[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:33

Mag ik me hier ook melden?
We hebben nog niets officieel laten scannen, maar wel al een paar merries die niet meer hengstig zijn geworden :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:04

Balen Ayasha..heel herkenbaar dat je je niet teveel wilt verheugen. Hier ook zo. Kans dat het de 1e x raak zou zijn is vlgns mijn DA niet groot idd, dus ik stel me ook in op niet drachig, maar als het dan definitief is, is het toch zuur..nu eerst gauw die ontsteking weg en dan nog een x proberen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:12

Inderdaad Jibbel. Het stelde me al gerust dat hij zei dat het niet aan haar leeftijd lag. :)
Hij was ook realistisch, hoe ouder ze worden hoe moeilijker het wordt, maar hij dacht niet dat ze al te oud was om haar nog dragend te krijgen. :)
Maar het kreng moest toch even laten zien dat ze twee mannen prima aan kan! :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:15

Hoe oud is jouw merrie dan? En is het haar eerste veulen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:24

Bedankt voor de antwoorden, toch gaan ook hier mensen verschillend ermee om. Ik ga mijn eigen dierenarts ook nog even om advies vragen.

marjolein88 schreef:
Mag ik me hier ook melden?
We hebben nog niets officieel laten scannen, maar wel al een paar merries die niet meer hengstig zijn geworden :D

Spannend!!

:(:) Zonde zeg, Aysha. Hopelijk is jouw merrie snel van de ontsteking af en is het de volgende keer wel raak!

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:26

Hier nog steeds de hengstigheid niet optimaal ;( nu woensdag weer opnieuw scannen....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:10

Ayasha schreef:
DA raadde dat af... :) Die zei van een hengstigheid over te slaan..

Ook een reden genoemd waarom hij dat beter vindt? (hier wordt het wel gedaan, vraag me dus af of hij bijvoorbeeld de ervaring heeft dat het dan niet snel pakt of zo)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:35

Ayasha: Jammer zeg.. Hopelijk straks gewoon drachtig..

Ik wil Fab aankomende zaterdag laten scannen, het is dan erop of eronder.. Wel drachtig dan ben ik echt happy.. niet drachtig dan is haar berijder blij en laat ik haar denk ik niet meer dekken omdat ik haar dan weer mee naar huis moet nemen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:59

Jibbel schreef:
Hoe oud is jouw merrie dan? En is het haar eerste veulen?

Ze is 16 en voor zo ver ik weet wel, maar heb geen idee wat ze in de eerste 9 jaar van haar leven met haar gedaan hebben dus... :)

DL: hoop het ook. :) Nu eerst maar even de infectie weg laten gaan!
Hoe bedoel je mee naar huis moet nemen?

Nicole: eerlijk gezegd heb ik dat niet gevraagd. :o Was een beetje "afwezig" geloof ik... Ik DENK, maar don't shoot me if I'm wrong, begrepen te hebben dat als we deze hengstigheid over slaan, het er dus op de natuurlijke manier "uit" kan komen, het vocht. En er dan buiten die spuitjes niks extra bij komt voor de merrie, kan dat?
En gezien het dus nog vroeg in het seizoen is, het dus niet echt "dringt". :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:13

Ze staat nu bij een vriendin 30km verderop die haar rijd, anders moet ik haar weer voor een dag of 10 naar huis halen en weer terug brengen en heb ik zoiets van het is nu en anders volgend jaar maar :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:17

Ah op die manier. :) Ja dan kan ik me wel voorstellen dat je het zou laten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 00:04

Mag ik me hier dan ook melden? In februari heb ik de merrie Moarn (Fries) opgehaald bij een Bokker en naar het natuurgebied gebracht waar Baggio, mijn tinkerhengst loopt. Gebied is slechts 50 hectare :+
Van de week is ze gescand en ik gokte erop dat ik nog maar een maand of 9 hoefde te wachten. Maar niets is minder waar, ze was op dat moment 19 dagen drachtig. Nu gaan ze van de week beide het gebied weer in, na een ontworming, bekapbeurt en knipbeurt en haal ik ze er volgend jaar uit om thuis te bevallen. Mijn eerste eigen veulen weer sinds jaren :j

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:35

Schim heeft toch een bacterie. Ei was 4 cm, vandaag insemineren, woensdag weer scannen en na het ovuleren naspoelen. (Schim heeft een hekel aan prikjes... dat wordt brok en een praampje mee naar de wei, want ze staan nu 24/7 buiten)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:47

Oei, dat is niet fijn Nicole! Is de kans op dracht niet verminderd door die bacterie?

Ayasha, o, mijn merrie is ook 16. Het is dan wel haar 5e veulen, maar als ze in goede conditie is, waarom niet?

Ik word nu zenuwachtig, haha, nog 2 dagen en ik weet nu al dat het toch een teleurstelling zou zijn als ze niet drachtig is. Gisteren liep ze flink te gillen tegen mijn shet-ruintje die ze al even niet had gezien, was even bang dat ze spontaan hengstig zou worden, maar dat viel mee gelukkig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:52

Leonoor: heerlijk! Vindt je ze wel terug in zo'n gebied? :')

Jibbel: Dat zei de DA ook. :)
voor jou ook spannende dagen! :)

Nicole: ook een merrie die niet van DA's houdt :(:)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 10:56

Nee, in principe kan ze gewoon drachtig worden, de baarmoeder wordt gespoeld met antibiotica waar de bacterie van dood gaat, de restjes van het vocht worden naar buiten gewerkt door de spuitjes oxytocine. Bevruchting van de eicel gebeurd in de eileider en tegen de tijd dat die in de baarmoeder aankomt, is die schoon.
De keren dat een merrie hier gericht gespoeld werd (na een slijmmonster, dus met het juiste middel), zijn ze eigenlijk altijd nog drachtig geworden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:04

Over 26 dagen gaat merrie naar de hengst, ik ben zo benieuwd hoe alles gaat en hoe snel en of ze wel drachtig wordt, ik ga er vanuit maar je weet maar nooit! En dan die lange 11 maanden wachten :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:30

Ik meld me ook aan, mijn merrie staat in de dierenkliniek na verworpen te hebben, hopelijk deze keer meer geluk. Zit wel kistje op haar baarmoeder.
Eerste vruchtje heeft DA laten gaan omdat haar baarmoedermond niet genoeg geweken was. Ik hoop dit weekend op tweede poging.
Vorig jaar was ze van de eerste keer drachtig. Als ze nu drachtig zou geraken, ga ik een uitgebreid schema krijgen ter opvolging met volgens DA scan op 14dagen, 45 dagen, 5a6maand en dan nog eens 8 en bevalling in de kliniek. Amai zal druk worden, gelukkig niet te ver rijden.
Fingers crossed en voor iedereen veel succes en hopelijk een vruchtbaar jaar met goeie afloop.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:52

Helaas, merrie 1 is niet drachtig. :n Merrie 2 wordt donderdag gescand maar ook hiervan heb ik m'n twijfels of ze dragend is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:08

Jammer zeg! Laat je haar nu meteen weer opnieuw insemineren?

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:12

Jibbel: ja ze mocht er vandaag weer bij. Was goed hengstig en er zat een groot ei. Had haar vrijdagavond al beginnend hengstig gezien, dus al wel het vermoeden dat ze niet dragend was, en dat klopte dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:15

jammer paard89;...

Ik vind het vreemd. Pret vertoont weinig tekenen van hengstigheid terwijl het normaal een pismerrie is...

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:37

Hier wordt vandaag mijn merrie ook geinsemineerd, ben blij als ze straks klaar zijn. Heb haar op hengstenstation staan met haar veulen en dat vind ik maar niks :o ., niet om de hengstenhouder, zeker niet maar heb ze liever thuis hihi

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:09

Ayasha: Ja, alles is een beetje in de war door het koude voorjaar. Maar met die warme dagen zal er snel een hengstigheid komen hoor. Soms duurt het net even wat langer. Je had de spuiten al gegeven?

Tammiebels: Kan het me voorstellen hoor. Heb je een veulen, en dan staan ze bij het hengstenstation. Hopelijk kunnen ze snel weer naar huis.

Heb een van mijn merries ook hoog drachtig, vandaag op dag 320. Buik is al flink gezakt en we hadden vandaag voor het eerst hars. Maar het uier is nog niet heel groot. Zal nog wel even duren dus. Deze merrie gaat er waarschijnlijk niet bij zijn in DBT 2014. Ze krijgt een jaartje rust en dan zien we wel wat we doen. Ze is nu 17 jaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:49

Jammer dat je het al aan had zien komen paard89. Hopelijk is deze poging wel raak! Het is nu ook beter weer, dus misschien ook vruchtbaarder weer?

Ayasha: apart dat ze nu minder toont dat ze hengstig is. Gelukkig is de temperatuur nu idd wat hoger, dus wellicht binnen een paar dagen toch mooi hengstig?

Tammiebels, dat kan ik me wel voorstellen, was thuis insemineren niet mogelijk?