[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:28

nine1987 schreef:
Vulina ik neem het je niet kwalijk en in feite deel ik doe visie.. Maar als het voor anderen praktisch onmogelijk wordt om aan hun nachtrust toe te komen door mijn merrie, dan gaat dat net een streepje te ver..

En met melk ph meten, temperatuur bijhouden en genoeg mensen die waken dan is het ook goed te doen..

Als ik kijk naar mijn stalgenootje vorig jaar.. Camera aan.. Birthalarm om.. Ze woont vijf min van stal.. Alarm gaat af.. Kijkt op camera, veulen al half eruit.. Toen ze op stal kwam stond het veulen er alsnog naast.. Dus ook dan zou er wat fout kunnen gaan..

En het afbranden van mensen voor hun methode vind ik ook een beetje jammer.. (zeg hiermee niet dat jij dat doet, maar bedoel in het algemeen..)

Ik doelde niet op jou hoor ;) Ik gebruik ook geen alarm. Ik doelde op niemand in het bijzonder trouwens..

nine1987

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:30

Aah oke... Geen haat he?? :P

(sorry ik las net een topic en dat blijkt dus een nieuw, hip iets te zijn.. :') )

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:38

Hihihi discussie.
Een ieder doet het op zijn manier waar ze zich fijn bij voelen. Ik ga ervan uit dat een ieder ook graag een gezond veulen willen hebben bij hun merrie. En beide levend willen houden.

Ik heb een alarm en een camera en ik houdt ze in de gaten qua ontwikkeling. Net als je denkt door te hebben hoe ze werken, doen ze het het de volgende keer weer totaal anders. Soms kun je er geen pijl op trekken. Dat maakt het zo moeilijk.
En dan kun je je vraagtekens zetten bij de verschillende manieren. melk testen.... de een bevalt met die ph de ander veel hogere ph en het jaar erop weer anders het is dus niet een waterdicht middel.
de camera idem. heb je geen of niet goed beriek is dat ook super lastig. Enkel als je de gehele stal kunt zien is het het veiligst. Alarm idem. heb je geen bereik gaat hij niet af. heb je een merrie die staand gaat bevallen gaat hij niet af. ze kunnen het alarm afwerken, gaat hij niet af. Hoe goed kun je daar op vertrouwen.
Het is gewoon zo. checken checken en nog eens checken. Merrie leren kennen.

Ook de voortekenen zijn bij elke merrie anders.

Ik ben als de dood voor een veulen wat dood ter wereld komt, wat in het vlies blijft of zelfs andere rampsenario's. Soms vraag ik me wel eens af waarom ik ook alweer fok. hihihi

Ja een geschreven woord komt soms totaal verkeerd over. Of misschien wordt het niet zo bedoelt maar heel goed nadenken hoe je iets neerzet is heel belangrijk. Belangrijk is dat je iedereen in zijn waarde laat. Iedereen zoekt bevestiging van zijn goed dunken. Als ja naar jou idee denkt het goed te doen en je wordt als het ware "aangevallen" als gevoel, is dat natuurlijk niet fijn.

Zo en waar blijven nu die veulens??????

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:39

Als nieuwkomer hier vind ik de sfeer eigenlijk we meevallen. Of anders gezegd, want dat klinkt natuurlijk ook weer niet aardig, alsof bokt per definitie alleen bekvechttopics kent ;) het is mij niet echt opgevallen dat er hard (of harder dan bedoeld) wordt gereageerd.

Zelf reageer ik (vrijwel) alleen als ik inhoudelijk wat denk te kunnen bijdragen trouwens, en als ik tijd heb (wat ook niet altijd het geval is). Aan bijleesposten doe ik niet. Ik lees alles, maar voel weinig behoefte om dat dmv een post te bewijzen :+

En dan inhoudelijk op 'wel of geen alarm en/of camera': ik heb geen alarm en geen camera, maar ik heb de paarden aan huis, en kan erbij gaan liggen slapen. Dat tijdstip vanaf wanneer ik dat ga doen hangt af van gedrag, uier, en melktest. En ja, ik mis wel eens een geboorte, maar de enige twee veulens die het niet hebben overleefd bij me, hebben dat niet overleefd wegens botbreuken op 6 en 8 weken leeftijd.
Tot nu toe hebben de geboortes weinig nachtrust van me gekost, en zijn mijn meiden ook nog altijd zo lief geweest om weekenden uit te kiezen, en óf eind van de avond óf vroeg in de ochtend te bevallen, als ik nog of al wakker ben.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:55

Ik lees veel over 's nachts waken, maar op mijn vorige stal zijn er vorige week 2 midden op de dag geboren. Hoe doen de mensen met een fulltime baan het waken overdag?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:04

Ik neem altijd een paar weken vrij, En zijn altijd nog in die periode bevallen, zo niet regel ik oppas

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:05

Dan heb ik altijd wel stalgenoten lopen en ik heb over 3 weken verlof, dus kan 24/7 op stal zitten als het moet ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:15

Ik heb haar naar en stal gebracht die daar alles aan doet, camera, alarm, waken etc. Zelf nog melktesten
Anders had ik het niet gered in mijn eentje.
Scheelt dat ze begin van de avond is bevallen.
Maar doordat de staleigenaar goed oplet waren we een dag later dus ook op tijd bij de kliniek (midden in de nacht) dus de eerste dagen erna zijn ook belangrijk.
Ik ben in iedergeval erg blij dat ik het uit handen heb gegeven

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:45

linda2008 schreef:
Faline, gefeliciteerd met de mijlpaal :D

Kabayo, ik vat het ook niet op als een aanval hoor.. Maar er word een alarm aan de kant gelegd omdat er 10 tot 15 keer vals alarm word gegeven, maar ieder kwartier een wekker zetten, dat kan wel? Daar geloof ik dus helemaal niets van. Dat bedoel ik te zeggen ;) (en dat is dus ook niet naar jou gericht ;) )

Ik kan gewoon niet goed begrijpen dat mensen die wél de "luxe" van een alarm hebben, het een onding vinden... Het is toch juist weer een prachtig extra hulpmiddel voor de uren of minuten die je ligt te slapen?! Dat bedoel ik meer te zeggen.... Ik snap niet dat mensen zeggen dat ze het alarm maar aan de kant leggen en liever ouderwets doen waken. Want 4 weken lang, ieder kwartier je wekker zetten,... sorry... maar ik geloof er gewoon niet in dat er mensen zijn die dat volhouden. Voor een paar dagen red je dat prima, maar zoals mijn merrie nu al 3 weken bezig is?? Ik geef toe dat ik het niet had volgehouden hoor om ieder kwartier te moeten checken, en daar voel ik me niet schuldig over, dat is heel menselijk ;)

Vulina, ik ben best wel benieuwd naar jouw mening hoor :j

DBT 2018 had ik ook al verwacht, maar van mij mag het nog wel eventjes wachten := DBT 2017 is nog zo actief.... ik kan het anders allemaal niet bijhouden denk ik haha!

Ohhh hier ook een mijlpaal :D Jupi zit vandaag op dag 320, de oorspronkelijke uitgerekende datum :D

Oh zo. Als ik een geboortemelder tot mijn beschikking had, Had ik die zeker gebruikt :) helaas zijn die krengen zo duur :=

Discussies vind ik zeker goed en erg leerzaam. Alleen vind ik het belangrijk om elkaar in hun waarde te laten. Iedereen probeert het beste voor hun paard, toch? :)

Overdag waken, ik neem een week vrij en mijn ouders ook. Zo wisselen wij t af.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:51

Ik werk vlakbij en bij familie,dus als het alarm afgaat en het is menens,dan spring ik gewoon mijn auto in en ben weg. Er is wel altijd wel iemand thuis daar die ik kan opbellen.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:54

Dit jaar voor het eerst ook met ph strips en moet zeggen tot nu toe echt ideaal. Verder halsteralarm en camera. Super fijn. Alleen minder dat het alarm soms niet af gaat, daarom durfde ik afgelopen nacht niet te gaan slapen, maar ik zal idd eens een anders halster proberen.
Verder vind ik het echt super fijn dat iedereen hier zijn bevindingen en meningen deelt, kun je heel veel aan hebben en kan ook leerzaam zijn.
Zolang elkaar idd maar in hun waarde laat net zoals Kabayo al zegt.
Lijkt mij dat iedereen hier idd het beste voor heeft met zijn paard :).

Je zou toch zeggen dat t niet lang meer gaat duren :P.

Afbeelding

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:54

Pfff ik ben gewoon verwend wat dat betreft, heb alles aan huis inclusief het bedrijf dus altijd aanwezig ... tevens een camera hiet hangen.

PH Strips en Singels doe ik niet aan , maar kan me voorstellen dat mensen die van huis zijn dit inzetten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:02

Overdag "waak" ik hetzelfde als snachts; alarm, camera, en sochtends voordat ik naar mijn werk ga nog melk testen en uier controleren. Als ik iets zie gebeuren kan ik gelukkig a-la-minute naar huis crossen.
Wel moet ik zeggen dat ik op 80km van huis werk, dus ik ben dan niet op tijd. Daarom heb ik afgesproken als het spannend word, dat ik thuis kan werken of wat dagen vrij kan nemen.
En natuuuuurlijk kan ik het dan alsnog missen.... maar het is al eens gezegd; iedereen doet zo goed mogelijk zijn of haar best om de veulen(s) gezond ter wereld te krijgen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:08

Haiiii iedereen! Niet verwacht maar stiekem wel gehoopt kan ik me nog melden in dit topic? :D Beter laad dan nooit, toch? Heb hele tijd wel stiekem mee zitten lezen (kan zo van genieten maar het gaat wel heel snel hier haha)

Sinds gisteren trotse eigenaar geworden van een 4 jarige duitse staatspremie rijpony die drachtig is <3 Ik ben helemaal gelukkig en zo blij als klein kind <3

Hesselteichs Lillyfee II ❤ v. HET Lucky Lao II x Hamrik's Golden Arak
Ze is 5 juni uitgerekend van Dreiklang AT

Afbeelding

Afbeelding

Bij mij thuis gister avond na dat der helemaal gewassen heb en na de keuring <3 Showen kan ze wel
Afbeelding

Papa van veulen
Afbeelding

Afbeelding

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:09

Hier ook geen singel. Ik heb wel een camera en Ph strips en zet s nachts de wekker als het bijna zo ver is. Ik denk ook dat iedereen zijn best doet voor haar merrie en voor het veulen en verder is alles er wel over gezegd.

ML ik zeg vannacht ! :):)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:12

Gefeliciteerd met je aanwinst Nicole! Knap dier!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:14

Ml ik zeg vannacht!!

Welkom Nicole en wauw... Wat een mooie merrie zeg! Gefeliciteerd ! Mijn ideale combi was lady met joun special. Wat heb ik gevloekt toen die geruind was := baal er nog redelijk van..

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:15

Ik denk inderdaad dat iedereen het beste voor heeft met zijn merrie en toekomstige veulen en dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. Discussie is prima inderdaad maar is lastig over internet omdat dingen soms anders kunnen overkomen dan dat ze bedoelt worden.

Volgens mij krijgen we binnenkort echt een babyboom, zijn er volgens mij een hoop die richting de einddatum zitten!

Welkom Nicole! Jij hebt stuk voor stuk steeds van die knapperds, ben benieuwd wat hier uit komt vind het in ieder geval een mooie combi.

Hier gisteren toch nog de uitslag gehad en gelukkig geen rhino!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:16

mijnlieverd schreef:
Dit jaar voor het eerst ook met ph strips en moet zeggen tot nu toe echt ideaal. Verder halsteralarm en camera. Super fijn. Alleen minder dat het alarm soms niet af gaat, daarom durfde ik afgelopen nacht niet te gaan slapen, maar ik zal idd eens een anders halster proberen.
Verder vind ik het echt super fijn dat iedereen hier zijn bevindingen en meningen deelt, kun je heel veel aan hebben en kan ook leerzaam zijn.
Zolang elkaar idd maar in hun waarde laat net zoals Kabayo al zegt.
Lijkt mij dat iedereen hier idd het beste voor heeft met zijn paard :).

Je zou toch zeggen dat t niet lang meer gaat duren :P.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit moet vannacht wel komen!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:24

Tja ik heb dan weer hele goede ervaringen met het alarm. En net zoals gisteren doet mijn camera het niet.. Tja dan kun je daar gaan slapen terwijl je er dan misschien nog wel 2 weken kan slapen(zoals ik haar nu zie :P ) Dan geef mij maar een alarm en wat melktesten en als die het doet de camera :P

Nicole zag haar al op FB wat is ze knap!! En knappe papa!! Weer een cremmie dit jaar :P

ML Dat komt vandaag!!

Nou ik ga eens kijken bij mijn spookje of ze wat vooruit is gegaan met uier enzovoorts, maar zal wel niet... Word er gewoon moedeloos van pfff...

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:26

Nicole wat een knappe merrie! En wat een knappe hengst! Daar kan niets anders dan een mooi veulen uit geboren worden!

DL, snap dat je er moedeloos van wordt :P.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:32

Nee Nicole jij mag je niet melden! Die paarden van jou zijn veelste mooi :D
Weer hopen op dubbel crème of hoop je op enkel?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:37

Kabayo schreef:
Ml ik zeg vannacht!!

Welkom Nicole en wauw... Wat een mooie merrie zeg! Gefeliciteerd ! Mijn ideale combi was lady met joun special. Wat heb ik gevloekt toen die geruind was := baal er nog redelijk van..

Ik laat af en toe wekelijks een traantje om inderdaad.. Ik had hem bijvoorbeeld heel graag voor deze merrie willen gebruiken.. Aarrggh maarja nu moet ik maar zoiets zelf gaan fokken.. Gelukkig heb ik Famous nog uit volle zusje van special <3

MaritB schreef:
Gefeliciteerd met je aanwinst Nicole! Knap dier!

Dank je wel :D

Carmuh schreef:
Ik denk inderdaad dat iedereen het beste voor heeft met zijn merrie en toekomstige veulen en dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. Discussie is prima inderdaad maar is lastig over internet omdat dingen soms anders kunnen overkomen dan dat ze bedoelt worden.

Volgens mij krijgen we binnenkort echt een babyboom, zijn er volgens mij een hoop die richting de einddatum zitten!

Welkom Nicole! Jij hebt stuk voor stuk steeds van die knapperds, ben benieuwd wat hier uit komt vind het in ieder geval een mooie combi.

Hier gisteren toch nog de uitslag gehad en gelukkig geen rhino!

Dank je wel <3 Ja ik hou van knappe ponys, straks als nieuwe huis door gaat wil ik 2 a 3 fok merries hebben zodat elk jaar 2 tot 3 veulens heb en dan eindelijk men eigen mini fokkerijtje <3
Oh dat is ook een opluchting zeg! Gelukkig geen Rhino bah heb dat van dichtbij mee gemaakt dat wil je niet..

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:40

Dustinlover schreef:
Tja ik heb dan weer hele goede ervaringen met het alarm. En net zoals gisteren doet mijn camera het niet.. Tja dan kun je daar gaan slapen terwijl je er dan misschien nog wel 2 weken kan slapen(zoals ik haar nu zie :P ) Dan geef mij maar een alarm en wat melktesten en als die het doet de camera :P

Nicole zag haar al op FB wat is ze knap!! En knappe papa!! Weer een cremmie dit jaar :P

ML Dat komt vandaag!!

Nou ik ga eens kijken bij mijn spookje of ze wat vooruit is gegaan met uier enzovoorts, maar zal wel niet... Word er gewoon moedeloos van pfff...

Haha ja nou je zou wel bijna zo zeggen.. Heel veel kleur kansen in ieder geval.. Het voelt toch wel anders vooral als je zelf niet uitgekozen hebt en niet hele traject mee gemaakt hebt.. het is natuurlijk weer een maiden dus dat is dubbel zo fijn :')

mijnlieverd schreef:
Nicole wat een knappe merrie! En wat een knappe hengst! Daar kan niets anders dan een mooi veulen uit geboren worden!

DL, snap dat je er moedeloos van wordt :P.

Dank je wel :D

Faline schreef:
Nee Nicole jij mag je niet melden! Die paarden van jou zijn veelste mooi :D
Weer hopen op dubbel crème of hoop je op enkel?

Nou dan ga ik weer -O-

Nou ik hoop stiekem eigenlijk of een valkje of een perlino of eigenlijk maakt het me niet heel veel uit als maar wel een creme geen mee heeft :') deze zal naar alle waarschijnlijkheid voor de verkoop gaan.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:43

Ja alles houden is wel leuk, maar je moet soms wat he. Nou ben benieuwd wat je krijgt zelfs zonder crème ook nog wel leuk en genoeg kwaliteit iig! :D