[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:17

Spannend is dat hè? Je eigen baby voor de eerste keer.
Dat had ik ook heel erg, en Fi werd ook nog een natuurlijk gedekt. Maar de natuur regelt het allemaal zelf. En ook het scannen deed ze heel braaf. Maar het is inderdaad een heel ander gevoel zo bij je eigen kind :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:40

Spannend polleman een beeb van je beebje, was dit je zwarte schoonheid?
Begin soms ook al te denken welke hengst bij Lily zou passen :P

Gefeliciteerd nicole met je verjaardag.

Oeie knolselder geen goed gevoel, das minder

Milan lover +:)+

Diane basje _O- :')

Fnanne

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:30

Nicole van harte met je verjaardag :)
En iedereen met drachtige dames ook van harte!

Vanmorgen te horen gekregen dat mijn meisje drachtig is :):) en ik me hier gezellig mag melden :)

De prachtige papa, Epona's Staccato:
Afbeelding

En mooie mama in spe: Honesta's Linde:
Afbeelding

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:41

Gefeliciteerd voor de jarige!

Lijkt me erg bijzonder als je eigen fok voor het eerst een veulen gaat krijgen.

Gefeliciteerd Fnanne, knappe hengst en merrie. :~

Mijn dame is vandaag nog steeds niet hengstig.. Mijn telling klopt toch dat als ze na 28 Mei niet hengstig is geweest ze dat nu zou moeten worden? In de tijd dat ze hier nu is heb ik haar nog niet hengstig gezien..

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:42

Cynthia82 dat snap ik dat ook jij het extra spannend vond en fi stond ook nog is een stukje rijden van je vandaan.
Wings staat gewoon thuis.

Fotsy dat klopt het zwartje dat geboren was in dikkebuiken topic 2013.

Fnanne gefeliciteerd. Mooie combinatie

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:47

MDJ schreef:
Gefeliciteerd voor de jarige!

Lijkt me erg bijzonder als je eigen fok voor het eerst een veulen gaat krijgen.

Gefeliciteerd Fnanne, knappe hengst en merrie. :~

Mijn dame is vandaag nog steeds niet hengstig.. Mijn telling klopt toch dat als ze na 28 Mei niet hengstig is geweest ze dat nu zou moeten worden? In de tijd dat ze hier nu is heb ik haar nog niet hengstig gezien..

Ik wil je niet bang maken maar mijn monster heeft me vijf weken laten wachten tot ze hengstig werd (weggebracht op de tijd waarin ze hengstig zou moeten worden, dus eigenlijk nog langer). Zijn meer merries een beetje uit hun doen door het wisselvallige weer.
Die van mij was wel erg extreem, dus die van jou wordt vast snel hengstig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:48

Nou ik ben nog niet helemaal weg van hier, we gaan Helga vanmiddag nog 1 keer naar de hengst brengen. Hopelijk gaat het nu lukken, anders is het klaar.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:52

Gefeliciteerd Nicole!!

Fnanne gefeliciteerd

Bucks liet 36 dagen op zich wachten voordat ze weer hengstig werd := dus ik wil je ook niet bang maken maar kan soms best even duren...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:55

En dan is er natuurlijk de optie om ze hengstig te spuiten.. ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:06

Casarell schreef:
En dan is er natuurlijk de optie om ze hengstig te spuiten.. ;)

Als er een bijna rijp follikel zit wel ja, anders is hengstig spuiten compleet nutteloos.
Mijn merrie is uiteindelijk ook hengstig gespoten, maar die had dan ook een mooi ei zitten (maar ook nog een geel lichaam).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:12

Hoe zit dat eigenlijk, want bij Helga zagen ze gisteren ook nog een geel lichaam zitten, maar ook een mooi ei. Dat geel lichaam hoort als het goed is nu zelf weg te gaan, zodat ze hengstig kan worden toch?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:16

dan zou ze er twee gehad hebben murosch, waarvan eentje net weg is? eigenaardig wel, toonde de baarmoeder dan nog hengstig vermits er nog eentje klaarzat?

hengstig spuiten kan altijd, alleen als ze net hengstig zijn geweest, duurt het 'veel' langer eer ze terug hengstig kunnen staan, nou ja 7dagen :P ik ben er wel geen voorstander meer van maar wat moet moet soms

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:21

Nee ze heeft geen 2 gehad. Dat geel lichaam zat er nog van de vorige hengstigheid. Waarschijnlijk is ze wel bevrucht geweest maar is het niet ingenesteld. Ze zou nu opnieuw hengstig moeten worden. Daar zat dat mooie ei nu voor.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:25

Hengstig spuiten ben ik zelf geen fan van...
Nare verhalen over merries die er erg ziek van zijn geworden en nog niet 1 (mini)merrie gehoord die ook daadwerkelijk drachtig is geraakt na het hengstig spuiten.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:38

Ik weet niet of ik nog wel een veulen krijg in 2017, maar voorlopig lees ik nog graag mee, al is het maar om wat bij te leren :j

Een van mijn fokmerries is vorige week zondag plotseling overleden en liet haar 10 weken oude veulen achter.

Wij hebben dus wel wat zorgen aan ons hoofd gehad.

Er komen dus sowieso geen 2 veulentjes volgend jaar. En dat had ik wel graag gewild, want 1 veulentje alleen vind ik niet echt ideaal.

Of ik mijn andere merrie nog laat dekken (door mijn eigen dekhengst) daar ben ik voorlopig nog niet aan uit. Ik wil eigenlijk echt heel graag een veulen uit de combi van deze merrie en mijn hengst. En mijn merrie is al 17 jaar, dus ik heb wat schrik om een jaar over te slaan. Tijd brengt raad hoop ik :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:39

gefeliciteerd Fnanne, dat gaat vast een heel mooi vosje worden.

Ik ga enorm voor je duimen Murosch!

polleman

Poe wat duurt het bij sommige lang voor ze hengstig zijn.

Ben ook geen voorstander van hengstig spuiten 2 jaar geleden wel gedaan omdat ze vrucht afgestoten had dus baarmoeder bleef drachtig hadden eigelijk geen keus.

Murosche kan het niet zijn dat baarmoeder denkt nog drachtig te zijn?
Sommige merries maken ook gewoon nog een ei als ze drachtig zijn.
Maar ik ga voor je duimen dat het nu wel lukt

Fotsy

Inderdaad murosch dan moet het wel bevrucht zijn geweest als het er nog zat zolang na de eisprong, wel eigenaardig dat er dan toch al eentje klaarzat, meestal is dat de reden waarom ze opnieuw moeilijk of langer duurt eer ze hengstig komen.

Ik ook niet Linda :(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:45

Die van mij had dat terwijl ze nog nooit gedekt was in haar leven (geel lichaam en mooi ei). Hoeft dus niet te betekenen dat ze verworpen heeft.
In ons geval was het gewoon een kleine mismatch is de cyclus denk ik. Dat was voor mij wel de reden om hengstig te spuiten, zodat het gele lichaam wel weg zou zijn als ze haar eisprong had. Verder zou ik daar ook niet snel voor kiezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:48

Tja ik weet het ook niet echt. Zo lang dat geel lichaam er nog zit kan ze toch ook niet hengstig worden dacht ik? DA deed een beetje vaag erover. Er was een minimale kans dat ze later is bevrucht dan waar ik vanuit ging. Ik zal even uitleggen:
maandag 23 mei is ze naar de hengst gebracht. In de loop van de middag begon ze al hengstig te worden zag men daar.
woensdag 25 mei, donderdag 26 mei en zaterdag 28 mei is ze gedekt. Bij de eerste 2 dekkingen was ze bloedhengstig, bij de laatste liet ze de hengst er nog wel bij maar was ze al wat naar tegen de hengst aan het doen. Dus zondag 29 mei hebben we haar opgehaald.

Ik ging aan de hand van haar gedrag ervan uit dat ze waarschijnlijk op die donderdag of vrijdag moet hebben geovuleerd, dus zou ze gisteren, ten tijde van het scannen zo rond de 17 dagen drachtig kunnen zijn.

De DA zag echter geen vruchtje, wel een geel lichaam. Het zou kunnen, maar die kans is heel klein, dat ze niet heeft geovuleerd op donderdag of vrijdag, maar later, waardoor op de scan nog geen vruchtje was te zien (nog niet ingenesteld?) Dus op zondagavond of zelfs maandag. Dan zou het sperma wel heel lang moeten hebben overleefd om nog te bevruchten.

De tweede optie is, en die kans was veel reëler, dat ze wel is bevrucht, maar het vruchtje heeft niet ingenesteld en ze is het dus kwijtgeraakt.

In dat geval zou ze nu hengstig moeten worden. Maar dan moet wel dat geel lichaam verdwijnen nu.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:49

Hier ook al 2x al een ei terwijl er nog een geel lichaam zat hoor :)

Crines, ik heb het gemist in BDT 2016 denk ik. Maar waarom twijfel je?
Hoe gaat het met Furioso?

Zal blij zijn als al dat dekken achter de rug is en alles gewoon vol zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:49

Maar werd ze dan wel hengstig Knolselder?

Crines wat naar zeg dat je je merrie bent verloren! Sterkte!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:25

Knolselder schreef:
Hier ook al 2x al een ei terwijl er nog een geel lichaam zat hoor :)

Crines, ik heb het gemist in BDT 2016 denk ik. Maar waarom twijfel je?
Hoe gaat het met Furioso?

Zal blij zijn als al dat dekken achter de rug is en alles gewoon vol zit.

Ik had graag 2 veulentjes in de weide zien lopen...
En het omheinen van mijn weide heeft immense vertraging opgelopen.
Nu de kleintjes nog bij Imperiosa lopen is dat geen probleem, maar binnenkort moeten ze dan in een aparte weide, liefst samen met mijn hengst uiteindelijk.
Dan moeten er ook stallen bij komen.
Er moet dus nog heel wat gebeuren vooraleer er nog een kleintje bij kan komen.
En ergens weet ik ook wel dat ik ooit nog wel een een nieuwe merrie wil. Sierra kan niet vervangen worden, maar ik vond het een ideale kudde Imperiosa en Sierra zij aan zij...
Ik wil dat Imperiosa dat opnieuw heeft, een vriendin waarmee ze kan kroelen, kibbelen en samen veulens opvoeden.

Mijn ouders helpen me veel met alles van weideafsluiting ed, omdat ik dat alleen gewoon niet geklaard krijg. Zij hebben dus ook nog wel wat beslissingsrecht en zij willen niet dat ik Imperiosa laat dekken vooraleer alles in orde is voor de paarden die ik nu heb.
Ik begrijp het wel, want mijn hengst zijn leven zal er een pak op verbeteren eenmaal hij ook fulltime in de weide kan staan, in gezelschap van andere paarden.
En ik wil Furioso en Espero aanhouden, dus dan heb ik al 3 hengsten, die toch elk hun eigen stal en plekje in de weide zullen nodig hebben.
Ik weet niet of er nog wel plaats is voor een drachtige merrie met veulen in dat plaatje....

En Furioso doet het redelijk goed. Hij mist zijn mama, maar hij eet goed zijn brokjes en drinkt water. Ik plaats straks nog een updateje in het DBT 2016 :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:28

Hengstig spuiten kan echt niet altijd hoor. Als je niet weet wanneer ze hengstig waren of ze nooit hengstig hebt gezien moet je sowieso altijd eerst scannen en dan kan de veearts bekijken of hengstig spuiten mogelijk is.
Dit jaar nu al drie gehad waarbij dat niet kon en nutteloos zou zijn wel te doen. Een daarvan is gauw uit zichzelf toch hengstig geworden en drachtig en de andere twee zouden op regumate moeten om eerst in cyclus te geraken (tenminste daar hoop je op), de eigenaar van een van die merrie's is gestopt met afwachten en geen regumate en de eigenaar van de andere merrie ben ik :D, ik heb ook geen regumate geprobeerd maar weken lang afgewacht en nu lijkt ze een normale cyclus te hebben dus duimen dat het wat wordt nu (heb het over een minitje die met minitje gedekt wordt)

Ik had er ook eentje waarbij hengstig spuiten wel kon en aangeraden werd (al 5 weken niet hengstig en op scan een groot ei maar baarmoeder die niet mee leek te doen) en deze had succes want werd na drie dagen (eindelijk) prachtig hengstig.

Vorig jaar ook op twee merries moeten wachten tot augustus!!! Al die tijd niet in cyclus en niet hengstig te spuiten. Eigenaren hadden dat graag gewild maar het kon gewoon niet. Beide in augustus drachtig geworden en dat was hun eerste hengstigheid van het hele seizoen!

Er zijn zoveel mensen die denken als ze niet hengstig worden dan maar hengstig spuiten en hoppa, maar zo werkt dat helaas niet...er moer wel iets zijn waarop je kan spuiten :)

Ik zal me binnenkort ook weer melden hier. Heb er nu eentje drachtig gescand (welsh x pjotr) en nog drie op de planning

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:44

Hengstig spuiten kan alleen minimaal 8 dagen of langer na de ovulatie. Eerder kan het niet. Hier 1 merrie die ik niet drachtig krijg zonder hengstig te spuiten...

Edit; als er een bijna rijp ei zit, waarom ga je dan hengstig spuiten? Of bedoel je misschien het ei afspuiten?