[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:28

Kiki, hier in het westen zijn ook bijna geen stallen waar ze in de winter ook buiten staan. We hebben hier veengrond, dus zeiknat in de winter en dat trappen ze helemaal verrot. Ik ben nog steeds op zoek naar het perfecte plekje, maar die zijn hier amper.

Mijn paarden staan van 1 mei tot 1 november 24/7 op de wei. In de winter staat Fi op stal en de kleintjes wel buiten. Heel misschien kan Fi deze winter mee naar het plekje van de kleintjes. Dan zou ze wel buiten staan, maar dat is nog niet zeker.

Kayley, twee paarden in halfpensioen €280,- :wow:
Voor Fi betaal ik €125,- kale box en daar komt dan mijn hooi, stro en voer bij. In een gunstige maand zit ik rond de €300,-, (en in een maand waarin ze meer hooi eet of haar stro sneller gaat, ben ik dus duurder uit), maar dan moet ik wel alles zelf doen: Zorgen dat ze buiten komt, uitmesten, voeren (Fi heeft twee slowfeeders waar ze meer dan 24 uur mee doet, dus dat scheelt). Maar voor €280,- voor twee paarden had ik allebei mijn kleintjes kunnen houden dit jaar :)

Quir, ik snap niet dat in Zweden alles zo duur is, maar hengstig spuiten, chorulon, ab en spoelen zo goedkoop. In NL betaal je nergens €5,- voor chorulon. Ik dan €40,- en Kabayo noemde al €33,-.

AM, ook hier heel veel sterkte met Winston :(:)

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:51

Ik zit ook op veengrond. Dat is echt bal. Ik heb ze in de winter ook minder buiten.. een dagdeel zeg maar. Op de paddock. Jonge paarden kunnen hooi eten maar de rij paarden om het zo te zeggen niet.
Het is soms ook roeien met de riemen die je hebt.. ze zijn tevreden en allemaal kern gezond dus ik ben wel tevreden zo.
Heb een stapmolen gezet zodat de volwassen dieren naast staan in de paddock ook dagelijks beweging kunnen krijgen, dat miste ik nog heel erg.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:58

Hoi allen, ik mag mij hier nu ook officieel melden!
Nadat ik het vorig jaar al geprobeerd had met m'n merrie en me gemeld had net 1 dag voor de 6 weken scan en die niet goed was heb ik nu gewacht tot deze wel goed was.

Dus bij deze! Mij haflinger merrie is nu ongeveer 40 dagen drachtig *\o/*

Ik zie dat jullie het over stalling hebben.. hier in Noord Holland is het ook niet altijd even makkelijk. Ik sta nu op een stal wat vroeger een manege was. Gelukkig komen ze hier wel elke dag buiten, gaan rond 9 uur naar buiten en rond 18uur weer naar binnen. Het is een doe het zelf stal dus we hebben diensten om te voeren en binnen-en-buiten te zetten. Ik betaal 200,- dat is met stro en hooi + binnenbak :D

Ik ga denk wel verhuizen voordat het veulen komt. Maar dit heeft meer te maken met het feit dat er overdag niemand zicht heeft op de paarden. De staleigenaar is 87 en doet 1 rondje over het erf per dag om in de benen te blijven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:20

Marjoleine89 super fijn dat het nu wel allemaal goed is gegaan, op naar een gezond veulentje volgend jaar.

Quir zijn wel de duurdere dingen die bij jullie goedkoper zijn. Boodschappen kan je ook zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

Cynthia82 hier veel kleigrond. Maar zijn stallen waar ze maar max 2-4 uur buiten komen zonder eten en drinken.
Kijk hoeft van mij niet in de winter op de weide hoor, goede paddocks met hooi is ook prima.
Waar ik nu sta is het zandgrond en dat scheelt echt enorm veel.

Ilsje87 welkom en gefeliciteerd met je drachtige merrie.
Sta je in Waarland?

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:24

@kiki nee in Bergen. Heel vroeger was dat manege Gladúr

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:34

Ilsje87 schreef:

Oh oke, wist het wel van manege Waarland dat ze over gegaan waren naar pensionstal.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:46

kiki1976 schreef:
Ilsje87 schreef:

Oh oke, wist het wel van manege Waarland dat ze over gegaan waren naar pensionstal.

Zijn die helemaal gestopt als manege?
Gladúr is volgens mij al een jaar of 20 gestopt hoor... We hebben nu ook nog maar 7 paardjes op stal staan. De rest van de stallen is allemaal leeg

Even gespiekt bij je topic. Wat een leuk paardje heb je! En White dream is een prachtige hengst ben benieuwd wat eruit komt. Waar sta jij?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:35

Ilsje87 schreef:
Even gespiekt bij je topic. Wat een leuk paardje heb je! En White dream is een prachtige hengst ben benieuwd wat eruit komt. Waar sta jij?

PB

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:48

Ilsje87, ook welkom en gefeliciteerd.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:09

Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd. zo langzamerhand steeds meer merries waarbij het gelukt is.
onze dierenartsprijzen zijn gemiddeld, die waren best laag, maar zijn aangepast aan de inflatie. nu €47 consult en voorrij en € 15,- per scan.

Onze paarden staan aan huis, wij hebben zandgrond waardoor ze in de winter ook buiten kunnen. We hebben een paddock en looppad ronde bak en weide( 3 hectare). Ze kunnen altijd bewegen.

ik durf nooit te tellen hoeveel shetland pony's we echt hebben, maar dat zijn 7 volwassen merries, 3 jaarlingen en 7 veulens. dan nog 4 hengsten. (21 samen)
dan 3 KWPN paarden, twee merries en een ruin
twee Friese merries, eigenlijk 3, maar ik heb het eigendom van 1 merrie overgedragen naar een meisje/jonge vrouw die hier al jaren komt en altijd op haar rijdt. Dan nog een jaarling Friese merrie en Teun ons veulen.

onze Fardau die drachtig van een 3ling was, is alle drie de vruchtjes kwijt, dus niet meer drachtig. Libby de jonge merrie, heeft een kloppend hartje. libby is een Glamourdale x Ampere en is drachtig van Extreme US

Maar waar ik echt blij mee ben is Sterre, ze is drachtig, alle moeite en inspanning is beloond, ze is geinsemineerd met zowel Alwin als Tiede en dat heeft gewerkt.

Er werd gevraagd naar ervaringen met De Nieuwe Heuvel, Sterre heeft daar vanaf 23 maart gestaan, er is van alles geprobeerd om haar drachtig te krijgen en uiteindelijk wilde ze meewerken aan de inseminatie met twee hengsten, en ze is DRACHTIG. Ze hebben een dierenartspakket, maar je betaalt dan niet voor het scannen, maar wel voor alle handelingen daar buiten.

AM horses hopelijk zetten de positieve berichten over Winston door. Sterkte

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 01:08

Moner. Dat is een flinke kudde. Wat balen dat fardau haR vruchtje is verloren. Dekken jullie ook niet meer terug. Wat leuk een extreme us. Volgens mij heeft hij het druk gehad. Zie hem veel voorbij komen.
Wat fijn dat sterre nu drachtig is geworden. Toch ook best spannend wie dan uiteindelijk de vader is.

Ilsje. Welkom. Gefeliciteerd met de dracht

Quir. Dat is nog eens geld voor stalling :oo dat is met een normale loon niet te doen, zou je denken. Duimen datcde merries drachtig zijn. Was de merrie in Nederland nu drachtig gescand? Of net geinsemineerd?

Marjoleine89 welkom

Muronia. Succes op de keuring

Veulen van Nigrante was vanmiddag wat beter. Maag was leeg en darmen beginnen op gang te komen. Nu maak me ook wel wat zorgen om Nigrante. Ze kan niet constant eten en haat het om op stal te staan. Je ziet haar in die korte tijd afvallen. Lastig is dit. Revalidatie gaat nog wel even duren. Stal rust is bijna geen optie. Ik zat al te bekijken om kleine paddock af te zetten als ze terug mogen komen. Misschien loop ik iets hard van stapel. Hij moet eerst nog sterker en koliek vrij blijven

Wild Thing vandaag insimineren. Duimen draaien.
Ei was bijna 5 cm. Nog niet heel hengstig op baarmoeder. Lijkt niet meer boos naar andere paarden. Ik heb afgelopen avond even opgevoeld. Ik kan er wel inkomen. Dus ga toch maar insimineren. Ik zie haar liever heel goed hengstig staan. Anders nog geen succes met haar gehad. We proberen het gewoon.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:55

Hier is stal weide tussen de 1800-4500sek. (€180-450) Die duurste is incl 3x voer en stro.
Hoefsmid, bekappen 540 sek (€54)
Tandarts 1200 sek (€120)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:49

AM, kan je WT niet iets bijspuiten?

En kan je met de kliniek niet bespreken dat ze meer ruwvoer krijgt. Lijkt mij voor het veulen ook beter als mama happy is!
Lijkt me zo stress als je het beleid dan niet in eigen hand hebt…
Moner, ook al een uit de hand gelopen hobby :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:52

Spannend AM, hopelijk blijft hij nu koliek vrij en knapt ie snel op! :(:)

Vorig jaar ook een veulen met verstopping koliek gehad (wel al wat ouder, 5,5 maand toen) en hij heeft toen in een weitje gestaan buiten van 5x5. Op stal kunnen ze in principe net zo gek doen. Maar inderdaad eerst maar weer thuis komen! Je hart breekt als je ze zo ziet.

Wel balen dat Nigrante afvalt, kan je niet kijken of ze hooi uit een net of iets dergelijks krijgt waar Winston niet bij kan? Of ruwvoer mix uit een bak waar hij niet bij kan. Dat ze in ieder geval wat kan blijven eten. Toch wel fijn als ze in ieder geval een beetje meer Happy is.

Duim voor je dat hij snel weer op knapt!

En hopelijk Wild Thing ook mooi hengstig en straks drachtig.
In NL 1 drachtig (2 maanden nu), andere geinsemineerd en dus 3 op het wachtbankje (7, 8 en 9 juli geinsemineerd, lekker bij elkaar dus :)) ).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:45

Quir. Was dat veulen ook geopereerd? Ik dacht idd ook om klein stukje wei of paddock af te zetten. Op stal worden ze gek als de rest wel naar buiten gaat.
3 merries dicht op elkaar, dat zou wel lekker zijn.

Toen ik vanochtend kwam lag er een flinke pluk hooi bij en was Nigrante rustig aan het eten gelukkig.

Winston was alert en wilde zelfs graag eten *\o/* hoe blij kan je zijn. In het filmpje is te zien van gisteren en vandaag

Wild Thing vind ik met schouwen nog niks tonen. Misschien omdat er geen hengst staat? Geinsemineerd, kan zachter maar het ging prima. Tijdens insimineren ging ze wel plassen, dus misschien toch goed hengstig? Vindt het maar lastig te peilen bij deze merrie. Ik heb eigenlijk alleen nog maar succes gehad als ze super hengstig staat. Die indruk beb ik nu niet. Dus verwacht ook niks. Maandag weer scannen, dan gaan we het zien.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:36

AM horses, fijn dat het beter met Winston gaat, heel stressvol zo'n operatie en nu hopen dat het herstel snel door zet.

Gelukkig staat bij ons alles aan huis, moet er niet aan denken dat zo'n uit de hand gelopen kudde op een pensionstal zou staan.

Vandaag ook met een shetlandveulen in de kliniek, vond haar vanochtend in totale coma, dacht dat ze dood was, kon haar optillen en bleef totaal slap, opeens is ze weer wakker, maar de hele ochtend bleef ze weg vallen. Bloeduitslag, net alles onder de juiste waardes, maar het meest opvallend zijn de misvormde rode bloedcellen, waardoor ook de leverwaardes niet goed waren. onbegrijpelijke uitslag. Het leek een bloeduitslag van een dummy veulen en ze is al twee maanden. ze heeft suiker gekregen en een vitamine boost, waardoor ze nu allerter is en ook weer drinkt. Geen levensgevaar volgens DA, dus ben wel gerustgesteld.

Wij gaan Fardau niet meer dekken, te laat en ze wordt nu gewoon uitgebracht in de sport, de training gaat al zo goed.

misschien dat de warmte en zon van de komende dagen de vruchtbaarheid voor de paarden die nog hengstig moeten worden en geinsemineerd een boost geven. Het zou fijn zijn als de laatste merries nu ook drachtig worden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:43

Wat apart/eng moner :\

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:08

Wat schrikken Moner!
Gelukkig lijkt het mee te vallen

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:29

Gefeliciteerd iedereen met de drachtige merries.

Succes voor iedereen die nog bezig zijn.

Gisteren goed nieuws gehad dat ook mijn 2de merrie drachtig is.

Was een ingewikkeld seizoen, maar gelukkig geresulteerd in tot op heden 2 drachtige merries.

Half September laatste keer scannen.

Super blij met de inzet van onze dierenarts. Ondanks halverwege seizoen gewisseld omdat onze eigen een ongeval heeft gehad. Wel iemand van dezelfde praktijk maar hier nooit geweest.
Maar wat een meedenken, kwam vaak voordat ze naar de praktijk ging hier al langs of op weg naar huis.
En niet alles op de factuur tegengekomen omdat het al zo duur werd. Dus reiskosten liet ze bv vaak achterwege.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:44

Oei, schrikken zeg, Moner!

Gefeliciteerd astrea.

Hoe is het met het veulen AM?

Ik/wij wachten hier rustig door. Vandaag kwam een nieuw paard op stal ( en ik de wei) en Sanaa heeft even gekeken en gesnuffeld en ging toen maar weer gras eten.
Is het al donderdag?

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:50

@moner jeetje wat is dat schrikken zeg! Hopelijk snel alles weer goed met het veulen.

@astrea; gefeliciteerd!! Nu kan het lange wachten echt beginnen.

@AM; heb in stilte je topic gevolgd, wat een prachtige veulens heb je dit jaar gehad. Dat filmpje is wel echt sneu in het begin, wat voelt hij zich daar beroerd. Hopelijk houdt hij deze stijgende lijn vast!!

@ladonna; nog even volhouden! Bijnaaa

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:25

Wow, heftig Monet! Dat is zeker schrikken! Hopelijk komt het veulen er weer een beetje er boven op.

Wat fijn AM dat Winston zich eigen weer wat beter voelt! Het is wat soms met die kleintjes.

Ja Cynthia, het is eigenlijke gek voor woorden zo weinig. All in is 175 wel Excl dan brok en vlas. Ga er nooit meer weg. Moet wel dik een halfuur rijden, maar voor de luxe wat ik daar heb ga ik echt niet meer verder kijken. Voor die prijs vind ik nooit meer wat. Ik heb ook nog 1 kruising fries x Anda, die staat zelfs voor 60 euro pm op een paddock Paradise op pensioen. Enige wat ik daar nog bij betaal is hooi in de winter. Heb het echt getroffen zo. Had ze anders nooit alle 3 kunnen houden.

Dan ben je stiekem nog veel kwijt voor Fi! Hoeveel ben je voor de kleintjes kwijt alleen kwa weidegang als ik vragen mag?

Kwam gisteren op stal, haal Boss en D uit de stal en zet ze in de roundpen. Sta ik even te ouwehoeren over D en kijk ik naar hem, zie ik dat zijn zaakje van onder 3x zo groot was! Allemaal viezigheid wat er ook uitkwam (bruin/beige achtige substantie, sorry voor de vieze detail.). Lekker ontstoken dus door die vieze vliegen nu. We moeten nu 2 daags schoonspoelen/koelen met water en hij heeft antibiotica gekregen voor de ontsteking. Arm dier. Vandaag zag het er gelukkig beter uit en was al iets geslonken. M’n arme puppy, zo zielig. Met koelen vind hij het ook echt geen pretje, steeds zijn beentje ongemakkelijk optillen. :(

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 01:28

Moner. Jeetje dat is schrikken. Gelukkig dus wat opgeknapt.

Astrea. Gefeliciteerd met de 2e dracht *\o/*

LAdonna. Spannend. Fingers crossed

Ilsje. Sneu he, ik hoop het ook

Kayley. Dat is geen geld voor stalling. Hier heel wat meer kwijt.
Wat sneu voor het mannetje. Gelukkig slaat de antibiotica aan

Dierenarts kosten. Ik moet er even niet aan denken -O- ik verwacht van Winston toch echt wel een hele fikse rekening. We hadden altijd gezegd opereren doen we niet met koliek. Maar op dat moment... kun je het niet over je hart verkrijgen om het op te geven.

Er komen nu zeker merries op gang :') waar White Dream staan. Stonden een paar merries die maar niets deden. Wat denk je? Ineens kneiter hengstig.
Daar kan wild Thing nog wat van leren :=
Ik ben niet overtuigd van Wild Thing, verwacht ook geen succesvolle ronde.

Over Winston niks gehoord, morgen weer even langsgaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:30

Weet je ook waardoor Winston koliek kreeg?

Natte weides is iets maar verdorie zo'n droge zomer als dit jaar is ook een ramp. Wel ideaal weer om voor wie het nog kan echte hooibalen te maken. Klein en grote balen. Dat is nu wel van superkwaliteit. Wij hebben van een grote weide nog een tweede snede kunnen halen maar dat bracht toch dit jaar de helft minder op dan in normale zomers. Het is dat ik het niet nodig en heb verkocht aan een boer dit wel vreest om te weinig hooi te hebben voor zijn koeien. Wij blij dat de weide gemaaid is en hij blij met de extra 99 baaltjes hooi.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:02

Wij hebben echt overvloed aan hooi en kuil en gras. Begin van de zomer was helemaal niet zo droog, maar wel warm, ideaal!