[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:21

Voor valk heb je idd een bruine basis nodig, dus in elk geval moet je zwart hebben, bruin is namelijk zwart met agouti, en dus ook agouti, nu kan de merrie zelf ook agouti dragen , maar dat toont niet op een rode basis, dus dat weet je alleen als je haar laat testen.
Dus een bruine, die heeft tenslotte zelf al agouti geeft zoweizo al een betere kans op valk, echter als de bruine maar 1 agouti gen heeft, kan hij het ook net niet meegeven en wel het zwart dan krijg je een smokey black, das dus een zwarte met creme maar dat ziet eruit als gewoon zwart.
Snap je het nog? Tong uitsteken
Hier staat ook een kleurentabel:
http://www.dc-minipaarden.nl/victory.htm

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:40

de moeder is zwart schimmel, heb je daar ook iets aan?
Ja ik geloof dat ik het snap (een beetje Bloos ) maar zwart geeft dus niet meer kans op valk, maar wel meer kans op smokey black Verward
Wat dus gewoon zwart lijkt, maar wel weer creme kan doorgeven Verward

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:30

jennyk schreef:
En dan heb ik nog een nieuwtje. Ik heb vanmorgen een pony gekocht. Drachtig van Krimh, zo eind mei uitgerekend.

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, krimh, da`s toch een arabier is het niet?
Ik ben ook wel voor aparte kleurtjes, heb pas geleden een valk merrie gekocht, foto`s staan paar bldz terug.

Edit, bldz 98 Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:30

jennyk schreef:
de moeder is zwart schimmel, heb je daar ook iets aan?
Ja ik geloof dat ik het snap (een beetje Bloos ) maar zwart geeft dus niet meer kans op valk, maar wel meer kans op smokey black Verward
Wat dus gewoon zwart lijkt, maar wel weer creme kan doorgeven Verward

De moeder van de cremello is zwartschimmel? (dus wit aan het worden?)
Mmm dan heb je ook nog 50% kans dat moeder ook schimmel draagt, en als dat zo is dus ook 50% kans dat haar veulens dat ook weer krijgen.
Bovendien is het dan idd geen zwarte geweest maar een smokey want een cremello (of perlino of smokey cream) moet 2 ouders hebben met het creme gen.

En ja zonder agouti geen valk, dus als moeder het niet heeft en vader ook niet heb je geen kans op valk, dus een bruine erop is dan nodig, het liefst een bruine die homozygoot is voor agouti, dan geeft hij namelijk altijd eentje mee aan het veulen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:21

Damn elise, jij was erg vroeg vandaag!! Ik zie je zo denk op stal Knipoog

Jennyk, gefeliciteerd met je aankoop!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:31

jennyk: gefeli!!! fotootje? Schijnheilig

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:57

Ben ik ook weer eens, ben altijd slecht in bijlezen, maar als ik iets voorbij zie komen, probeer ik het te onthouden, met als gevolg dat ik de helft toch weer vergeet Bloos Dus als ik op weinig inga, weten jullie hoe het komt Clown

Gefeliciteerd met de nieuwe pony en gelijk drachtig ook, dat is ook makkelijk. Wacht de foto af, ben benieuwd!

Verder gaat hier alles prima, Dietje staat sinds ca. 2 maanden nu thuis, daarvoor is ze nog even bij de verkoper gebleven ivm keuringen. Poetsen gaat allemaal goed en volgend jaar stap ik pas een keer op, het enige wat een probleem geeft en waar ik even niet weet hoe ik dit voorzichtig aan kan pakken is het uier......Ik hoef maar met mijn hand richting uier te gaan en mevrouw laat (heel) duidelijk weten dat ze hier niet van gediend is. Toch wil ik graag aan het uier komen om straks bepaalde dingen te controleren en schoon te maken (af en toe), iemand tips en trics om haar dit voorzichtig aan te leren. Ik ben al bezig geweest met poesten aan binnenkant been en dan steeds iets verder om hoog te gaan, maar dit pikt ze ook niet Bloos

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:30

Quest:
Bij de enigste merrie die het echt niet wil dat ik aan de uier komt (Spirit) heb ik het maar van geaccepteerd. Nagelbijten / Gniffelen (Ze doet hetzelfde als Dietje, al mag ik wel in haar liezen komen. Graag zelfs!) Dus heb verder ook weinig tips. Al weet ik wel dat ik bij Spirit WEL kan helpen als het veulen net geboren is en deze de uier niet goed kan vinden! Als het veulen maar in de buurt staat, dan ziet ze geen verschil tussen het veulen en mij. Knipoog
Heeft je merrie eerder een veulen gehad?

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:55

@ Marlijn: Het wordt het eerste veulen van Dietje, dus ik hoop maar dat als er iets is, dat ze het wel gaat accepteren. Ik blijf gewoon oefenen en wie weet......ooit Knipoog

Mag jij dan alleen het veulen helpen of ook als het veulen erbij staat dan bijv troep wegnemen?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:06

Ik maak me niet zo druk om de troep. Mijn paarden zijn allemaal geboren in Engeland bij de zigeuners net zoals hun voorouders. Die zigeuners zitten ook echt niet telkens prut tussen de uiers uit te halen, dus ze overleven het vast wel als het niet gebeurd. Knipoog Ik mag gewoon aan haar uiers komen als het veulen net geboren is dus, maar dat is meer om het veulen in de goede richting aan de uier te krijgen. Maar Spirit heeft al heel veel veulens gehad, dus ze weet wat de bedoeling is met het drinken en is blij als ze een handje hulp krijgt. (Want ze kunnen gigantisch eigenwijs zijn, die pasgeboren veulentjes. Nagelbijten / Gniffelen )
Je kan proberen blijven oefenen met aaien in lies enz. Misschien dat het minder heftig is. En anders is het afwachten hoe ze reageerd als het veulen erbij staat.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:16

Hallo! hier ben ik ook weer eens!
ik zag een nieuwe aankoop langskomen! gefeli, foto's? en ook al drachtig! leuk leuk!
Mijn merrie is supermakkelijk, wat betreft aanraken van alles, ik mag toto nu toe nog overal aanzitten!
Het veulen krijgt nu hoefjes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:56

@Jennyk: gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Ja Haha!

Vanmiddag wordt onze merrie weer gescand. Als ik iets duidelijk zie zitten, dan ga ik echt een foto maken Knipoog Haha!

Zamyra is nu bijna 4 maanden dragend Lachen Vanacht droomde ik over een vosmerrieveulen met een bles haha! De vorige keer was het nog een bruin hengstveulen met een kol Tong uitsteken

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:59

Zo eindelijk hier ook de mijlpaal van Go jij! Go jij! 100 dagen Go jij! Go jij! bereikt bij Bonnie.
fototje van afgelopen zondag.
Afbeelding

En van de week even foto's van d'r lover gemaakt.
Hé, hallo ben jij het van die lekkere meiden
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben reuze nieuwsgierig wat hier uit gaat komen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:08

je merrie ziet er gezond uit! lekker buikje van het gras..
mooie hengst heb je er ook op gehad...
ben ook wel benieuwd! je weet het nooit wat voor kleur een veulen krijgt soms wordt je verast

Op speedy is een zwarte hengst geweest, en ze is zelf donker bruin
misschienwel een zwart veulen Schijnheilig hoop het wel maar bruin is natuurlijk ook mooi..

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:44

@pletje123, leuk weer een scan, kan je het beebje weer zien, hoe wordt deze scan nog gedaan, toch inwendig? Zal wel de laatste scan zijn, ik doe deze in september dan is ze ook 4 maanden drachtig.
Hopelijk kan je een foto maken, en hier plaatsen hè Haha!
Leuk die dromen, je kunt alle kanten op Tong uitsteken

@mabon, gefeliciteerd met je mijlpaal Go jij! Go jij! leuk hengstje, idd verassing wat hiervan uitkomt.

@Quest, ik heb ook geen tips, kan gelukkig gewoon aan de uiers komen, alleen trekt ze nu geen vriendelijk gezicht Knipoog maar ze doet niks natuurlijk.

Vanmorgen is de hoefsmid geweest, weer mooie nieuwe schoenen aan Knipoog wat me opviel is dat ze wel gevoeliger in de flanken was, smid was haar achter aan het beslaan, kwam met de arm in de lies, daar trok ze toch een chagerijnig gezicht, oortjes gingen wat in de nek, toen heb ik haar maar een even gewaarschuwd dat ze zich niks in haar hoofd moest halen Duivel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:22

Helaas geen foto's, ook geen veulentje gezien, maar wel volop moeder in wording Haha! Super drachtig!

Ben zo benieuwd!! Heb ook gevraagd wat hij dacht dat het zou zijn, een merrie of een hengst. Hij vond het altijd moeilijk om het goed te zeggen en wilde ons niet op een verkeerd spoor zetten, maar hij dacht dat het misschien wel een merrie zou kunnen zijn Haha!

Niks is zeker, we wachten rustig tot april af Ja Nog 7 lange maanden haha! Heb wel helemaal kriebels Haha!

@Monique: typisch dat ze gevoelig is in haar lies. Was ze dat de vorige keer ook? Of had ze niet eerder een veulen gehad?

@Mabon: wat leuk! Al die spikkels Haha! Stoere bink hoor en een fijne merrie Ja

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:26

pletje: wat goed nog steeds drachtig! hoezo heb je geen veulentje gezien??

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:29

De DA heeft de merrie gescand, maar ik kon niet meekijken omdat ik de merrie vast moest houden. Het beeld kon wel stil gezet worden, maar dat is niet gedaan. Weet eigenlijk niet waarom, maar goed Lachen

Zodoende heb ik nog geen veulentje gezien Knipoog

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:53

@pletje123, jammer dat je zelf het veulen niet gezien hebt, is de scan nog inwendig of is zo`n veulen met 4 mnd te groot voor op de scan te zien?

Dit is haar eerste veulen, ik kan gewoon bij haar lies en uiers komen, maar van de smid , die moest daar weg blijven Haha! Geef ze eens ongelijk, een vreemde man aan haar zitten Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben vlgd maand ook van plan aan de DA te vragen of hij kan zien welk geslacht het is, ben eens benieuwd of hij dat kan zien, en of ze gelijk hebben als het veulen er is, zal toch niet waterdicht zijn denk ik, bij een mens is het al moeilijk om het op een echo te zien Knipoog

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:58

Pletje: ik snap het! jammer dat je het niet hebt kunnen zien. ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of die scan inwendig is of niet, ik dacht van wel.
Eind september laat ik min merrie ook nog een laatste keer scannen om te kijken of alles nog goed is en voor de gustverklaring.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:29

mabon: wat een leuk hengstje! En mooie foto van je merrie, loopt ze in een natuurgebied?

monique: Mijn DA zei altijd dat je het geslacht alleen kunt zien als het veulentje er precies goed voor ligt, je kunt niet zoals bij mensen er omheen om te scannen, je hebt een klein stukje beeld en that's it. Ben benieuwd of het lukt om het in beeld te krijgen!

Uitwendig scannen is nog niet zo in trek geloof ik of wel? Zal ook best moeilijk zijn, maar heb het al wel eens van iemand gehoord, die was bij de DA voor een scan van iets anders en had meteen even een pret echo gedaan Lachen

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:24

Meavey: oké bedankt, duidelijk hoor!

Bedankt voor alle felicitaties!
Oké op veler verzoek hier een foto!

Afbeelding

Afbeelding

Het veulen wat er bij loopt is dus ook een Krimh, idd een arabier. Moeder zelf is connemara (of had ik dat al gezegt Verward Bloos )
Zodra ze hier is zal ik meer foto's plaatsen (als jullie dat willen Bloos )

Hier ook maar even een foto van vandaag van mijn drachtige merrie Sjanty, al 100 en een paar dagen drachtig.

Afbeelding

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:58

natuurlijk willen we dat.

Ook weer een berichtje van hier. Met vick gaat het werkelijk super. We (Suelza en ik) zijn vick weer lekker aan het oppakken. Zij rijdt haar 2 dagen in de week behoorlijk afzien voor vick en de andere dag longeer ik en rij ik zelf voorzichtig een beetje. Ze loopt echt super. Misschien een stomme vraag denken jullie dat vick begin dec een IBOP springproefje kan lopen ze is dan bijna 8 maanden drachtig. Veel meer is het eerlijk tegen over haar? Ik dacht zelf dat ik haar deibop laat lopen en dan langzaam wat rustiger aan kan gaan doen. Ik doe dit alleen als ik haar goed kan blijven trainen.

Wat zouden jullie zelf doen?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:04

ik zou het niet doen, maar dit is min eerste keer dat mijn merrie drachtig is. Ik zou kijken hoe je merrie het toelaat en in welke conditie ze op dat moment is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 23:18

IJsklontje: Ik denk eigenlijk dat je het jezelf dan wel heel moeilijk maakt om te slagen voor de ibop, een merrie die 8 mnd drachtig is zal niet optimaal lopen en springen zoals ze anders zou kunnen en wat heb je er dan te zoeken.. Ik zou het zelf liever doen in een jaar dat ze niet drachtig is en in mooie sportconditie, ze geven die punten niet cadeau