[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:38

Hé wat is dat toch zeg met die merries nu ineens.. hopelijk doet die van mij er niet aan mee. Laat vrijdag de laatste scannen op 16 dagen. Heb geen zin om een weekend te wachten en ben dan toevallig smiddags vrij dus kwam mooi uit.

Ml mooie combi ben benieuwd!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:45

Jeetje, lees best veel problemen inderdaad! Hopelijk voor degene bij wie het nog niet gelukt is dat het snel raak is!

Toch een paar wel drachtig, gefeliciteerd!

Mijn merrie staat sinds afgelopen vrijdag bij de hengst.. Ik heb haar op 28 mei gekocht en toen was ze niet hengstig, volgens mijn berekening moet ze deze week dus wel hengstig worden.. Tot nu toe is ze dat nog niet.. We wachten het af en anders laat ik haar volgende week nogmaals scannen.. (Ze is al gescand omdat ze bij de vorige eigenaar vlak voor ze bij mij kwam gedekt zou zijn, was wat een wazig verhaal dus ik twijfel of het wel zo is.. Vorige scan kon de DA het niet helemaal zien omdat ze maar klein is maar hij durfde bijna zeker te zeggen dat er niks in zit..) Ik ben dus vol spanning aan het afwachten of/wanneer ze hengstig word..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:51

Starwien schreef:
Zooo ik ben weer bij. Wij hebben weer wat raars gehad, op vrijdag werd Unique gescand door onze dierenarts en toen had ze een ei van 4. Zaterdag naar de hh gebracht en toen is ze die middag gescand en had ze een ei van 3,25?? Kan dat zomaar slinken? Ze is vandaag geïnsemineerd en zal morgen wel weer gescand worden.

Nee, een ei kan niet slinken, maar meetfouten zijn heel makkelijk. Net een iets andere hoek/doorsnede en je hebt gelijk een andere afmeting.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:53

jeetje wast heeft iedereen toch een pech, ik had dit juist bij mij verwacht vandaar ook vroeg geinsemineerd, maar bij haar pakte het gelijk :roll:
Totaal niet aan zien komen haha ( ik hbe vaak niet zoveel mazzel)

Maar ik hoop dat het bij jullie merries nu ook echt goed komt.

Leuke Combi Milan, wordt palomino toch?

Hmm dat is zeker raar Sultan, maar weet er te weinig vanaf om je een antwoord te geven

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:14

Wat vervelend Sultan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:18

Sjonge het zit veel mensen tegen he. Ik was inderdaad van plan om het éénmalig te proberen, alleen twijfel ik nu wel erg wat te doen. De DA zegt dat het er allemaal mooi uitziet (baarmoeder/ei) en dat het nu nog een prima tijd ervoor is, dus waarom niet nog één ronde doen. Tja lastig hoor...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:29

Starwien, dankjewel! Ik ben ook ontzettend benieuwd naar jou Le Matsjo veulentje. Myrthe is ook een Le Matsjo :) Ik denk dat er met het scannen inderdaad een meetfoutje gemaakt is!

Sultan, balen! Hopelijk is het deze keer wel raak.

Silly, geluk hebben in 1x raak! Bij ons was het in 2x, ook nog heel netjes al zeg ik het zelf.

We hebben met Cassanova kans op valk, palomino of smokey black!

Murosch, ik zou het gewoon nog eens proberen, niet geschoten is altijd mis toch?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:40

murosch ik zou ook nog eens proberen hoor, nu weet je tenminste zeker dat er een eitje zit

milan lover welkom
tenzij je merrie homozygoot agouti is ;) en casanova is nog niet kleurgetest toch? maar wel wildkleur ook erbij, dus je kansen liggen misschien geheel anders dan je denkt :o

krimpen van een ei starwien mmm, lijkt me eerder een meetfout ja

mdj spannend afwachten dan

sultan :(:) hopelijk geen vuil dan

leuk, lammetjes Myrthee

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:57

Of het ei is gesprongen en zat er nog een 2de.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:10

Murosch, ik zou nog een keer proberen. Is nu nog prima tijd.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:24

Ik zou het ook nog een keer proberen Murosch! Kan nog best! :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:28

Fotsy schreef:
murosch ik zou ook nog eens proberen hoor, nu weet je tenminste zeker dat er een eitje zit

milan lover welkom
tenzij je merrie homozygoot agouti is ;) en casanova is nog niet kleurgetest toch? maar wel wildkleur ook erbij, dus je kansen liggen misschien geheel anders dan je denkt :o

krimpen van een ei starwien mmm, lijkt me eerder een meetfout ja

mdj spannend afwachten dan

sultan :(:) hopelijk geen vuil dan

leuk, lammetjes Myrthee

Ik ben benieuwd wat jou ideeën over de kleurkansen zijn! Merrie is niet kleur getest maar heeft wellicht ook wildkleur. Ik heb de meest algemene kansen naast mekaar gezet omdat ik niet zeker ben van de dun.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:59

Milan Lover: via de kleurencalculator kun je aardig voorspellen wat de kleurkansen zijn.

http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp

Gefeliciteerd met de dracht, wanneer is jouw merrie ongeveer uitgerekend? Mijn Lara is ook drachtig van Cassanova en die rond 21 april uitgerekend.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:02

Die heb ik inderdaad gebruikt, maar ben uit gegaan van de gewone vos x perlino. Onze merrie is ook rond 21 april uitgerekend!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:17

suffie schreef:
Milan Lover: via de kleurencalculator kun je aardig voorspellen wat de kleurkansen zijn.

http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp

Gefeliciteerd met de dracht, wanneer is jouw merrie ongeveer uitgerekend? Mijn Lara is ook drachtig van Cassanova en die rond 21 april uitgerekend.

Als ouders niet getest zijn, heeft dit eigenlijk geen zin, vind ik :o ,stel paps is AAEECRCR dus perlino en dit met een vos merrie, dan kan er alleen valk uitkomen, welke zin heeft het dan die calculator in te vullen :P en te hopen op een kleur die er nooit kan uitkomen, blijft in het wild gokken zo en maakt het extra spannend
Milan lover, je zal nog even geduld moeten hebben :D 1 ding is zeker, cremegen zal het hebben en 50 procent kans op dun, ( ik zie niet duidelijk of je merrie dun is)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:24

Milan_lover, welkom hier! Ben ook heel nieuwsgierig naar wat er uit jouw combinatie gaat komen. Had Cassanova ook in de planning staan voor dit jaar, maar het liep heel anders met het plotselinge overlijden van mijn merrie. Nu durfde ik het niet aan met mijn nieuwe jonge merrie, dus heb voor Don Cremello gekozen. Aan de hand van dat veulen bepaal ik of wellicht Cassanova een mogelijke nieuwe match is.

Uit Cassanova kan overigens zeker een palomino nakomeling komen, moeder van Cassanova is palomino, het vosgen heeft ie dus. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:17

Met alleen valk ben ik het ook niet eens Fotsy. De kans op valk, palomino en smokey black is aanwezig bij perlino x vos, alleen het percentage wisselt zolang je niet weet welke kleur de beide ouders hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:47

Ik heb altijd begrepen dat een vos x cremello of perlino altijd palomino gaf haha.
Fout dus :P

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:51

Ik lees wel mee, maar hier weinig te melden en door de zwangerschap en een peuter van 2 niet veel energie om te reageren.

Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd.

De genen waarbij het nog niet gelukt is ik duim voor jullie dat het snel wel lukt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:58

suffie schreef:
Met alleen valk ben ik het ook niet eens Fotsy. De kans op valk, palomino en smokey black is aanwezig bij perlino x vos, alleen het percentage wisselt zolang je niet weet welke kleur de beide ouders hebben.

Niet als hij AAEE is, kan nooit vos of zwart geven, zelfs niet met zwart of bruine merrie, veulen erft altijd EN agouti EN extention dus bruin.
Maar zoals Maaike al zei, zou hij dit genotype niet hebben omdat zijn mams vos was. Dus is hij al zeker Ee, en dan of homozygoot agouti of heterozygoot agouti. Als hij homo agouti is kan zwart ook nooit met gelijk welke kleurmerrie.

Vos en cremello (vosbasis) geeft ook altijd palo, silly +:)+ alleen perlino is bruin basis en van bruin heb je vier genotypes AaEe, AaEE, AAEe en AAEE., altijd en agouti en extention.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 13-06-16 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:58

Silly1972 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat een vos x cremello of perlino altijd palomino gaf haha.
Fout dus :P

Dat dacht ik dus ook, weer wat geleerd!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:21

Fotsy schreef:
suffie schreef:

Niet als hij AAEE is, kan nooit vos of zwart geven, zelfs niet met zwart of bruine merrie, veulen erft altijd EN agouti EN extention dus bruin.
Maar zoals Maaike al zei, zou hij dit genotype niet hebben omdat zijn mams vos was. Dus is hij al zeker Ee, en dan of homozygoot agouti of heterozygoot agouti. Als hij homo agouti is kan zwart ook nooit met gelijk welke kleurmerrie.

Vos en cremello (vosbasis) geeft ook altijd palo, silly +:)+ alleen perlino is bruin basis en van bruin heb je vier genotypes AaEe, AaEE, AAEe en AAEE., altijd en agouti en extention.

En ik snap ook nog wat er staat haha. Ik lees dit als elk ander bericht. Grappig, want hier zouden een aantal mensen me voor gek verklaren en dikke vraagtekens hebben haha

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:03

Ik zou nog eens proberen Murosch! Die paar weken verschil...

Jammer van de merries die niet drachtig zijn...

Maar gefeliciteerd aan de dun bezaaide drachtigen!

Aniekslijk ik snapp je wel. Maar 3x is nog niet zoveel. Het eerste jaar dat mijn hengst kon dekken duurde het ook soms 2 a 3 rondes. En waren nog maidens ook.
Dus kan nog best!
Anderzijds heb ik ook een.merrie die moeilijk ddoet en nu ook alweer aan ronde 3 zit na vorig jaar ook vruchteloos te dekken.

Hopelijk einde deze week ggoed nieuws over Fré. Maar om de een of andere reden ook geen goed gevoel bij.

Vandaag ook weer met de hengst naar de DA gereden om.Fleem te gaan dekken. Alec was héél enthousiast. Dat was al een goed teken.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:03

Ach, wat voor kleurtje er ook uit komt, het is meer dan welkom! Het maakt ons echt helemaal niets uit :D

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:00

Heb steeds mee gelezen maar had echt geen tijd om te reageren.
Vanaf nu ga ik meer reageren.
We zaten te twijfelen om te gaan dekken maar toch besloten er nog voor te gaan.

Gisteren 1ste echo gehad en vandaag word ze gedekt.
Wat was ik zenuwachtig gisteren jonge merrie eerste keer en zelf gefokt.
Maar ze was super braaf ging zelfs op rust staan.
Gisteren sperma besteld en komt vanmiddag bij de dierenarts binnen.