[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:34

Hier heeft enten geen nut. De rest ent niet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:49

Ladygiroc schreef:
Hier heeft enten geen nut. De rest ent niet.

Hier idem. Ik heb nog 2 paarden van mezelf en 4 in pension, die zou ik dan allemaal moeten laten enten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:50

Ik ent niet tegen rhino, ik kom nergens en alleen mijn eigen paarden (en die van mijn zusje) staan hier.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:00

Ik weet dat ie geen zin heeft als de rest niet is geënt maar helpt de enting dan ook niet tegen de abortus variant als de rest niet is geënt? Hier is er eentje geënt en de rest niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:45

De enting helpt sowieso niet tegen de abortus en neurologische variant. Alleen tegen de verkoudheidsversie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:26

Dan heeft enten eigenlijk helemaal geen zin want de verkoudheidsversie komen ze wel weer overeen en als die niet helpt voor abortus waarom dan enten? Ik wist dat hij niet hielp tegen de neurologische vorm maar wist niet dat die niet hielp voor de abortusversie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:36

Nog even gegoogled of er misschien nog nieuwe info was:

Citaat:
Er is op dit moment één vaccintype dat ook een claim heeft voor de abortusvorm. Hierbij wordt geadviseerd de merries drie maal tijdens de dracht te laten vaccineren. De bescherming die deze vaccinatie biedt tegen abortus is echter niet volledig. Daarnaast is er geen enkel vaccin dat claimt bescherming te geven tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie. Toch kan vaccinatie ook bij deze vormen van rhinopneumonie op twee manieren wel degelijk een positieve invloed hebben; een EHV-1 infectie kan bij gevaccineerde paarden moeilijker aanslaan en als de infectie toch aanslaat kunnen de gevaccineerde paarden zelf mindervirusdeeltjes gaan uitscheiden. Het is echter goed om te realiseren dat ook op volledig gevaccineerde bedrijven zowel uitbraken van abortus als ook van de neurologische vorm alsnog kunnen voorkomen.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:17

dan vraag ik me toch af in hoeverre het voor mijn merrie nut heeft.

ene kant zeg ik ja ivm de wedstrijden die er zijn, andere kant er zijn op stal ook een aantal paarden die er niet tegen geënt worden, alleen staan deze wel binnen en mijn merrie heeft een buitenbox

vaak komt ze alleen in contact met paarden op stal en 90% alleen mijn andere

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:39

Rhino vaccineren voor abortus en/ of neurologische variant is gewoon geld weg gooien en zinloos. Daarvoor werkt het namelijk niet, gevaccineerde paarden stoten minder virus deeltjes uit zodra ze ziek zijn (daarom moet dus ook alles gevaccineerd zijn), maar voor het paard zelf veranderd het weinig (behalve verkoudheid variant, maar dat redden ze eigenlijk altijd zelf prima).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:58

Cheytjuh interessant om te weten, straks eens dat document rustig doorlezen.

Goldenarrow Zo te horen heb je idd ook geen gemakkelijke jaar gehad. 3 verworpen is wel erg zuur.

Xnienkevita Fijn dat ze weer beter is *\o/*

Dreamguide wat super goed nieuws. Kan geloven dat dat even emotioneel is voor je.

Annash gefeliciteerd met het mooie resultaat. En knap dat je het doet na je val. Carlijn lijkt al een beste buik te krijgen.

Mallybelly Welkom en gefeliciteerd met beide drachten. Allebei ook op dezelfde dag :D scheelt wel in waken waarschijnlijk haha.

Korbakimmy8 Dat is echt afhankelijk van merrie tot merrie. Even zien wat de merrie zelf aangeeft

Mirjamalvaro Missy is hier ook mega pissig tegen alle paarden. Zelfs d'r eigen moeder krijgt regelmatig rammel van dr :') hormonen kunnen veel doen blijkbaar haha.

Lonniejj Fijn dat het de goede kant lijkt op te gaan. Ik weet niet of veearts ermee bekend is maar lazer therapie kan echt wonderen doen voor zulke wondes.

Kimwilliam Hier wordt niet geënt tegen Rhino. Kost handen vol geld en beschermd nog niet tegen de abortus of neurologisch variant helaas.

Hier is de eerste merrie ( Fleur) inmiddels aan de laatste 100 dagen begonnen *\o/* . Nu is het echt aftellen. Ze had geen zin om stil te staan dus niet de beste foto's :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:02

Nieky: wat fijn dat je de paarden makkelijk samen kunt zetten!
En yes de eerste waar je bij af kunt tellen vanaf 100 !

lonniej: brr naar hoor, gelukkig herstelt al

Alinka is ook erg chaggie, alleen tegen sjanty en niet tegen Goldy want die zet haar gelijk op haar plek

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:19

Nieky wauw, minder dan 100 dagen, kun je er echt naar vooruit gaan zien al!

Ik ent niet tegen rhino, ze komen niet met andere paarden in aanraking en ik zie het niet zitten om ze dan allemaal te moeten enten. Ik vind het al naar dat Veronia de jaarlijkse enting moet, anders mag ze niet mee naar de keuring, maar ze wordt daar flink ziek van elke keer.

Zondag zit Veroon op 200 dagen, ook een mooie mijlpaal *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:57

Ik kom mij hier ook melden.
Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling om een veulen te fokken, alleen de merrie dacht daar totaal anders over :+
Mevrouw is dus uitgebroken naar mijn eigen hengst en direct bij die ene keer dragend geworden.
Tja weghalen vond ik ook een beetje overdreven dus nu verwachten we rond april 2024 een veulentje. Normaal haalt ze de uitgerekende datum overigens niet, maar gezien het nu vroeg in het jaar zou komen kan het natuurlijk totaal anders zijn.
Ik verwacht dat er een vos merrie in zit gezien het gedrag van de merrie haha. De vorige 2 drachten had ik het geslacht kloppend.

De merrie: Kyra's Promising Hidden Treasure
Afbeelding
Afbeelding

De hengst: Vis Di Gallura
Afbeelding
Afbeelding

Haar eerste nakomeling inmiddels 2,5 jaar oud: Promising Dare to Dream (v. Dating Point AT)
Afbeelding
Afbeelding

Haar tweede nakomeling 1 jaar oud: Promising Cherished Qualiy (v. Tout Beau de la Cure)
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb ik het veulen ook al goed gevoeld en ben ik stiekem toch erg benieuwd wat ze er van gaat bakken.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:44

kyrkelover: welkom en wow wat een leuke merrie! Ik heb een zwak voor Red Roan's. Zeer benieuwd naar dit veulen !! De veulens die ze al gegeven heeft zijn ook echt prachtig.

nieky1993: al de laatste 100 dagen!! amai! Het begint dichterbij te komen.

mirjamalvaro: wat een mooie foto zo met die sneeuw! hier ook een merrie die altijd wel boos is. geen verandering omdat ze drachtig is haha

kimwilliam: Hier wel, iedereen op stal doet het, en er zijn er genoeg die op wedstrijd gaan, waaronder haar buurman. Dus ik doe het wel :)

Hier 200 dagen vandaag *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:28

Kyrkelover welkom en oeps! Is hij wel gekeurd of?

Anso gefeliciteerd met de mijlpaal!

Veronia heeft ook de 200 dagen bereikt vandaag *\o/* . Ze wordt al mooi rond!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:25

@Muriona, ja hij is gewoon goedgekeurd en heeft al meerdere 1e premie nakomelingen bij het nrps.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 07:45

Oh dan is het niet zo'n hele grote oeps dus :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:52

kyrkelover: gefeliciteerd met de dracht!

muronia: gefeliciteerd met de mijlpaal!

anso: gefeliciteerd met de mijlpaal!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:34

Wow, al een paar merries op ruim 200 dagen, dan gaat het hard.

Kyrkelover gefeliciteerd met dit oepsje, maar best een mooie kruising denk ik, daar kan een mooi sporttype uit komen.

Hier gaat het rustig door, ik heb wel het idee gisteren het veulentje gevoeld te hebben <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:39

Roos zit op 141 dagen nu. Ze begint nu ook wel te groeien en haar behoefte aan eten neemt toe.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:25

Kyrkelover. Toch weer van de partij := ondeugende merrie. Loopt ze ook nog in de sport?

Muronia. Mooi buikje al!

Nieky ook al aftellen! Begint echt op te schieten :):)

Wild Thing was gisteren ook alweer 240 dagen drachtig. We mogen ook gaan aftellen *\o/*
Haar veulen is echt mega druk, zo druk heb ik nog niet eerder meegemaakt :') ik ben benieuwd wat voor stuiterbal daar uitkomt...

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:38

Wow gaat snel

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:33

Welkom kyrkelover!
Wat een prachtige paarden heb je :9

Mooie buikjes voorbij zien komen! Wat een genot vind ik het ook om dat bij jullie merries te zien <3
En wat gaaf dat sommige hier al echt kunnen gaan aftellen!! Zo vet :):)

Rosa’s herstel hier gaat goed, rustig aan. Flap heeft uiteindelijk toch niet zichzelf gehecht dus het is een langere adem houden nu. Maar iedere dag ietsje beter. Ze houdt zich heel goed met het veel op stal staan gelukkig. Iedereen ook nog bedankt voor de goede tips (laserbehandeling etc). Dat gaan we zeker opstarten!
De wondranden zien er goed uit en er is ook duidelijk nieuw weefsel in de maak. Ze staat nog steeds met verband om het droog en en schoon te houden. Maar met de wissels kan ik goed even checken en foto’s maken.
Voor de liefhebbers, foto van de wond in spoiler; let op, het is een bloederige foto!
Spoiler:
Afbeelding

Ze zit vandaag op 181 dagen. Gaat stiekem toch ook al snel! Buikje groeit langzaam door. <3
Dit was vorige week op 179 dagen
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:41

Ik schrik me een hoedje, al paarden over de 200 dagen… ik kijk vervolgens op mijn eigen teller, oh 192, haha, dat scheelt maar een week :D
Tralalala…

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:55

Ahh sommige kunnen gewoon echt al aftellen!
Ben wel toe aan het voorjaar, -20 is best fris. :brr:

Hier is de eerste pas 163 dagen.
Andere 128 dagen.

Niet de beste foto's, bijna donker en harige merries. :+
Afbeelding
163 dagen Golden Grey

Afbeelding
128 dagen Dating