Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik probeer in ieder geval dat mijn merrie juist buiten bevalt.
Hoe is het met je merrie? Het is april, al langzaamaan weer aan het proberen?
Ik denk dat ik iets te nuchter ben....
Dit wordt veulen nummer 19 voor mij, heb nog nooit de bevalling gezien (merries dulden ons duidelijk niet erbij, als we een hele nacht waken en we draaien ons 2 minuten om ligt er een veulen naast
), alle veulens zijn kerngezond geboren en nooit ziek of iets geweest, navelstreng ontsmetten hebben we nog nooit gedaan, veulenprik ook niet, en helpen bij de bevalling dus al helemaal niet!
. Aan een veulen trekken lijkt me onwijs eng! Voorheen is mijn merrie altijd bevallen tijdens aanwezigheid van de mensen.
??
!
. Ik doe haar nu dus een paar uur buiten, een paar uur binnen, een paar uur buiten, etc. Is voor mij niet zo'n probleem, want ik heb ze aan huis staan en er is hier altijd wel iemand thuis.
. Oh ja glijmiddel en betascrub moest er ook nog in inderdaad. Met hand er in lijkt me nog wat eng maar wat moet moet....Mobiel heb ik altijd bij.
. Groot gelijk om pas in mei te laten dekken. Pakt het niet, heb je nog genoeg ruimte voor een tweede of derde keer, maar je veulen komt lekker met beter weer in het vooruitzicht....

en wat een mooie mama
vie kleine shettie wollie bollies 
. Nou ben ik momenteel aan het hondzitten, dus als de pup slaapt, kan ik effe lekker bokken. De rest van de dag ben ik hubbie aan het helpen met het hekwerk (ivm de pup).
moet ik de vaste stal dicht laten, want hij is bang dat ze te weinig plaats heeft als ze daar zou gaan bevallen. Ik denk dat ze zelf het beste plekje wel opzoekt, binnen of buiten.
Nu heb ik het geluk dat ik testen opstart die iedere keer 1 minuut tot 1 uur duren, dus heb ik tussendoor de tijd.
De machine waar ik op zit is meestal wel productief.
Keevagirl schreef:Cheveyo schreef:Mijn meissie gaat gewoon lekker naar buiten overdag hoor.
Vanmorgen nog even gechecked, geen veranderingen tov gisteren. Heb het veulen ook niet meer zien bewegen..hoop dat het gewoon klem is gegroeid en wacht tot het naar buiten mag.
Oh ik ben slecht, heb mijn bevallingsemmertje nog niet eens klaar staan, komt vast omdat ik het nog even niet geboren zie gaan worden.
Dat heeft Keeva ook hoor Chev, tot een week geleden voelde ik het veulen ook regelmatig bewegen in haar buik, en dat is nu ook niet meer zo. Ik denk dat ie al gedraaid is en daardoor minder bewegingsruimte heeft.
Keeva staat dag en nacht buiten, met de staldeur open .. die doe ik echt geen plezier als ik haar 's nachts opsluit hoor, ze staat altijd buiten ...
Mijn emmertje staat ook nog niet klaar ... wij wéten gewoon dat die merries van ons nog wel even wachten (vanmiddag toch maar even alles klaarzetten)
Chirooheleen, van harte met je mooie veulie !!
Hollybolly, gezellig dat je er in deel 2 toch ook weer bijbent !
Keevagirl schreef:Mac, nu je dat zo zegt over Lee : Keeva's stal is een normale stal van 3x3 meter. De stal staat 's nachts open, omdat ze normaal gesproken eigenlijk nooit op stal staat (ze heeft een open schuilstal en staat verder 24/7 buiten). Ze staat nu 's nachts wel altijd in haar (vaste) stal.
Volgens mijn manmoet ik de vaste stal dicht laten, want hij is bang dat ze te weinig plaats heeft als ze daar zou gaan bevallen. Ik denk dat ze zelf het beste plekje wel opzoekt, binnen of buiten.
Wat vinden jullie ?
De open stal (met aan de linkerkant de vaste stal) :
Zou ik beter de vaste stal dicht kunnen laten, en eventueel bodembedekking (vlas) strooien in de open stal ?
Ik ben zo bang dat het in die open stal te hard tocht voor een veulen ...
.