[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:51

Toch voor Dual Jack, super gave combinatie!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:55

Wij gaan het dit jaar ook nog eens proberen voor de laatste keer. :)

Vorig jaar heeft mijn merrie helaas een abortus gehad op 10 maanden dracht. Wij zijn toen naar de kliniek in Someren moeten gaan. Het veulen was overleden in de baarmoeder en lag gedraaid waardoor ze het niet zelf geaborteerd kreeg. Gelukkig kregen ze het er met de handen eruit, als het namelijk 10 minuten langer had geduurd werd het een keizersnede of een foetotomie.

Ze kwam er gelukkig zonder complicaties vanaf en was meteen na 3 dagen weer de oude. We hebben haar toen 3 maanden op rust laten staan en opnieuw geïnsemineerd.
Helaas had ze een tweelingdracht. Er is een op dag 16 gecrusht en op dag 18 gecontroleerd waar er nog maar eentje te zien was op de scan.
De DA laten komen rond dag 30 en helaas zaten ze er nog beide maar waren ze reeds al aan elkaar vastgegroeid. Alsnog eentje laten crushen in de hoop dat de ander bleef zitten. DA is op dag 33 terug komen scannen en het ene eitje zat nog netjes. Helaas rond dag 45 werd ze hengstig en is ze leeg gescand. We zaten al erg laat in het seizoen waardoor we ervoor gekozen hebben haar niet opnieuw te laten insemineren.

Al met al 2 jaar een beetje pech gehad... Hopen we dat deze keer 3 maal scheepsrecht is.

We zijn er nog niet helemaal uit welke hengst het gaat worden.

Afbeelding
Mijn merrie een Caridor Z x Quinar Z

Twijfel tussen deze hengsten:

Afbeelding
Een Casall x Calvaro Z, 1,71, bijna 5 jaar.

Afbeelding
Een Dominator Z x Aganix du seigneur Z, 1,72, bijna 4 jaar.

Reden voor de jongere hengsten aangezien mijn spaarpotje betreft het fokken flink leeggelopen is en na 2maal pech gehad te hebben wil ik geen risico nemen op een duurdere hengst.

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:38

xPenny schreef:
Wij gaan het dit jaar ook nog eens proberen voor de laatste keer. :)

Vorig jaar heeft mijn merrie helaas een abortus gehad op 10 maanden dracht. Wij zijn toen naar de kliniek in Someren moeten gaan. Het veulen was overleden in de baarmoeder en lag gedraaid waardoor ze het niet zelf geaborteerd kreeg. Gelukkig kregen ze het er met de handen eruit, als het namelijk 10 minuten langer had geduurd werd het een keizersnede of een foetotomie.

Ze kwam er gelukkig zonder complicaties vanaf en was meteen na 3 dagen weer de oude. We hebben haar toen 3 maanden op rust laten staan en opnieuw geïnsemineerd.
Helaas had ze een tweelingdracht. Er is een op dag 16 gecrusht en op dag 18 gecontroleerd waar er nog maar eentje te zien was op de scan.
De DA laten komen rond dag 30 en helaas zaten ze er nog beide maar waren ze reeds al aan elkaar vastgegroeid. Alsnog eentje laten crushen in de hoop dat de ander bleef zitten. DA is op dag 33 terug komen scannen en het ene eitje zat nog netjes. Helaas rond dag 45 werd ze hengstig en is ze leeg gescand. We zaten al erg laat in het seizoen waardoor we ervoor gekozen hebben haar niet opnieuw te laten insemineren.

Al met al 2 jaar een beetje pech gehad... Hopen we dat deze keer 3 maal scheepsrecht is.

We zijn er nog niet helemaal uit welke hengst het gaat worden.

[ [url=m/8lJMMG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn merrie een Caridor Z x Quinar Z

Twijfel tussen deze hengsten:

[ [url=m/wQieQc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een Casall x Calvaro Z, 1,71, bijna 5 jaar.

[ [url=m/yA1pLT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een Dominator Z x Aganix du seigneur Z, 1,72, bijna 4 jaar.

Reden voor de jongere hengsten aangezien mijn spaarpotje betreft het fokken flink leeggelopen is en na 2maal pech gehad te hebben wil ik geen risico nemen op een duurdere hengst.

Ahhh wat een pech!

Leuk een springcombinatie. Wij hopen dit jaar onze springmerrie drachtig te krijgen van haar eerste veulen.

Succes!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:45

Super leuke combi cubralibre, ben nu al benieuwd.
Goeie keuze, hij is ook zo lief.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:57

CubaLibre schreef:
Hier ook zeker wachten tot eind april/begin mei....

Onze combi dit jaar:

DG DRY JILL
APHA
2008
Zwart (EE/aa), rabicano
1.45
[ [url=m/sbOcRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

X

GP Mister Dual Jac
AQHA
2008
Sooty Dunskin (Ee/Aa/NCr)
1.48
[ [url=m/APFjwV.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Uiteraard een super combinatie :D Ik ben nu al benieuwd!

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:10

CubaLibre schreef:
Hier ook zeker wachten tot eind april/begin mei....

Onze combi dit jaar:

DG DRY JILL
APHA
2008
Zwart (EE/aa), rabicano
1.45
[ [url=m/sbOcRr.jpg]Afbeelding[/url] ]

X

GP Mister Dual Jac
AQHA
2008
Sooty Dunskin (Ee/Aa/NCr)
1.48
[ [url=m/APFjwV.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Wauw gave combi. Ben benieuwd :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:40

wat een pech xpenny, ik hoop dat het dit jaar helemaal goed gaat! inderdaad 3x is scheepsrecht!

Cubalibre, mooie combinatie!!

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:42

Hallo Allemaal!
Ik wilde mij hier ook weer melden met alvast één merrie. De rest staat allemaal nog op veulens te wachten.

Onze Julya (Estoril x Juventus) is vandaag gedekt met Johnny Cash(bon bravour x Flemmingh). Is een 4 jarige stamboekmerrie die we eigenlijk dit jaar nog een keer naar de keuring willen doen omdat ze inmiddels toch al wel meer body heeft en er vooral in moet groeien. Is 1,74 groot. Hieronder een foto van onze joekel
Afbeelding
En de papa voor volgend jaar
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:43

Mijn merrie leek vandaag alweer hengstig te gaan worden. Dinsdag was de laatste hengstige dag van de afgelopen hengstigheid. Kan het dan wel dat ze weer hengstig is? Ze rent de hele tijd achter de ruinen aan, gilt nog wel een beetje bij neuscontact maar laat zich wel likken. Staart steeds omhoog maar niet wijd staan en niet piezen. In dr stal wel herhaaldelijk piezen en dat was troebel.
Zie ik spoken of kan het kloppen. :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:35

Het kan gerust hoor, zeker met dit briljante weer.
Word ze natuurlijk gedekt of geïnsemineerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:43

Woogy schreef:
Het kan gerust hoor, zeker met dit briljante weer.
Word ze natuurlijk gedekt of geïnsemineerd?

Ik vind het zo raar, zeker omdat ze de afgelopen keer bijna 2 weken hengstig is geweest. En nu een paar dagen niet en dan zou het nu weer beginnen.
Ze wordt natuurlijk gedekt aangezien de hengst bij dezelfde stalling staat en in insemineren eigenlijk wel een heel gedoetje vind.
Ik wacht rustig af, het kan ook zijn dat ik gewoon wìl zien dat ze hengstig is hahaha.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:49

Dan is er helemaal niets aan de hand, als ze niet hengstig is gaat hij er toch niet op :) Als ze langdurig hengstig is kan het zijn dat het ei niet afkomt. Je kan altijd met dag 3 even scannen voor je gaat dekken, dan weet je zeker of het nut heeft om te dekken :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:00

Om iets zeker te weten, is scannen de enige optie :j

Kan idd ook dat het ei niet afkomt.
Vorig jaar op het laatste van dekseizoen had Wild een bloedei waardoor ze ook zo beetje hengstig leek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:02

Gedoetje blijft het wel he, die merries. :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:09

Mijn jaarling stond vandaag wel hengstig te doen, maar mn 4 jarige echt niet :o :o

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:47

Vera wordt weer hengstig dus de uitbraakpoging had niks opgeleverd. Ik denk dat ze gewoon al af was toen.
Vandaag Iquita mijn jonge merrie uit de hand laten dekken. Even leek het erop dat hij er niet aankon,knap frustrerend voor hem. :+
Maar toch gelukt uiteindelijk.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:54

bloedei kan idd, zou ze eerst eens laten scannen voor je gaat dekken, hengsten weten het niet altijd hoor of een ei gesprongen is of niet. Ik had hier ook eentje die nog knetterhengstig stond en de hengst ook ging springen maar ik wist van de scan dat ze af was. Nou ja hij kon er toch niet bij ;)

ohjee pretty ik zie het zo voor me :') moest hij op zijn tippen gaan staan :P

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:21

Yep en het heeft echt een paar pogingen nodig gehad,hij gaf nog net niet op. Nota aan mezelf,geen nog grotere merries aanschaffen voor hem. :')

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:25

Eindelijk april! Einde deze maand wordt zij als het goed is weer hengstig en gaan we insemineren... spannend!!

En dan volgt pas het echt lange wachten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:28

Fijn dat het gelukt is Pretty!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:24

Fijn dat het gelukt is Pretty :j :D

2 van onze gelderse dames zijn gisteren naar de hengstenhouder gebracht. Misschien leuk om de combinaties die in de planning staan even voor te stellen :

Daisy (voorl. keur v. Elegant x Walser)

Afbeelding

gaat onder Recruut (v. Marco Polo x Apollo)

Afbeelding

en Tendance (KEUR Sport v. Osmium x Cabochon)
Afbeelding

gaat onder Nickson (Fortissimo x Waarborg)
Afbeelding

Dance zijn we nu al 3 jaar mee bezig, 1e jaar wilde ze niet pakken, 2e jaar wel 2 keer gepakt maar de vrucht weer opgenomen en vorig jaar heeft ze geaborteerd op 8 maanden dracht. We hebben haar helemaal laten onderzoeken en ook sectie laten verrichten op het veulen, maar Dance is helemaal gezond en bij het veulen was de navelstreng rond de nek gedraaid en het is gestikt. Al met al domme pech dus.
Wel hebben we gezegd dat we dit jaar echt het laatste jaar proberen. We zouden zo graag nog een nakomeling uit haar willen hebben om de lijn door te zetten, maar als het er niet meer in zit, zit het er niet meer in. Duimen draaien dus :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:27

Ik duim! Mooie merries,ik vind ze nog gaver dan de hengsten. <3

Ondertussen is Vera herdekt ook. Zij is maar 75cm dus daar moest hij zich zelfs een beetje voor bukken. :')
Het weer slaat wel een beetje tegen hier (westen van België) in vergelijk met op andere plaatsen,dus ik hoop dat de eitjes toch goed kunnen afbakken. :Y)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:11

Mag ik hier even met de deur in huis vallen voor meningen? O:) Mocht ik besluiten te insemineren zal ik iedereen even nalezen natuurlijk :D
Ik heb altijd al een veulentje willen fokken bij een eigen merrie. In november heb ik haar drachtig gekocht, maar bij de keuring bleek ze helaas gust te zijn. Alleen zit ik nu te twijfelen of ik haar dit jaar laat insemineren. Wat me eigenlijk tegenstaat is dat je de hele zomer niet veel met de merrie kan doen (ik houd van lange buitenritten en op vakantie :P ), al ligt dat ook aan de merrie zelf. Aan de andere kant is het wel een unieke ervaring. Voor zowel voor mij als voor haar zou dit het 1e veulen zijn. Daarom wil ik ook het liefst niet nog jaren wachten, ze is nu 9. Wat is jullie ervaring met blijven rijden etc met een drachtige merrie of een veulen aan de voet? Gaat niet om topsport trouwens maar gewoon wat in de bak rondhobbelen en buitenritten :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:03

Jammer dat je merrie gust was.
Als je dit voorjaar laat insemineren kan je de rest van het jaar gewoon rijden hoor. De eerste weken iets rustiger aan. En op het laatst van de dracht ook. Met veulen erbij hebben wij onze merrie de zomer met rust gelaten, maand of 4/5.en daarna rustig weer opgepakt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:48

Met mijn vorige merrie zou ik gewoon door werken alleen was ze niet goed dus heb ik haar met rust gelaten, af en toe een rondje stappen en soms een beetje draven.
Pris hoeft sowieso niet veel te doen dus tijdens de dracht ook niet. Ze loopt wat los en longeer haar af en toe.
Tijdens de dracht kun je gewoon rustig doorwerken. Ik ken sowieso twee verhalen van paarden die tot de dag voor de bevalling nog keihard door werkten(1 endurance merrie en 1 polo merrie) omdat de eigenaars in beide gevallen niet wisten dat ze drachtig waren. Die veulens waren kern gezond en de merrietjes ook.
Bij gezond verstand zou ik ze de laatste weken wat meer rust geven.