[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:41

Bij die van ons bleef de navelstreng in tact, dus zelf doorgeknipt en klem er op. Wel goed ontsmet.

Jeetje Daphara,.., wat een toestand.

Inge…, wat een ellende, nou weer Rhino 1…

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:42

Vanaf vanmorgen heeft m’n merrie niet meer gemest…. Hoe lang mocht dat nou ongeveer duren, vanaf de geboorte.
Het is nu 15 uur later

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:59

Sophievdv Wat een leuk contract zo tussen moeder en kind. Super schattig <3

Gimmick11 gefeliciteerd *\o/* <3 fijn dat alles inorde is

Daphara Wat ontzettend heftig zeg ;(. Hopelijk komt hij er gewoon door, hij heeft iniedergeval genoeg vechtlust. Hoe ging het vandaag met hem?

Al_zawraa En terecht dat je op je roze wolk zit hoor :D mooie dames met hele mooie namen <3

Kiki1976 altijd leuk als je foto's krijgt op je werk :D Knappe kerel is het.

Orange Gaat idd super hard he. Ze wordt al lekker breed :D

Us2001 Gelukkig is alles weer inorde.

Shadow33 Ze houd je idd nogal lang wachten he.

Inge jeetje jullie hebben wel echt alle pech he -O- hoe gaat ze voor de rest vooruit kwa herstel?

DDDara Dat is idd heel normaal rond die periode maar mag idd niet aanhouden.

Nobel01 knappe kerel <3
De ogen worden steeds lichter he, bij Lola hier ook. Is je test opnieuw verzonden?

Balko Fijn dat het goed gaat met je de merrie met de ruptuur. Wat ga je nog met haar doen? Je andere merrie gaat goed vooruit kwa uier.

Fotsy geen idee kwa navelstompje. Denk dat ontsmetten en zalven wel voldoende is.

Lola krijgt steeds lichtere ogen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:59

Nou het is er uit hoor, zorgen om niets :o

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:00

Inge wat heftig. Het zit jullie niet mee.veel sterkte!

Brooke was gister onrustig in de avond. Vanavond al weer onrustig. Naar jaar buik happen en ook haar staart aan het schuren

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:10

Dagmar11 schreef:
Wat een verhaal Daphara… triest! Toch duim ik heeel hard dat hij er door gaat komen. Elke dag extra is weer een extra stapje richting een goede afloop toch? Veel sterkte! Hoe gaat het vandaag?

Dysmatuur is trouwens erg herkenbaar. Onze dochter is met 39+1 (voldragen dus) geboren met 2400 gram en 42 cm..

Ja precies, dag 5 zou de eerste mijlpaal zijn, als hij uiterlijk vandaag niet zou verbeteren, dan was de prognose echt slecht, maar we zijn goed de dag doorgekomen. Hij was aan het begin van de middag koliekerig, veel staart swiepen en zelfs (zijn versie van) rollen en dan zitten we weer lang angstvallig op de camera te kijken of er mest uit gaat komen. Drinken wilde ook niet goed lukken.

Pleun was ook wat ongeduldig, dus besloten haar toch even uit de stal te halen, ze staan al sinds woensdag samen op volledige boxrust.
Dus ik met Pleun aan de longeerlijn naar de bak, terwijl de staleigenaaresse bij het veulen bleef.
Pleun is even flink uit haar dak gegaan, maar bleef wel net voldoende bewust van mij dat ik het onder controle kon houden en na een minuut of twee echt gek doen konden we het weer rustig afbouwen naar een drafje een naar gewoon stappen.

Het veulen vond het alleen niets en begon dus te hinniken en rondjes te “rennen” op stal. Dus na 5 minuten was het ook klaar, hij mag absoluut geen stress hebben en hoewel we blij zijn dat hij dus blijkbaar wel kan hinniken en een ongecoördineerd rondje kan rennen, is overstuur raken nu ook weer niet de bedoeling, want zijn energie niveau is veel te laag.

Maar bij terugkomst zag je gelijk Pleun weer beter reageren op het veulen (vaak doet ze alsof hij lucht is, vooral op zijn zieke momenten negeert ze hem totaal) en hij dook meteen onder mamma om te drinken.

Terwijl wij op de camera weer volgen nam hij twee stappen achteruit en er kwam een gigantische lading mest uit. De beweging had hem wat dat betreft dus ook goed gedaan.

Afbeelding

De mest is niet normaal, maar geloof me, al zoveel beter dan dat het geweest is. Na het mesten was de koliek ook over en heeft hij heerlijk als een “normaal veulen” languit liggen slapen, om 22 minuten later weer echt goed te drinken bij mamma.

Vanavond zijn ze na zijn infuus samen toch ook even 5 minuutjes naar de wei geweest, Pleun voor de zekerheid aan de longeerlijn en het veulen los. Meneer maakte moedig gebruik van de ruimte en heeft een rondje gehuppeld. Daarna was hij buiten adem en zijn ze meteen weer terug naar stal gegaan. Daar moest hij toch ook meteen weer mesten, dus we hebben de indruk dat gedoseerd bewegen hem toch wat goed doet en gaan kijken of we dat toch een paar keer per dag kunnen proberen om zijn darmen zo goed in beweging te houden.

Nog 5 dagen en dan zijn we in theorie de kritieke fase door, dus we zijn op de helft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals hij slaapt als hij zich goed voelt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daphara op 20-05-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:13

Lola is zo mooi <3

Fotsy,ik weet het niet, ze zeggen dat de meeste gangen nu schoon zijn.
Maar van Libby hadden ze ook niet meer verwacht.
Ze zijn sowieso niet volledig eerlijk over alles, beetje de waarheid verdraaien en mooier maken.
Probleem is met de kliniek dat er zoveel paarden komen dat je virussen niet buiten kan houden.
Type 1 is de verkoudheidsvariant maar kan ook de neurologische zijn, echter verwachten ze dit niet.
Mja zowat alles wat met Libby gebeurd is verwachten ze niet :(

Ik wil inderdaad dat ze niet teveel de negativiteit van daar aan ons gaat koppelen. Voelt wel even als in de steek laten nu om niet te gaan maar het voelt gewoon niet goed. Die stallen zijn niet vrolijk, echt geïsoleerd en dan inderdaad alle poespas eromheen.
Maandag luisteren wanneer ze uit isolatie zou mogen. Nu heeft ze nog wisselend koorts dus dan sowieso niet natuurlijk.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:20

Nieky ik bedenk me ineens dat ik vergeten ben op jou te reageren.
Ze is gedekt door een quarter.
Wel met papier en ook panel getest, maar verder niet goedgekeurd ofzoiets.

Ik vind jou Lola echt prachtig <3

Daphara het klinkt wel als vooruitgang.
Hoe lang moet hij nog infusen hebben?
Hij is wel heel leuk <3

Inge dat ze niet alle ziektes buiten kunnen houden is begrijpelijk.
Maar laat ze dan op zijn minst eerlijk zijn.
Is haar hematoom wel goed kleiner geworden?

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:26

Wat een leuke veulenspam hier! Echt knappe kinders zie ik voorbij komen.

Inge, wat ontzettend naar dat Libby dit nu weer moet overkomen. Alsof jullie nog geen pech genoeg hebben gehad. En wat een knokker is je paardje. Daar moet je toch ontzettend trots op zijn. Nu maar hopen dat de koorts snel gaat zakken en dat ze haar eetlust op een of andere manier terug gaat krijgen. Zou ze geen heimwee naar huis hebben? Daar kunnen paarden ook een verminderde eetlust van krijgen.

Daphara, het blijft spannend zo te lezen. Wel fijn dat hij nog steeds sterk genoeg is om zelf te drinken en dat hij een paar rondjes gehuppeld heeft vandaag.
Tot wanneer moet hij die infussen blijven krijgen of heeft hij de laatste nu gehad?
Je bent er wel flink mee in de weer om hem dagelijks te monitoren en te helpen waar nodig.

Hier kan ik helaas nog steeds rustig slapen. Er veranderd helemaal niets bij Chacha. Haar uier is nog steeds leeg en mevrouw voelt zich nog opperbest.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:30

@nieky, de ogen worden inderdaad steeds lichter.

Met de kleurtest zat het wat anders:
Kliniek Wolvega had wel bloed opgestuurd, met de gegevens van de merrie in plaats van het veulen, maar ze hebben de test niet betaald!, maar wel doorberekend aan mij.
Omdat het laboratorium bloed kreeg van( dachten ze) van de merrie, is daar de wffs test mee gedaan, die ik zelf had aangevraagd buiten Wolvega om, daar had ik haren voor opgestuurd.
En omdat zowel merrie als veulen dezelfde geboortedag hebben(alleen zit er 7 jaar verschil tussen), was de verwarring compleet.

Nu heb ik Wolvega gebeld, zouden opnieuw de test bestellen ( en betalen ), het bloed bewaren ze, dus dat moet geen probleem zijn.

Inmiddels aan beide partijen de juiste gegevens van het veulen doorgegeven, ten tijde van het opsturen van het bloed had het veulen nog geen levensnummer, inmiddels wel.

Maandag even bellen of dat het nu goed gaat.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:52

De merrie met ventral rupture

Let niet op dr hoeven, door het tijdelijk zonder ijzers staan (ivm bevalling en jong veulen) is ze enorm onderuit gezakt en dus weer direct op ijzer.
Komende week smid er weer bij en staat ze hopelijk weer wat knapper erbijz
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de dikzak

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Balko op 20-05-23 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:52

Inge, zou ze het niet fijn vinden om bijvoorbeeld eens met een zachte bortsel over haar hals en schoft geborsteld te worden? Ik denk maar wat, misschien is het juist iets waar ze even een beetje van opfleurt in die deprimerende situatie. En dat heb je ook het gevoel dat je misschien iets fijns doet met haar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:50

Ik heb ook weer een goeie. Merrie lekt vanaf maandag melk, regelmatig onrustig geweest deze week.
Nu is er stroom storing. Geen alarm. Geen camera. Yes.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:55

Cioccolato schreef:
Ik heb ook weer een goeie. Merrie lekt vanaf maandag melk, regelmatig onrustig geweest deze week.
Nu is er stroom storing. Geen alarm. Geen camera. Yes.

Dat word n slaapzak!
Gaat t alarm niet op mobiel netwerk?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:57

De gateway zit op stroom.
Heb nog wel n halster birth alarm liggen maar die vertouw ik nog voor geen 50 procent

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:17

Gimmick gefeliciteerd!

Orange, knappe dame <3 Was leuk om haar even in het echt te zien!

Us, fijn dat je merrie weer de oude lijkt, hopelijk blijft dat zo.

Shadow, 350 dagen is ook best lang, kan me voorstellen dat je inmiddels ongeduldig wordt.

corina, de eerste alweer gechipt, gaat snel! En de rest nog even afwachten.

Ach Inge, ik heb zo met jullie te doen :knuffel: Dat kan er ook nog wel bij..
Wel fijn dat ze verder voorzichtig vooruit blijft gaan. Ik hoop dat de koorts snel minder wordt en ze uit isolatie mag. Kan me voorstellen dat het haar goed zou doen om wat buiten te mogen grazen. Even uit die geestdodende en negatieve omgeving vandaan.
Wat vervelend ook dat de kliniek niet helemaal eerlijk is, daar zou ik ook snel klaar mee zijn.
Ik duim nog steeds mee voor jullie, sterkte nog steeds.. Wat een ellendige tijd voor jullie, en wat duurt het ook lang :(:)

nobel, 4 weken alweer, gaat snel!

nieky, wat een apart kleurtje heeft Lola, ze is echt leuk.

daphara, fijn dat het heel langzaam vooruit lijkt te gaan en dat de beweging hem goed doet.

balko, fijn dat de merrie stabiel blijft. Ziet er idd niet fijn uit, maar wel fijn dat ze er zelf weinig last van heeft.

Cio, oh jee, dat is echt waardeloos :( Hopelijk is de storing snel opgelost..

Ik heb van vandaag ook nog wat foto's :') Ik zal het bij 2 per veulen houden, wil jullie niet teveel spammen :+

Laziza

Afbeelding

Afbeelding

Nadirah

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 01:54

Az. Wat zijn ze mooi <3

Balko. Fijn dat ze stabiel is. Ziet er apart uit. Dankjewel voor het delen. Hoe is de toekomst van deze merrie?

Nobel01. Wat een gedoe, dat is niet helemaal goed gegaan met de test, nu hopelijk wel

Inge. Wat een pech, ook dit er npg overheen. Ze heeft het al zo zwaar gehad. Hopelijk knapt ze snel op.

Daphara. Het blijft nog spannend. Duimen draaien. Is zijn mest ook niet zo, door alle medicatie?

Anoushka. Spannend

Gimmick. Gefeliciteerd. Mesten kan altijd even duren na de bevalling

Nieky. Wat mooi die ogen. Echt blauw zijn ze ook niet?
Dddara. Ja dat is normaal. Ze gaan meer vast voedsel eten. Daar reageren de darmen op. Ze zeggen altijd dat dit van veulen hengstigheid is, maar is volgens mij niet het geval.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:21

De merrie zou in theorie nog in de recreatie gebruikt kunnen worden. Daar liggen mijn ambities niet dus ze wordt verkocht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:14

Gimmick11 fijn dat het laatste stukje nageboorte er vanzelf is afgekomen.

Daphara wat een zorgen. Maar fijn dat even naar buiten beide goed gedaan heeft. Hopelijk gaat het nu iedere dag een beetje beter. Blijf voor jullie duimen.

Orange wat groeien ze hard he <3

Us2001 fijn dat het weer goed gaat, hopelijk blijft dat zo

shadow33 haha herkenbaar, dat vond ik ook.
Hier volgde King juist niet de eerste dagen (moeders moest hem maar volgen) maar nu volgt hij super

corinadrenth haha best grappig eigenlijk. De eerste al gechipt en de andere moeten nog geboren worden. Of was de chipper vroeg?

_Inge jeetje het zit allemaal niet mee zeg, arme Libby.
En wat krijgen jullie veel te voortduren.
Hopelijk vanaf nu alles in 1 stijgede lijn en mag ze snel naar huis.

DDDara de een zegt dat het komt door de veulenhengstigheid ( al hangt het vaak wel samen) en de andere door verandering van eten.
Zie nu sinds gisteren de mest bij King ook wat veranderen. Maar goed hij begint gras, hooi te eten en af en toe nog een hapje mest van moeders.
Wel viel me gisteren op dat het ook anders ruikt

Nobel01 wat is hij hard gegroeid zeg, flink kereltje al
Wat een gedoe met de testen, hopelijk nu wel alles goed geregeld

Balko fijn dat het niet erger is geworden maar stabiel is gebleven. Ziet er wel apart uit
Fijn dat Diva veilig is

Fotsy ik zou het voor de zekerheid nu weer even een paar dagen ontsmetten zodat het weer goed indroogt.
Toevallig hier ook gisteren weer gedaan voor de zekerheid en de vliegen. Al is die er hier nog niet af gevallen.

nieky1993 wat is het toch een plaatje die Lola. En die ogen <3

Al_Zawraa spam maar door hoor. Ze zijn beide zo leuk <3
Die houding, die air die ze uitstralen, ik hou ervan

Hier nog even in twijfel wat ik ga doen.
Bo doet het super in de groep samen met King. Ook in de paddock gaat het goed.
1 Merrie is soms verveld, maar dat is ze ook naar andere de geen veulens hebben. Dit komt voort uit het feit dat ze hoger in rang wilt komen.
Alles staat ondertussen 24/7 buiten enkel Bo staat nog met de nacht op stal. De andere merrie met veulen blijft ivm de beenwond op een apart stukje 24/7 buiten (is ze rustiger dan op stal).
Gelukkig maakt Bo er niets van en komt zelf al naar de draden om naar binnen te gaan met de avond.
Dus hou ik het nog even zo of gaat ze ook 24/7 naar buiten?
Beeld gisteravond op de camera die je duidelijk dat Bo hier echt wel rust heeft en niet op haar hoede hoeft te wezen
Afbeelding
King doet aan camouflage _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:22

Even een ego-post.

Gisteren mocht Zevesta mee naar haar allereerste show. Niet de beste voorbereiding gehad, aangezien ze in België stond om haar moeder te dekken en we haar vrijdag snel nog naar huis hadden gehaald. Vrijdagavond tot 23u nog staan wassen (waarom had ik ook alweer schimmels?) en op zaterdagochtend nog snel geschoren. Maar ondanks alles heeft ze het super goed gedaan! Op 0,08 punt na had ze nét niet de hoogste score van de show. Maar wel een heel aantal titels op haar naam.

Ze heeft nu de volgende prijzen gewonnen:
- Gold Champion Filly Foals
- Best Movement (van de klasse)
- Most Beautiful Foal
- Best Head Trophy

Ze is het eerste veulen:

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:22

Wauw, Goldenarrow dat zijn een paar mooie titels en heel veel ervaring rijker voor de kleine. Gefeliciteerd!

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:29

Gefeliciteerd Goldenarrow!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:08

Gefeliciteerd Goldenarrow!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:17

wow, GA , wat goed gedaan , gefeliciteerd :j

wij hebben een heel drukke tijd gehad en nog niet alles klaar, het huis van mijn moeder moet leeg , ze is naar een verzorgingstehuis gegaan, dus ik ben hier niet heel erg actief , sorry daarvoor -O-

Onze kleine Lumen doet het heel erg goed, hij is vrolijk en huppelt en raced lekker in het rond , hij is vanavond precies een week oud, vandaag hebben we de kudde weer bij elkaar staan, was nog wat commotie met onze jongste merrie ( 3 jaar) maar de andere merries verdedigden Lumen ook goed . en eowyn doet het uitstekend voor de eerste keer , heb ook weinig tijd voor foto's maken , normaal doe ik dat veel, maar komt er ook even niet van . paar fotootjes van vanmorgen vroeg . hij eet al lekker grasjes samen met mama <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:52

goldenarrow gefeliciteerd. Genoeg titels behaald.

jolandje sterkte, is een flinke klus.
Heerlijk hoor heel de kudde weer compleet.

Nou Wilg King doet zijn naam eer aan (arme Bo)
We gaan eerst maar eens lekker bij mama in d'r oren bijten
Afbeelding

Ben een echte woeste hengst

Afbeelding

Afbeelding

Kan ok lief zijn hoor, even met mijn baasje een onderonsje

Afbeelding