[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:55

Jeetje Luna ik vind het hier al goedkoop (Veluwe) waar woon jij?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:04

Ik ga even huilen.
Heeft er iemand nog een kamer vrij? O:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:08

Die stalprijzen, au %)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:08

Ik heb wel een kamer (of 2 of heel huisje) vrij, maar hier wordt je ook niet blij van de prijzen. _O-

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:25

heeft er hier iemand ervaring met de dekstation de nieuwe heuvel in Lunteren? Mss optie voor volgend jaar

prijzen zijn hier ook redelijk, merriepakket, dus alleen de extra's betaal je en voorrijkosten volgens mij ets van 12 euro

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:45

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:11

Daarom brengen mensen ook wel paarden bij ons.. De stalling weegt niet op tegen de stallingskosten bij ons, met een scan pakket erbij van onze DA..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:09

Ik heb ze aan huis maar ook alle kosten stijgen. Voer etc. Ook niet grappig :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 00:38

Jennyk ik heb met Omer gedekt toen die nog in lunteren stond. Merrie bleef wel thuis. Ze rekenen geen sprong kosten en sturen het ook niet op. Ze komen persoonlijk bij je thuis en insemineren de merrie ook nog. Heel tevreden mee.
Balen van de bacterie

Wat duur bij allemaal
* pakt rekening erbij *
Dierenkliniek wolvega , 19.83 euro voor het scannen , 23.15 visite en 33.05 voor chorelon. Valt mij echt mee
Ik heb geen merriepakket. Paarden staan aan huis

Petraaken gecondoleerd Y;(

Nobel01 altijd fijn een birth alarm. Ben ook erg blij met de mijne

Goldenarrow gefeliciteerd *\o/*

Amhorses spannende dag heb je gehad. Hopelijk knapt Winston goed op. Hopelijk lukt het nog met Wild!

Suffie wat een mooie foto <3

Hier even afwezig geweest. Niet stilgezeten. Zilver heeft in de clip meegespeeld (in het begin)

We hebben meegedaan aan een crossles. Super leuk!
Afbeelding
En afgelopen maandag naar de zee geweest <3
Afbeelding
Maar het belangrijkste, het hartje klopt <3
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 01:02

Ik denk dat tegenwoordig alle dierenartsen wel duur zijn. Met merrie pakketten nag je in je handjes knijpen. Hier doen ze dat allemaal niet meer.

Goldenarrow gefeliciteerd met de dracht van noora. Hopelijk lukt deze ronde met anna ook

Cynthia. Wat een geld. Als er iets niet goed gaat, lopen de kosten gigantisch snel op -O-

Jennyk. Toch een bacterie. Goed om nu te weten dat er nagespoeld moet worden. Nu maar duimen dat het nog gaat lukken

Nobel01. Fijn dat het goed gaat met unique

Mirjamalvaro. Zo te lezen was het schrikken

LAdonna. Duimen dat ze nu wel drachtig is

Kabayo. Silver is beroemd. Leuk hoor. Wat een heerlijk allround paard

Deze ochtend wordt wild Thing gescand. Ik had even geen tijd om te schouwen afgelopen avond. Het ging even helemaal niet goed met veulen van Nigrante. Hij is uiteindelijk geopereerd aan koliek. Nu nog even spannend hoe zijn herstel zal gaan. Nigrante stond er allemaal vrij nuchter bij in de kliniek. Had vooral oog op eten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 06:37

AM bah sterkte, hopelijk knapt het veulen goed op.

Elina je bent weer lekker actief met Zilver bezig, leuk!

Ik heb even een paar dagen gemist, excuus! Ik las over DA-kosten en de verschillen daarin per regio. Ik zit hier in een gunstige regio qua dat, maar als het allemaal niet zo wil lukken dan tikt het alsnog wel flink aan hoor!

Wij gaan vandaag Veroon pimpen voor de keuring morgen. Ik heb er zin in en ik ben blij dat het morgen nog niet zo heet wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:20

jennyk fijn dat je toch de mogelijke oorzaak hebt nu, hopelijk heeft de ab en het spoelen het juiste effect.

Nobel01 sommige prijzen rondom Amsterdam zijn echt hoog idd, maar € 800 had ik nog niet gehoord. Wel € 600 en dat vond ik al bizar.
Maar super fijn dat de allergische reactie niet meer terug gekomen is.

petraaken gecondoleerd en heel veel sterkte voor jullie.

Cynthia82 wat een bedragen zeg, niet best.
Rondom op ijzers met stiftgaten betaal ik ook € 110
Hier in het een grotere uitdaging om stalling te vinden waar ze in de winter ook knap buiten komen. Bij ons op stal is dat gelukkig wel zo ( 8.30-9.00 tot 16.00-16.30 buiten). Ruime paddocks met schuilstallen en weide. Zomer wel 24/7 buiten. Verder voor de ruiters geen luxe maar paarden mogen paard zijn. Betaal € 180 per maand excl krachtvoer.

Luna2006 dat is echt wel lekker goedkoop.
Jaren terug betaalde ik bij toen ze koliek had al € 350 voor een bezoekje. Maar moet zeggen maakt uit wie je hebt van de kliniek. Want jaar later had ze het weer en toen 2x geweest in het weekend in het nachttarief en toen betaalde ik € 300).

Quir denk niet dat ik mijn man mee krijg, hooguit voor vakantie haha

Kabayo haha geweldig, ze doet het braaf. En ook al zo lekker veelzijdig.
En gefeliciteerd met het kloppende hartje *\o/*

AM_Horses jeetje, hopelijk komt hij er goed doorheen. Sterkte!

Muronia succes op de keuring morgen.

Hier hadden we een merriepakket en gingen zelf naar de kliniek ( kwartiertje rijden).
Merriepakket € 218
Durf niet te zeggen wat nu na alle brandstof stijgingen de voorrijkosten doen, maar eerder was dat al bijna € 50

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:53

€350 voor een kolieker!!!!!!!!
Auw…. Hier €100 op zon en feestdag avond laat.
Maar kennisje van mij had ook een kolieker op de zelfde dag en had een kliniek gebeld en ik een praktijk. Zij was idd bijna 300 kwijt.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:31

Wat duur allemaal. Ik ben 40 euro kwijt voor vistie ( terwijl ze tegenover de stal woont, maar oke _O- ) 5 euro voor het scannen. Inseminineren is 12 euro, spoelen 30 euro.

Mijn eerste rekening tikte ook wel aan toen het niet meteen gelukt was, 560 euro. Jaar geleden was ik 500 kwijt voor 2x. Maar toen moest ze uiteraard niet gespoeld worden en zaten de verzendkosten van het verzenden er niet bij omdat ik het opgehaald had. Moet de 2de nog krijgen, die zal wel een stuk minder zijn denk ik.

Rekening van de HH is ook binnen. Dus ik ben ook dadelijk van alles meteen er af.
Merriepakket op de kliniek kost hier 180 euro. Valt ook mee. Het is natuurlijk dan wel excl injecties.

De regio waar ik zit is opzich wel goedkoop kwa stalling, als je wat meer achteraf zoekt iig.Betaal voor 2 paarden in halfpension 280 pm. Ik moet alleen mijn stal zelf mesten ( kan je er ook bij pakken voor 35 euro pm p.p) en mijn eigen brok en vlas te bestellen.
De smid is wel best duur. Ik betaal voor te bekappen 40 euro en alleen voor ijzers met zooltjes 80 euro, rondom 125. Nu moet ik ook zeggen dat de vaste smid die op stal komt een stuk goedkoper is. Maar ik heb de mijne al zo een 15 jaar. Ik heb bij haar op stal gestaan alles, dus dan zeg je niet 1 2 3 doei en bedankt.

AM: Oh nee! Hoe gaat het nu met hem? Hopelijk knapt er snel weer een beetje boven op!

Muronia: Succes en have fun **\O/**

Kabayo: Knappe Zilver is dadelijk beroemd haha! Wat een fijn paard heb je ook, zo nuchter. Je kan er alles mee gewoon.

Jennyk: Ai, maar wel goed dat je het nu weet. Hopelijk krijg je haar weer schoon van binnen met de AB en spoelen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:38

Hopelijk knapt het veulentje snel op AM. :(:)
Koliek bij die kleintjes is echt niet tof. |(

Gave foto's Kabayo! <3

Succes op de keuring Muronia!

350 voor koliek bezoekje, vorig jaar had veulen koliek. Wel tijdje mee bezig geweest met sonde, maar was uiteindelijk 13.000kr (1300 euro). Maand daarvoor andere veulen hoge koorts, verdenking droes (was het gelukkig niet). Alleen neus swab en spuit pijnstillers/koorts remmers en flesje metacam, 750 euro. En dat was gewoon overdag op een normale werkdag. :+
Gelukkig zijn ze verzekerd, voortaan zelfs zonder eigen risico (dus nog maar 250 euro per jaar premie en de rest betaald de verzekering). :=

Hoefsmid 50 euro bekappen, 200 beslaan 250 vierkant + reiskosten. Enten 180 euro + reiskosten, tandarts vanaf 350 op de kliniek, voer 30-50 euro per zak, hooi 75-100 per baal. Nu heb ik ze thuis, maar stalling begint hier vanaf 400 per maand excl voer, hooi en strooisel en dan is het ook nog zelf doen (afwisselend met de andere klanten binnen/buiten zetten), voer wordt vaak klaar gezet en dan door de stal eigenaar gegeven en sommige stallen zet de stal eigenaar ze in de ochtend wel buiten. Met service zit je meestal rond de 600/700 per maand, excl voer. En dat is dan nog ver van de grote steden. :)) Grote(re) steden zit je vaak rond de 1.000/1.500 per maand.

Volgend jaar geboorte begeleiding voor 8 merries vanaf 310 dagen (daarna is het verboden om drachtige merrie te vervoeren, behalve naar de kliniek), 900 per maand (excl BTW en excl voer) en direct vol met 4 reserve.

Merrie pakket op het station is 450 euro (buitenland hengst), 400 (binnenland hengst), 350 (eigen hengst op station) of 900 voor diepvries. Losse scan kan in principe niet, behalve dracht op 40 of 90 dagen als de merrie niet op het station gestaan heeft (dan 50 euro per echo), 20 euro stalling per dag en dan komen alle kosten voor medicatie en dergelijke er bij, maar tegen iets hoger dan kost prijs door koers wisselingen (7 euro hengstig spuiten, 5 euro chorulon, 5 euro ab, 2 euro per zak spoelen). Sperma op vliegveld op halen 45 euro, verzenden is per keer 180 + 60 export papieren, sperma vangen per keer 75 euro (dat kennen ze in NL bijna niet bij de sport pony's/paarden). Alles is excl BTW.

Maar goed, daarentegen verkopen veulens en pony's/paarden in Zweden ook heel makkelijk en ook tegen stuk hogere prijzen dan in NL (op dit moment gemiddeld 8.000/12.000 voor een paarden veulen en 6.000/8.000 voor een pony veulen).

Maar goed, nog een weekje wachten dan scannen en duimen dat ze drachtig zijn op dag 14 en 16.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:10

Ik was dit jaar ook erg veel kwijt aan alle scankosten. Ik laat wel alles aan huis doen.
Ik was voor 3 paarden 1655 euro kwijt, alleen al aan de DA. Van de hengstenhouders moet nog komen. 2 paarden drachtig, 1 niet.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:11

Quir: Jeetje dat zijn nog eens prijzen. Zo zou ik ze niet kunnen houden hoor.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:24

Sterkte AM, hopelijk knapt het veulen snel op.

Jenny fijn dat er een oorzaak lijkt te zijn, succes.

Kabayo leuk zeg, zo’n veelzijdig paard. Gefeliciteerd met het hartje!

Muronia succes vandaag!

Quir ja in Scandinavië is bijna alles duurder geloof ik. En de inkomsten liggen in het algemeen ook hoger, dat scheelt ook. Anders is het niet te doen. Ik heb familie in Noorwegen, daar is het vergelijkbaar geliif ik.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:07

Op een woensdagochtend,
Opgevoeld, darmontspanner en pijnstiller gespoten en opgegoten met paraffine. € 350

Jaar later
Zaterdagavond.
Opgevoeld, darm ontspanner en pijnstiller gespoten, opgegoten met paraffine.
Zondagochtend 7 uur weer da erbij. Opgevoeld, darm ontspanner en pijnstiller gespoten.
Toen totaal € 300 zelfde kliniek

Achteraf wel de oorzaak gevonden waardoor ze een verstoppingskoliek iedere keer opliep tussen oktober-december. Te snel van de wei af aan het einde van het seizoen.
Later dat af gaan bouwen en nooit geen problemen meer gehad. Met opbouwen had ze nooit geen last.
Nu komen ze hier op stal het jaar rond op de wei (al is het met de winter maar een paar uurtjes).

Quir, wat een prijzen! maar volgens mij is het leven daar sws een stuk duurder dan in NL.

AM, ik duim heel hard voor je kleine mannetje. Die foto is best heftig |(

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:49

Ik kom me hier ook weer melden, ik heb me in het begin gemeld maar daarna niet meer gereageerd omdat ik het toch erg spannend vond nadat ze vorig jaar na 70 dagen verworp.
Ze was nu eind april keurig hengstig, 1 x geïnsemineerd en gelijk drachtig. Vandaag heb ik nogmaals laten scannen en het veulen zit er nog in :D ik heb haar wel op de regumate staan.

Je kan ook duidelijk de beentjes zien, en het lag te trappelen. Ze is nu 85 dagen.

Eind maart 2023 verwachten we een McLaren baby.

Wat erg AM, hopelijk knapt hij goed op

Gefeliciteerd Kabayo, jammer dat het met de champagne hengst niet gelukt is maar dit wordt vast ook een plaatje.

Qua prijzen heb ik het enorm getroffen met de stalling waar ik sta, echt een ideale plek, dierenartskosten kunnen erg wisselen, ik heb dit jaar gelukkig weinig kosten hoeven maken.

Jennyk: Wel fijn dat er toch wel wat uit de swab is gekomen.

Gefeliciteerd voor alle drachtige merries en ik hoop dat het voor de laatste ook nog positief uitpakt

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:20

Hoe gaat het met het veulentje AM?

Het leven in Zweden is ook wel duurder inderdaad, zoals supermarkt/boodschappen, maar ook genoeg dingen die goedkoper zijn. Zoals geen zorg premie en zorg is verder ook zo goed als gratis (kost max 200 euro per jaar, wel betaal je 8/10 euro per dag bij ziekenhuis opname voor eten haha), huizen zijn goedkoper en wegenbelasting is goedkoper, geen BPM, enz.

Inkomsten zijn niet hoger, maar minder verdeeld. Dus bijvoorbeeld een poetser verdiend meer dan in NL, maar een advocaat veel minder. Meer gelijkheid. Andere kant betaal je wel weer veel belasting (60% + 30% sociale premies) en BTW is hier 25% in plaats van 21%.

Er zijn inderdaad meer die paarden aan huis hebben dan in NL, maar er zijn er zeker ook heel veel die op pension stallen staan. Alle pension stallen hier in de buurt staan vol met lange wacht lijsten, zelfs de duurste stal heeft lange wachtlijsten (1300 euro per maand, wel echt super luxe met zelfs vloerverwarming in de boxen, paddocks buiten en binnen rijbaan _O- ).

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:23

Quir, ik zou alles verkopen als ik daar zou wonen :')
Met die prijzen wil ik ook geen boerin zijn daar :')… of is de melkprijs wel goed :P

Vloer verwarming in de boxen…. En voor wie is dat dan? Kan je erbij liggen met die huurprijzen…

AM wat verschrikkelijk! Veel sterkte

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:57

Ik ben vandaag weer bijgelezen. Was deze week druk met hooien, afsluiting schooljaar etc. maar nu wordt het gelukkig weer iets rustiger.
Van de week ook mijn 3-jarige verkocht naar een lief thuis. Mensen zijn er helemaal gek mee en hebben gelukkig al verschillende foto`s gedeeld. Nu dus weer ruimte voor een nieuw veulentje.

Yvk, ik lees dat het je niet meezit qua drachten. Maar wel gefeliciteerd met je nieuwe merrie.

Cynthia, Yes alweer 1 maand drachtig. Mijn bolle shet lijkt helaas ook hoogdrachtig. Dit ga ik nu weer oppakken met beweging geven.

Quir, toffe hengst die Golden Grey.

Bamorka, hopelijk nu toch gelukt met Dautzen.

Moner, jullie hebben het er druk mee. Hoeveel hebben jullie er staan voor de fokkerij alle rassen bij elkaar?

Fleuribelle, balen van Maike. Hopelijk heeft het deze keer wel gepakt. Nog even geduld.

AM, gefeliciteerd met de premies. Dat motiveert het fokken toch weer. Wat goed dat Wild Thing het zo aangaf dat ze ongemak ervaarde maar jammer dat ze niet drachtig is. Hopelijk lukt het de laatste poging wel. Edit: lees net dat het veulen van Nigrante geopereerd is. Ik duim voor een spoedig herstel. Wel jong voor een koliek.

Jennyk, balen van Picture. Hopelijk slaat de ab snel aan zodat ze dit seizoen toch nog mooi drachtig wordt.

Quir, wat een drukte bij jullie. Dat zijn veel merries bijhouden op het bord te zien.

Baudyh, gefeliciteerd met de dracht. Ze wilde gewoon nog even verstoppertje spelen.

Muronia, ondertussen alweer over de 90 dagen. Dat klinkt voor mij echt nog ver weg.

Cioccolato, Kan me voorstellen dat je voor nu even opgelucht adem haalt. Alles mooi met kloppende hartslagen!

Goldenarrow gefeliciteerd met Noora. Hopelijk lukt het met Anna ook nog.
Mirjam, Gefeliciteerd!

Havanna, hopelijk pakt het toch mooi ondanks haar boosheid bij het insemeneren.

Cynthia, amai wat een stallingkosten!!! Succes zaterdag, zal toch even moeilijk worden als 1 van de 2 verkocht wordt.

Kabayo, wat een plezier maar jij altijd met je merrie. Heerlijk dat je alles met haar kan doen en gefeliciteerd met het kloppende hartje.

Marjoleine, welkom terug. Hopelijk gaat ze het nu wel voldragen.

Ik heb van mijn merrie nog geen factuur gehad voor de dekking, stallingkosten en scannen maar het gaat hier om een shetlander dus ik verwacht dat het goed meevalt.
Ik ga ook niet op kloppend hartje scannen vanwege de hoge voorrijkosten. Wel moet ze eind september geënt worden en dan scan ik nog een keer zodat ik weet of ik in mei ergens naar uit kan kijken of niet.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:03

AM heel veel sterkte met Winston. Naar dat het nog steeds zo zorgelijk lijkt. Hier duimen we dat het goed gaat komen.