[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:53

Dat is hij zeker KMD! MAAR moet zeggen dat ik alle geboren veulens erg goed gelukt vind dit jaar!!!!

Ik ben benieuwd of we vanacht ook weer een veulen rijker zijn geworden op stal.... Merrie liep gister met staartbandage om dus wie weet hebben we er weer een bij....

Gisteravond stonden Chennai en Dazzle weer lekker buiten en in de springring (die ligt ervoor) stonden de drachtige merrie en de merrie met het veulen EN de merrie met veulen (veulen heet Guess (en die naam heb ik verzonnen en ben dus best trots dat ze zo heet :D)) zagen Chennai en Dazzle en waren NIET meer weg te slaan aan het hek....

Straks weer kraamvisite en morgen komen mn ouders hem ook in het echt bekijken.....

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:55

wat leuk Cuba!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:56

Xpinoxx schreef:
Helemaal niks!!! :( gekke fop merrie! Ben om half 6 maar gaan slapen, toen stond ze eindelijk rustug en heeft daarna niet meer bewogen. 1 ding, echt lang kan het nu niet meer duren! Dacht echt dat het kwam! Ze stond geen seconde stil, liep tegen de muren op van de pijn!

aaargh , vrouwen :) , dat wordt een vermoeiend weekend dus, want je houdt haar nu vast constant in de gaten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:05

MariekeB schreef:
CL Ik vind hem wel iets ondeugends hebben :)

Haha! Dat heeft hij ook wel MAAR hij kan ook superlief kijken....
Afbeelding

Oke, nog eentje..... echt NET geboren (en uhm, toen hing ik aan de lijn met Neonlight :P)
Afbeelding

@pino: Hoop dat je niet te lang meer hoeft te wachten..... Fopmerries kunnen je echt GEK maken :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:06

ik ga even inbreken,ben hier al meerder malen geweest,maar zag het niet zitten om al mee te reageren,bende kletsers ;)

Maar wou even reageren op Zilvermoon. Wij hebben hier ook droes gehad op stal,begin maart. Al onze pony's zijn één voor één ziek geworden,waaronder onze drachtige merries. Dat was serieus stressen.
Ook Vera,ons hoogdrachtige mini die verleden jaar een dood veulen had,kreeg droes. Zij was erg kortademig en het was echt eng,ze zat zo kort tegen bevallen aan,en zo kon het weer mis gaan. wij hebben de risicogevallen meteen behandeld met AB en zo kon ze toch ietswat beter haar bevalling ingaan. Ze heeft wel ENORM afgezien van de bevalling,ook al waren we erbij.

Het veulen is gezond geboren maar toen hij 3 weken oud was,had ie het ook zitten. Droes. ;(
Wacht NIET tot het echt erg ziek is en begin METEEN met behandeling!!! Zo een kleintje kan plots stoppen met drinken en gaan uitdrogen,en dan ben je echt ver van huis. Binnen een dag zaten er bulten onder het veulen zn kaak en hij had ineens hoge koorts,40.3
Dik wit snot uit zn neus dat later geel werd. En hij was echt ellendig,uier van de merrie stond op spanning...het was best kantje boord.

Wij hebben hem n infuus met Draxyn gegeven,dat is AB wat een week werkt. Hier knapte hij na 2 dagen erg van op en nu is er bijna niks meer aan te zien.
Ik weet dat jullie in Nederland meestal geen AB geven bij droes,maar met zo een jong veulen kan je echt niet anders!!! Ons veulen heeft het natuurlijk besmet van de mama.

Tot zover.

Minder leuk is dat we nu nog 2 merrietjes hebben die op ploffen staan,intussen is alles genezen van de droes,maar de besmetting blijft,ook bij de moeders... ik kijk dus niet echt uit naar de 2 veulens die nu komen,omdat ze hoog risico hebben om ook ziek te worden,en ze zijn zo teer.. Die stomme droes kon echt op geen slechter moment komen :(

Voor iedereen die waakt,veel succes!!! Hier ook 2 volle uiertjes dus dit weekend gaat het halsteralarm aan en logeer ik op stal..

Afbeelding

dit is 'm trouwens,Vera haar veulen,een weekje voor hij ziek werd! We zijn wel ontzettend blij dat het deze keer goed gegaan is bij de geboorte..maar dan kregen we dit weer. :(:)
Laatst bijgewerkt door pretty op 29-04-11 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:08

Ah deze fotos zijn nog leuker.
die eerste megalief en die laatste... van helllp waar ben ik beland, ik ontken, ik zit nog gewoon lekker bij mama in de buik :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:11

Dazzle is wel een droppie zeg. Ik vind ook zeker dat de veulens dit jaar erg leuk zijn,ik hoop bij ravina ook op zo'n schatje

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:11

Succes, Pretty!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:15

Pretty succes, en bedankt voor de informatie. Goed om te weten hoe het bij jullie behandelt wordt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:17

Pretty, dit is wel hele nuttige informatie!
En ik kan me voorstellen dat je nu niet meer zo uitkijkt naar de veulens. :(:) Ik duim mee dat alles goed gaat.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:18

Leuke fotos cuba!!

Mel lijkt haast te krijgen, uier loopt nu toch meer vol, ook aan de achterkant!
Komt een zuchtplek onder der buik en buik komt meer naar achter te liggen..
Ben benieuwd hoe lang ze nog laat wachten.. Ze zit vandaag op 337 dagen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:20

De lijst, 29 april:

Gracy - Alona 364 dagen
Gracy - Beauty 363 dagen
Esssther - Maroon Face B 360 dagen
Rebble - Rebelia 352 dagen
Pascalefjord - Heidie 346 dagen
pippalex - Pipje 346 dagen
Cynthia82 - Daisy 342 dagen
xWithneyx - Djessy's First Flame 341 dagen
Neonlight - Neon-Light 340 dagen
Snoevie - Ravina 340 dagen
Anike - Mellenie 337 dagen
Suusantana - Antana V 337 dagen
MariekeB - Hillie van de Bekenpieper 335 dagen
Whisperke - Wisper 332 dagen
Carmen85 - Zenith 332 dagen
poesnoes - Ufoline 331 dagen
Lindalieneke - Lieneke 331 dagen
Gitje65 - Roquera 1 330 dagen
Magic_Ice - Venus 328 dagen
Vernon - Sheddy 327 dagen
Zitake - Pascha 324 dagen

Aanmelden graag per pb o.v.v boktnaam, naam merrie en aantal dagen dracht. Vanaf 320 dagen dracht

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:21

cuba: wat een scheetje is het zeg!

pretty: gelukkig gaat het nu weer goed met de kleine!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:23

Pretty Gelukkig is hij opgeknapt, nu maar hopen dat de rest gezond blijft!

Otje had ook een klein beetje snotneus vanmorgen maar niet heel ernstig dus we kijken het even aan..

Alonna was zo sneu vanmorgen :( Wilde niet meer op het harde lopen maar ze moet een stukje over het harde voor ze in het zand is.. Wil haar niet binnen laten staan alleen, komt een hoop herrie van zowel buiten als binnen en ik wil toch dat ze iets in beweging blijft

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:32

Hopelijk bevalt Alonna gauw,dat ze die balast al kwijt is :(:)

anike heb ook hard met jou meegeleefd,met die rhino op stal,ze is er vlot doorgeraakt,en nu op naar een gezond veulen!

Ja als er vragen zijn over droes en drachtige merries en veulens,ik heb er nu helaas al heel wat mee meegemaakt ;)
Maar ik weet dat ze in Nederland heel anders over droes gaan,dan in Belgie.
Hier zijn ook niet alle dieren behandeld en sommige hadden gewoon ineens pusbulten die opensprongen,anderen hadden dagen en dagenlangs hele hoge koorts,een andere had gewoon die gele snotneus,...
Maar bij drachtige merries en jonge veulens kan je gewoon geen risico nemen,vind ik. Die kregen koortsremmers en AB.

De buik bij Nina hier is ook verandert,ze is holler,de kont is puntiger. Ze is maiden dus ik wacht niet op kegelen,uiertje vult ook naar achteren,..

Clio is een ervaren fokmerrie,die heeft een jaar heel mooi gekegeld en dan geveulend,maar verleden jaar vond ze het nodig niks te tonen en gewoon in de wei in de kudde te bevallen. :') (waren er gelukkig wel bij)
Dus die vertrouw ik ook voor geen haar meer. Ze heeft nu wit doorzichtige melk,holle flanken en ranke poep,die moet ook bewaakt worden nu,en uit de kudde,want er loopt nog een groot paard bij en dat vind ik geen prettige gedachte moest ze gaan veulenen.
Beide drachtige merries zitten nu in een weitje apart. Halsteralarm in aanslag. En dan hopen dat de veulens niet ziek worden..Maar lijkt mij meer de vraag WANNEER ze ziek worden... echt alles is hier ziek geworden op stal!! (11 stuks minis)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:39

Wat droes bij jonge veulens betreft.
Mijn Lotje (die dus inmiddels 4 is en bijna op klappen staat :D, morgen 320 dagen) heeft droes gekregen toen ze 3 weken was. Het eerste droes geval op stal was een paar dagen na haar geboorte. Lotje heeft (toen er meerdere pony's ziek waren) bij 2 merries gedronken (haar eigen moeder en een merrie die spontaan melk ging geven bij het zien van Lotje) in de tijd dat beide merries ziek waren en ze zelf ook ziek werd. Ze is wel aardig fit gebleven gelukkig, maar heeft wel minder gedronken dan nodig. Ze is heel lang smal en klein geweest.
Omdat ik toen mijn 3 jarige aan droes verloren ben wou de VA geen risico nemen en is de bult van Lotje open gesneden geworden.

Ze is dus heel lang smal en klein geweest. Iets klein is ze nog steeds, maar smal zeker niet meer. Ze heeft echt het modelletje van haar moeder mee gekregen ;).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:44

De bult open snijden was hier ook een optie,maar dan moest hij wel rijp genoeg zijn daarvoor. Ons veulen dronk ook erg weinig,het deed hem pijn en hij was lusteloos. Has hij niet gauw beter gedronken,dan moest ik beginnen melken en fles geven.
Maar door de koortremmer knapte hij iets op en even later deed het infuus ook zn werk,gelukkig.
Droes bij gezonde,volwassen paarden is meestal geen zo een probleem,maar bij de kleintjes is het levensgevaarlijk natuurlijk,vooral omdat zij ineens héél erg ziek kunnen worden.
Fijn dat Lotje er zo goed doorgekomen is. Onze Timo zal er heus ook wel doorkomen,maar hadden we niet gauw ingegrepen,dan was hij er nu al niet meer vrees ik.

Succes met de dracht van Lotje!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:45

Heeft er hier iemand nog interesse om het pakket met biest + flesje over te nemen tegen de verzendkosten? Is tot einde van dit seizoen houdbaar dus mocht iemand interesse heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:53

Wat wil je er voor hebben?
Ik heb er 'maar' 2 dragend, en tot nu toe nooit problemen gehad (en hier in de buurt is het ook te halen bij nood) dus moet ff overleggen.

Bij Lotje duurde het aardig lang voordat de bult open ging. 1 pony verliezen vond ik meer dan genoeg, vandaar dat we hem open hebben gesneden toen hij eigenlijk zelf al open had moeten gaan.
Moeders heeft toen ze ziek was ook wat minder melk gegeven. Daardoor vond ik het prima dat ze bij 2 merries dronk.
Lot is hierdoor wel mijn troetelkind geworden (als jaarling is ze nog eens heel flink ziek geweest). Het liefst hangt en plakt ze nu tegen mij aan nu ze niet weet wat ze met haar buik moet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:58

Alleen de verzendkosten, ik heb hem ook van iemand uit dit topic overgenomen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:00

ik heb de dierenarts ook gezegt over de telefoon dat ik droes vermoed omdat ik het in septeber heb gehad bij mn toen nog drachtige Zilver en mn d pony veulen. Maar hij zei dat ik niet te snel moest oordelen. Hij komt vanmiddag rond half 5. (kan niet eerder vrij krijgen) en ik wil dat hij Gold Strike van onder tot boven checkt en geen risico's neemt. zilver is vorig jaar ook doodziek van de droes geweest. 40 graden kootst en dagen niet eten. Ik mag van geluk spreken dat ze het veulen er toen niet uit heeft gegooid

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:00

ja,als de bult rijp is,kan je die gerust laten opensnijden.
Ik was ook bang dat Vera minder melk ging geven,daarom hebben we ze na de geboorte ook een infuus gegeven toen ze weer slechter werd. Ze was de enige met melk hier die moment ook.
Hier heeft ons veulen jammer genoeg geen goeie herinneringen aan ons,doordat we hem meteen na de geboorte naar een andere wei gebracht hebben met zn moeders. (voor de infectiedruk te vermijden),waar we hem moeilijker in de hand hadden. Vera zelf is op zich al niet sociaal,en doordat ze al elke dag spuiten moest al helemaal niet.. hij heeft dit overgenomen en met dat we hem dan ook nog eens moesten behandelen,had ie het al helemaal gehad. Vind het wel erg spijtig dat hij nu geen kroelkont is,zoals onze anderen..komt misschien nog wel,na het afspenen,dan zoeken ze toch meer vertrouwen in iemand.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:03

Zilvermoon groot gelijk,heel veel succes en laat je niet afschepen hoor! Je hebt haar goed in de gaten,meer kun je niet doen,bij de minste verslechtering moet je aandringen op behandeling hoor.
Het is wel van september geleden dus die droes bij jullie,eigenlijk moeten jullie al infectiedruk-vrij zijn,maar je weet het maar nooit,er kan evengoed één van de 2 drager zijn. Hoop dat het evengoed niks is hoor!!!
Succes met je veulen :(:)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:04

Charaz ik zou hem wel over willen nemen!
Dan heb ik iets achter de hand, mocht het fout gaan bij Alonna

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:07

CubaLibre schreef:
Haha! Dat heeft hij ook wel MAAR hij kan ook superlief kijken....
Afbeelding

Afbeelding

Zoek de verschillen !!!!!!!