[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

mirjamalvaro schreef:
Mag hopen dat het niet te laat is. Moesten haar vrijdag hengstig spuiten. En dan nu zeggen dat sperma niet tijdig geleverd kan worden. :x
Heb er koppijn van. :=

Snap ik, wat een stress zeg! :(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:42

Dennenboom schreef:
mirjamalvaro schreef:
Mag hopen dat het niet te laat is. Moesten haar vrijdag hengstig spuiten. En dan nu zeggen dat sperma niet tijdig geleverd kan worden. :x
Heb er koppijn van. :=

Snap ik, wat een stress zeg! :(

Lastig inderdaad, kan je niet nog switchen of is dat het niet waard?
Ik had dat ook met 1 hengst, zou eerste keer insemineren zijn en was niet (vers) leverbaar toen ik het nodig had. Ik ben toen nog overgestapt naar mijn volgende keuze. Vind het al intensief genoeg zonder zulke problemen erbij :')

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:43

Heb geen idee. Was zo chaotisch vanmorgen, druk en de DA was te laat. Krijg vanmiddag te horen of het nu morgen of woensdag komt. :\

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:57

Lees toch weer wat positieve berichten! Gefeliciteerd met de drachtige merries...

Toitoitoi voor diegenen die nog in het proces er naar toe zitten!

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:05

Jaaaaaaaa Havanna is drachtig gescant vanmorgen! *\o/* *\o/* *\o/*
Van de eerste inseminatie drachtig van For Ferrero. :D
Afbeelding

Unofficial Wat raar van de eerste DA. Maar gelukkig heb je nog een andere laten kijken!

Balen AM. Gaat ze nu bij je eigen hengst?

Pradadaan gelukkig kon ze weer geïnsemineerd worden. Op naar een mooi veulen!

Kyrke het vlot nog niet echt bij jou. Hopelijk snel hengstig!

Mirjam wat een raar verhaal. Hoe komt het dat het zo lang duurt voor het er is?

MDW gefeliciteerd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:18

Yvk, Gefeliciteerd!

Mirjamalvaro, Dat is wel heel spannend.

Ik zeg eerlijk dat ik met de hengsten keuze ook naar service en contract heb gekeken. Ik zag merrie dinsdag hengstig en toen is ze 's avonds gescand. Had mooi rond ei en was goed hengstig. Zaad dus gelijk besteld en dat is dan voor 9uur 's ochtends. Volgend edag was het er even na 16uur en toen is het binnen een half uur geinsemineerd. Anders werd het 's avonds.

Ei had in principe weg kunnen zijn en dan ook al langer dan 6uur. Als je de merrie kent en vaker hebt geprobeerd en scant, heb je misschien een beeld, maar wij hadden alleen vorig jaar en toen verliep het minder qua hengstigheid.

Misschien dat een hele ervaren veearts het goed kan zien en inschatten, maar de natuur doet ook een beetje wat het wil soms.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:33

Gefeliciteerd met de drachtige!!

Net bericht dat sperma morgen komt. Gelukkig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:48

Yvk gefeliciteerd!

Hier ei netjes weg en nog even nagespoeld. Nu op het wachtbankje weer

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:58

Fijn CP :D

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:07

Gefeliciteerd met de drachtige dames!

Wachten duurt altijd zo lang :+

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:28

mdw: mooie valk! Du boitje? Lijkt sprekend op een valk die ik jaren geleden gefokt heb van don cremello.

cp: wachten duurt lang, hopelijk drachtig!

mirjam: fijn dat het toch morgen komt!

Vanmiddag om 15:40u een afspraak op de kliniek voor scan op hengstigheid voor Pica. Ik ben benieuwd hoever ze is!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:32

Hier ff een geregel. Donderdag moeten we met diantha scannen maar onverwachts condoleren ( vast wel mee gekregen dat Gert Willem van Norel is overleden, zo zonde. Lieve en zo een geweldige paardenman) en Cassio moet er morgen bij. Maar ze versturen op dit moment alleen sperma( wat ik natuurlijk begrijp) dus geregeld dat het sperma naar de DA gaat.
Morgen moeten we eerst 2 x spuiten omdat er nog vocht in de baarmoeder zit en dan s’avonds naar de DA. Dan woensdag ongetwijfeld scannen of het ei weg is. Nou dan hopen dat de DA aan huis kan komen kan Diantha gelijk op 15 dgn gescand worden. Ff geregel maar het komt vast goed.

Iedereen die een drachtige merrie heeft gefeliciteerd. Ik ben zo blij dat we over de helft zijn. 3 van de 5 nu drachtig.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:37

Gefeliciteerd MDW en Yvk!

Wat een stress zo Mirjam.. fijn dat het toch goed lijkt te komen.

Baudyh, had het vernomen. Verdrietig nieuws. Welke hengst ga je ook alweer gebruiken bij Cassio?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:15

Gefeliciteerd aan de drachtige!

Hier de pony in crime.
Welsh mountain A pony.
Afbeelding

Ze zweette op deze foto nogal omdat ze flink reageerde op het hengstig spuiten.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:20

Mirjamalvaro. Wat een stress. Gelukkig komt het morgen aan

Baudyh. Ooh ja dat is even lastig. Dekken jullie terug met IL Divo?

Yvk *\o/* gefeliciteerd

Ik heb besloten om toch nog een keer te proberen met Nashville. Ze is ondertussen minder beschermend naar het veulen. Wellicht helpt dit ook

Mdw Stables gefeliciteerd *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:53

Ik heb al een tijd niet meer gereageerd, want ik had weinig te vertellen.

Ik heb besloten mijn jonkies dit jaar nog leeg te laten. Mijn merrie met ataxie gaat zo onwijs vooruit dat ik eerst wil kijken hoe zij zich ontwikkeld als ze nog een jaar krijgt. Mijn andere merrie is absoluut niet te laden, dus neem nog even de tijd om daar mee te oefenen, net als het zadelmak maken.

Mijn andere merrie wordt vandaag geinsemineerd met de hengst Filou (For Romance 1x Sir Donnerhall 1). Die werd steeds niet goed hengstig, maar eindelijk is het zo ver *\o/*

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:16

Hebben jullie eigenlijk iets van een boek oid die je als leidraad gebruikt tijdens dracht/geboorte of hebben jullie alles in je hoofd zitten/in overleg met de da hoe of wat? Voor mij wordt dit de eerste keer een veulen en wel fijn om ergens een soort naslagwerk te hebben wanneer je wat moet doen bijv met entingen/voer, waar je rekening mee moet houden tijdens/na de bevalling etc.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:36

Gelukkig is het weer ook redelijk op orde nu.. Hopelijk gaat dat de merries ook helpen.. Want het was werkelijk bal, hier iets last van gehad. Gelukkig niet heel veel..

De 3 jarige hebben we net hartje van gezien.
De fokmerrie is nu ook drachtig, grootte klopt met 18 dagen dus dat is fijn. Als ze al beginnen met; het is eigenlijk wel klein....

Ik heb de meeste dingen wel in mn hoofd maar er staat zo gruweljk veel info alleen al in het dikke buiken topic op bokt. Elk jaar ook trouwens. Dus daarin kun je gericht info zoeken of ee nvraag stellen. De meeste vragen komen 68454 keer langs namelijk en eigenlijk is er altijd wel iemand die antwoord.
Ontworm schema heb ik van Vulina, printscreen gaat ook vaak rond in het topic. Die heb ik op mn telefoon opgeslagen en gaat de agenda in zodra veulen er is.

Ik ga vanaf een boekje kopen en daarin ga ik volgend jaar meer bijhouden. Op een rijtje zetten wanneer ik meot ontwormen, enten, insemineren, scannen etc. Dat vind ik toch fijner dan agenda. Helemaal met meerdere merries.

Info over bevallingen kun je vinden op internet. Bijvooprbeeld youtube filmpjes. Er zijn ook genoeg boeken, maar die heb ik persoonlijk niet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:57

@simpie94 en AM , nee we dekken niet terug met IL Divo. We gaan nu een keer voor Expression.

En er zat net een rouwkaart in de brievenbus. Niet condoleren dus op donderdag maar op vrijdag naar de begrafenis. Word het scannen wel weer wat makkelijker van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:06

baudyH, wel heftig. Maakt het ook dubbel. Je bent afhankelijk van de natuur en moet nu door, maar het is wel naar.

Ik maak me echt zorgen nu. Merrie staat echt vol hengstig. Dat kan gewoon echt niet.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:14

baudyh: Is het fam van jou?

superpony: en nu? scannen?

Wij zijn net bij de kliniek geweest. Pica heeft links een eitje van 2.6 en rechts 3.6. Da zegt woensdag insemineren en donderdag terug om te kijken of het eitje weg is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:17

Ze is woensdag geinsemineerd en vrijdag was het ei weg. Was super mooi ei en ze was goed hengstig. Als we nu gaan scannen en zien een ei, zouden we weer kunnen insemineren, maar ik vind het nogal een risico. Ik ga er nu vanuit dat ze dus niet drachtig is, maar stel dat het eerste ei wel gepakt heeft, vind ik nu insemineren geen goed plan.

Maar had al eerder vermoedens dat bij haar een klein weekje tussen rechts en links zit. Maar goed, ei zat op rechts en links zou nu niet mogen komen als ze drachtig is, lijkt me. Maar hengstig zonder ei kan ook.........

Ik baal alleen even. Je hebt altijd hoop natuurlijk, maar alles verliep ook super soepel en goed.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:20

Hier gescand vanmiddag. Dames beide nog netjes drachtig en een mooi kloppend hartje :D

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:30

Ik hou alles bij in een schrift.

Balen SS :(:)
Gelukkig mukiwacobs

Morgen dus insemineren maar weten niet hoe laat. Maar 14.00 wel DA check of ei weg is. := Dus hoop maar dat sperma rond 14.00 er is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:31

jennyk schreef:
baudyh: Is het fam van jou?

superpony: en nu? scannen?

Wij zijn net bij de kliniek geweest. Pica heeft links een eitje van 2.6 en rechts 3.6. Da zegt woensdag insemineren en donderdag terug om te kijken of het eitje weg is.

Nee hoor geen familie. Wij gebruiken elk jaar wel een hengst van hun. Gewoon goede kennissen.