[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:40

ijsklontje schreef:
ik scan in september nog een derde keer ivm een eventuele gustverklaring die voor 1 okt binnen moet zijn

Wat houd dat in als er tijdens de scan gesignaleerd wordt dat het veulen niet goed is? Dus een hoge kans van afstoting nog vóór de geboorte of geen levende veulen.. wordt dat ook als 'gust' verklaard? Verward

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:45

Heb even geinformeerd... met zes weken wordt er nogmaals gescand als de merriehouder dat wenst.
Dat is dus ook ongeveer 40 dagen.
Gaan we dus wel doen. Zowiso kijken of er geen tweeling in zit. Weet dat het geen garantie is, maar als je het niet doet , kun je ook geen aktie ondernemen als je het wel kunt zien.
Zolang de merrie niet weer hengstig wordt ga ik ervan uit dat ze wel drachtig is.
Mijn hengsten hebben ook geen belangstelling voor haar. (al moet ik eerlijk zeggen dat ze blijkbaar nog niet weten hoe het moet Haha! Haha! )

Gracy: geen idee. Dat zou ik ook wel willen weten.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:49

Ik denk dat ijsklontje bedoelt om dan nog eens te kijken of ze nog wel drachtig is en niet na de zesde week het toch heeft verloren.
Als een merrie leeg blijft dan heet dat gust.
Als ik het verkeert moet iemand het zeggen hoor hihihi
Ik ben ook maar in de leer

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:56

Peetorlan: ja dat klopt als een merrie niet drachtig is heet dat gust. Dan hoef je niet het volledige dekgeld te betalen als je een gustverklaring hebt.
Dat moet voor 1 oktober geregeld zijn.

Gracy bedoeld dat wat er gebeurt als de merrie nog wel drachtig is maar er zijn afwijkingen geconstateerd tijdens de scan in september en met mogelijk is dat de merrie alsnog verwerpt.
Ik weet het antwoord daar ook niet op maar ben wel benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

Maar voorals nog hoop ik echt op een probleemloze dracht en een gezond veulen volgend jaar!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:19

Iedereen met officieel drachtige dames gefeliciteerd!

twinkel: Hoi!

ik weet niet beter dan op 6 weken de tweede scan, dus 42 dagen. Die eerste 6 weken zijn het spannendst, daarna zijn de meeste belangrijke veranderingen achter de rug en zit je een tijdlang in rustig vaarwater. Ik geloof dat 1 op de 6 merries het voor de 6 weken kwijtraakt, als je dan op 35 dagen scant kun je dat dus nog missen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:34

Hmm.. Alonna wordt met 17 dagen gescand en Pauk zit dan op 35 dagen..

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:35

hmmm miscchien maak ik dan toch de afspraak een week later dan zit ik op 42 dagen. Dan vick eventueel ook tegelijk met de andere dames hmmmm
denk denk denk
ik overleg wel met de dierenarts

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:26

twinkel schreef:
Ik moet nog een afspraak maken voor de 2e scan....vraag het wel even wanneer ik komen kan.

Shamal Arabs: Volgens mijn "bevallingsboek" is een veulen levensvatbaar vanaf ongeveer dag 320.
Jij heb een merrie die zelfs regelmatig tegen de 316 bevalt?? En dan een gezond veulen?
Klopt het boek dus ook niet helemaal?
Ons veulen vorig jaar is geboren op dag 318 maar dat was een noodgreep van de merrie. Die had een tumor in de darmen en er was dus geen ruimte meer voor het veulen. Maar die heeft het wel overleefd, was wel klein en mager maar ondanks dat ie dus ook nog wees werd met 2 maand loopt ie hier nog steeds vrolijk rond.
Honey's eerste veulen kwam precies op dag 340
Ach ga ik daar van uit!
Wachten wordt het toch wel......

Vanaf +/- 300 dagen is het levensvatbaar (heeft het een kans als het geboren word), tussen 320 en 365 is (meestal) normaal en veilig (normaal=volledig ontwikkeld ofzo), maar uitschieters heb je aan alle kanten, de 1 krijgt op 9 maanden een gezond en springlevend (wel prematuur) veullie, de ander op 321 dagen en verliest het omdat het nog niet ontwikkeld genoeg is... Mijn merrie is altijd vroeg (325 326 en 316 dagen tot nu toe) en geeft dan hele grote en goed ontwikkelde veulens. Het veulen op 316 dagen was goed en gezond maar had een iets dun vachtje nog, bij haar maak ik me niet direct druk als die tussen 310 en 320 dagen veulend. De andere merrie zit normaal tussen 330 en 335 dagen, als die met 320 dagen begint ga ik me wel druk maken omdat het voor haar doen errug vroeg is...

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:02

Zo, Siena is gisteren geïnsimineerd! Morgen ochtend om 8 uur komt de DA scannen om te kijken of het ei weg is, zo niet moet er nieuw besteld worden. Als het ei weg is wordt ze de 28e weer gescand of ze drachtig is. Daarna wordt ze 12 juni nog een keer gescand. Lachen oeh ben zenuwachtig... Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:59

Shamal Arabs: Oke, das duidelijk...
Bij een maidenmerrie moet je dus duidelijk maar gewoon afwachten. Maar als er enige regelmaat is, kan zo'n "vroeg" veulen geen kwaad.

Wij waren vorig jaar zeer onaangenaam verrast. Het vorige veulen was precies op dag 340 geboren, de merrie had nu nog een dikke deken op want ze stond te trillenen ach ze was pas op dag 318. Met staartflap, bilkoorden, kruissingels de hele rataplan.
Gelukkig heeft het veulen er geen last van gehad. Hij stond er al droog naast toen we hem ontdekten. We wilden net die dag de waakcamera in de stal hangen.. Haha! Wat zijn wij geschrokken.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:45

wat gaan jullie snel zeg!

maare peetorlan: gefeli met je drachtige merrie!! en al een maand drachtig.. goed joh! eindelijk gelukt Haha!

september: spannend voor jou morgen!!

op mn nieuwe werk worden er ook een paar merries gedekt..
1tje moest vanmorgen op de scan maar die is niet dragend maar weer hengstig dus die word geloof ik morgen weer gedekt..

pff nog 11 dagen en dan word "mijn" merrie gescnat op drachtigheid.. vet spannend!! Haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:52

September wat duren die dagen dan lang he??
Maar als het ei er nog niet af is is het nog niet erg.... gewoon nog een kwakkie erin en dan zit je maar twee dagen later.. is ook nog te doen.
Hopelijk is het gewoon RAAK.

Crazy Funky: Oh gaaf joh een Tinkerveulen. Ook voor jou zal ik duimen hoor dat het al bingo is...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:10

nou, hier is mijn merrie dus nog hengstig, 14 dagen nu, toch maar eens de DA gebelt, of ik nou toch kon insemineren, of beter de volgende keer af moet wachten, vlgs de DA zit er een eitje dat niet goed afkomt, waar ze last van blijft houden, advies was om het weekend nog aan te zien, is ze maandag nog hengstig dan komt DA opvoelen of het toch nog een goed ei is, is dit niet wordt het eitje "kapot gespoten"
Ze is super hengstig, dacht gisteren dat het minder werd, maar ze reageerd ontzettend sterk op onze eigen hengst, die is ook helemaal van slag, blijft maar op en neer aan het lopen, en zij maar piesen Knipoog

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:13

nou daar gaan weer wat kilo's brok voor de hengst. Of valt hij niet af doordat hij zich zo druk maakt?

Nou spannend dus wat de dierenarts zegt.

Bij mijn merrie wilde de hengstigheid niet zo netjes doorzetten. Het eitje groeide ook nauwelijks in de eeste instantie.
Ze heeft bijna 2 weken bij de hengstenhouder gestaan, maar is drachtig

succes met wachten.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:27

Nou, het ei zit er dus nog Verdrietig en is nu 5 cm ipv 4 cm. Morgen wordt ze weer geïnsimineerd, had eigenljik vandaag gemoeten maar we weten geen transport bedrijf die dat vanmiddag nog even kan brengen vanuit Groningen naar Woerden. Hopelijk gaat het lukken.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:34

@september Balen zeg!ik weet hoe zenuwachtig je bent!!dan is dit wel een tegenvaller!hopen dat het straks wel lukt. succes en ik duim voor je!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:38

Dankje Lachen

Dat is gewoon het probleem met Siena en insinimeren: Ze wordt erg onduidelijk hengstig en op die manier weet je gewoon niet wanneer de tijd daar is. met natuurlijk dekken is dat een stuk makkelijker. Maar de hengst staat helemaal in Groningen en omdat met merrie én veulen te doen is niks..

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:59

jeetje al 14 dagen hengstig.. pff..

september: hopendat het morge wel lukt met insimineren.. ga voor je duimen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:02

Goedemorgen Haha!

@September: jeetje wat balen zeg!! Verdrietig Hopen dat het alsnog gaat lukken Lachen

Zamyra is gisteravond geinsemineerd Haha! Ben zo benieuwd of ze nou ook een ovulatie heeft gehad. Hoop van wel *LOL*

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:07

ik baal even erg...

Tinkerbell is gisteren gescand, maar niet drachtig
morgenvroeg gaan we ze terug naar de hengst brengen Verdrietig

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:10

Ow jeetje... Verdrietig Wat k*t!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:24

crazy_funky en Pletje123 dankjullie Lachen

Frenia wat jammer zeg.. Scheve mond Hopelijk lukt het nu wel.. Lachen

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:36

frenia, jammer hoor.. Maar gelukkig zitten we nog aardig vroeg in het jaar..
Hopen dat ze deze keer wel drachtig wordt..

Succes!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:07

@frenia balen zeg!hopelijk lukt het de volgende keer wel! duimen jullie nog steeds voor mij mee dat mijn merrie drachtig is? 21 mei wordt ze gescant(18 dagen)!!
groetjes

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:28

Spannend voor jou Pletje: hopelijk zijn de eerste tekens positief!

Ontzettend jammer frenia: echt balen!

Cindy, ik duim nog steeds mee Haha!