Dagmar11 schreef:Wat een verhaal Daphara… triest! Toch duim ik heeel hard dat hij er door gaat komen. Elke dag extra is weer een extra stapje richting een goede afloop toch? Veel sterkte! Hoe gaat het vandaag?
Dysmatuur is trouwens erg herkenbaar. Onze dochter is met 39+1 (voldragen dus) geboren met 2400 gram en 42 cm..
Ja precies, dag 5 zou de eerste mijlpaal zijn, als hij uiterlijk vandaag niet zou verbeteren, dan was de prognose echt slecht, maar we zijn goed de dag doorgekomen. Hij was aan het begin van de middag koliekerig, veel staart swiepen en zelfs (zijn versie van) rollen en dan zitten we weer lang angstvallig op de camera te kijken of er mest uit gaat komen. Drinken wilde ook niet goed lukken.
Pleun was ook wat ongeduldig, dus besloten haar toch even uit de stal te halen, ze staan al sinds woensdag samen op volledige boxrust.
Dus ik met Pleun aan de longeerlijn naar de bak, terwijl de staleigenaaresse bij het veulen bleef.
Pleun is even flink uit haar dak gegaan, maar bleef wel net voldoende bewust van mij dat ik het onder controle kon houden en na een minuut of twee echt gek doen konden we het weer rustig afbouwen naar een drafje een naar gewoon stappen.
Het veulen vond het alleen niets en begon dus te hinniken en rondjes te “rennen” op stal. Dus na 5 minuten was het ook klaar, hij mag absoluut geen stress hebben en hoewel we blij zijn dat hij dus blijkbaar wel kan hinniken en een ongecoördineerd rondje kan rennen, is overstuur raken nu ook weer niet de bedoeling, want zijn energie niveau is veel te laag.
Maar bij terugkomst zag je gelijk Pleun weer beter reageren op het veulen (vaak doet ze alsof hij lucht is, vooral op zijn zieke momenten negeert ze hem totaal) en hij dook meteen onder mamma om te drinken.
Terwijl wij op de camera weer volgen nam hij twee stappen achteruit en er kwam een gigantische lading mest uit. De beweging had hem wat dat betreft dus ook goed gedaan.

De mest is niet normaal, maar geloof me, al zoveel beter dan dat het geweest is. Na het mesten was de koliek ook over en heeft hij heerlijk als een “normaal veulen” languit liggen slapen, om 22 minuten later weer echt goed te drinken bij mamma.
Vanavond zijn ze na zijn infuus samen toch ook even 5 minuutjes naar de wei geweest, Pleun voor de zekerheid aan de longeerlijn en het veulen los. Meneer maakte moedig gebruik van de ruimte en heeft een rondje gehuppeld. Daarna was hij buiten adem en zijn ze meteen weer terug naar stal gegaan. Daar moest hij toch ook meteen weer mesten, dus we hebben de indruk dat gedoseerd bewegen hem toch wat goed doet en gaan kijken of we dat toch een paar keer per dag kunnen proberen om zijn darmen zo goed in beweging te houden.
Nog 5 dagen en dan zijn we in theorie de kritieke fase door, dus we zijn op de helft.

En zoals hij slaapt als hij zich goed voelt.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 20-05-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt