[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:18

AM-horses, spannend! Op naar het scannen over 2 1/2 week!

Murosch, fijn hoor! Hopelijk is ze direct drachtig!

Remark, ik heb een tijd op Wennekers gestaan met mijn merrie, maar staan nu bij een boer in Amstelveen. Heel kleinschalig. En precies, hij is precies wat ik wilde. Volgend jaar zullen ze wel anders oordelen denk ik.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:31

Ahh oke, lekker hoor! Ik verhuis waarschijnlijk deze zomer weer terug naar Wennekers.

Haha ja dat geloof ik, gaat vast goed komen!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:16

Ik heb een fopmerrie! Of ik zie spoken....Volgens mij was ze vandaag overduidelijk hengstig, wat helemaal niet klopte met mijn berekening. Volgens mij moet ze pas ronde 21e hengstig worden. Ik bel de veearts om te kijken of ze hengstig is...Nikkes, noppes...baarmoederhals nog helemaal gesloten, geen eitje dat klaar zit....Minstens nog 5 dagen vooraleer ze hengstig is....wat dan wel weer klopt met mijn berekeningen :p.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:20

Sjintoo, wat vervelend. Maar liever nu dan wanneer ze drachtig is..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:36

Dan baal je wel even Sjintoo, maar je weet nu mooi waar je aan toe bent en wanneer ze hengstig gaat worden, dus het komt eraan nu!

Ik ben vanavond bij Suzie geweest en ik ben ook getuige geweest van een dekking, dus ik weet heel zeker dat er is "geinsemineerd" vandaag. Ik ben benieuwd hoe lang ze nog hengstig gaat blijven.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:42

Het was sowieso gepland dat ze de 19e naar het dekstation zou gaan, dus hopelijk houdt ze zich nu aan die planning ;) :p

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:46

Mijn ene merrie had al afgeslagen en de andere wilde vandaag ook niet meer gedekt worden dus hopelijk nu aftellen voor het scannen :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:28

We kunnen met een aantal tegelijk gaan aftellen dan :) net Satinka ook opgehaald, heeft vanochtend eisprong gehad en gisterenavond nog eens geïnsemineerd.

Sjinto, ik denk dat Jade ook volgende week ergens rond die datum hengstig gaat zijn, dus die gaan dan ook ongeveer samen lopen :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:28

Net mijn New Forest merrie Beau laten scannen op hengstigheid. Ze toont heel weinig namelijk. En ze is idd hengstig en een eitje van zo'n 2cm *\o/* Dus ze gaat zaterdag richting de hengstenhouder.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:42

Leuk allemaal! Alles in volle gang al! :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:05

*\o/* wat goed dat er al velen geïnsemineerd of gedekt zijn.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:06

Combi met rijpaard x Du Bois pony vind ik ook erg gaaf. Heb ik ook nog even aan gedacht.

Sjintoo, net zo'n foppert als die van mij dus. Die piste maandag/dinsdag jus d'orange, maar bleek bij scannen maar eitjes van 25 mm te hebben en de baarmoedermond zat potdicht.
Net de veearts nog even gesproken, de eitjes waren nu een cm groter en de baarmoedermond werd zachter, dus hij verwacht het weekend te kunnen insemineren.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn merrie, de schimmel. De bruine was haar eerste dochter, helaas een dik jaar geleden op een rotmanier kwijt geraakt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:29

Ik duim voor alle merries die binnenkort gescand moeten worden op drachtigheid!!

Ik krijg alleen van iedereen de opmerking dat ik Falke te vroeg laat dekken....Bedoeling is dat het veulen zo snel mogelijk mee dag en nacht buiten kan. Wat vinden jullie?
En klopt het dat merries op hun moeder lijken qua drachtigheid? Mieke, mijn fjordje, is destijds op 322 dagen bevallen van Falke. Moet ik bij Falke er dan van uit gaan dat ze ook zo snel kan bevallen?

ChantalllJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:37

De 1 heeft liever vroege veulens de ander in de veulentijd.

Ik heb ze zelf ook het liefst vroeg dus als ze vroeg met dekken aanpakken is dat mooi meegenomen...

De 1ste merrie hier is drachtig en wordt 24 februari 2018 verwacht.

Nu de tweede nog, due wordt volgende week vrijdag gescant op dracht

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:38

Of het te vroeg is, ligt aan je eigen mogelijkheden. Wij hebben grote boxen en veel land. Mochten ze nog niet naar buiten kunnen is dat niet erg omdat ze in hele grote boxen staan...

Of ze op de moeder lijken in de dracht weet ik niet. Kan ik zelf niet echt zeggen..

Merrie die niet drachtig was kan denk ik vandaag weer geinsemineerd. Andere merrie leek ook niet drachtig, maar ook nog niks niet hengstig. Maandag kijken of dat anders lijkt. Eer gisteren een merrie dicht laten zetten, zij had 2 eitjes die beide zijn gesprongen. En dan nog aankomende week een andere scannen op dracht, hopelijk is zij wel drachtig..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 14-04-17 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:39

Sjintoo schreef:
Ik duim voor alle merries die binnenkort gescand moeten worden op drachtigheid!!

Ik krijg alleen van iedereen de opmerking dat ik Falke te vroeg laat dekken....Bedoeling is dat het veulen zo snel mogelijk mee dag en nacht buiten kan. Wat vinden jullie?
En klopt het dat merries op hun moeder lijken qua drachtigheid? Mieke, mijn fjordje, is destijds op 322 dagen bevallen van Falke. Moet ik bij Falke er dan van uit gaan dat ze ook zo snel kan bevallen?

Zo vroeg is het niet meer toch? Halverwege maart, begin april krijg je nu je veulen, mocht het in 1x lukken.. Mooie tijd toch? Vind ik tenminste.. En stel dat het nou niet in 1 of 2x lukt.. Dan dek je pas weer in juni... Ook nog prima, maar wanneer je dan pas begint zit je heeel laat tegen het seizoen naar mijn idee..

En op je tweede vraag zou ik geen antwoord weten :/

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:42

ik krijg commentaar dat ik veel te vroeg ben, dat het veulen flebitis kan krijgen door op de koude grond te slapen, dat het nog echt zuur weer kan zijn in maart....Begin weer aan mezelf te twijfelen en mag dat gewoonweg niet doen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:55

Er zijn fokkers die krijgen in januari/februari hun veulens.
Ligt idd wel aan je eigen accomodatie natuurlijk :j
Je kan een warmte lamp in de stal hangen en deken voor het veulen naar buiten als het erg koud is, als het nodig is.

Mijn ene merrie draagt meestal 350+ en zij is zelf ook op geloof 353 dagen geboren las ik ergens. Dus hrt zou kunnen. Haar dochter is dit jaar ook voor eerst gedekt en we zullen volgend jaar zien hoe lang ze gaat dragen :=

ChantalllJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:57

Idd Vulina, mijn Welshjes staan standaard in boxen van 3 bij 3.5 terwijl de bevallingsbox 3.5 bij 4 is.

Wij hebben ook de accomodatie ervoor om dit te kunnen doen. Ondanks nog de wisselende temp zie ik er voor mijzelf veel voordeel in ... zeker ook kwa shows en keuringen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:59

Suffie knap dat je die allemaal ook hebt onthouden, of ken je de eigenaar ook persoonlijk.
Ik ben wat dat betreft echt een zeef. :o

Sara dank je wel. Na de HK komt indi ook wel ter dekking. Maar dat doe ik alleen bij goedkeuring. Voor die tijd niet. Wil hem nog niet te heet hebben voor volgend jaar. Hij is nu al een echte puber met hormonen. hahaha

Jeannaa ik wat ook tot half mei met dekken. Anders zit ik hopeloos met zenuwen als ik nog geen veulen heb met de HK. Dus dan heb ik ze maar liever iets later en met lekkere grasjes hahaha

Frida gelukkig geen interesse meer. Hopelijk een drachtige merrie nu.

Pretty dank je wel.
Kun je de merrie ook niet iets lager zetten zodat de hengst er wel bij kan? Omdat de merrie eigenlijk niet weet wat de bedoeling is kan ze ook best zo reageren. Of ze is gewoon nog niet hengstig genoeg nog. Een volgende cyclus nog maar eens proberen en dan gewoon wanuit de hand. Dat zou ik dan doen.

Ben benieuwd of karin nu gepakt heeft. Zal vast wel. Vaak zijn ze drachtig met een kortere dekcyclus. Spannend.

Evita-3 bedankt. Hij is zeker geslaagd. Vind hem nog wel een beetje zwak in de achterhand. Maar nu is hij afgelopen winter ook echt verschrikkelijk ziek geweest. Dus ik hoop dat hij straks weer goed aansterkt. En ik begin lekker vroeg met trainen, in het najaar dan. Hij is tenslotte nog maar twee. Veel draven en balkjes lopen. Naast de fiets rechte stukken draven.

AM horses spannend.

Kimsel94 Voor jou ook duimen draaien.

Sjintoo ze kunnen ook plassen en knipogen als ze geagiteerd en of boos zijn op een hengst. Dat lijkt ook veel op een hengstigheid. Ik vermoed dat je dat gezien hebt.

Muraosch altijd fijn als je het ook zelf gezien hebt.

Hihihi er gaan er een heleboel tegelijk bevallen volgens mij. Spannend allemaal.

Twinklebel mooie merries. Vond haar dochter ook heel mooi.

Sjintoo. voordeel met vroeg dekken is dat je veulen lekker lang bij moeders kan blijven, of op tijd kan vertrekken en dat ze dan nog een mooie periode gras tot hun beschikking hebben. Nadeel is dat het nog erg koud en nat weer kan zijn. Ook is er dan nog geen gras. Als je ruime boxen hebt kan het best.

Vulina het is druk bij jullie hihihi

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:00

Shows, keuringen en wedstrijden doe ik niet. Dus daar moet ik al geen rekening mee houden. Ik had in mijn hoofd dat maart de ideale datum is omdat het veulen dan zoveel mogelijk zomermaanden mee heeft en hopelijk sterk en groot genoeg de winter in kan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:55

Twinklebel, zit daar uniform in? :))

Afbeelding
Afbeelding

:D

Mijn jazz uit en uniform moeder.

Pony x rijpaard hengst vind ik vaak erg goed gelukte paarden! Zelf ook aan zitten twijfelen, maar vind mijn merrie te interessant voor de kwpn fokkerij haha (directe moederlijn van Houston, oma van de mijne is de overgrootmoeder van Houston). Maar wie weet als ik een goed merrie veulen uit de merrie heb. :))

Mijn witje lijkt tegen hengstigheid aan te zitten, dus ben benieuwd. In Zweden wil ik geen te vroeg veulen (nu ligt er ook weer 15 cm sneeuw...).

Spannend verder voor iedereen die wacht op scannen of insemineren! Zijn er al merries drachtig gescand? :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:10

Sjintoo, mijn stalbaas heeft juist graag vroege veulens. Dan kunnen die aan het eind van het weide seizoen afgespeend worden en kan de merrie nog even aansterken op de wei.

Quir, knappe merrie hoor! Laat je je merrie deze cyclus dan al insemineren of toch een latere?

Zamora, jeetje. Die laat je dan lang wachten zeg, maar gelukkig ben je er op berekend.

Vulina, spannend! Hoop dat ze allemaal snel drachtig zijn.

Ik ben nu op weg naar stal om merrie hengstig te laten spuiten. Ze maakt zelf helaas niet genoeg hormonen aan om volledig hengstig te worden. Dus kunnen wachten en scannen wat we willen, maar uit zichzelf word ze het gewoon niet :').

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:30

Dan kan je inderdaad lang wachten, Myrthe. Spannend, wanneer wordt ze geinsemineerd?

De schimmel staat in Nederland en blijft ook voorlopig in Nederland, dus die laten we inderdaad de eerste cyclus insemineren. De pony in Zweden eind april of begin mei voor de eerste keer. :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:11

Quir, in de loop van volgende week. Al lijkt ze opeens wel echt hengstig. Dus zal me ergens niks verbazen als we morgen al moeten insemineren. Pfff deze merrie soms..

Dat is fijn dat je schimmel al geinsemineerd kan worden!