[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:15

Am_horse Ooh dat had ik niet mee gekregen van Nigrante dat ze een ontsteking heeft bij het bekken/SI. Heel vervelend en snap je dilemma idd. Ik heb ook een gedeelte van de merries een deken op. Vooral degene die dus idd snel invallen met koud weer enz. Het is ook echt k*t weer. Eerst zoveel regen en nu wordt het koud -O- en idd voorkomen is beter als genezen, zeker met een drachtige merrie.

Quir Santiago zijn mama is 1.50 en papa 1.70m. Ik hoop dat hij rond 1.60m zal worden. Maar hij is al best aan de maat dus heb er wel een goed gevoel bij. Hij heeft iniedergeval een fantastisch karakter <3

Knappe dates heb je uitgekozen voor je merries :j *D . Heel benieuwd naar de veulens. En brrrr sneeuw :brr: Niet mijn ding zo koud haha. Ben ook super super benieuwd hoe je hengsten het gaan doen op de keuring. Ze zijn beide prachtige hengsten.

Kiko naar van de Rhino. Meer als idd vragen dat ze zich omkleden kun je niet doen. En uiteraard dat ze jouw paard überhaupt niet aaien ofzo.

Muronia Fijn dat het al beter lijkt te gaan met d'r hoefzweer. Ga je alleen Elonia laten dekken of beide?

Ladonna75 jouw merrie ook alweer op de helft, schiet goed op *\o/* hele mooie buik heeft je merrie. Flink gegroeid tegenover vorige x als ik mij de foto's goed herinner? Ik ben Lexie aan het beleren. Ze zit net over de 200 dagen en werkt 4x per week ong 30 min. En ze is nog fit dus zolang het gaat blijven we doorgaan.

AnsoDM jeetje zeg wat een toestand bij jou dan met de wateroverlast. Staan je paarden wel droog nog? Ofja semi droog want hier is het ook enorm modderig :+

JennyK de 2 veulens staan nu samen en de moeder staat bij de trekpaarden/clydesdale wat super gaat. Binnenkort komen de 2 veulens bij mijn eigen veulen en de shetties te staan. Maar dat zal vast ook goed gaan. Heb zelden eigenlijk issues met paarden bij elkaar plaatsen.

Bij jou ook al 200 dagen *\o/* schiet lekker op.

Mirjamalvaro jouw dames zien er rond en gezond uit :D

Cheytjuh wat een kl*te situatie met je merries en de placentitis. Lijkt mij ook dat het iets van buitenaf moet zijn als er meerdere merries last hebben ervan. Wat Quir zegt zit ook nog wat in. Een tekort aan vitamine e en/of selenium. Hopelijk vind je een oorzaak en kun je er in de toekomst wat aan doen.

Cynthia82 mooie foto van je 2 dames <3

Balou_k Fijn dat je merrie mag blijven :D als het zo zwaar ligt snap ik idd dat je d'r houdt. Lief ook van je man dat hij je steunt.

Lonniejj wat een brokkenpiloot idd -O- . Nare wonde ook, gelukkig dus niet super diep. Hopelijk geneest het snel.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:42

@Lonniej: aiii, dat ziet er naar uit, maar vanuit werk in de verpleging weet ik ook dat de huid bizar snel kan genezen met de juiste wondverzorging.
Met dit natte weer is het dan inderdaad beter om dan maar even droog op stal te blijven.

Met dierenartsen overleg gehad, dichtzetten zag zij zelf niet als de oplossing.
Stalgenote was nog even verder aan het onderzoeken gegaan en dierenarts ook, zij kwamen met als optie de ziekte van weil/leptospirose.

Voor degene die het interessant vinden: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Ik was er zelf niet mee bekend, maar ga dit document eens doorspitten. We hebben namelijk wel ratten op stal helaas.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:16

Dat ziet er naar uit die wond, zelf ook wel eens dat soort wonden gehad en die zijn wel netjes genezen. Hoop dat dat bij jou ook zo is Lonnie!

Wat een lastige situatie Cheytjuh. Soms weet je het ook gewoon niet. Hier nooit problemen gehad en dit jaar 3 merries die wel drachtig zijn en waarbij het uiteindelijk toch verworpen is.

Hier ook enorme last van de regenval, het is echt bijna niet te doen. Gelukkig hebben de meeste van onze paddocks nog wel wat droge stukken, maar het is echt verschrikkelijk momenteel. Als het even droog is loopt het water wel vrij snel weer weg, dus dat scheelt (zeker in onze nieuwere paddocks). De meesten hebben in ieder geval geen watervrees meer :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:27

Hier is het gelukkig gaan vriezen en geen regen meer. :=

Lonniejj arme merrie :(:)

xnienkevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:03

Bedankt voor jullie reacties, dames.
Evita heeft uiteindelijk een week op antibiotica en Novacam gestaan.
Gelukkig is het been weer hersteld en was ze maar al te blij, weer wat te mogen doen! *\o/* *\o/*

Lonniejj, wat vervelend voor jullie. ;(
Hopelijk herstellen de wonden snel!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:33

@lonniejj ayy wat een rottige wond! Zeker met dit vieze weer moeilijk om schoon te houden.

@Cheytjuh oh bah ratten, daar kun je ook zo weinig aan doen eigenlijk hè? Behalve voer goed in tonnen stoppen en gif strooien, maar of je dat laatste nou moet willen.

@goldenarrow gelukkig hebben we straks sneeuw ipv regen :')

@xnienkevita wat fijn om weer lekker wat te mogen doen!!

Dit jaar is voor mij echt een rollercoaster. Twee maanden geleden te horen gekregen dat merrie in principe afgekeurd was voor de sport (ook één van de reden voor de dracht). Heeft de blessure zich sinds dat we van stal zijn verhuisd gestabiliseerd, en nu is ze gewoon weer goed.

Gisteren dus de zwangere buik nog even door de ring gereden. Ze had energie zat, allebei enorm van genoten en een klein traantje gelaten van blijdschap.

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:14

Oh DG, wat een fantastisch nieuws en supergaaf dat je weer gestart hebt!

Lonniejj, hoe is het nu met de wond?

XNienkevita, fijn dat Evita goed hersteld is!

Ik heb het weekend met trainingspaard voor het eerst wedstrijd gereden (die is ook drachtig) en was super braaf (ik zit zelf met enorme angst na een harde val met hersenschudding als gevolg in juni), dus doel behaald. Daarbij kregen we ook nog eens 202 punten, dus dag was compleet. :o

Verder het weekend Carlijn ook nog even op de foto gezet, haar buikje groeit ook door!

Afbeelding

Afbeelding

183 dagen vandaag.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:51

Jullie zijn alweer goed onderweg bij DBK 2024! Mag ik mij ook weer aansluiten?
Ik heb net een topic aangemaakt voor ze.
[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Wonder boven wonder is Mallow dit jaar (in 1x) dragend geworden en tot nog toe gebleven. Ook Zaira was in 1 cyclus dragend van voorlopig haar laatste veulentje.
Afbeelding

Even de laatste eruit gepikt, Ik ga mn best doen weer met regelmatig een bijleespost te maken :)
@Annash Gave merrie, ik volg je eigen topic ook!
Ik houd wel van een beetje pony <3
@DreamGuide Gave hengst heb je gekozen!
@lonniejj Wat een lelijke wonden #) Soms denk je hoe dan! Veel beterschap!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:39

Eluana is deze dracht zo kwaad op de andere merries :=

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:11

Tot hoelang dracht laten jullie de merries in het werk?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:43

korbakimmy8 schreef:

De vorige keer (2022) heb ik in februari nog Z1 wedstrijden gereden en in april kwam het veulen. Merrie was zelf nog bloedfanatiek, maar toen dacht ik toch, misschien ff een tandje terug schakelen.
Dus zolang ze het leuk vinden en het aan kunnen, blijft ze aan het werk. Ze moet daarna toch ook de benen uit het lijf lopen achter die schorriemorrie aan. Dus dan kunnen ze maar beter goed in conditie zijn :D

@Mirjamalvaro:
Is ze dat nooit eerder geweest?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:12

korbakimmy8 schreef:

hier neem ik nog lessen tot eind december daarna zal het of longeren, of rijden, of wandelen (als het weer het toe laat) zijn. Ik denk dan ook om vanaf februari het dochterje van men verzorgster zoveel mogelijk er op te zetten. Kind weegt toch niets . Ik ben ook nog eens 2 weken op vakantie in februari dus dan zal het zoiezo al minder zijn. Mijn DA heeft ook altijd gezegd dat als ze gewend zijn van veel te werken dan best zo lang mogelijk in het werk te houden. Maar beste is natuurlijk kijken naar je merrie :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:23

Sanet schreef:
korbakimmy8 schreef:

@Mirjamalvaro:
Is ze dat nooit eerder geweest?

Nee niet zo als nu. Tegen vreemde is ze altijd wel kwaad maar nu ook tegen haar vriendin.
De laatste jaren had ze hengstjes, dus ben benieuwd of het een merrie wordt :')

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:32

Bedankt allemaal voor de berichtjes.
Rosa doet het naar omstandigheden goed. Gezien de nattigheid is het helaas heeeeel veel op stal staan, maar ze accepteert het redelijk.
Wond gaat goed. Blijft rustig, lijkt zelfs dat de flap mogelijk weer zichzelf aan het hechten is. Dat zou echt top zijn, maar of dat het echt lukt is natuurlijk even afwachten.
Heb wat foto’s in de spoiler staan van gisterenavond.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:47

lonniejj: dat is wel heftig zeg! goed dat het goed geneest

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:05

mirjamalvaro schreef:
Eluana is deze dracht zo kwaad op de andere merries :=

hier heb ik een piep merrie ... in het begin moesten ze allemaal het liefst 12 meter bij haar vandaan blijven en sinds ze met mijn tuiger goed overweg kan piept en gilt ze naar andere en piept ze alleen naar hem als ze geen aandacht krijgt van hem... 8)7

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:23

Mijn merrie is ook wat chagrijnig, maar ik kan me ook voorstellen dat dat weergerelateerd is. Mijn niet drachtige merrie heeft er ook last van namelijk :D

Lonniej; akelige wonden zeg. Hopelijk geneest het voorspoedig :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:41

Dit zegt genoeg denk ik.... :') t's d'r eigen kind...
Zaira is altijd n wat humeurig paard, ook zonder dracht/veulen. Maar je krijgt er wel heel goed opgevoede veulens van, ze weten precies waar de grens ligt.
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:35

Hebben jullie ook wel eens mee gemaakt dat merrie juist erg baldadig werd tijdens de dracht?
Had er gister hier eentje aan het steigeren, nog nooit zien doen. Ze was best pissig op andere merrie ook.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:25

Doen jullie enten voor Rhino?

Ik denk dat het voor mij wel verstandiger is omdat er in het buitenseizoen wel wedstrijden worden georganiseerd bij ons op stal en dan alle paarden langs haar lopen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:30

Ik stond ooit op een pensionstal waar het zelfs verplicht was voor alle paarden aangezien ze zelf drachtige merries hadden! Dit was vooraf wel medegedeeld overigens.

Heeft enten tegen Rhino nut als niet iedereen het doet?

Zelf ent ik niet. Er komt niemand van buitenaf met paarden en mijn paarden zelf gaan ook het erf niet af, hoogstens voor een wandelingetje.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:50

Hier ook niet enten, staan aan huis, weinig contact met andere paarden.
Daarnaast vond ik het een dure grap en heb je nog geen 100% zekerheid

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:11

Wij enten wel. Moeten naar inseminatiestation en hebben opfok.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:34

kimwilliam schreef:
Doen jullie enten voor Rhino?

Ik denk dat het voor mij wel verstandiger is omdat er in het buitenseizoen wel wedstrijden worden georganiseerd bij ons op stal en dan alle paarden langs haar lopen.

Ik heb mijn merrie niet geënt omdat ze aan huis staat en hier geen vreemde paarden komen. Maar pas was er 10 minuten verderop een stal met rhino en 1 van de pensionpaarden kreeg les van iemand die daar staat. Toen kneep ik hem wel. Nadat ze negatief waren heb ik gezegd dat ze nog minstens een maand niet welkom is. Het liefst heb ik dat die persoon helemaal niet komt maar kan dat moeilijk verbieden als na een maand geen nieuwe uitbraak is.
Met dit wetende zou ik een volgende keer wel enten denk ik. Met zoveel vreemde paarden zou ik als ik jou was wel enten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:30

Ik ent niet voor Rhino. Paarden (2 volwassen, waarvan 1 drachtig en 2 enters) staan aan huis, ga wel naar les enzo. Maar laat nooit neuzen, hou er ook niet van als andere mensen aan mijn paard zitten enzo. Verder komt hier niemand.