twinkel schreef:Ik moet nog een afspraak maken voor de 2e scan....vraag het wel even wanneer ik komen kan.
Shamal Arabs: Volgens mijn "bevallingsboek" is een veulen levensvatbaar vanaf ongeveer dag 320.
Jij heb een merrie die zelfs regelmatig tegen de 316 bevalt?? En dan een gezond veulen?
Klopt het boek dus ook niet helemaal?
Ons veulen vorig jaar is geboren op dag 318 maar dat was een noodgreep van de merrie. Die had een tumor in de darmen en er was dus geen ruimte meer voor het veulen. Maar die heeft het wel overleefd, was wel klein en mager maar ondanks dat ie dus ook nog wees werd met 2 maand loopt ie hier nog steeds vrolijk rond.
Honey's eerste veulen kwam precies op dag 340
Ach ga ik daar van uit!
Wachten wordt het toch wel......
Vanaf +/- 300 dagen is het levensvatbaar (heeft het een kans als het geboren word), tussen 320 en 365 is (meestal) normaal en veilig (normaal=volledig ontwikkeld ofzo), maar uitschieters heb je aan alle kanten, de 1 krijgt op 9 maanden een gezond en springlevend (wel prematuur) veullie, de ander op 321 dagen en verliest het omdat het nog niet ontwikkeld genoeg is... Mijn merrie is altijd vroeg (325 326 en 316 dagen tot nu toe) en geeft dan hele grote en goed ontwikkelde veulens. Het veulen op 316 dagen was goed en gezond maar had een iets dun vachtje nog, bij haar maak ik me niet direct druk als die tussen 310 en 320 dagen veulend. De andere merrie zit normaal tussen 330 en 335 dagen, als die met 320 dagen begint ga ik me wel druk maken omdat het voor haar doen errug vroeg is...