Cynthia82 schreef:Ik ben zelf de fokker van zowel TiSento als Fiore, Silly
Ik ga eens kijken, Aniek! Ookal is hij er niet meer, ik vind het wel leuk als hij er staat
Oké dan is het apart ja haha
Misschien de hengstenhouder, voor de nakomelingen?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juval schreef:interessant allemaal... maar is het dan als je een leuk kleurtje wilt fokken (bont/palomino/valk) gewoon niet handig om daar een schimmelmerrie voor te gebruiken?
mooney schreef:Wat leuk die hele kleuren praat, misschien kan ik ook nog wat verheldering scheppen voor de nieuwkomers qua kleurgenetica.
Ik zie vooral veel verwarring over schimmels en hun onderliggende kleuren.
Het is het makkelijkst om de kleur van je paard voor te stellen als een schilderij waar je met laagjes verf werkt.
De absolute basiskleur van een paard is altijd zwart of vos. Dit is aangeven met een E voor zwart en een e voor vos. Een hoofdletter staat voor dominant, die bepaalt dus als ze samen komen. Dus Ee en EE wordt een zwarte, ee wordt een vos.
Alle andere genen voegen een laagje toe aan het vos/zwart wat eronder ligt. Met een crème gen verdun je de onderste laag bijvoorbeeld (vos wordt palomino).
Sommige van deze extra laagjes werken alleen op een bepaalde basiskleur, zoals agouti dat een zwart paard bruin maakt maar niets doet bij een vos.
Nu kun je natuurlijk meerdere lagen toevoegen, de meeste kan je gewoon opstapelen zonder de onderliggende kwijt te raken. Een vos + crème + bont bijvoorbeeld, daar zie je zowel de verdunning palomino als de vlekken.
De 'opperbaas' van alle laagjes is schimmel, die verstopt de onderliggende lagen op ten duur.
sultan15 schreef:Marije wat lekker de eerste door de drie weken heen! Laat je haar nog een extra keer scannen omdat ze het vorig jaar verloren is? Hoe is het met de rest van de merries? Heeft Classy er al een beetje zin in?
Woogy schreef:Welkom Roma, toch weer een GR Lahab voor Aziza? Wie zet je op Mausi, of was ze dit jaar nou verleast?