Wayoflife ik zou ook een swab doen en als daar niks uitkomt zou ik andere hengst proberen.
Is het al woensdag.... Dan mogen wij scannen!
Zarahk
Geplaatst: 15-06-20 09:10
Spannend Renske, ik hoop dat de da goed kan voorspellen!
Heerlijk dat je op de wachtbank mag, Baudyh!
Gefeliciteerd met de dracht Luna, Sterrenpony en suffie!
Imaginaerum, ik ga duimen, wat een toestand...
Gelukkig gaat Didi weer de goede kant op, AM. Wat een zorg!
Nicky1963, gefeliciteerd met het kleintje en ik duim dat het toch nog gaat lukken, vijf keer is wel veel (en duur trouwens
Eindelijk schot in de zaak, Muronia! Ik duim zo hard voor je!!
Wat een engelengeduld heb jij nodig Libera!?
Kyrkelover, leuk!
Oooooh Simpie, ik leef met je mee, zo vervelend dat het neit op gang komt, moedeloos word je ervan!
Wayoflife, jammer! Ik kan je niet adviseren, want ik weet er echt veel te weinig van.
Hier wat ontwikkelingen. Door omstandigheden ivm corona kon ik het traject om haar drachtig te laten worden niet doen op de stal waar zij stond. Daarom heb ik haar verhuisd naar een stal voor merriebegeleiding. Daar ging ik drie keer per week heen, maar kon door ziekte (ook van huisgenoten, grrrr die coronaregels) bijna twee weken niet gaan. Eind vorige week weer erheen en ik hoorde haar al gillen vanaf de parkeerplaats terwijl ze helemaal achterin staat. Ik trof haar hysterisch aan, op en neer rennend langs de tralies in haar stal, met een bloedend hoofd van een jaap boven haar oog. Toen bleek dat ze zo altijd op stal staat, dat ze al dagen niet had gegeten en dat ze niet iedere dag naar buiten ging. Nu snapte ik waarom er maar geen ei kwam! Ik heb dus een andere pek voor haar en ik ga haar vandaag ophalen. Dan maar geen veulen...Het gaat me in de eerste plaats om haar!
Jeetje zarah dat is ook niet niks. Denk je ze goed achter te laten, gaan ze zo met je merrie om. Gelukkig idd dat het op de meeste stallen wel gewoon goed gaat.
Hier is Ariel gisteren dom geweest. Ze heeft geprobeerd over de weidepoort te springen, dat haalde ze niet waardoor ze was gevallen en met de achterbenen onder de poort kwam te zitten. Gelukkig alleen een flinke schaafwond en vanochtend was het been wat dik. Nu maar duimen dat het geen gevolgen heeft voor haar prille dracht.
Dat is wel erg vervelend Zarakh, vooral ook omdat ze je totaal niet op de hoogte hebben gebracht. De eerste weken toen je nog wel 3 keer in de week er naartoe ging, was ze toen niet zo gestressed?
Toen ik mijn merrie net had was ze ook zo gestressed, heeft een aantal weken geduurd voordat ze gewend was. Ook ijsberen, slecht eten, enz. Toen ze aankwam was ze net hengstig, en die hengstigheid heb ik overgeslagen, maar nog eens 2 hengstigheden waren niet raak door stress, pas de 3de hengstigheid (dus zeg maar 9 weken later) was de stress weg en is ze drachtig geworden. Ik weet nu ook dat het bij deze merrie een no-go is om haar naar een hengstenhouder bijvoorbeeld te brengen.
Dustinlover
Geplaatst: 15-06-20 09:51
Wat vervelend Zarakh! Beetje vreemd dat ze dat niet hebben laten weten!
Renske dat is niet zo slim van je merrie. Geukkig lijkt het mee te valen.
Ik heb van het weekend foto's gemaakt van mijn drachtige merrie Lana;
Ja, ik baal er echt enorm van! Ik had het ook zo graag geweten. Voor mij hoeft een veulen ook zeker niet ten koste van alles. Op zich is zij me nu juist zo dierbaar, alleen daarom wil ik VAN HAAR een veulen. Ik dacht echt dat het daar helemaal goed zou gaan, het leek perfect voor haar, maar het liep anders. Ik heb haar daar meestal aangetroffen terwijl ze buiten stond, dus dan was er niks aan de hand. De keren dat ze binnen stond was ze ook wel wat onrustig, maar niet zo erg als nu en toen werd mij verteld dat ze dat alleen doet als ik er ben... Nu hoorde ik dus (van iemand anders) dat ze dit steeds doet. Daarnaast was haar vriendin verplaatst en dat hielp natuurlijk helemaal niet. Het was echt paniek. Nu is het ook wel een nerveus ding, maar oooohhhh mijn hart brak echt in duizend stukjes!
Ik hoor vanochtend of ik op mijn oude stal terecht kan, dan gaat ze daarheen. Mocht ze daar alsnog hengstig worden kan ik altijd nog insemineren. Is er daar geen plek dan breng ik haar vanmiddag naar een rusthuis en zit het erop. Wie weet koop ik dan ooit in de toekomst wel een Kjento-schatje!
Hoi, mag ik mij hier weer melden? Ik heb ook in het dikke buiken topic van 2019 gezeten en daar heb ik altijd hele fijne tips en adviezen gehad. Jullie gaan wel hard met berichten, ik zal dus meer meelezen.
Zarakh, wat ontzettend naar om je merrie zo aan te treffen en ook nog met een wond. Hopelijk komt ze thuis weer snel tot rust. Renske_w, ai! Zo’n ongeluk is normaal al niet fijn, maar met een prille dracht zeker niet! Dustinlover: wat een prachtige merrie is Lana! Echt mooi, fijn neusje ook nog even afwachten tot de scan! Nicky: gefeliciteerd! Fijn dat het goed ging allemaal! Wayoflife: jammer zeg dat het niet gepakt heeft. Weet je al wat je gaat doen?
Vorig jaar is Lily’s eerste veulen geboren, een knap, goed töltend, zilvervalk merrietje. Deze is verkocht, ik ga dezelfde combinatie nog een keer maken. Dus mijn merrie Lily (Kentucky mountain zadel horse) X mvf Golden Venture (Rocky mountain horse). Dit veulen krijgt dan ook weer kmsh papieren. Ik wacht nu op de 30 dagen scan. En.... ik heb sindskort een appaloosa merrie (117cm) die heb ik laten dekken door een goedgekeurde appaloosa hengst. Hiervoor is het wachten op de volgende hengstigheid, dan gaan we weer schouwen.
SparkYY_8
Geplaatst: 15-06-20 10:26
Ego post: Wij Hebben vanochtend op dag 17 gescand en zijn voorzichtig positief dat onze merrie drachtig is!
Voorzichtig omdat we met het scannen op hengstigheid ook een grotere cyste zagen, omringt door wat kleinere, die ongeveer dezelfde grootte had als een 18 dagen dracht. Die grote cyste was nergens meer te bekennen, de kleintjes wel. Geen ei of andere activiteit op de eierstokken, baarmoeder niet (beginnend) hengstig oid en een perfect rond blaasje. Donderdag komt de DA terug om nog eens te kijken.
Even voor de beeldvorming, misschien dat iemand er ooit iets aan heeft om te vergelijken
Dit waren de cystes 17 dagen geleden:
En dit was vandaag en zou dan de toekomstige baby moeten worden:
BusyMissy
Geplaatst: 15-06-20 12:52
Wat raar Simpie dat de merrie helemaal niks doet. Is ze al wat ouder?
Jaja, eindelijk gaat er iets gebeuren Muronia!
Gefeliciteerd met je veulen Nicky! Alles goed? Heb je ook een foto?
Ik hoop ook dat het helpt Imaginaerum. Ik vind zelf dat dichtzetten ook maar niks, maar ja soms is het gewoon nodig en ze lijken er altijd weinig last van te hebben.
Fijn dat Didi weer opknapt AM!
Jeetje Zarah, zoiets verzin je toch niet. Hoe verwachten ze zo'n merrie ooit dragend te krijgen? Vreemd dat ze niks terug gekoppeld hebben hierover. Ik hoop dat je haar snel kunt verhuizen.
Schrikken Renske, het lijkt mee te vallen? Hoop dat het zo blijft.
Ik ben geen kenner Sparky, maar vind het ook wel echt op een dracht lijken. Volgens mij had mijn DA ooit verteld dat cystes veel ronder waren, dus dan zou dit ovaaltje best weleens een vrucht kunnen zijn. Ik duim voor je.
Ik mag nog wachten tot de 23ste om te kijken hoeveel van de 3 eitjes er bevrucht zijn. Ben heel benieuwd.
Pfff Libera wat een geduld moet je hebben zeg! Begint er al wat uier te komen inmiddels dan?
Ynekes ik doe ook alleen een bijleespost maken als ik op de pc kan werken, op mijn mobiel is daar geen beginnen aan
paardje2013 nog een paar daagjes, dan is het vrijdag!
Sterrenpony welkom en gefeliciteerd. Ja, als alles soepel loopt hoeven de kosten niet tegen te vallen, maar eenmaal in de molen pfff..
Janinevv gefeliciteerd met je verjaardag!
alicelover ja dat drukke leven herken ik wel hoor! Ik moet hier in mn eentje de boel draaiende houden, dus mijn voltijd-baan, dochter, het huis, de paarden en dan ook nog bokt haha. Maar, het lukt dus ik klaag niet
simpie ik snap je frustraties, vooral als er niks gebeurt en je kunt niet verder is het heel vervelend. Ik hoop dat ze uit zichzelf weer hengstig gaat worden binnenkort.
haha knolselder, Olaf doet dat maar goed hoor!
Nickey1963 pff dat zit dan ook niet echt mee. Soms denk je wel, waarom doe ik dit eigenlijk, of niet? Maar het is zo mooi als alles goed gaat.. Ohh, en gefeliciteerd met het veulen!!!
wayoflife verdikke...ik ken die hengst niet en weet niet hoe zijn kwaliteit sperma is.. Maar misschien toch eerst bij de merrie beginnen en kijken of die schoon is?
Selente welkom en het lijkt mij een wijs besluit. Ik heb dit zelf ook gedaan een paar weken geleden. Ik moet zeggen dat er een last van mijn schouders af valt nu ik weet dat ze goed begeleid wordt en ik niet zelf de hele tijd heen en weer moet leuren met dat paard.
AM eng is dat he, slokdarmverstopping. Veronia heeft het als veulen een paar keer gehad. Bleek dat ze de veulenbrokjes te gulzig at. Daarna een tijd geweekt gevoerd en nooit meer problemen mee gehad, maar man, man, wat ontzettend zielig als het verstopt zit. Zal nog wel flink beurs zijn een tijdje.
Imaginaerum, kun je vertellen wat ze precies dicht gemaakt hebben? Dat willen ze bij Wainonia nu ook gaan doen hoorde ik vandaag..
DL bijna, nog 2 nachtjes
Ach ZarahK wat ontzettend sneu en wat idioot dat ze niks hebben gezegd. Zoiets had ik zeker willen weten als eigenaar zijnde. Hopelijk komt ze snel beter in haar vel.
RenskeW oei, dat is schrikken. Hopelijk is het met de schaafwondjes klaar en wordt ze niet stijf.
Kaplaars welkom en veel succes!
Sparky gefeliciteerd! De vorm van het vruchtje is ook veel ronder dan van de cysten. Dat zou moeten kloppen want vanaf 18 dagen gaat het vervormen (heb ik hier in het topic geleerd).
Busymissy dat is toch ook best zeldzaam lijkt me, 3 gesprongen eitjes. Maar wel 3 keer kans, dus hopelijk zit er iets bij!
Ik heb Veronia vanmorgen laten scannen op een kloppend hartje.. en.. Hij klopt mooi! 44 dagen drachtig vandaag en het ziet er goed uit. Gelukkig, toch sowieso 1 veulentje te verwachten voor volgend jaar. Ik herken er zelfs al een beetje de vorm van een veulentje in
Wainonia is gisteren geïnsemineerd en vandaag is gekeken of ze nog een keer moet. Het ei is nu heel groot en ze gaan morgen dus nog een keer insemineren. Dan woensdag controle of het ei weg is en als dat zo is dan wordt ze dan gespoeld, met oxytocine gespoten (dat gaan ze een paar keer doen) en dichtgezet. En dan maar afwachten he...
Cynthia82
Geplaatst: 15-06-20 14:21
Janine, gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk lukt het deze keer wel!
Gefeliciteerd met de dracht, Luna!
Baudyh, Proxi moet je zeker houden, die is te mooi om te verkopen.
Suffie, gefeliciteerd!! (even zoeken van wie Happy drachtig is).
Kyrkelover, gefeliciteerd! Prachtige hengst!
WAT?? Wainonia hengstig? Wat een fantastisch nieuws! Ik ga zo hard voor je duimen!
Wat zonde Simpie, maar wel begrijpelijk. Ik hoop dat ze uit zichzelf alsnog hengstig wordt.
Wat jammer, WoL. Hopelijk lukt het nu wel!
Zarahk, wat erg om je merrie zo aan te treffen zeg Nu lekker even voor haar zorgen.
Welkom kaplaars
Voorzichtig gefeliciteerd dan maar Sparky
Hele mooie scan zo Muronia! En super spannend met Wainonia!
Ik ga morgen scannen op kloppend hartje (dag 42). Ik hoop zó dat alles nog goed is. Ik heb echt heel erg behoefte aan goed nieuws
Dankjewel suffie !! Zou inderdaad een mooi verlaat verjaardagscadeau zijn
MallyBelly
Geplaatst: 15-06-20 18:38
Even een inval, op stal hebben we een merrie die we gedekt hebben. Nu alleen een lastige kwestie.
17 dagen scan, vocht in de baarmoeder maar ook een zwart vlekje. Geen zekerheid dus nu met 30 dagen weer gescand, vlekje is gegroeid maar geen kloppend hartje te zien. Nu weer afwachten. Scanner is ervaren in het vak, toch durft ze geen uitsluitsel te geven.
Zijn er misschien meer met z'n ervaring?
Libera
Geplaatst: 15-06-20 21:34
Even ego:
Idaza is vandaag drachtig gescand! Wij mogen door voor de 30 dagen scan
En voor degenen die het vroegen... nog geen Lana baby helaas... zitten nu op dag 375. Weet nog niet of ik die terug laat dekken als het te laat word in het jaar...