[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:06

kellydebie schreef:
Hoi Hoi allemaal,
ik heb het een en ander mee gelezen, ben zelf de dingen aan het onderzoeken mbt een veulen fokken. Ik wil mijn paard graag thuis laten insemineren, maar wat voor bedrijven doen dit? ik ben al langer opzoek via het internet maar kan eigenlijk vrijwel niks vinden over thuis inseminatie. Weet iemand waar ik met deze vraag terecht kan? woon zelf in de provincie Utrecht.
En hoe gaat zo een thuis inseminatie er aan toe? Wat moet je zelf al in huis hebben?
Groetjes!

Hier is het gewoon de dierenarts die scant en insemineert.
Belangrijk is een veilige en schone plek om te werken, ideaal is een opvoelbox. Bij gebrek daaraan laat ik Kees licht sederen, makkelijk paard kan ook met de kont tegen een box-onderdeur.

DA vindt het prettig als hij vlot kan werken, dus zorgen dat je paard klaar staat en vooraf de staart alvast bandageren.

Plek met warm water zodat hij zijn handen kan wassen is ook erg handig. Anders jerrycan en schone emmer klaarzetten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:33

Vulina schreef:
Een merrie :D

:')

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:44

Bij mij komt er nu 1 scannen en insemineren die particulier is. Werkt wel als da assistente. 25 ki 35 scannen. Alles aan huis. De 18 dagen scan is gratis

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:45

Vanavond met ploegmama scannen. Heb het idee dat ze hengstig word. Mag veulen voor het eerst mee op de trailer. Meestal zijn ze jonger. Deze is nu al bijna 2 mnd. Maar het komt vast goed.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:41

Dat is niet duur Corina.
Succes met het transport Baudyh, maar gaat inderdaad meestal wel makkelijk merrie en veulen op de trailer.

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:54

Ik wil mij ook weer graag komen melden in het nieuwe topic. Wat een leuke combinaties komen er al voorbij. Vorig seizoen heb ik mijn merrie (Lord Leatherdale) gust gelaten en daarvoor 2 jaar achter elkaar een Toto jr veulen gefokt. Waarvan de laatste (merrie) nu dus jaarling nog in mijn bezit.
Ik wil mijn merrie dit jaar weer laten insemineren en wil haar nu bij de hengst Kjento (v. Negro) doen.
Ze moet deze dagen weer hengstig worden, dus willen haar morgen laten scannen.

Nu heb ik afgelopen tijd gezien dat ze af en toe wat ‘vieze slijm’ uit haar vulva heeft. Toen de dierenarts wel eens gevraagd, maar die zei zolang ze niet ziek oogt of koorts heeft kan dat geen kwaad. Ze lijkt zich verder ook wel goed te voelen, maar het zit me nu toch niet lekker voor het dekseizoen. Morgen ga ik dit ook zeker navragen. Bij deze een foto van de vulva. Iemand ervaring hiermee?

Afbeelding

Andere keren zie ik er niet veel aan en dan soms ook weer wit slijm.

Afbeelding

Hopelijk valt het mee en zit dit het insemineren niet tegen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:23

Ziet eruit als een ontsteking maar daar gaat je da vast meer over kunnen vertellen.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:55

Hmm Evelien, dit herken ik alleen nog toen mijn merrie net bevallen was, als in 'opschonen vd baarmoeder'. Raar dat het zo nu en dan opduikt. Ben er verder ook niet bekend in...

En kellydebie, hier heb ik het ook altijd aan huis laten doen. Haar allereerste keer moest met praam en daarna kon het gewoon in haar stal met kont tegen de staldeur, ze is er nu aan gewend maar fijn vindt ze het niet natuurlijk.

As maandag wordt Quenza op haar 16e verjaardag Y)(^) nog eens gescand, dan zit ze op 32 dagen dracht, hopen dat alles goed zit! :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:29

Evelien_MG schreef:
Ik wil mij ook weer graag komen melden in het nieuwe topic. Wat een leuke combinaties komen er al voorbij. Vorig seizoen heb ik mijn merrie (Lord Leatherdale) gust gelaten en daarvoor 2 jaar achter elkaar een Toto jr veulen gefokt. Waarvan de laatste (merrie) nu dus jaarling nog in mijn bezit.
Ik wil mijn merrie dit jaar weer laten insemineren en wil haar nu bij de hengst Kjento (v. Negro) doen.

Nu heb ik afgelopen tijd gezien dat ze af en toe wat ‘vieze slijm’ uit haar vulva heeft. Toen de dierenarts wel eens gevraagd, maar die zei zolang ze niet ziek oogt of koorts heeft kan dat geen kwaad. Ze lijkt zich verder ook wel goed te voelen, maar het zit me nu toch niet lekker voor het dekseizoen. Morgen ga ik dit ook zeker navragen. Bij deze een foto van de vulva. Iemand ervaring hiermee?

[ [url=m/eSyncZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6tmYZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er niet zo fris uit, even je da naar laten kijken en een kweek van laten nemen. Als de baarmoeder vuilnis moet je dat eerst laten behandelen.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:49

Evelien dat grijze slijm doet mij ook aan baarmoederontsteking denken.

Kelly licht eraan of je vers of diepvries gaat gebruiken. Voor diepvries moet je volgensmij altijd naar kliniek. Aan huis met vers doen volgensmij wellensiek en wellicht schalkwijk ook wel. De universiteitskliniek deed het voorheen ook maar of ze het nu ook nog doen weet ik niet.

Zojuist mijn merrie gescand voor de 18 dagen scan. Helaas niet drachtig. Breng haar zaterdag weer naar de kliniek. En dan zien we weer verder. Helaas. Volgensmij heb ik maar 3 pogingen dus hoop dat het gaat pakken.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:04

Balen floripori, was dit de eerste poging?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:30

Evelien_MG schreef:

[ [url=m/eSyncZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6tmYZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou haar zeker even laten swabpen en spoelen :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:31

floripori17 schreef:
Evelien dat grijze slijm doet mij ook aan baarmoederontsteking denken.

Kelly licht eraan of je vers of diepvries gaat gebruiken. Voor diepvries moet je volgensmij altijd naar kliniek. Aan huis met vers doen volgensmij wellensiek en wellicht schalkwijk ook wel. De universiteitskliniek deed het voorheen ook maar of ze het nu ook nog doen weet ik niet.

Zojuist mijn merrie gescand voor de 18 dagen scan. Helaas niet drachtig. Breng haar zaterdag weer naar de kliniek. En dan zien we weer verder. Helaas. Volgensmij heb ik maar 3 pogingen dus hoop dat het gaat pakken.

Balen. Waarom heb je maar 3 pogingen?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:36

Wat jammer floripori17

Vulina wij hebben vaak 2 sprongen in het dekgeld zitten. Daarna moet je die ook betalen per sprong dus misschien is het zoiets.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:55

Oh Evelien dat ziet er niet mooi uit. Ik zou er even de DA bij halen :=

Jammer floripori17! Hopelijk nu wel raak!

bij Zangersheide heb je recht op 3 pogingen na betaling van het aankoopbedrag. Bij dracht betaal je op 01/10 de drachtigheidstoeslag. Is de merrie dan na 3 pogingen van diezelfde hengst niet drachtig, wordt aangeraden om te wisselen van hengst, binnen dezelfde prijscategorie, bij een hogere prijscategorie moet enkel het verschil in aankoopbedrag betaald worden dan.

Ik ben er echt nog niet uit door wie ik Domino laat dekken, ik dacht zo zeker te zijn, maar overthinking is mijn grootste vijand. Zou erg graag voor een vol broertje/zusje van Ghet (2017) proberen. Maar is ondertussen verdubbeld in prijs en DV. Dat DV zit ik an sich niet mee in, maar 't is dat prijsverschil.
'kheb nog tijd om te denken he...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:01

Evelien ik herken dat slijm ook als een ontsteking. Heeft mijn merrie 2 jaar geleden gehad nadat ze natuurlijk was gedekt. Wat heel goed werkt en natuurlijk is, is Pyrogenium van Ecostyle. Ik heb dat bij de Welkoop gehaald en het heeft heel goed gewerkt voor mijn merrie. Is speciaal voor ontstekingen.

Floripori heel jammer. Hopelijk komende ronde wel raak!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:38

Hier is Pleun hengstig maar sla de veulenhengstigheid over en ik houd het weer in de gaten voor begin mei.
En dinsdag bij de hengst kijken, zo zin in *\o/*

Jammer van de niet drachtige merries maar het is gelukkig nog vroeg dit seizoen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:55

Ging prima op de trailer.
Merrie was nog niet zo ver. Is nu hengstig gespoten. Zondag weer heen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:26

Weer een hoop mensen actief bezig zo te lezen.

Hier wilde ik de 22ste scannen maar dierenarts is een paar dagen afwezig.. dus nu afspraak voor de 29ste. Mocht ik ze toch eerder hengstig zien moet ik toch maar een ander bellen..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:29

Is er maar een iemand die kan scannen simpie?
Mij maakt niet uit wie scant, ik ken mijn merrie het beste en hoef alleen te weten hoe groot het ei is en weet dan genoeg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:57

Ik krijg alweer helemaal de kriebels van dit topic :D op een goede manier uiteraard haha.
Mooie combinaties worden er weer gemaakt.

@Evelien ik zou haar toch even laten checken en eventueel spoelen.

Hier de shire dame hengstig. Die toont nooit maar ineens stond ze te piesen naar m'n ex dekhengst (staat ze mee samen) en die begint ook ineens weer te herinneren wat ie eerder voor de kost deed :')
Hij springt er gelukkig niet op dat scheelt weer.

Morgen brengen we haar naar de hengst. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of we Homozygoot Daimond pakken of z'n zoon Tiësto.
Die laatste heeft iets voorkeur vanwege Willem V Nassau aan moederskant.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:02

Cp112, heb je foto van de merrie en beide heren?
Is die donkerbruine merrie met witte sokken toch?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:07

StalMelyn schreef:
Cp112, heb je foto van de merrie en beide heren?
Is die donkerbruine merrie met witte sokken toch?

Klopt

Afbeelding

Dit is ze met Daimond. Ze staat er wel heel erg dopey bij zo :+
Afbeelding

En dit is Tiësto. Kan geen standfoto vinden verder. Ik ga ze iig allebei even goed bekijken morgen en maak dan de beslissing :j
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:08

Zijn die hengsten ook shires? Wist niet dat die in het bont er waren, wat leuk!
Die tweede lijkt beetje Fries achtig

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:10

Barock pinto zijn het beide :j
Tiësto is met ggk. Die is nog maar 3.
En dik 50% fries inderdaad haha.

Shires mogen idd niet bont zijn.