bilriemen aan dus dat scheelt. Alleen bij de staart een riem. Hopelijk is het tegen die tijd dan niet meer koud dat de deken afkan. Ik heb een buitenstal en ze heeft dus een dun velletje dus vandaar dat ik hem toch op heb gedaan maar minder dik.

Vandaag 225 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:12

Ik heb Veroon wel onder een deken staan, maar die bouw ik af voordat het veulen komt (eind april, dat moet lukken). Dekens en pasgeboren veulens vind ik geen goede combinatie, evenals hoefijzers trouwens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:14

Mijn merrie staat ook geschoren onder deken nu, maar verwacht ook eind april een veulen, dus tegen die tijd vast wel oké zonder deken.
Sowieso duimen voor een mooi voorjaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:16

Die hebben we wel verdiend na deze hele natte zooi dus daar gaan we voor, een mooi voorjaar!

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:48

Mira word normaal ieder jaar geschoren maar nu met de dracht niet. Heeft alleen deken op bij kouder weer. Nu is die weer af omdat toch weer 11 graden is. Zodra de temperatuur weer zakt gaat die weer op.

Hier hebben we onverwachts een extra gezindslid gaan halen. Zijn weer op baan naar huis. Corgi puppy van 5 maand oud. Door medische reden van de eigenaars moesten ze haar weg doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:55

Ik heb geen tijd om alles bij te lezen helaas :(
Betreft deken, Jade heeft nu een 0grams deken op met de regen, ze lopen bij ons 24/7 buiten met schuilstal.
Ze heeft een minimale wintervacht en vorig jaar was ze ziek geworden met al die regen dus nu toch maar deken op gedaan. :j

Alleen die regen word er niet goed van |(

Onze dame is nu 197 dagen maar voor mijn gevoel is ze veel minder dik als vorig jaar op dit punt?
Ze is absoluut niet dun gelukkig en nog lekker fit :D
Vanaf het begin zegt mijn gevoel dat het een merrietje word dus ben benieuwd :P

https://vimeo.com/893086798?share=copy

Afbeelding

Dit was vorige dracht 163 dagen, had even geen duidelijkere foto.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:36

Muronia schreef:
Ik heb Veroon wel onder een deken staan, maar die bouw ik af voordat het veulen komt (eind april, dat moet lukken). Dekens en pasgeboren veulens vind ik geen goede combinatie, evenals hoefijzers trouwens.

Ik wil ook afbouwen en daarom minder dikke deken op gedaan omdat ze dus eind maart al is uitgerekend dus hopelijk is het dan niet te koud dat ze dan alweer zonder kan. Ik heb een buitenbox.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:51

Ik heb ook buitenstallen en Veronia was dit jaar half maart uitgerekend. Toen heb ik het precies zo gedaan, dat komt vast goed!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:00

Ik had dit jaar ook nog dekens op. Nigrante was zelfs geschoren. Na eerste keer scheren was ze binnen no time weer een teddy beer. Toen weer geschoren en groeide het toch niet meer -O- ikheb de dekens steeds wat minder dik gedaan. Uiteindelijk voordat ze net moest bevallen eraf. Vondt ik toch echt wel sneu. Het was in april nog echt koud! Odilia is 4 april bevallen met -4.

Wild Thing is begin maart uitgerekend. Die had ik laatst een regendeken opgedaan voor alle regen. Gisteren weer af gedaan. Is een stuk warmer en het lijkt erop dat we minder regen krijgen de komende tijd *\o/*

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:00

Beide hebben dekens op en beide geschoren, zoals elk jaar eigenlijk. Ik ondervind eigenlijk nooit problemen. In de zomer dragend ze ook wel eens vliegendekens.
Alleen met bevalling haal ik de dekens eraf, ik heb het geluk dat mijn merries geven ruim op tijd aan dat het die nacht gaat gebeuren :+
Dit jaar zullen ze niks nodig hebben aan dekens,, ze zijn pas 28 juni uitgerekend.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:01

Gelukkig dan komt het vast goed.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:57

gisteren aan het longeren en mevrouw denkt wat te horen en trekt het zoveelste sprintje maar krijgt het niet geremd en schuift op dr zij door de longeercircel zo tegen de schotten aan..... het kan helaas ook hier nooit op een normale manier |o ze leek er niks aan over te hebben gehouden gelukkig, alleen ik was weer 10 jaar ouder _-:(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:17

Pffff, gevalletje: groot hoofd, weinig hersens?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:21

Sanet schreef:
Pffff, gevalletje: groot hoofd, weinig hersens?

denk het ja... ze is niet echt de meest wakkere behalve als ze aan het werk moet. mevrouw loopt na zeker 2 maanden op dezelfde stal soms nog tegen het paaltje aan die tegenover haar stal staat. ( ze loopt dan echt te dromen en let niet op :') ) soms vraag ik me af of ze niet stiekem een ezeltje is met haar acties

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:26

kimwilliam schreef:
gisteren aan het longeren en mevrouw denkt wat te horen en trekt het zoveelste sprintje maar krijgt het niet geremd en schuift op dr zij door de longeercircel zo tegen de schotten aan..... het kan helaas ook hier nooit op een normale manier |o ze leek er niks aan over te hebben gehouden gelukkig, alleen ik was weer 10 jaar ouder _-:(

Schrikken zeg! Goed dat ze niets aan over heeft gehouden! Haha net iets te dromerig.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:53

Dat is schrikken zeg. Hier gaat ze soms ook nog uit haar plaat met longeren maar gelukkig houdt ze zich heel. Van de week de box groter maken. Kan ze rondjes rennen als ik de hele box ernaast geef heeft ze bijna 9 meter bij 3,5

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:43

kiko schreef:
Dat is schrikken zeg. Hier gaat ze soms ook nog uit haar plaat met longeren maar gelukkig houdt ze zich heel. Van de week de box groter maken. Kan ze rondjes rennen als ik de hele box ernaast geef heeft ze bijna 9 meter bij 3,5

owh heerlijk hoor, hier ook zo'n grote box en dat is toch echt fijn die extra ruimte

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:56

Oeps := Nigrante heeft ook wel eens van die acties. Soms zou je willen dat ze wat voorzichtiger voor zichzelf zijn.

Wild Thing is vandaag 250 dagen. Wat is ze huge! En veulen is heeel actief :')
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 13-12-23 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:18

250 toch zeker AM? ;)

Gekke merries, wat kunnen ze zichzelf toch aandoen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:21

LaDonna75 schreef:
250 toch zeker AM? ;)

Gekke merries, wat kunnen ze zichzelf toch aandoen.

Oeps, jaa :j heb het veranderd

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:28

Zo die wordt al rond!

Carlijn is dinsdag geent en naar de tandarts geweest, dus die APK is ook weer klaar. :P Die zit vandaag op 199, dus weer een beetje mijlpaal morgen!

Trainingspaard zit op 219. Die heeft de afgelopen week niks gedaan omdat alles weer zo ontzettend nat is, maar hoop nu zo toch weer op te pakken. Nog steeds heel erg beschaafd buikje!

Kimwilliamm, ik zag dat je merrie helemaal uit d'r plaat was gegaan... poeh dat is inderdaad wel schrikken.

Verder zag ik nog een vraag over dekens, ik heb Carlijn onder een 50 gram regendeken staan en ga er vanuit dat die in april/mei wel weer af is. :P Trainingspaard staat nu ook onder deken, ik weet niet hoe zij het doen omdat ik haar dit jaar in mei ben gaan rijden toen de deken ook al af was.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:48

Oh wat zijn er hier veel merries al echt flink.
Hier gewoon een dikke winterdeken op, want mevrouw is een giga kouwkleum.
Overigens is er nog weinig aan te zien.
Afbeelding
Afbeelding