Twee veulentjes alweer vannacht! Gefeliciteerd! Ik heb geen idee of er een eenvoudige manier is om het veulen te laten liggen… om te helpen staan liet mijn dierenarts zien dat als je vrij stevig (niet slaan uiteraard en niet plat drukken) aait vanaf de hals, over de schoft tot de rug, dan ze eigenlijk gelijk een poging doen om te gaan staan. Mijn veulentje had wel de neiging om te blijven liggen, maar pak voor de deur, als ik ze wilde buiten zetten. Dit was een heel handig trucje toen
@Lisa: als je terug belt naar je alarm, houdt hij dan niet op? Zeg maar, totdat de merrie weer rechtop staat?
Caresse07
Geplaatst: 20-05-22 07:58
Gefeliciteerd Balko en Gitte_Tosje
Cemlys: had stiekem bij jou ook wel een veulen verwacht vannacht
Luna: jouw fopmerrie blijft je lekker voor de gek houden
Gitte_Tosje: heeft het veulen inmiddels kunnen drinken bij de merrie?
@Gitte_Tosje Jaaaaaaaa!!! Gefeliciteerd! Wat een leukerd!
@Myrthe__ en Luna2006 en jullie dan???
@rensju Niet stiekem vannacht gegaan hoop ik ? @JoSav Ah ja ik heb destijds in periodes wel is veulens gefokt dat eigenlijk de paardenmarkt op zijn gat lag, niet slim, niet handig. Ik was toen blij dat er een koper kwam en was niet zo kieskeurig. Als het nu tot verkoop komt ga ik dat wel zijn, maar blijven kan ook, we gaan het zien. Wat grappig van dat metallic en vliegen dat niet aantrekkelijk vinden, dat wist ik helemaal niet. @kim_1990 Dat zou wel een leuk huwelijkscadeautje zijn, al is het zeker niet ideaal. Zo'n actie zou mij ook kunnen overkomen en zeker dat ik dan wel in de stal zit Wij hadden toen destijds ook alles thuis, feesttent in de wei etc. Maar ze gaat het vast wel even voor je ophouden toch @Miekies0710 Lijkt weer iets terug gelopen als ik terug denk aan de laatste foto's, maar heb die niet zo meer voor. Alsnog een behoorlijke melkbar. @Cemlys Je zou zeggen dat nu nog iets te veel spleet achteraan zit of niet?
Nu snel naar stal, mevrouw coupe pleeborstel in wording maakt het hooinet aan gort
Ze heeft ze daarnet voor de 1e keer laten drinken maar erna weer niet meer. Dan draaien ze met z'n 2 in rondjes. Dus toch nog afwachten en eventueel bijvoeren vrees ik. Heb schrik dat ze niet genoeg binnenkrijgt anders...
Merrie idd tegen de wand zetten, zodat ze niet kan draaien. Mijn Fries deed dat namelijk ook met haar eerste veulen. Wilde hem constant zien en met haar hoofd bij hem zijn. Daarna ging het hartstikke goed. Even geduld hebben en dan komt het vast goed
Probleem is dat als ik de merrie vasthoudt het veulen naar mij komt ipv te gaan drinken. En vastbinden is ook geen optie want dan breekt ze de boel af. En hoe weet ik dat het veulen voldoende heeft kunnen drinken?
Hebben we vanochtend ook geprobeerd. Kleine is te hard afgeleid dan. Is me net nog eens gelukt door haar met het flesje tot aan de uier te verleiden en dan wat prutsen tot ze overschakelt en dan laat de merrie het wel toe. Zo maar elk uur blijven doen tot ze het beide snappen zeker.