Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:41

Pauk zit vandaag op 230 dagen...

dries

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:51

ik ben me gisteren kapot geschrokken, was even bang dat Nymph haar veulen ging verwerpen gisteren.

ik had net gereden en toen ik haar eten gaf wilde ze niet eten, dat vond ik raar dus ben ik er bij gebleven om te kijken wat ze ging doen. maar ze stond midden in de paddock helemaal lustenloos en je zag door haar dekens heen haar buik op en neer gaan. dacht eerst zelf koliek maar ze vertoonde verder geen koliekerig gedrach en heeft dit ook nog nooit gehad.heb na een min. of 20 aankijken toch maar voor de zekerheid de dierenarts gebeld en die kwam er zo snel mogelijk aan. op een gegeven moment ging ze ook liggen [ niet rollen of zo] en lag ze gewoon echt te kreunen van de pijn. vond het echt zo zielig. gelukkig kwam de dierenarts snel en heeft haar helemaal onder zocht, hij dacht eerst aan spier bevangenheid maar dat was niet en heeft toen haar buik beluisterd maar die was ook niet abnormaal onrustig ofzo en haar temp en hartslag was ook goed en gelukkig was het ook geen baarmoeder draaiing daar was hij ook heel even bang voor. wat het uiteindelijk is geweest wten we eigenlijk niet maar waarschijnlijk heeft het veulen liggen donderen of ergens tegen aan gelegen wat haar dus pijn gedaan heeft. de dierenarts heeft haar een pijnstillers ingespoten en toen zag je haar wel bekomen en begon zelfs na een min. of 5 weer naar eten te zoeken en ook weer te eten gelukkig.

kon ik gelukkig toch nog een beetje gerust mijn bed in, ben er nog wel twee keer s'nachts uit geweest om te kijken hoe het met haar was. en vanmorgen at ze gelukkig ook gelijk.

ik schok wel even want dacht echt dat ze ging bevallen, want het leken net weeen wat ze had, maar gelukkig , de dieren arts heeft ook nog even gevoeld en zei dat het veulen goed lag dus daar is gelukkig niets mis mee [ voor zover je dat kan voelen natuurlijk]

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:47

Oeioei! Kan me voorstellen dat je geschrokken bent!
Toen Tinkerbeel moest bevallen van Argon, wisten we de precieze datum niet (drachtig geïmporteerd uit Ierland). Twee weken voor de uiteindelijke geboortedatum was ik één avond helemaal alleen thuis...en wat dacht je... staat ze me daar opeens te kreunen en te zweten als gek! Het leek echt alsof ze onder een douche stond, zo erg drupte het zweet van haar af...
Ik natuurlijk in paniek, omdat ik helemaal geen hulp had. Meteen de veearts gebeld...en toen die eraan kwam was ze enkel nog wat klammig, maar stond ze rustig te eten We hebben ook nooit geweten wat het precies was...

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:50

frenia schreef:
Oeioei! Kan me voorstellen dat je geschrokken bent!
Toen Tinkerbeel moest bevallen van Argon, wisten we de precieze datum niet (drachtig geïmporteerd uit Ierland). Twee weken voor de uiteindelijke geboortedatum was ik één avond helemaal alleen thuis...en wat dacht je... staat ze me daar opeens te kreunen en te zweten als gek! Het leek echt alsof ze onder een douche stond, zo erg drupte het zweet van haar af...
Ik natuurlijk in paniek, omdat ik helemaal geen hulp had. Meteen de veearts gebeld...en toen die eraan kwam was ze enkel nog wat klammig, maar stond ze rustig te eten We hebben ook nooit geweten wat het precies was...

raar is dat hee!
maar nymphe moet nog even hoor ze zit nu rond de 190 dagen, dus het moet nog even blijven zitten hoor

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:51

Ja best he

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:07

phoe dries dan schrk je je rot ja! Gelukkig leek het allemaal mee te vallen.

Hier ook alles rustig. Libel heeft nog steeds een uier dat af en toe lekt.
Maar zo te voelen zit het veulen er nog steeds in en kan hij of zij nog flink schoppen. Zul je altijd zien als je in de stress zit valt meteen internet voor 1,5 week eruit

Inmiddels wel wat meer mensen gesproken en zo af en toe toch iemand met een merrie die rondom de 9de maand al met melkdruppelen en waarbij alles normaal verloopt. Nouja dan hoop ik maar dat het Bella ook zo vergaat..

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:33

Jeetje Dries dat is ook schrikken,ik had precies hetzelfde gedaan als jij hoor!Fijn dat het nu weer goed met haar gaat.
@Nimber,fijn dat ze het veulentje nog bij zich draagt,laten we hopen dat ze inderdaad een merrie is dat gewoon heel vroeg uier krijgt.

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:34

Soow , je schrikt je rot!
Bah!
Ik ga zo mn meisje nog eens proberen wat rond te laten waggelen.
doeiii

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:20

Afbeelding Mijn Fjordje zat gisteren op 200 dagen Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:24

Ik denk dat ik met die rhino voorlopig maar niet meer ga starten. ik wilde 8 januari in Oude tonge starten, maar aangezien daar ook mensen komen vanuit r'dam en omstreken doe ik dat maar niet.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:00

Maar hoe gaat het dan als de meriie gaat liggen rollen, dit houd je niet tegen. Kan ze dan ook een draaiing van de baarmoeder krijgen?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:04

Sammie, goede beslissing denk ik!! Ik hoop dat het niet verder uitbreidt...

Dries, ik zou me ook doodschrikken Je hebt wel heel goed gereageerd hoor!!

Frenia, mijn merrie had dit vorig jaar ook, een week voor ze was uitgerekend, birth alarm ging af (was overdag) en ze lag volledig plat op stal, echt te persen (schijnt, ik was zelf op school) Mijn ma belde me, ik uit de les (gelukkig waren we toen met 500, valt niet echt op) en snel naar huis gereden, toen ik daar aankwam stond ze weer helemaal rustig. Heb gehoord dat dit wel vaker voorkomt even voor de geboorte, het zou zijn wanneer het veulen zich draait in de baarmoeder.
Sinds die dag dacht ik dus dat het veulen elke moment ging komen, maar dan ging ze nog 3 weken overtijd

boerinnetje, wat leuk dat jullie allebei een dikke buik zullen hebben Ben je ook rond dezelfde datum uitgerekend?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:05

ja idd, ik ben zelf eigenlijk ook best bang dat die rhino een epidemie wordt....het is onwaarschijnlijk maar je moet er toch niet aan denken om door die ziekte je merrie en/of veulen te verliezen Maar ik ben sowieso bang dat er iets gebeurt..het is de eerste keer dat we een drachtige merrie hebben
maargoed....ik moet niet zeuren..ik zit helemaal in *verwegistan* Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen) terwijl het nu in Drenthe zit. Zijn er eigenlijk mensen op dit topic die in die omgeving hun drachtige merrie hebben?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:09

zijn jullie paarden eigenlijk geënt tegen rhino?
(mijne overigens wel)

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:15

Ja de mijne ook, en ik probeer contact met andere paarden zoveel mogelijk te vermijden, ze staat altijd bij mijn ruin en hij doet deze winter geen wedstrijden mee. Vanaf maart gaat hij weer op wedstrijd en dan haal ik ze uit elkaar, als ze op het eind van de dracht komt wordt ze toch heel erg pissig naar hem toe

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:20

jessje schreef:
Frenia, mijn merrie had dit vorig jaar ook, een week voor ze was uitgerekend, birth alarm ging af (was overdag) en ze lag volledig plat op stal, echt te persen (schijnt, ik was zelf op school) Mijn ma belde me, ik uit de les (gelukkig waren we toen met 500, valt niet echt op) en snel naar huis gereden, toen ik daar aankwam stond ze weer helemaal rustig. Heb gehoord dat dit wel vaker voorkomt even voor de geboorte, het zou zijn wanneer het veulen zich draait in de baarmoeder.
Sinds die dag dacht ik dus dat het veulen elke moment ging komen, maar dan ging ze nog 3 weken overtijd

Dat dacht ik dus ook he, en toen liet ze mij nog 2 weken wachten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:20

powiepower schreef:
ja idd, ik ben zelf eigenlijk ook best bang dat die rhino een epidemie wordt....het is onwaarschijnlijk maar je moet er toch niet aan denken om door die ziekte je merrie en/of veulen te verliezen
Maar ik ben sowieso bang dat er iets gebeurt..het is de eerste keer dat we een drachtige merrie hebben

maargoed....ik moet niet zeuren..ik zit helemaal in *verwegistan* Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen) terwijl het nu in Drenthe zit. Zijn er eigenlijk mensen op dit topic die in die omgeving hun drachtige merrie hebben?

Yeps, ik dus... of nou ja in de buurt... redelijk in de buurt Maar ik heb Fayette al sinds september niet meer in Nederland gehad en heeft zij verder praktisch geen contact met vreemde paarden. Op deze manier probeer ik dergelijke ziektes buiten de deur te houden. Maar ik heb Fayette dus niet voor rhino ingeent. Heb het aan mijn DA gevraagd en die vond het niet nodig aangezien ik geen concoursen met haar rijd en zij dus weinig tot geen contact heeft met vreemde paarden. Daarnaast biedt een inenting geen 100% zekerheid dat je merrie geen rhino krijgt.

Verder gaat hier alles goed. Fayette is nu 7 maand drachtig, buikje zakt nog steeds naar beneden maar volgens de hengstenhouder zou hier snel verandering in komen en zij voorspelde dat Fayette al snel weer de breedte in zou gaan. Ben benieuwd
Heb vorige week een nieuwe (ongevoerde) regendeken voor d'r gekocht. Net op tijd bleek want toen ik thuis kwam lag haar oude deken (voor Fayette d'r doen) aardig in de vuilnisbak
Heb gisterenavond nog foto's gemaakt. Zal vanavond eens kijken of het wat geworden is want ik moest een beetje crea zijn met een extra bouwlamp omdat de foto's anders echt te donker zouden worden.
Verder voelt ze zich nog opperbest. Ze wordt de laatste tijd wel wat chagrijniger tegenover Hercules maar daar maakt hij het zelf naar Hij heeft een beetje last van zijn hormonen en die reageert hij op haar af (bijten in haar flanken, in haar benen, etc.). Helaas pindakaas dus voor hem want eerst wilde ik hem begin april laten castreren maar in januari moet de DA weer komen voor de inentingen en dan ga ik gelijk een afspraak voor zijn hakkie-takkie-weg-zakkie-operatie maken
Ik heb zo'n vermoeden dat Fayette het niet op prijs zal stellen dat hij nog steeds in haar staart en benen hangt terwijl zij rond waggelt met een dikke pens

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:54

frenia schreef:
zijn jullie paarden eigenlijk geënt tegen rhino?
(mijne overigens wel)

Die van mij eh maand geleden ofzo en 3 wk later (eerste kreeg ze toen we wisten dat ze drachtig was). Nog niet zo extreem lang dus. En het heerst hier nu wel ontzettend in de omgeving, Rhino...dus echt vrolijk wordt je er niet van, maarja...je kunt weinig meer doen dan afwachten.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:02

@nimber fijn om te lezen dat alles nog goed gaat.

wat de rhino beterfd word er niet vrolijk van.
tot nu toe zit het nog niet in de buurt,niemand van ons gaat nu dus ook op wedstrijd,risico is te groot met al die drachtige merries.

terra is weer helemaal de oude ben weer lekker aan het rijden.
haar buikje is wel wat dikker geworden,maar de singel gaat nog steeds op het zelfde gaatje dicht.
met rijden merk ik ook niets,ze loopt eigenlijk heerlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:48

powiepower schreef:
ja idd, ik ben zelf eigenlijk ook best bang dat die rhino een epidemie wordt....het is onwaarschijnlijk maar je moet er toch niet aan denken om door die ziekte je merrie en/of veulen te verliezen Maar ik ben sowieso bang dat er iets gebeurt..het is de eerste keer dat we een drachtige merrie hebben

Woon ook in zeeland, maar toch. Oude-tonge is toch onder rotterdam en daar komen ook mensen uit de buurt van Rotterdam. Die starten ook ergens anders, enz enz. Dus ik doe het gewoon niet. Renesse kijk ik nog ff aan, maar als het dichterbij komt houd ik d'r gewoon thuis. Dan maar niet de klasse uitrijden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:00

Ja die rhino is ieder jaar weer een ramp...
Nou komen mijn merries niet van het erf af en komen er ook geen vreemde paarden het erf op tijdens de dracht maar helaas zit je met een hoefsmid of DA die overal komen toch nooit echt veilig.
Volgende week komt hier de hoefsmid weer en ik ga toch maar even bedrijfskleding halen voor de zekerheid.
Moet hij maar even een wegwerp-overal over z'n kleren aantrekken, ik heb ook geen idee waar hij 's ochtends eerst is geweest en ik zit net over de grens van Drenthe/Groningen...

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:53

Hollybolly schreef:
het proefje is wel M1 dus ik denk dat het dier wel meer conditie zou moeten krijgen dan enkel een half uurtje draf, stap en galop.... maar goed, je hebt gelijk lanzaamaan doen

Nou als je der ziet gaan dan moet dat wel lukken hoor....

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:44

aghjah,, daarbij heb ik ook het "geluk" dat ik zelf een ongeluk heb gehad (niks ernstigs maar ik kan de komende weken even niet rijden ) daardoor heb ik ook een wedstrijd gemist die eigenlijk mijn winterseizoen nog enkel nut had moeten geven (ivm competitie)
Maar aangezien dat het allemaal niet doorgaat en we binnenkort gaan verhuizen, start ik voorlopig even niet Goed voor mij en mn paardjes

flettie: ik hoop mee dat rhino niet in de buurt van je merrie (en andere paarden!) komt
mijn merrie is niet geent tegen rhino..

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:33

Geluk bij een ongeluk dus.

Ben je der 28 of 29 december?

powiepower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:05

kattebeest schreef:
Geluk bij een ongeluk dus.

Ben je der 28 of 29 december?