[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vitaquilla

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:07

Met 140 dagen is t veulen bijna 30cm groot bij een paard iig. Dat vind je wel terug hoor! Ook gaan de veulens indalen. Dus tussen het bekken vandaan meer de buikholte in. Kan best zijn dat je merrrie daar last van heb.. t begint nu te drukken tegen de darmen en dat zou, als ze wat gevoelig is, best wat koliekerig kunnen tonen..
Nog geen reden voor paniek denk :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:21

denk ook niet direct dat er iets is hoor, had je vast wel gemerkt, veulen begint nu op alles te drukken.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:36

mijne heeft inderdaad 2 weken geleden ook koliekerig op stal gestaan. ze was toen zo'n 155/160 dagen dragend.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:43

Roxy is vandaag 180 dagen en heeft toch echt al wel serieus buik. Wel is het de ene dag wat minder dan de andere dag, en meestal aan de rechterkant iets meer dan links. Het ligt er ook aan hoe je de foto maakt. Op de ene foto lijkt ze dikker dan de andere foto. Voordat ze gedekt werd was ze iets te dik dus had ze al wat buik. Verder is ze best kort gebouwd. Dat scheelt ook allemaal denk ik.

Dit is afgelopen zaterdag, hangbuikje! Even aanwijzen waar het veulen ongeveer zit :D
Afbeelding

Dit is afgelopen maandag, minder buik.
Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:51

En dit is de achterkant vandaag :o
Afbeelding

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:54

Wow die groeit goed!!

De buik van mijn pony viel vandaag ook op. Zal morgen even een goede foto maken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 06:35

Ik zal straks eens een foto maken van pepper, die zit nu op 154 dagen dracht.
buik is meer in de breedte nu dan omlaag.

roxy is echt al dik!!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:15

Thanks allemaal, ik ben al iets geruster :-)
Het is allemaal nieuw voor me en maak me misschien iets te snel zorgen haha :+
Gisteravond was ze iig weer helemaal het vrouwtje en vanochtend ook dus ik kan weer een beetje ademen ;-)
Haar buik is ook ineens een stuk gegroeid, we zitten nu op 166 dagen, zal van het weekend weer een foto maken.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:58

Wat een mooie buikenfoto's zeg!

Ik heb ook een mooie buikenfoto van mijn merrie gemaakt. Ze is alleen pas 90 dagen drachtig vandaag en ze heeft al best een flinke hangbuik :P Zullen de zwangerschapskilo's van vorig jaar nog wel zijn

Afbeelding

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:27

Toch even de DA laten komen, gezien er nog een patient op stal was kwam het zo wel uit.
Ze was toch wat koliekerig dus een darmontspanner gekregen en hopen dat ze weer opknapt :-)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:35

:o
Vesceron schreef:
Toch even de DA laten komen, gezien er nog een patient op stal was kwam het zo wel uit.
Ze was toch wat koliekerig dus een darmontspanner gekregen en hopen dat ze weer opknapt :-)

Hopelijk knapt ze snel Weer op,
Mijn duimen draaien,
Kleintje is dus nu al Mama aan het pesten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:38

gelukkig heb je dit goed gemerkt, dracht geeft soms kolieken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:29

Vitaquilla schreef:
Met 140 dagen is t veulen bijna 30cm groot bij een paard iig. Dat vind je wel terug hoor! Ook gaan de veulens indalen. Dus tussen het bekken vandaan meer de buikholte in. Kan best zijn dat je merrrie daar last van heb.. t begint nu te drukken tegen de darmen en dat zou, als ze wat gevoelig is, best wat koliekerig kunnen tonen..
Nog geen reden voor paniek denk :)

Toevallig was mijn merrie niet fit en had iets rommel onder haar staart, daarom was ik alert (ik dacht baarmoederontsteking omdat ze niet drachtig was). Een veulen lag bij mij in de stal in het zaagsel, bijna onherkenbaar en leek echt op een mesthoop en de ander vond ik later buiten, maar daar was al niet veel meer van over........... Om er dus maar zo van uit te gaan dat je een veulen vindt bij die "leeftijd" is niet vanzelfsprekend, vooral niet als de merrie op het land loopt in het gras. Nadat de veulens eraf waren, kon je aan de merrie ook niets meer zien. Ook bij het scannen zag ze er van binnen helemaal normaal uit.

Ik hoop dat het met de merrie ondertussen beter gaat, gewoon goed in de gaten houden! Koliekachtige verschijnselen komen vaak voor in de dracht, meestal betekenen ze niets.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:38

klopt wel helemaal wat suffie zegt, mijn merrie heeft twee jaar geleden verworpen op zes maand. Ze liep op een weide van 1 hectare dus die ga je niet elke dag nakijken, bovendien zijn de vogels, katten, vossen enz er al vlug mee aan de haal. Ik heb het enkel gemerkt doordat ze klein echt klein beetje bloed had aan haar kling en dag erna niks meer en dan nog hadden we het pas echt door toen er geen veulen kwam. -O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:06

weefoal is besteld nu alleen nog de vraag, hoe geraak je aan urine? :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:37

Dank jullie wel allemaal!
De darmontspanner en veel lopen heeft geholpen, gaat al weer stukke beter met mamma :-)
Was inderdaad wel bang voor verwerpen, je weet maar nooit :o
Maar goed, sinds ze drachtig is ben ik non-stop bezorgd haha.

Fotsy, uhmm... dat is een goeie vraag! Moet je de urine opvangen? Anders wordt het een dagje samen doorbrengen denk ik haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:45

Heeft je merrie een vast patroon met plassen? Bijv. meteen na het rijden als ze op stal komt, of als ze van de trailer komt? Als je dat weet, kun je je een tijdje in de stal begeven en je merrie tijdens het plassen belonen/aaien, zodat ze het normaal vindt dat je bij haar bent. Niet veel later zal ze het normaal vinden dat je even "naar achteren" loopt om wat op te vangen. Ik zou voor een beker gaan, een emmer is vaak groot en daar schrikken ze weer snel van.

Fijn dat het met de merrie stukken beter gaan en je bezorgdheid is normaal hoor. Ik ben sinds vorige week ook veel oplettender en gluur elke dag onder de staart.........

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:53

Mijn merrie plast altijd voor ze de stal binnenkomt, zo blijft haar stalletje proper zeker :P

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:01

Vesceron schreef:
Dank jullie wel allemaal!
De darmontspanner en veel lopen heeft geholpen, gaat al weer stukke beter met mamma :-)
Was inderdaad wel bang voor verwerpen, je weet maar nooit :o
Maar goed, sinds ze drachtig is ben ik non-stop bezorgd haha.

Fotsy, uhmm... dat is een goeie vraag! Moet je de urine opvangen? Anders wordt het een dagje samen doorbrengen denk ik haha

Ooo gelukkig ben ik niet de enige die non-stop bezorgd is.
Die van mij had vorige week nog weer een heerlijk pijnlijke gaskoliek in haar blinde darm. Arm beest zag het meteen toen ik aan kwam.
Half 12 ging ik 's avonds van stal en om 3 uur 's nachts stond ik er weer om haar te controleren (op advies van de DA) gelukkig ging alles weer goed.
ik kijk dus ook heel vaak als ik haar ga poetsen meteen onder haar staart of alles nog schoon is. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:08

Mijn merrie doet het juist precies andersom Fotsy, zij plast juist als we de stal binnenkomen, precies voor het voeren en nog een keer als ze haar eten op heeft, net voor het naar buiten zetten. Succesvol voor een zeiknatte stal om uit te mesten, dat doe ik meestal vlak nadat ze buiten gezet wordt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:32

Ik heb dan wel een supernette merrie :o , ook alle mest mooi op zelfde hoopje om haar baasje niet teveel werk te bezorgen he alhoewel sinds haar dracht de hoeveelheid enorm gestegen is.
Ben ook steeds onder haar staart aan het gluren op enige sporen of aan haar uier voel ik ook elke dag.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:49

Mijn merrie is altijd al een vreselijk viezerik geweest, als ze handen had gehad had ze het over alle muren gesmeerd, maar zo zonder handen komt ze ook al een heel end :+
Wat kun je voelen aan de uier als ik vragen mag? :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:52

Mijn merrie is ook wel netjes, poept linksachterin, plast rechtsachterin, maar dat zijn dan 2 plasjes (nou ja, watervallen) achter elkaar op dezelfde plek, gegarandeerd puinhoop dan.

Aan uier voelen doe ik (nog) niet, dat gebeurd vanaf dag 330 ongeveer. Ik weet dat mijn merrie pas na de 340 dagen bevalt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:01

Vesceron _O- :D
Als de uier nu al zou zwellen dan kan dit ook wijzen op een verwerping of baarmoederontsteking en dan is ze dat ook gewoon tegen dat ik melktestje moet doen }>

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:27

Mijn merrie plast altijd na het rijden _O-
en ze loopt dan weg nadat ik het zadel af heb gedaan en gaat dan bij de mesthoop plassen :')
Dan loopt ze naar de plek waar ik haar voer pak en wacht ze netjes tot ik naar buiten kom :')