[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:15

Nandos ik heb het wel gedaan! Just to be sure dat ik alles geprobeerd heb.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:29

Hier had ik trouwens weer een scan gehad. helaas kon er geen geslacht gescand worden. Diegene die dat hopelijk deed, was met vakantie :+ Maar het zit er nog en beweegt al als een tierelier. Zirana is inmiddels 69dagen <3 Dus het is en blijft een verrassing :#

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:03

Balko schreef:
Nandos ik heb het wel gedaan! Just to be sure dat ik alles geprobeerd heb.

Ik zal dat wel nieuw dekgeld moeten betalen, want is een particuliere eigenaar en heeft maar een dekhengst. Dus daarom twijfel ik.. Maar goed, stel ik probeer nog 4 x met deze ben ik hetzelfde bedrag kwijt. Mijn dierenarts blijft een beetje in het midden in haar advies, wat ik vervelend vind. Ik vraag toch juist om advies :+

Ik wist niet dat ze al op geslacht kunnen scannen, wow..!!

Lady124

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:12

Hier nog niet veel veranderd lady is nog steeds netjes drachtig en zit op 73 dagen vandaag. Ze is wel veranderd kwa gedrag heel erg lief en graag lekker knuffelen.

Lees al wel veel drachtige merries hopen dat de laatste ook drachtig raken.

Wat is White dream trouwens een prachtige hengst zeg, had hem eens effe opgezocht. Als ik een ander type paard had was dat echt me keuze geweest.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:22

Nandos, welke hengst heb je nu?

Ik zou swab doen en wisselen van hengst. Helemaal omdat zijn sperma van slechte kwaliteit was. Je hebt nu al zoveel kosten gemaakt. Je kunt vast een dealtje met iemand maken: voor 1 ronde insemineren..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:24

Vervelend Nobel! Goed nat houden inderdaad...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:35

Nandos schreef:
Ik zal dat wel nieuw dekgeld moeten betalen, want is een particuliere eigenaar en heeft maar een dekhengst. Dus daarom twijfel ik.. Maar goed, stel ik probeer nog 4 x met deze ben ik hetzelfde bedrag kwijt. Mijn dierenarts blijft een beetje in het midden in haar advies, wat ik vervelend vind. Ik vraag toch juist om advies :+

Kan je niet in overleg met de eigenaar van de hengst tot een deal komen? Dat je bijv. alleen de kosten van afname betaald, zodat je vrij bent om over te stappen naar een andere hengst? Zij weet toch ook dat zijn sperma niet geweldig is? Lijkt mij niet dat je dan het volledige dekgeld moet betalen, anders zou het wel heel makkelijk verdienen zijn. Heeft de hengt overigens al merries drachtig voor dit jaar?
Mocht je eruit komen, dan zou ik de merrie ook swabben en met een andere HH een deal maken voor dit jaar en het nog een keer proberen met een andere hengst.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:48

Het gaat om een IJslander hengst, zij heeft maar een hengst. Ik heb daarover gedacht maar vind het wel lastig om dat met haar bespreekbaar te maken.. ze is wel eerlijk en ook schappelijk geweest (ze heeft de 2r afname betaald omdat de eerste echt heel slecht was, mijn dierenarts zei ze waren wel bewegelijk maar dat ze die kon tellen op het plaatje).

Hij heeft dit jr nog geen andere merries drachtig gemaakt, volgens mij ben ik dit jr de enige, het is een jonge hengst. Van vorig jr wel nakomelingen, toen in de kudde gedekt. Nu is het via KI.

Ik verwacht dat een andere eigenaar (want IJslanders zijn niet beschikbaar bij Hengstenhouders), ik ook gewoon volledig dekgeld zal moeten betalen. Nu heb ik wel een levend veulen garantie. Dus zit beetje in dubio.

Ik ga inderdaad een swab laten nemen. Al vraag ik me af of er iets uitkomt want mijn dierenarts is heel tevreden over hoe het eruit ziet.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:17

De 2e afname betalen was het minste wat ze kon doen, ze biedt haar hengt immers aan als dekhengst, dan moet je ook garant staan dat hij merries kan bevruchten. Ik denk dat je het wel bespreekbaar moet maken om samen tot een oplossing te komen. Jij hebt er straks van jouw kant alles aan gedaan als je de merrie ook hebt geswabt, dan moet zij er ook iets voor doen in mijn ogen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:10

suffie schreef:
De 2e afname betalen was het minste wat ze kon doen, ze biedt haar hengt immers aan als dekhengst, dan moet je ook garant staan dat hij merries kan bevruchten. Ik denk dat je het wel bespreekbaar moet maken om samen tot een oplossing te komen. Jij hebt er straks van jouw kant alles aan gedaan als je de merrie ook hebt geswabt, dan moet zij er ook iets voor doen in mijn ogen.

Helemaal mee eens!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:27

Hoe de baarmoeder eruit ziet zegt niks over evt bacterie. Dus altijd de moeite waard!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:06

Muronia. Wat jammer dat ze net iets te kort kwam voor ster. Ze stond er wel prachtig voor <3

Baudyh. Duimen. 4 weken bij dekstation gestaan? Dat is lang!

Balko spannend

Shirley. Dat hadden ze dan wel mogen aangeven dat geslachtbbepaling niet mogelijk was. Maar fijn dat het goed actief is

Nandos. Merrie een swab laten nemen of preventief naspoelen. Dit jaar geen andere merries gedekt of drachtig dus? Vaak is er later in het seizoen wel wat te regelen bij hh. Ik zou gewoon eens informeren.
En idd het betekent niet als alles er goed uit ziet ook zo is.

Lady fijn dat ze nog mooi drachtig is.
Dankjewel, wij zijn ook gek op White Dream, en toch ook best wat andere fokkers met ons :j

Nobel01. Wat balen dat de zweer nog niet open wil breken. Hopelijk gebeurt dit wel snel

Vanochtend wild Thing geinsemineerd. Vanmiddag kwam toch mijn dierenarts voor Liezella controle bandje en veulen. Gelijk nogmaals laten scannen. Ei was weg, dierenarts heeft spoeling achter gelaten. Breedspectrum, en Oxcitocine. Vanavond breng ik dit in. Kunnen we met haar ook op het wachtbankje. Fingers crossed

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:17

Ja AM vreselijk lang. Ze werd gewoon niet goed hengstig.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:25

AM: Ik duim met je mee voor Wild Thing

Nandos: Wat Suffie voorsteld vind ik ook wel een goede, misschien toch is met de HH er over hebben dan.

Nobel: Balen zeg! Hopen dat de zweer er idd snel uitkomt en dat ze haar eigen weer beter gaat voelen.

Morgenvroeg gaan we scannen op een hartslag bij Boss. Ik verwacht dat alles oke is, ze is erg boos nog steeds en geen een paard mag meer bij haar in de buurt komen. Ze stampt nu echt. Dus ik verwacht eigenlijk geen problemen of ik moet weer ontzettend veel pech hebben. _O- Dan is het einde seizoen dit jaar. Want ik vind het nu echt te laat. Maar we gaan er vanuit dat alles goed is! :o

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:21

AM hopelijk deze ronde raak.Breedband AB spoeling doe je preventief?

Nandos jammer dat het sperma zo matig is van de hengst. Dat is wel het nadeel als ze maar 1 hengst hebben is wisselen niet zo gemakkelijk.

Succes Kayley morgen met het scannen. Klinkt in iedergeval nog wel hartstikke drachtig.

Bauhdy de laatste dan ook weer thuis. Ik duim voor je dat ze drachtig gaat zijn. Wel zo fijn nu je een koper hebt.

Nobel wat naar dat de zweer nog niet wil breken. Hier deed ik vaak ook nog extra weken met biotex in warm water. Daar zitten ook enzymen in, hier braken dan de zweren binnen een paar dagen naar buiten door. Vaak als een zweer diep zit wil die aan de kroonrand er het makkelijkste uit komen. Ook ooit gehad dat een hele nare zweer bij de koot er uit kwam. Dat was we spannend ivm sepsis.

Muronia ze stond er in iedergeval heel mooi bij op de keuring. En 2 puntjes is haast niks, waar scoorde ze minder op?

Vanochtend kreeg ik bericht dat onze merrie dan ook klaar is. Eitjes (2 stuks) waren gesprongen. We gaan haar ivm de hitte en ik alleen smiddags kan halen donderdag weer ophalen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:07

nobel: hopelijk breekt de zweer snel en kan ze weer pijnvrij lopen!

AM: dat klinkt positief, hopelijk nu drachtig

nandos: hmm klinkt niet goed, lastig als ze maar 1 hengst heeft

jazzejam: hopelijk drachtig nu!

Baudyh: ook hopelijk weer drachtig nu.

kayley: succes met scannen!

Picture is ook weer thuis, 1x geinsemineerd (zondag) en eitje is weg en ze is gespoeld met Genta. Dus ook zij op het wachtbankje.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:43

Jemig wat een cyclus Baudyh. Gelukkig is ze weer thuis.

Nandos wat een gedoe, ook al moeilijk drachtig...

Nobel hoe is het nu?

Spannend weer voor een aantal. En nog best druk op het wachtbankje...

Gisteren is een nieuwe merrie bij de kudde in gekomen (na paar dagen naast de anderen in de wei te zijn geweest). Sanaa was natuurlijk ook even opgewonden, en waar ze eerder niks deed, plaste ze nu van zich af :( ze toonde niet hengstig en de opperruin deed ook niks naar Sanaa, maar wel een paar keer plassen. Nu weet ik het dus niet meer. Zou het dan weer niet gelukt zijn? Iemand die dit ook bij drachtige merries gezien heeft? Morgen ga ik scannen, dus het antwoord komt snel maar mijn goede gevoel is wel weg nu.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:50

Dit kan ook gewoon gedrag zijn. Merries pissen van nijd wel vaker van zich af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:59

Gewoon even de scan afwachten. Ik vind een keer van zich af pissen ook weer anders dan constant pissen

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:15

Oke Ego;

JAAAAAAAAAAAAAAA EINDELIJK DRACHTIG!!!!!!!
Diva is drachtig gescand van For Ferrero *\o/*

De hengstwissel heeft dus goed uitgepakt!!
Ohhhh ik had zulke hartkloppingen hahahaha

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:39

gefeliciteerd Balko!!

Wij zijn nog met 1 merrie aan het dekken. Vrij laat op het seizoen dus hopelijk van 1 poging dragend.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:43

Fijn dat je merrie eindelijk drachtig is Balko! Die hengstenwissel heeft zijn doel niet gemist!

Hier is Winnie ook drachtig denk ik. Dan is het eigenlijk nog 1 merrie. Die niet hengstig wil worden. Heb het veulen nu een aantal dagen geleden gespeend in de hoop dat het wat in gang zet. Dan doen we misschien nog 1 poging.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:46

Gefeliciteerd Balko!

suffie schreef:
Dit kan ook gewoon gedrag zijn. Merries pissen van nijd wel vaker van zich af.

Dank voor de geruststelling, het is inderdaad plassen uit nijd. Zeker niet continu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:01

Gefeliciteerd Balko *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*