[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:59

Aziza vanochtend even geschouwd bij Fardani en ze hinnikte Nog wel naar hem, maar uiteindelijk volgde er een brul en slaande voorbenen van Aziza. Dus ze toont al niet echt meer hengstig, lijkt een goed teken dus :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:54

Duimen draaien AZ

Spannend het nieuwe seizoen is van start.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:56

Spannend zeg! Wel knap inderdaad dat die hengsten dat weten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:16

Dat klinkt toch al goed AZ! :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:42

Klinkt goed AZ!

Hier is net nr 5 ook gedekt.
Dat wordt best druk in februari 2016 als alles raak is :')
Nog 2 die hengstig moeten worden...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:41

Duim voor je AZ!!

en idd knap van de hengsten,hier ook wel eens meegemaakt dat de hengst niet meer wilde springen.
dag erna was de merrie ook niet hengstig meer.

Pepper en ylona gaan allebei over maximaal 4 weken naar de hengst.
Precieze planning is er nog niet want pepper verblijft eerst nog ff bij mijn vriend en samen zullen ze naar de hengst gaan.
zijn ze hopelijk tegelijk uitgeteld.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:42

Vorig jaar merkte we ook aan de hengst dat het ei weg was, hij was nu niet echt enthousiast te noemen. En dat was de dagen ervoor wel anders haha

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:23

Hoop dat t bij liz in 1x gaat lukken :') ben nog steeds zenuwachtig eigenlijk maar veel ervaren fokkers hier als ik t zo lees :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:48

Rianne1994 schreef:
Hoop dat t bij liz in 1x gaat lukken :') ben nog steeds zenuwachtig eigenlijk maar veel ervaren fokkers hier als ik t zo lees :o

Word voor ons ook het eerste veulentje dat we zelf hopen te fokken hoor. Helaas vorig jaar niet gelukt.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:50

Oh gelukkig ben niet de enige <<)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:52

Voor mij is het ook de 1e keer maar heb hier al heel wat nuttige tips/info gekregen :D

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:53

Ja daarom dacht ik ook ik meld me maar :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:30

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 06:56

Chimello, ze is echt zo schattig!! Die oortjes zo'n geweldig!

Goed nieuws, AZ. Nu beginnen de spannendste dagen :)

Ik hoop dat Dais vandaag over een week hengstig wordt (21 dagen), zodat die hengstigheid daarna zo rond 22 april valt. Mooie tijd, nog net voor mei klaar zijn met dekken..

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:04

Geveuliciteerd Chimello!!!

Spannend Roma! Idd goed teken! Heeft de DA nog gecheckt of het ei weg is?
Ga heeeeel hard duimen! +:)+

Lisa, jammer dat t eerste keer niet gelukt is dus nu hier ook Fingers crossed dat Pris nu wel drachtig is! +:)+
Dood eng trouwens van die auto! :oo

Wat dekken er hier veel natuurlijk! :) Veelal uit de hand of laten jullie de hengst er dan bij lopen?
Zoals Tante Jes/Bimmetje al aangaf hebben we de combi Tie x Arjen.
Weet nog niet precies wanneer we gaan beginnen, zowiezo wat later omdat Tie en Jes nu zo lekker in de sport lopen en het een jonge hengst betreft. Ik denk juni of juli. Even kijken.
Over kleine maand verwacht ik de eerste nakomeling van m'n eigen hengst Nour x Jazzy, leasemerrie die nu bij mij staat.
Als veulen en moeder er goed uitkomen zal er, voordat ze weer opnieuw gedekt wordt door Yanour via KI, eerst een embryo geflushed gaan worden bij deze merrie. Eerste keer ET dus ben benieuwd!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:29

Chimello, wat een plaatje en die wollige oortjes.

YildizArabs, hier idd ook natuurlijk. In ons geval hengst vast en merrie los. Maar dit omdat ze zodra de hengst eraan komt gaat hangen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:42

yildiz dat is coor mij al helemaal onbekend terrein met embryo's spoelen,spannend!

Cynthia hopen nu dat keesje zich netjes aan je plan houdt!

Lisa duimen voor beter nieuws dit jaar dan.

Marije dat schiet lekker op ineens.

Ik laat de hengst ook meestal uit de hand dekken,maar het gebeurt ook wel eens dat ik hem later in het seizoen gewoon bij de merries laat lopen,alles hangt af of hij zich een beetje beheerst kan houden of niet.

Marije wat ik al een poos wil vragen,wat voor pijnstilling dien jij toe bij de bevallen merries? Ik heb er hier binnenkort ook twee die nogal gevoelig zijn voor naweeën en dat is nu iets wat ik nog niet in huis heb of ervaring mee heb!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:11

Al een aantal bij de hengst leuk leuk!

Ik heb toen whis gedekt werd beide vast aan de hand.
Whis schopt eerst een keer en daarna laat ze zich dekken hihi.

Chimello geveuliciteerd!

Ik las iets over pijnstilling na bevalling?
Whisper kwam de nageboorte niet goed af daarvoor injectie gehad.
Daarna kreeg ze ook koliek(had dagen ervoor flink staan eten)
Meer als anders, denk dat het daar door kwam maar zeker weten doen we het niet.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:41

Cynthia, hopelijk houdt Daisy zich aan de planning!

Hier vorig jaar ook alles aan de hand gedekt met natuurlijk dekken, dat vind ik toch een stuk veiliger dan los in de wei.

Yildiz, hopelijk gaat alles volgens plan. Ik heb persoonlijk helemaal niks met ET, vind dat echt een stap te ver gaan. Of het moet met een goede reden zijn, bijvoorbeeld dat de merrie zelf geen veulen kan dragen. Maar om gewoon maar meer dan 1 veulen per jaar uit een merrie te kunnen fokken, vind ik het niks. Maar neem aan dat het embryo voor Talitha of een klant is?

We hebben niet gisteren nog gecheckt of het ei er echt af was. Ik doe dat nooit, en helemaal niet bij Aziza. Aziza kennende zou het ei er sowieso zondagavond af moeten zijn gegaan en voor de zekerheid hebben we het ook nog afgespoten. Daarbij toonde ze gisterochtend al niet echt hengstig meer, dus ik ben eigenlijk 100% zeker dat het ei er zondagavond/nacht afgegaan is. Ik zie dan de meerwaarde van nog een keer checken niet, die 90 euro voor Nog een check kan ik wel beter gebruiken :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:39

Wow kost dat zoveel? :oo
Ik had t vorig jaar bij Jazzy op t dekstation bij de prijs erbij in.

Tja ieder z'n voorkeur! ;) Ik ben weer genezen van natuurlijk dekken, te veel risico voor merrie en hengst.
ET heb ik niks op tegen, klonen is voor mij een brug te ver.
Idd is voor klant.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:51

Hier gaat het dekken zowel los in de wei als aan de hand. Gastmerries sowieso aan de hand, met de eigen merries net wat praktisch is. Zo wil ik de merries met veulens graag samen hebben lopen voor het spelen maar worden de merries niet door dezelfde hengst gedekt en 1 wordt helemaal niet gedekt. De merries die wel gedekt worden, worden dus aan de hand gedekt.
Maar ik heb nu ook een merrie zonder veulen aan de voet bij de hengst lopen die gewoon in de paddock is gedekt. Het zijn dikke maatjes en die blijven ook bij elkaar lopen.
Eerder toen ik nog maar 1 hengst had, liepen ze ook samen op de wei.
Hier wordt al zo'n 20 jaar natuurlijk gedekt en nooit problemen of verwondingen. Zolang je maar af gaat op merrie en hengst, gelukkig is voortplanting iets waar dieren over het algemeen best goed in zijn ;)

De pijnstilling die ik geef is quadrisol. Het haalt de scherpe kantjes eraf zodat de merries lang genoeg in de benen blijven zodat het veulen kan drinken. Ze krijgen een enkele dosis zodra de nageboorte eraf is. Als je het te vroeg geeft, heb je kans dat de naweeën zoveel afnemen dat de nageboorte lang blijft zitten en dat wil je natuurlijk ook niet. Bij een enkele extreem gevoelige merrie wil ik het wel eens wat eerder geven maar meestal zijn de merries die het meest last hebben ook de merries die heel vlug bevallen en de nageboorte heel snel af komt (of red bag).
Ik geef het ook alleen aan de mini's, de grote paarden hebben het nooit nodig gehad.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:13

Dank je Marije voor deze info,leerrijk! Best handig om in huis te hebben toch,zoals je zegt soms willen de merries nadien niet genoeg in de benen om het veulen goed te laten drinken.
Lisa's veulens zijn wel zo vindingrijk dat ze van dag 1 al leren om te drinken terwijl mama ligt te rusten. 8-) Maar voor de merrie zelf is het wel zo goed als ze wat pijnstilling kan krijgen.

Om de nageboorte te laten afkomen gebruiken ze Oxytocine,dat wekt inderdaad nog extra weeën op.
Maar daarvoor liet ik tot nu toe altijd de VA komen als dat nodig was.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:41

Medicatie laat ik ook aan de da over weet ik te weinig vanaf om zelf te doen :o
Hier is het 250 voor insemineren buiten de andere kosten maarja Guess moet op de bok blijven dekken dus dan maar liever extra kosten wan als hij niet meerop de bok gaat wordt het moeilijk.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:20

Medicatie laat ik ook aan de DA over, ook nog maar 2x gehad dat er een merrie (dezelfde merrie ook) aan de nageboorte bleef staan en er dus medicatie nodig was.

YildizArabs schreef:
Wow kost dat zoveel? :oo
Ik had t vorig jaar bij Jazzy op t dekstation bij de prijs erbij in.

Tja ieder z'n voorkeur! ;) Ik ben weer genezen van natuurlijk dekken, te veel risico voor merrie en hengst.
ET heb ik niks op tegen, klonen is voor mij een brug te ver.
Idd is voor klant.

Ja, de DA hier is gruwelijk duur, en per 1 januari zijn de prijzen ook weer omhoog gegaan :(

Hier heb ik helaas weinig keuze, hier op het eiland heb ik geen mogelijkheid om sperma af te laten nemen, dus als ik hier een hengst heb moet hij natuurlijk dekken. Of ik moet hem op een dekstation zetten, maar dan zie ik hem bijna nooit, op de meeste dekstations komen ze imo niet genoeg buiten en het kost ook een hoop geld.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:40

Bij ons dekstation 121€ voor heel jaar alle scans en inseminaties + 10€ per dag stalgeld. Valt héél goed mee dus. Geen natuurlijke dekkingen voor ons hier, Arany wordt ook nog minstens 3 keer per week gereden en 1 a 2 wedstrijden per maand. Dus blessures willen we echt wel voorkomen.