Ik heb hier ook al eens gereageerd, maar omdat mijn merrietje nog niets laat zien, heb ik niet mee gekletst. Wij hebben ook een pony met droes gehad. In januari en die is nu pas beter. Verder heeft geen van de anderen het gekregen. Maar ik heb wel dat drachtige merrietje. Ze staat niet bij de droespony in het land, dus ik hoop dat ze het niet krijgt. Maar ik heb begrepen dat de bacterie wel drie jaar in de grond kan overleven. Onze droespony heb ik steeds apart gehouden op een heel klein landje en daar zet ik voorlopig ook geen andere pony's op.
Droes geeft wel heel hoge koorts, dus als je veulen alleen maar snottert, hoeft het geen droes te zijn. Da kan een monster nemen van het snot en dan vertellen of het echt om droes gaat.
Omdat ik geen dekdatum weet is het voor mij raden wanneer mijn veulentje komt. Ik voel elke dag even aan haar uier, dat laat ze braaf toe. Ik voel voor de uier een dikke bult en verder zijn het twee helften met wel iets van klierweefsel erin. Het uier moet echt hard worden en dat voel je ook duidelijk? Ik moet eerlijk zeggen dat ik al best veel veulens heb gefokt, maar nog nooit aan de uier heb gezeten. Maar van mijn andere merries wist ik wel een dekdatum en zag ik de uiers groeien. Dit mini-tje is maar 83 cm en ik buk niet meer zo gemakkelijk, dus vandaar dat ik nu wel voel. Ik baal er zo van dat ik niks weet. Ja, dat ze van mei tot september bij de hengst heeft gelopen en dat ze is in december bij mij is gekomen en drachtig gescand.
Toen mijn merrie droes had was ze eerst alleen lusteloos en opgezette klieren en kreeg daarna pas hoge koorts en na een week hoge koorts knapte de bult. En nu is Gold Strike ook lusteloos en opgezette klieren + snotneusje. Ik neem geen risico. Dierenarts beoordeeld het maar...
pretty
Geplaatst: 29-04-11 11:20
dat is wel vervelend Haboshof als je geen dekdatum weet! Nina zit vandaag aan 339 dagen,daar kan ik me gelukkig op baseren. Ik vind wel dat die shetlanders toch vaak minder tekenen geven dan grote paarden. Ze zijn kleiner en geniepiger Apart op het land zetten was hier geen doen,gezien we meteen goed raak hadden met 4 pony's die besmet waren,en meteen erachter nog,en nog,...dusja nu is de ganse stal en ook de wei besmet. Zijn ze er wel vanaf straks,maar ik vind het echt zo zonde voor de veulens die nog moeten komen.. Klinkt toch goed bij jou,zou toch moeten lukken,een gezond veulen wat droesvrij blijft,ik duim voor je! Het blijft toch wat in je achterhoofd hangen en de "sfeer" verpesten hé? Jouw pony is wel erg lang ziek geweest dan,ocharme!
Waw,die 2 palominoveulens lijken echt wel goed op elkaar!!!
Zilvermoon als ze nu ook al lustelozer is,is het alleen maar heel goed dat de DA straks langskomt!! Succes! Ik hoop met je mee dat het geen droes is,en anders dat ze meteen behandeld kan worden en er zo vlot doorkomt als mijn Timootje.
Zilvermoon ik hoop echt voor je dat het geen droes is. Ik vind het altijd zo erg om die kleintjes ziek te zien.
Ik heb deze pony pas sinds november en toen ze bij ons kwam, werd er gezegd dat ze misschien wel drachtig kon zijn. Ik heb haar laten scannen en we zagen het veulentje op het scherm. Helaas kon de da niks zeggen over de duur van de dracht, dus het is maar afwachten. Een dikke buik heeft ze wel Maar verder, pffff
Kleine update, melk stroomt eruit nu! Hoelang mag dat duren zonder dat alle biest verloren gaat?
pretty
Geplaatst: 29-04-11 12:55
zijn vast leuke puppy's! Heb zelf een kruising mechelse herder.
xpinoxx spannend!!! Is vast nog wel voor vandaag of vannacht,ik zou me nu nog een zorgen maken over die verloren melk.
Ik had hier beter gezwegen,ons veulentje was weer iets minder goed daarnet,ik hoorde hem lichtjes rochelen tijdens het brokjes eten. En toen zag ik iets aan zn kin hangen en dat is pus van een opengebroken abces in zn keelstreek. Nu zou je denken dat ze zich dan gauw beter moeten gaan voelen ofniet? Hij dronk nog wel maar was toch iets vermoeider. Vanmorgen had hij nog lopen spelen in de wei. Ik hoop dat hij geen nieuw infuus nodig heeft en dit laatste restje hopelijk zelf kan uitzieken Hij is nu 5 weekjes oud. Kon natuurlijk niet verwachten dat die droes in amper 2 weken zou over zijn..
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-04-11 13:01
Ja, ik heb de verschillen gevonden, de ene staat met mama er op en de andere niet.
Vaak knappen ze snel op. Ik had bij mijn smurf toen haar keel/baard al geschoren voor het open maken (of breken) zodat ik het makkelijk schoon kon houden.
Haar muts vandaag.. In het echt zie je duidelijker dat die wat open staat.. Er zat wel een klein beetje bloed onderaan bij der muts.. Net dat een adertje was gesprongen. Muts is ook gezwollen
Ze heeft nu een flinke zuchtplaat onder de buik
pretty
Geplaatst: 29-04-11 13:16
die spenen zijn net slagroomsoesjes Ze doet goed voort!
Ik hoop ook dat hij het nu zelf kan uitzieken,ga in elk geval straks nog eens heen!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-04-11 13:24
Neon vandaag op 340 dagen:
En gisteren, ter vergelijking:
Gem
Geplaatst: 29-04-11 13:48
Gefeliciteerd met je mijlpaal Neon
pretty
Geplaatst: 29-04-11 13:55
zie ik daar lichtjes de spenen vullen van Neon? Alleszins al een ferm uier! Wat zeggen de waarden/melk?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-04-11 13:56
Dank je Gem. En die camera, die krijgen we niet werkende. Laatste mogelijkheid was een webserver, maar die moet aan de router geknoopt worden. En daar hadden we dus geen ontvangst van de camera. We zouden kabels door het hele huis kunnen trekken, maar ik geloof niet dat de staleigenaar daar vrolijk van wordt. Bovendien hadden we een verdomd klein beeld, ook niet wat we wilden. Ziet er naar uit dat de hele handel dus teruggestuurd zal gaan worden.
Zooooooooooooo.... even een uurtje bij gelezen..... Meennnn wat praten jullie veel. Gefeliciteerd met alle vers geboren veulentjes. Weet niet meer bij wie allemaal precies. Hier alles nog rustig. Lieneke heeft al wel paar ochtenden beetje hars, maar nog niet veel bijzonders. Latoya ga ik wel scherp in de gaten houden, maakte vorig jaar geen uier aan (wel hele slappe banden avond van tevoren, maar echt nog theezakjes) en heeft nou al een behoorlijk uier. Ze moet (officieel) tot 2 juni! Zag de vraag over waarom mensen heel druk waren met waken e.d. Ik houd merrie in de gaten en ze krijgen hier singel om als het er op begint te lijken. Camera op de stal, dus controle is gauw gebeurd bij alarm. Hebben zes jaar geleden dood veulen gehad (lag niet goed, dood geboren waarschijnlijk door loslaten van de placenta), weet niet of merrie het overleefd had als we er niet bij waren geweest. Ook zal ik het me zelf nooit vergeven als je 's ochtends dood veulen vind in vlies ofzo. Dan kan het best zijn dat ie al dood was, maar dan WEET je het niet.
Spaanse merrie die drachtog is van wup heeft nu ook hars! Straks gaan ze nog tegelijk! Net lekker de benen van de bruine (die melk spuit) schoon gemaakt, was helemaal aangeloekt en plakkerig. Vanavond waken met harry potter 6 en 7!