[HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:08

PPssssjjjtt hihi hebben ze dat ook gelijk gehad.

Weet iemand waar je info kan vinden over imprinten? ik wil er graag meer over weten om er achter te komen of ik me daar in kan vinden.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:09

Ok dankje voor de luizen voorlichting! Die oude merrie van ons schuurt zich ook. Niet helemaal kaal en ook niet bij de manenkam. Maar ja ik kan haar wel wassen dus denk dat ik het voor de zekerheid maar doe!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:19

@Ylana: gewoon buiten zetten! En als het veulen buiten geboren wordt, geen ramp! Buitenbevallingen zijn hygienischer, en ze kunnen niet snel tegen een muur gaan liggen. Ik probeer in ieder geval dat mijn merrie juist buiten bevalt.

@Hollybolly: Welkom back! Hoe is het met je merrie? Het is april, al langzaamaan weer aan het proberen?

@ChirooHeleen: wauw, wat een mooi veulen! Mooi bergopwaarts gebouwd zeg! Wat is de afstamming?

@Cheveyo: misschien bestellen via internet???

@Pannie: o jee, niet zo mooi, luis. Zo snel mogelijk scheren inderdaad. Balen zeg!

Verder valt het me op dat iedereen het over ontsmetten heeft, bevallingsemmertjes??? Ik denk dat ik iets te nuchter ben.... Dit wordt veulen nummer 19 voor mij, heb nog nooit de bevalling gezien (merries dulden ons duidelijk niet erbij, als we een hele nacht waken en we draaien ons 2 minuten om ligt er een veulen naast ), alle veulens zijn kerngezond geboren en nooit ziek of iets geweest, navelstreng ontsmetten hebben we nog nooit gedaan, veulenprik ook niet, en helpen bij de bevalling dus al helemaal niet!
Vooral dat laatste valt me op, op de meeste geboortefoto's hier zie ik dat mensen eraan lopen te trekken terwijl het voorspoedige bevallingen zijn. Ik heb altijd geleerd dat helpen bij een bevalling uit den boze is! Nu zijn er natuurlijk wel uitzonderingen, bijvoorbeeld de geboorte van Fagan, maar verder??? Ik zet er vaak mijn vraagtekens bij.

Edit: inmiddels weer berichten bij gekomen, jullie gaan zo snel. Holly, zie dus dat je nog niet met dekken bezig bent. Cheveyo, bestellen op internet bedoelde ik dus het boek mee.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:25

Mijn emmertje is met name gevuld met fotocamera en videocamera, zakdoekjes voor mijn blijdschapstranen hihi en spul om toch die navelstreng te ontsmetten, voor mij is het de eerste keer en ik volg braaf het advies op wat ik gekregen heb van de vorige mama van Show . Aan een veulen trekken lijkt me onwijs eng! Voorheen is mijn merrie altijd bevallen tijdens aanwezigheid van de mensen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:28

Wij hebben idd een fotocamera. Een knijper of elastiekje en ontsmettingsspray voor de navel!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:35

@Mayday: nou nou wat een buikengeweld!! Hoe moet dat eruit zien op 11 maanden ??
@Mabon: wat een prachtige foto van Tesse! Keurig recht op de beentjes en dat nekkie er al zo op !
@Alacairion: is die foto ook recent dan? Vindt ze dat nog wat, rijden?
@stalnijmegen: die is nog heel keurig drachtig!

@Ylana: grappig, want ik ben toevallig vanochtend van mijn geloof gevallen. Mijn paarden staan altijd van plmns 8 uur 's ochtends tot plmns 10 uur 's avonds buiten, maar ik zag al een paar dagen dat Lee er niks meer aan vindt buiten. Ze vindt het mulle zand erg zwaar worden, komt moeilijk overeind na het rollen en zonderde zich compleet af van de andere twee. Ze stond maar een beetje in een hoekje te verpieteren. Ik heb haar dus zojuist binnen gehaald en dat is duidelijk wat ze wilde. Normaal schreeuwt ze de hele boel bij elkaar als zij binnen staat en de rest buiten, maar kennelijk was ze hier gewoon aan toe . Ik doe haar nu dus een paar uur buiten, een paar uur binnen, een paar uur buiten, etc. Is voor mij niet zo'n probleem, want ik heb ze aan huis staan en er is hier altijd wel iemand thuis.

@Chirooheleen: PROFICIAT! En gezond en mooi kereltje!

@Hollybolly: je hebt gelijk. Als we weer zo'n k*tlente krijgen volgend jaar dan kun je maar beter geen supervroeg veulen hebben.

Over erbij willen zijn en voorbereid zijn: ik heb vorige week de band van vorig jaar nog eens zitten kijken. Voor degenen die dit niet weten: we zijn toen het veulen van Lee op 329 dagen verloren in een red bag delivery (vroegtijdig losgelaten placenta). Het was erg leerzaam dit terug te zien. We hadden het veulen nooit kunnen redden, maar er was wel ruimte voor verbetering. Dit zijn de punten die mij opvielen:
* mobieltje altijd OP je lijf dragen
* tel. nr van de dierenarts aan de wand plakken (zodat je met alle stress in je lijf gewoon domweg het nr van de wand af kan bellen zonder in je mobiel te hoeven graven)
* niet aarzelen met je handen naar binnen te gaan om polshoogte te nemen als er complicaties zijn. Elke seconde telt als het mis gaat! Hiertoe heb ik nu dus van die veterinaire handschoenen, betadinescrub en glijmiddel klaarstaan.
* op tijd je bevallingsemmertje compleet hebben en ergens neerzetten waar je er zonder al te veel nadenken met 1 greep bij kan!!

Als alles goed gaat hoef je idd helemaal niks te doen en dat is ook mijn voorkeur natuurlijk. Maar ik heb van mijn ervaring van vorig jaar geleerd dat goed voorbereid zijn het leven van de merrie en/of het veulen kan redden.

Tot zoverre mijn "preek"

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:48

Bedankt voor je preek Mac, sjee redbag...Nummer ga ik nu dus ook op de stalmuur plakken, naast het plaatje van een volle maan . Oh ja glijmiddel en betascrub moest er ook nog in inderdaad. Met hand er in lijkt me nog wat eng maar wat moet moet....Mobiel heb ik altijd bij.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:09

ChirooHeleen, Gefeliciteerd!

Hollybolly, natuurlijk weten we nog wie je bent . Groot gelijk om pas in mei te laten dekken. Pakt het niet, heb je nog genoeg ruimte voor een tweede of derde keer, maar je veulen komt lekker met beter weer in het vooruitzicht....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:22

@Mac,
Hier staan de paarden gelukkig óók aan huis
Ik kan ze zo zien staan.
*kijkt even naar buiten*
3 liggen er op de grond te dutten.
Eza staat in de zon met haar ogen dicht.
Rollen doet ze nog gewoon elke ochtend. Het omhoog komen gaat nog zonder problemen.
Ik merk wel wanneer ik haar 's morgens van stal haal ze wat stijf is.
Als of ze er even in moet komen nog.
Als ze buiten staat laat ze eerts even aan de overige 4 zien dat ze de baas is en dan gaat ze vreten.
Na het vreten even 2 uurtjes dutten en daarna weer vreten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:29

Gefeliciteerd weer met de nieuwe veulens!
En wat een buiken en tieten komen er weer voorbij zeg, de een nog groter dan de ander

Ik heb vannacht voor het eerst sinds dagen weer eens echt kunnen slapen. Heerlijk en dat smaakt naar meer
Denk dat het er nog niet in zit, de komende 3 weken zijn er nog 3 merries uitgerekend...

En over het helpen bij bevallingen...
Zodra de blaas te zien is, check ik altijd even de ligging van het veulen.
2 pootjes en een neusje te voelen? Dan laat ik de merrie weer met rust.
Als er op dat moment wat verkeerd blijkt te zijn, kan je veel meer doen dan als de merrie al verder is en volop aan het persen.
Blijkt er dan een pootje achter te blijven, kost het heel wat meer moeite om die te vinden en goed te leggen.

Dat was gisteren met Kyra ook.
Bij het voelen vond ik 1 pootje, daarna een snuitje en tja, geen 2e pootje... Dat was even zoeken en goedleggen en daarna deed ze alles zelf.
Voel je niet en laat je de merrie gewoon persen, dan krijgt ze het er echt niet uit en perst ze het veulen klem in het bekken en voordat je dan het veulen weer terug hebt geduwd en het pootje kan gaan zoeken...

Bij jonge merries help ik ze ook vaak even met de moeilijkste stukken, de schouders en de heupen.
Oudere merries help ik trouwens ook als ze het zwaar hebben. Dan kost het hen ook minder energie en zijn ze sneller hersteld van de inspanning.

Ik heb trouwens altijd een emmer warm water met betadine scrub naast de stal staan. Ideaal om tussendoor steeds even je handen schoon te kunnen maken.
De rest van de spullen zitten in een kist. Als er mensen bij zijn, staat deze buiten de stal en als ik alleen ben staat hij in de stal. Heb ik alles bij de hand en hoef ik de merrie nooit alleen te laten...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:35

Paul de Vries is besteld!

Emmertje water en beta van Marije is ook handig idd. Dat voelen of alles goed ligt lijkt me zo eng. Kan je gewoon met je ontsmette hand er in? Nagels knippen wel denk ik of niet?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:36

Dát durf ik écht niet!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:11

Wat gaan jullie weer ENORM snel

@marijeR : zo doe ik het ook,soms kunnen ze toch een beetje hulp gebruiken.
@hollybolly : denk je nu echt dat we je vergeten
@chiroheleen : gefeliciteerd !!!
@ylana : mijn drachtige merrie's en die met een veulen staan 'snachts binnen en overdag lekker buiten,mijn shetters,minipaardjes en lege merrie's staan constant buiten,of ze moesten ziek zijn natuurlijk.
@pannia : luis JEEKS , maar èèn van mijn shets heeft het ook gehad,2x gewassen met 3weken tussen en probleem was opgelost.
@skaay : die van jou is ook wel CUTE hoor

Hier met moeder Cleo en Prutske alles okidoki

Vanmorgen kwam ik bij Romy op stal,man wat had die joekels hangen,morgenvroeg neem ik er eens foto's van
Ze begint ook haar stal overhoop te halen

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:11

oooh ja...Ydwine word vannavond geinsemineerd !!!!

LisaLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:37

Wauuuw wat een mooi veulentje zeg en wat een mooie mama

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:39

gefeli met de nieuwe veulens!!!
en wat een dotjes zijn het zeg vie kleine shettie wollie bollies

bij ons staan allerlei nummers op de muur geschreven.. mocht je op de een of andere manier het nummer kwijt zijn ofzo.. staat het altijd nog op de muur..

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:42

ChirooHeleen gefeliciteerd leuk veulen
Ik ben de naam kwijt maar dat zwarte veulen is ook een beauty.

Straks naar stal en jolly longeren, jol staat ook het grootste gedelte van de dag buiten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:07

Zooo even ruim een uur rustig hier!

Ben bezig mijn werk af te krijgen zodat ik inderdaad die lang lang geleden besproken halve dagen vrij kan nemen als ze is bevallen. Gaat niet zo lukken alleen, zit aan bokt vastgeplakt...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:14

Jaja Cheveyo! Zonder bokt was iedereen hier volgens mij een stuk productiever . Nou ben ik momenteel aan het hondzitten, dus als de pup slaapt, kan ik effe lekker bokken. De rest van de dag ben ik hubbie aan het helpen met het hekwerk (ivm de pup).

Spannend Amadake! Op naar DB 2007

Ik hoop dat we de camera goed helder kunnen krijgen dit jaar. Vorig jaar was-ie ondanks het licht toch een beetje donker (iig op de video). Bij Shane liep Lee nog rond toen zijn beentjes en zijn neusje er al uit staken. Blaas was kapot gegaan door het lopen, dus het zicht was super. Zo wisten we dus dat het veulen goed lag. Complicatie toen was dat ze met haar kont tegen de muur ging liggen. En dan bedoel ik écht tegen de muur. We hebben haar met man en macht overeind moeten jagen en na wat morren plofte ze toch maar midden in de stal neer. Maar daardoor was ze wel al veel kracht verloren.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:21

Oh die zou dus zo het veulen tegen de muur persen...KnelLEE

Er zijn echt veel dingen waar je rekening mee moet houden zeg, niet dat het allemaal bij je gebeurd maar het kAn.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:24

Mac, nu je dat zo zegt over Lee : Keeva's stal is een normale stal van 3x3 meter. De stal staat 's nachts open, omdat ze normaal gesproken eigenlijk nooit op stal staat (ze heeft een open schuilstal en staat verder 24/7 buiten). Ze staat nu 's nachts wel altijd in haar (vaste) stal.
Volgens mijn man moet ik de vaste stal dicht laten, want hij is bang dat ze te weinig plaats heeft als ze daar zou gaan bevallen. Ik denk dat ze zelf het beste plekje wel opzoekt, binnen of buiten.
Wat vinden jullie ?

De open stal (met aan de linkerkant de vaste stal) :
Afbeelding

Afbeelding

Zou ik beter de vaste stal dicht kunnen laten, en eventueel bodembedekking (vlas) strooien in de open stal ?

Ik ben zo bang dat het in die open stal te hard tocht voor een veulen ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:39

Ik zou de open stal gebruiken met een hele dikke laag stro, dan ligt het veulen wel warm. Ik geloof niet dat het echt tocht daarin, zeker niet op "veulenhoogte". Wel een hele mooie open stal zeg!

En ik ben een paar uur productief geweest, goed he!!! Ik zit dus ook de hele dag op het werk te bokken. Nu heb ik het geluk dat ik testen opstart die iedere keer 1 minuut tot 1 uur duren, dus heb ik tussendoor de tijd. De machine waar ik op zit is meestal wel productief.

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:45

Keevagirl schreef:
Cheveyo schreef:
Mijn meissie gaat gewoon lekker naar buiten overdag hoor.

Vanmorgen nog even gechecked, geen veranderingen tov gisteren. Heb het veulen ook niet meer zien bewegen..hoop dat het gewoon klem is gegroeid en wacht tot het naar buiten mag.

Oh ik ben slecht, heb mijn bevallingsemmertje nog niet eens klaar staan, komt vast omdat ik het nog even niet geboren zie gaan worden.

Dat heeft Keeva ook hoor Chev, tot een week geleden voelde ik het veulen ook regelmatig bewegen in haar buik, en dat is nu ook niet meer zo. Ik denk dat ie al gedraaid is en daardoor minder bewegingsruimte heeft.

Keeva staat dag en nacht buiten, met de staldeur open .. die doe ik echt geen plezier als ik haar 's nachts opsluit hoor, ze staat altijd buiten ...

Mijn emmertje staat ook nog niet klaar ... wij wéten gewoon dat die merries van ons nog wel even wachten (vanmiddag toch maar even alles klaarzetten )

Chirooheleen, van harte met je mooie veulie !!

Hollybolly, gezellig dat je er in deel 2 toch ook weer bijbent !

Maar ik heb het veulentje vorige week nog lekker nog gevoeld Keevagirl !

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:47

Keevagirl schreef:
Mac, nu je dat zo zegt over Lee : Keeva's stal is een normale stal van 3x3 meter. De stal staat 's nachts open, omdat ze normaal gesproken eigenlijk nooit op stal staat (ze heeft een open schuilstal en staat verder 24/7 buiten). Ze staat nu 's nachts wel altijd in haar (vaste) stal.
Volgens mijn man moet ik de vaste stal dicht laten, want hij is bang dat ze te weinig plaats heeft als ze daar zou gaan bevallen. Ik denk dat ze zelf het beste plekje wel opzoekt, binnen of buiten.
Wat vinden jullie ?

De open stal (met aan de linkerkant de vaste stal) :
Afbeelding

Afbeelding

Zou ik beter de vaste stal dicht kunnen laten, en eventueel bodembedekking (vlas) strooien in de open stal ?

Ik ben zo bang dat het in die open stal te hard tocht voor een veulen ...

Ik denk dat Keeva dat zelf wel lekker uitzoekt hoor, heeft ze de vorige keer ook gedaan en toen was het zelfs winter ..

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:51

NEEE! Heb ik helemaal de opening gemist van het 2e deel .
Ons *piep* internet!
AARGH, ik kan er echt helemaal gek van worden, elke keer kun je er een half uur op, en dan vliegt het er weer af..
Moet er weer zo'n mannetje komen kijken..
Hopelijk is het nu goed en kan ik weer heerlijk meegenieten