futloos veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: futloos veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:42

Dat zou ik zeker proberen, alleen is dat bijna geen doen :n
Heb het zelf wel meerdere malen gedaan, maar sliep dan samen met het veulen en kon het bijna met m'n ogen dicht :Z

Hij kan ook gewoon moe zijn.
Hij heeft de laatste tijd veel meegemaakt en dan is een terugslagje niet zo vreemd.

Je mag hem gewoon om het uur laten drinken, elk uur is te vermoeiend voor zowel jezelf als voor Sjoerd en dan is het ook niet zo raar dat hij minder enthousiast drinkt.

Voel je ook aan mama's uier dat hij minder neemt ?
Is de uier meer gespannen dan eerst ?

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 13:14

de uier is niet veranderd, veearts zei ook dat ze nog voldoende melk gaf. Sjoerd is nog steeds erg lusteloos. Hij ligt in de zon, ik help hem overeind en hij drinkt wat maar laat zich na 10 minuten weer vallen. Hij doet geen pogingen om op te staan. Drinkt wel weer wat beter. Ik hoop dat het gewoon wat vermoeidheid is. Hij oogt verder wel goed.

Ik vind het lastig ik zal hem het liefste gewoon terug naar de kliniek brengen al doen ze daar hetzelfde als ik hier. En de kosten gaan ook wel meespelen. Helaas wonen we aan een buitenweg en de familie woont vrij ver weg. Veel hulp hebben we dus niet. Ik hoop dat hij snel opknapt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:16

Solsikke schreef:
de uier is niet veranderd, veearts zei ook dat ze nog voldoende melk gaf. Sjoerd is nog steeds erg lusteloos. Hij ligt in de zon, ik help hem overeind en hij drinkt wat maar laat zich na 10 minuten weer vallen. Hij doet geen pogingen om op te staan. Drinkt wel weer wat beter. Ik hoop dat het gewoon wat vermoeidheid is. Hij oogt verder wel goed.

Ik vind het lastig ik zal hem het liefste gewoon terug naar de kliniek brengen al doen ze daar hetzelfde als ik hier. En de kosten gaan ook wel meespelen. Helaas wonen we aan een buitenweg en de familie woont vrij ver weg. Veel hulp hebben we dus niet. Ik hoop dat hij snel opknapt!

tja,dat klinkt toch niet zoals een veulen hoort te zijn. :7

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:26

Zou hem in de schaduw leggen, de zon is bloedheet nu en veulens drogen gemakkelijk uit...

Bij twijfel of als je bang bent dat het misgaat, gewoon bellen om advies en zonodig dan weer op laten nemen, dat is voor je eigen (gemoeds)rust ook beter :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:26

Solsikke schreef:

Toch weer bloed prikken op het vetgehalte, waarschijnlijk heeft de kleine toch ergens in zijn genen een afwijking en dan kun je er toch maar beter zo snel mogelijk achter komen (ik hoop het niet maar echt fijn klinkt het niet)

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:13

ik leg hem ook in de schaduw neer en elk uur weer even drinken. Heb net nog even overlegd met de veearts, zolang hij niet uitdroogd ziet zij geen reden om hem op te nemen of om nu weer bloed af te nemen. De vervetting komt normaal gesproken door te weinig drinken en te weinig suikeropname. Dat is nu niet aan de orde. Hij is ten aanzien van gisterenavond niet veranderd en toen vond ze het niet zo dat we verder actie moeten ondernemen. Wel afgesproken dat we morgen bij geen verbetering een uitgebreid bloedonderzoek doen.

En weer opnemen doen we wel als het echt moet maar we hebben al ongeveer 2000 euro kosten gemaakt en onze reserve's zijn ook niet eindeloos natuurlijk. En een nieuwe opname is algauw alweer 500 euro voor alleen de eerste uren...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:20

Ik zou dan behalve het bloed van Sjoerd ook de melk van mama eens laten analyseren, Solsikke.

't Wordt inderdaad een duur manneke zo, maar die 2000 ben je toch al kwijt en misschien wil de kliniek wel een regeling treffen qua betaling...zo te horen zijn ze ook wel zeer begaan met hem en met jullie !

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:22

Mama's bloed en melk is in orde bevonden. Stel dat hij toch weer vervettingen heeft nu, wat de veearts zich dus niet voor kon stellen dat zit de oorzaak ergens anders en waarscgijnlijk chronisch of niet makkelijk te verhelpen. Het zijn lastige keuze's, mijn hart zegt natuurlijk alles aan doen. Mijn man is daar wat anders is en dit moeten we samen besluiten. Een vakantie zit er niet meer in nu en niet dat dat zo erg is. Maar goed mijn man is geen paardenman en heeft er dus wel wat moeite mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:24

Shirley schreef:
Ik zou dan behalve het bloed van Sjoerd ook de melk van mama eens laten analyseren, Solsikke.

Dacht ik ook aan dan heb je in ieder geval uitgesloten dat de moedermelk niet goed genoeg is. Ze kan best veel voeding hebben maar het gaat ook om de voedingswaarde van de melk. Mijn schoonzus liep over van de borstvoeding en de baby viel af hetgeen kwam dat haar melk meer water was als melk. Daar doe je gewoon niets aan en wellicht kan dit ook bij paarden zo zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:35

Solsikke schreef:
Mama's bloed en melk is in orde bevonden. Stel dat hij toch weer vervettingen heeft nu, wat de veearts zich dus niet voor kon stellen dat zit de oorzaak ergens anders en waarscgijnlijk chronisch of niet makkelijk te verhelpen. Het zijn lastige keuze's, mijn hart zegt natuurlijk alles aan doen. Mijn man is daar wat anders is en dit moeten we samen besluiten. Een vakantie zit er niet meer in nu en niet dat dat zo erg is. Maar goed mijn man is geen paardenman en heeft er dus wel wat moeite mee.

Wanneer is die melk nagezien ?
Na enkele dagen verandert het van biest naar "gewone melk" en verandert dus ook de samenstelling :j

Kan me indenken dat het moeilijk is je man te blijven overtuigen, maar hij zal behalve het veulen en zijn mama, toch ook graag jou en jullie zoon gelukkig zien :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:48

Ts, ik kan me heel goed voorstellen dat de bomen niet tot in de hemel groeien. Ook al was je man wel een paardenman, realistisch blijven is wel verstandig. 2000 euro is een smak geld en dan komt misschien nog de teleurstelling dat hij het niet haalt. Nogmaals bloed checken is goed maar als er wederom vervetting uitkomt dan houd het gewoon op.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:54

Lees al een tijdje mee en petje af wat jullie allemaal niet doen voor dit knappe veulentje. Ik begrijp je man ook en voor jou zou het ook niet makkelijk zijn om wellicht de druk te voelen dat jullie een keus moeten maken als het bijv iets chronisch blijkt te zijn. Wens je sterkte en ik duim dat het alsnog snel op zal knappen!
Laatst bijgewerkt door Jinthe1 op 01-06-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:10

Hoop dat het snel weer beter gaat. heel veel sterkte

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:18

Wat een verdrietig bericht... Ik had gehoopt dat je het ergste wel had gehad nu. Ik blijf nog even voor de kleine man duimen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:20

Pfoeh 2000 euro, nee daar zou ik ook niet blij mee zijn (vooral omdat je geen garanties krijgt he). Heel knap wat jullie allemaal gedaan hebben, diep respect. Maar bespreek ook samen wat het veulen waard is samen met je man want op een gegeven moment houdt het ook op en moet je erkennen dat je gedaan hebt wat je kon.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:24

ik denk dat je met 2000 euro al lang en breed over de waarde van een shetlandx veulen heen zit :7
Wat nu rest is emotionele waarde en de financieen.
Ik ben bang dat het beestje niet iets ''simpels'' heeft en dat er geen sprake meer is van een slechte start.Ik hoop dat ik ongelijk heb.

Plast en poept Sjoerd wel goed?Hij schacht ook uit tijdens plassen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:30

geerke schreef:
ik denk dat je met 2000 euro al lang en breed over de waarde van een shetlandx veulen heen zit :7
Wat nu rest is emotionele waarde en de financieen.

Precies, emotionele waarde bedoel ik dus ook... en hoe veel meer offers (dan de vakantie) is dat waard?

Citaat:
Ik ben bang dat het beestje niet iets ''simpels'' heeft en dat er geen sprake meer is van een slechte start.Ik hoop dat ik ongelijk heb.
zij toestand plus het feit dat mams niet direct liet drinken moet in elk geval genoeg reden zijn om er rekening mee te houden dat hij het niet redt. Op Bokt is het makkelijk roepen dat hij terug moet naar de kliniek en dat je er álles aan moet doen. Maar als het je eigen pony is, je eigen geld en je eigen risico dat het beessie uiteindelijk alsnog een keer dood in de wei ligt is het toch anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:42

Helemaal eens met je Sallandval. Als het er niet in zit dan zit het er gewoon niet in en heb je er zelf alles aangedaan. En dat heeft TS en ik neem diep mijn hoed voor haar af.

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 15:45

hij plast vrij veel, doet gaat helemaal goed. Poepen doet hij niet zo veel wat ik kan zien 1 of 2 keer per dag maar dan wel flinke hoeveelheden.

Veearts komt toch nog even langs, ik vind dat hij achteruit gaat. We doen nu dus een uitgebreid bloedonderzoek. Wel besloten om geen uitgebreide behandelingen meer te kunnen doen, zeker omdat het qua toekomst heel onzeker is.

En ja wat is de marktwaarde, 50 euro voor een hengstveulen? Veel meer zal het niet zijn. Tuurlijk is hij ons veel meer waard, we hebben hem ook niet gefokt om ooit te verkopen. Maar ja 3000 duizend of waar gaat het eindigen??? Dat hebben we gewoon niet. Hoe graag ik het ook zou doen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:59

Wat moeilijk zeg. Sterkte!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:11

Verstandig Solsikke! Sterkte met het manneke. Je hebt er echt zoveel aangedaan en eens houdt het gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:12

Verstandig maar zo hard , veel sterkte met de kleine

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:18

Solsikke, doe wat je kan en verder is het heel erg triest als Sjoerd het niet zou redden. Maar daar spreken we nog even niet van. Denk erom hoor!! Kan je hem niet wat druivesuiker geven? opgelost in een beetje water? Desnoods voor nu even gewone suiker. Dan heb je idd een stoot energie. Zo heb ik een paar jaar geleden ook een klein hengstje erdoor gekregen van de zuidlaardermarkt. Om de 2 uur 40 ml suikerwater, t beesje wou niet eten en niet drinken, was al 1 of 2 jaar. Da gaf m 10% overlevingskans, maar hij doet t nog. Misschien iets voor jou om Sjoerd ook bij te geven. Geen hoeveelheden dat ie niet bij mams drinkt maar gewoon een 20 ml turbovoer. Hoop dat je snel beter nieuws heb. Sterkte!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:26

Heel veel sterkte met je veulen!

Solsikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:06

nou de uitslagen binnen. Geen vervetting, antistoffen prima, iets van een infectie te zien maar niet zorgwekkend. Wel hele hoge waardes op iets met de spieren, de naam weet ik zo niet. Zou kunnen komen doordat Spookje te arm eet, ze staat op gras wat alleen natuurlijk bemest word en krijgt hooi bij. Geen brok omdat ze heel gevoelig voor hoefbevangenheid. Hij krijgt nu een vitamine E selium supplement en Spookje ook zodat hij het ook via de melk binnen moet krijgen. En wat antibiotica uit voorzorg en wat pijn stilling. Ik heb er dus wat huiswerk bij. Maar niet en grootste kosten dus ik hoop dat dit helpt. Het zou kunnen verklaren waarom zijn spierkracht thuis is af gaan nemen, in de kliniek kreeg Spookje kuil wat misschien wel genoeg voedingswaarde had. Ik hoop het zo! Dus nu op dezelfde wijze door. De vitamine e roer ik door stroop dus krijgt hij ook direct extra suiker binnen.