ShamalArabs schreef:ow, ik heb pas bijgelezen na mijn pb aan haar, hengst niet bekend dus testen ná de geboorte, want anders heeft het geen zin. 48 uur uitmelken de biest, niet laten drinken die tijd bij de merrie (masker om), goed uitmelken dan is na 48 uur de biest eruit en kan het veulen weer normaal drinken bij de mama. evt. melk nog laten testen of een dagje extra er voor uittrekken. Bloedgroepen kun je alleen testen door mama en beeb of door mama en papa, dus alleen mama testen heeft geen nut. Dus sowieso extra maatregelen treffen, veulen mag sowieso niet drinken tot de uitslag van de spoedtest terug is (enkele uren in geval van spoed volgens mij). Dus zorgen voor constante bewaking, kunstbiest op voorraad hebben, maskertje halen enz.
bedankt voor jullie berichtjes
ok enkele uren voor de test da's goed, dan kan het veulen misschien alsnog de biest krijgen? Zou ik die biest dan best invriezen en later geven? En niet direct plasma bijgeven?
Hoe snel moet die biest ingevroren worden? (ik woon op een half uur van de manège waar ze staat, eventueel moet ik daar vragen om het in te vriezen of in de koelkast steken en dan kan mijn moeder het later op de dag mee naar huis nemen om in te vriezen?)
Dela proficiat met je veulen! Grace is een heel mooie naam!