[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:13

Cynthia82 schreef:
Ik ben zelf de fokker van zowel TiSento als Fiore, Silly :)

Ik ga eens kijken, Aniek! Ookal is hij er niet meer, ik vind het wel leuk als hij er staat :)

Oké dan is het apart ja haha

Misschien de hengstenhouder, voor de nakomelingen?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:25

Maar TiSento en Fiore zijn (waren) volle broer en zus, dus dan zou de hh ze wel allebei hebben toegevoegd :)
Apart hè? :) Ik heb TiSento nu zelf maar toegevoegd :)

Juval, als je echt graag een bijzonder kleurtje wil, is het 'beter' om geen schimmel te gebruiken, omdat die 50% of 100% kans geeft op een schimmel.

Maar aan de andere kant, maakt dat het fokken ook juist wel heel leuk. Hoe groter de diversiteit in kleurkansen, hoe spannender het is :)

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:35

Dat is inderdaad apart Cynthia.
Nou ja ze staan er nu tenminste in.
Harmony is door het Nrps op horsetelex gezet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:46

juval schreef:
interessant allemaal :) ... maar is het dan als je een leuk kleurtje wilt fokken (bont/palomino/valk) gewoon niet handig om daar een schimmelmerrie voor te gebruiken?

Kleurfokkers vermijden schimmels inderdaad zolang het even kan, omdat je dan voor het oog je speciale kleurtje inderdaad kwijt raakt mocht het veulen ook schimmel mee krijgen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:03

mooney schreef:
Wat leuk die hele kleuren praat, misschien kan ik ook nog wat verheldering scheppen voor de nieuwkomers qua kleurgenetica.

Ik zie vooral veel verwarring over schimmels en hun onderliggende kleuren.
Het is het makkelijkst om de kleur van je paard voor te stellen als een schilderij waar je met laagjes verf werkt.
De absolute basiskleur van een paard is altijd zwart of vos. Dit is aangeven met een E voor zwart en een e voor vos. Een hoofdletter staat voor dominant, die bepaalt dus als ze samen komen. Dus Ee en EE wordt een zwarte, ee wordt een vos.
Alle andere genen voegen een laagje toe aan het vos/zwart wat eronder ligt. Met een crème gen verdun je de onderste laag bijvoorbeeld (vos wordt palomino).
Sommige van deze extra laagjes werken alleen op een bepaalde basiskleur, zoals agouti dat een zwart paard bruin maakt maar niets doet bij een vos.
Nu kun je natuurlijk meerdere lagen toevoegen, de meeste kan je gewoon opstapelen zonder de onderliggende kwijt te raken. Een vos + crème + bont bijvoorbeeld, daar zie je zowel de verdunning palomino als de vlekken.
De 'opperbaas' van alle laagjes is schimmel, die verstopt de onderliggende lagen op ten duur.

heel duidelijk mooney :j
en om het toch in de verf te houden, zeg ik altijd agouti is rood (zoals dekkers het zegt), dus meng dit in een potje met zwart en wat krijg je, ja bruin,
meng rood met vos en wat krijg je? ja nog steeds vos alleen misschien iets roder ;) (zoals jeanette beweert)

oh en cynthia die vlekjes die jij bedoelt in het wit op de voet, dit is in de sokken dan?
want dat zijn hermelijnvlekken en heeft niks met bont te maken of met zwart, mijn valk merrie heeft ze in haar witte sokken en die zijn uiteraard zwart, maar mijn palo merrie heeft ze ook in haar sokken en die zijn dan palo kleur. of bedoel je iets anders?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:04

Zo! Ik kan het nu al niet meer bijhouden :')

Aniek heeft de hele genetica weer eens uitgelegd ;) hihi!
Ik heb trouwens al heel wat getest bij animalgenetics.eu en heel erg over te spreken! Altijd snel reactie en ook als je vragen achteraf hebt wordt je netjes te woord gestaan :j

Juval, ik ben geen doorgewinterde fokker, maar mijn merrie welke vorig jaar haar eerste (en mijn eerste) veulentje kreeg heeft een heel apart karakter. Die merrie moet je kunnen begrijpen om met haar overweg te kunnen zeg maar, en zij was drachtig van een lieve maar ook heethoofdige hengst. Hun veulen is echter het tegenover gestelde! Die is vreselijk mensgericht en een enorme aandachtvrager :) dus het is niet altijd gezegd dat het karakter overgenomen wordt van de ouders. Er zal ongetwijfeld ook wel iets erfelijks in zitten en natuurlijk de opvoeding die moeders in eerste instantie aan hun kind geven. Maar naar mijn idee ook een groot deel opvoeding vanuit de mens. Hoe veel een veulen in aanraking komt met mensen bijvoorbeeld kan al heel veel betekenen voor het gedrag op latere leeftijd...

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:21

Phoe wat een kleuren informatie zeg. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat voor kleur het veulen heeft.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:28

Heb m'n best gedaan, Linda ;)
En goed om te weten dat jij al (goede) ervaring hebt met die website. Hoe verzend jij het dan daarheen? En wat voor kosten zitten daar nog aan?

Ik ben erg benieuwd hoe mijn merrie's gaan zijn met hun eerste veulens. Het zijn hele lieve pony's, noem het altijd broekzak-pony's omdat je er gewoon niet vanaf komt in het land. Maar kan maar zo dat ze zich met hun veulens straks amper laten vangen natuurlijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:32

Volgens mij is het een kleuren topic geworden?

Vandaag is ook merrie nr 7 gedekt. Gisteren Cookie weggebracht naar de hengst en vandaag hengstig genoeg om gedekt te worden.
Dat is bij mij ook de enige met kans op veel verschillende kleurtjes geloof ik. Als ze maar een gezond veulentje krijgt ben ik al tevreden. Alleen wel grote voorkeur voor een hengstje :o
Qua kleur wordt het sowieso iets met zilver aangezien Cookie homozygoot zilver is. Verder heb ik me er nog niet zo in verdiept.
Cookie dus homo zilver en palomino en frame overo x blueroan pinto (draagt vos).

sultan15 schreef:
Marije wat lekker de eerste door de drie weken heen! Laat je haar nog een extra keer scannen omdat ze het vorig jaar verloren is? Hoe is het met de rest van de merries? Heeft Classy er al een beetje zin in? :P

Daisy is erg klein en inwendig scannen doe ik dan liever niet. Vorig jaar zag de DA het iig niet zitten. Dus dan laat ik haar waarschijnlijk later in het jaar een keer uitwendig scannen.
Voor de andere merries worden het 2 spannende weken, ben nu volop aan het schouwen en duimen dat er niets opnieuw hengstig wordt. 1e week van april laat ik dan een aantal scannen denk ik.
En Classy doet helaas nog niets. Ze staat heel gezellig bij Patton maar daar blijft het tot nu toe bij.
Maar het is nog vroeg in het seizoen...

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:38

Het lijkt inderdaad wel een kleurentopic :P Ach zo leer ik weer eens wat bij :+

Snap dat je Daisy dan liever niet scant :j Hopelijk laat ze het dit jaar gewoon zitten :D
Misschien valt Classy niet op mannen :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:40

Spannend Marije, als alles pakt dan heb je er in totaal dus 8 drachtig?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:52

Aniek, haren in een afgesloten zakje, formulier van de site ingevuld erbij, in een envelop en klaar is kees :D de verzendkosten weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik de post gewoon op mijn werk neer gooi :o

Spannend Marije!!

Toch al best wat merries gedekt inmiddels. Hopelijk pakt het bij iedereen gelijk, niet dat het net als vorig jaar zo'n jaar wordt waarin merries ineens allemaal niet drachtig raken :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:55

Nou dat hoop ik niet inderdaad :P

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:24

Meld me hier ook weer *\o/* .

Bibi wordt binnenkort weer geinsemineerd :).

En nog 3 van mijn andere merrie's :).
Hoop dat t allemaal gaat lukken! :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 05:17

Wow marijer goed bezig met de merrie's, duimen voor gezonde veulens volgend jaar. En cookie ook weer van de partij, wat leuk.

Mijnlieverd welkom

En hopen op een vruchtbaar jaar.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:16

Vandaag wederom een geslaagde dekking, Misha vond het al bijna niet meer spannend en het is nu 17 dagen afwachten tot de scan. Dat word nagels bijten :p

Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:49

Leuk om te zien dat er toch nog veel merries natuurlijk gedekt worden!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:47

Zo wat gaan jullie hard zeg! Even 2 dagen niet op bokt geweest en heel veel pagina's bijlezen!

Fijn dat je er zoveel drachtig hebt Marije. Ik wil Jazzy denk ik ook een keer uitwendig scannen als ze drachtig is. Mijn DA doet dit niet, weet iemand een DA in de buurt van Twente die dit wel doet.

Iemand vroeg nog wat het risico was van de vele cysten. De merrie zou moeilijker drachtig kunnen worden, maar heb daar tot nu toe geen problemen mee gehad. De voornaamste reden voor mij is dat een evt tweelingdrachtig beter te zien is. Dit is nu heel moeilijk door alle cysten. Waardoor ze in 2014 ook een doodgeboren tweeling heeft gehad. Maar scannen doe ik na de 18e dag dan ook regelmatig. Meestal elke week dan wel een keer. Tot een maand of 2.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:35

Aniek, misschien toch beide merries dekken dus? Leuk!

Cynthia, wat leuk dat je zoveel kleurkansen hebt, dan is het hier maar saai :P

Marije, jeetje wat heb je er alweer veel gedekt, ik ga duimen dat ze allemaal drachtig zijn, en dat Cookie snel weer drachtig naar huis kan.
Wat jammer dat Classy nog niks doet. Dat was ook waarom ik heel blij was dat Aziza hengstig was afgelopen week (al heeft ze nu het hoofd van haar zoon op hol gebracht :x ), ze is ooit ook eens een heel jaar niet hengstig geweest, dus altijd fijn om te weten dat alles werkt. Ik hoop dat het bij Classy ook snel op gang komt, het is natuurlijk ook nog vroeg in het jaar.

ML, ook welkom weer!

Ennasil, ik ga voor je duimen dat ze over 17 dagen drachtig blijkt te zijn!

Woogy schreef:
Welkom Roma, toch weer een GR Lahab voor Aziza? Wie zet je op Mausi, of was ze dit jaar nou verleast?

Aziza gaat inderdaad weer met GR Lahab, en dan heel hard duimen dat driemaal scheepsrecht is en ze me nu eindelijk dat langverwachte merrieveulen geeft! Als ik straks 3 volle broers heb staan ga ik gillen :+
Het zal wel op z'n vroegst eind mei/begin juni worden dat we gaan beginnen met insemineren, ze moet eerst nog een keer behandeld worden voor haar gebit.

Mausi is voor dit jaar verleast, dus het veulen wat ze nu draagt is voor de leaser.
Aankomend jaar ga ik haar in co-eigenschap dekken, en hoogstwaarschijnlijk zal ze gedekt gaan worden door Maheeb (Classic Shadwan x Bint Bint Mahiba (Ansata Halim Shah)).
Het is niet helemaal mijn type hengst, maar hij past wel goed bij Mausi en hij is commercieel gezien zeer interessant. In mijn situatie nu is het dan ook een slimme keuze denk ik ;)

Zoals het er nu uit ziet, zijn dit dus mijn combi's voor dit jaar.

Aziza (Ansata Sinan x Chantal's Samila (Milak AA)

Afbeelding

x

GR Lahab (Al Lahab x GR Nashidah (Classic Shadwan))

Afbeelding

Van deze combi's heb ik inmiddels deze 2 knappe mannen, en hoop ik nu dus heel hard op nog zo'n knap veulen, maar dan toch het liefst van het andere geslacht :o

Afbeelding

Afbeelding

En Mausi (Classic Shadwan x Shanaya Bint Najdi (Ansata Najdi))

Afbeelding

x

Maheeb (Classic Shadwan x Bint Bint Mahiba (Ansata Halim Shah))

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:07

Ik vind die Maheeb toch wel errug knap! <3
Is weer eens wat anders dan wit :p

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:19

Mooie combinaties weer roma!

Kleuren genetica ja het is een moeilijk iets maar ik begrijp er gelukkig het nodige wel van :)

Hier vandaag ook weer de 2 merries gedekt. Bo vandaag 18 dagen dus morgen ook eens gaan schouwen. Dan wacht ik nog op de andere 2 merries tot die 18 dagen zijn en dan scannen denk ik.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:25

Roma: hoe is het sperma van Lahab? Wij willen toch de appelazijn trucage proberen voor Pris, geen idee of het echt werkt, maar met de super kwaliteit van Zaar durf ik die gok wel te wagen haha

Mijn beide merries hebben cystes op de eierstokken. In principe kan Pony enkel bevrucht worden op links omdat er rechts teveel zitten. Pris heeft aan beide zijden een paar bolletjes, gelukkig is het verschil goed te zien tussen eitjes en cystes en hebben ze beide tot nu toe steeds 1 mooi groot ei gehad en daarop gedekt en drachtig geworden :)

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:50

@Woogy ik ben diegene die voornamelijk tussen Kambarbay (de akhal teke) en toto jr zit te twijfelen.

Ik ben zelf erg fan van kruisingen aangezien ik vaak merk dat kruisingen net wat meer toe kunnen voegen dan een "volbloed" om het maar even zo te noemen. Toto jr. Sluit super aan met zijn stamboom op mijn merrie en ik zou hierbij dus een mini- ushi (kleine versie van mn merrie) kunnen verwachten met een vol papier. Ook kan toto toevoegen wat mijn merrie mist. Kambarbay is op mijn pad gekomen 2 maanden geleden en ik was gelijk weg van hem ik heb er namelijk ook over nagedacht een Engels volbloed te gebruiken. De akhal teke kan zoveel toevoegen aan alles wat in mijn ogen mist bij het kwpn. Zijn veulens spreken mij ook erg aan en het kleurtje is dan mooi meegenomen.

Maar ik ben er nog niet uit. Kambarbay is tot nu toe wel mijn favoriet maar nog 2 hengstenshows te gaan! De week na 17 april (na de ijzeren man hengstenshow) wil ik het zeker weten en tot actie overgaan!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:59

Het geen wat ik me afvraag is het volgende: de twee hengsten zijn zo totaal verschillend, maar je zegt dat ze beide je merrie aanvullen?
Begrijp me goed, ik keur niets af en vind dat iedereen zelf moet weten hoe en wat ze dekken en fokken, maar vond deze combi aan hengsten vrij interessant door hun verschillen :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:08

Tzijn dan ook mega verschillende hengsten die beiden qua sport toch enorm vererven dus ook een grote gelijkenis denk ik.

Ik zie graag kruisingen tussen akhal teke x kwpn of engelse volbloed.
Ze hebben mega uithoudingsvermogen en kunnen veel hebben. In combi met een springmerrie kan je dus hele gave endurance paarden fokken.

Denk dat je vooral gaat moeten kijken of je meer dressuur wilt of veelzeidiger