[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:18

Het voordeel is dat ik qua bloedvoering veel kanten op kan. Mijn pony voert allemaal 'oud' bloed en de hengsten van tegenwoordig 'nieuw' bloed, dus qua henstenkeuze heb ik véél keuze!

Ik ga er nog rustig twee weken over nadenken, afwegen etc. Niks staat vast, tot ze drachtig is. :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:23

Klopt dat heb ik met Melody ook.Maar wat ik in mn hoofd had voor Mel is bij het nrps tussrn de ponys bijna niet beschikbaar.Ramzi had dat wel en komt kwa exterieur dicht bij Melody.En laat hij nu net de minpuntjes van Mel zelf wel goed hebben..voor mij een match made in heaven.

Resultaat is altijd afwachten maar heb ern goede merrie dus als het veulen alleen al een kopie word vind ik het al best!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:25

Heaven komt uit een mooie stam, dus heb ook wel verwachtingen. Maar ik ben er wel achter dat je het nooit weet. :P Wat je zegt, we wachten het af, voornaamste is in eerste instantie dat het gezond is! :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:29

Mel is ook best leuk gefokt..Nrps vond het zonde als ze maar 1 nakomeling zou krijgen.Want ze kon zeker wat toevoegen..

Inderdaad als mn meisje maar gezond blijft en baby goed ter wereld komt ben je al een heel eind.Fokken is en blijft Gokken!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:31

Precies, 11 maanden wachten en dan zien of je goed gegokt hebt. :D

Ik ga zo die kant weer op, laatste veulentje moet nodig weer op de foto. :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:40

Muzefee schreef:
Marije, het voelt niet als minder voor mij, dus wat dat betreft vind ik het niet zonde. Ik vind de hengsten qua kwaliteit vergelijkbaar, hoewel die zwarte natuurlijk nog niet heel goed te beoordelen is. Mocht hij volgend jaar nog steeds beschikbaar zijn en ik zie er goede nakomelingen van kan ik hem altijd nog gebruiken. Mocht hij niet meer beschikbaar zijn is dat dikke pech voor mij. Ik ben daar wel weer vrij nuchter in.

Ah zo... Ik dacht ook, zo'n verschil in dekgeld is natuurlijk niet extreem op de totale kosten tegen de tijd dat het veulen 3 jaar is :)
Is het bij de welshjes tegenwoordig allemaal via KI?
Dat scheelt ook al aardig, bij de mini's moet je overal heen rijden, stalling wordt vaak al tussen de 5 en 10 euro per dag voor gevraagd en dan staan ze er wel een maand.
Dekgeld kunnen ze ook wel wat van, dit jaar 750, 1500 en 2500 euro :=

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:43

Jeetje wat een hoop dekgeld!

Hier verschilt het niet zo enorm veel en dek eigenlijk altijd bij dezelfde HH (Gewoon omdat hij de hengsten heeft die ik wil!)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:45

dan is welshjes fokken wel heel goedkoop in vergelijking!!

winoa is volgens mij nog steeds niet gedekt.....ze mag wel eens gaan opschieten want ik begin haar nogal te missen hier in de weide haha
word normaal gesproken elke morgen begroet met een hele harde schelle hinnik maar het is nu wel erg stil.
hoop maar niet dat ze nog 2 weken weg blijft...

ik dek ook zo goed als altijd bij dezelfde hengstenhouder omdat hij genoeg keuze heeft staan en vaak zitten er 1 a 2 hengsten bij die ook goed matchen bij de merrie,s

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:49

Wat een dekgeld in die mini's zeg! :oo Waarom kost dat zo veel?

De NWR gaat voor een grootdeel via KI inderdaad, dus dat is wel een groot voordeel. Ik zie het niet zitten om mijn pony bij een wildvreemde in België te zetten bijvoorbeeld. :o There's no place like home. O:)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:36

Muzefee schreef:
Wat een dekgeld in die mini's zeg! :oo Waarom kost dat zo veel?

De NWR gaat voor een grootdeel via KI inderdaad, dus dat is wel een groot voordeel. Ik zie het niet zitten om mijn pony bij een wildvreemde in België te zetten bijvoorbeeld. :o There's no place like home. O:)

Tja het zijn dan hengsten die zelf veel gepresteerd hebben op shows (in Amerika en/of Europa) en ook al bewezen hebben om nakomelingen te geven die met de top mee kunnen doen.
Moet wel zeggen dat de verkoopwaarde van een veulen dan ook niet te vergelijken is met een welsh pony of shetlander bv.

Ik ben het met je eens dat KI wel fijner is dan heen en weer reizen. Maar KI is bij de mini's nog niet gebruikelijk dus ja dan moet je wel reizen. Gelukkig komt Amy donderdag weer thuis! Zij is het langst weg geweest dit jaar.
En ik moet zeggen dat ik mijn merries ook niet zomaar bij iedere hengstenhouder zou brengen hoor. Heb daar vroeger met de cobs wel van geleerd zeg maar :(

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:50

Jeetje wat duur!!

Ramzi kost mij 250euro en de meeste nrps pony hengsten zitten rond die koers.Heb er weinig boven de 350 gezien.Is toch een bewezen hengst zowel springen als dressuur en heeft veel goede nakomelingen op de keuringen lopen.
Natuurlijk dekken was goedkoper en hengstenhouder zit lekker dichtbij!

De verkoop prijs van zo'n mini rond welke koers ligt dat dan ongeveer??
Laatst bijgewerkt door MelodyT op 29-04-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:51

KI bij die kleintjes lijkt mij wel moeilijker, neem aan dat alles ook een stuk kleiner is van binnen.

Heb het even met de stalbaas over gehad en die vind het ook al een forse prijs voor een hengst die nog niks gepresteerd heeft. Ik heb nog tijd om er over te denken, maar gewoon het feit al dat iemand binnen een dekseizoen zijn prijs verhoogt vind ik apart en vooral niet netjes tenzij het vooraf is aangekondigd en je mensen nog de gelegenheid geeft voor de oude prijs te komen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 16:05

Ja ik vind dat niet netjes...

Ik heb mn merrie ook liever thuis staan,dus of ki of natuurlijk hier!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:16

KI is idd niet gebruikelijk bij de kleintjes, idd omdat alles van binnen natuurlijk ook veel kleiner is.
Is hetzelfde met scannen, als ik bel naar de DA om te scannen, moet ik er altijd bij zeggen: iemand met kleine handjes graag :D

Marije, fijn dat amy weer naar huis komt nu.

Voor iedereen die nieuw is: Welkom in ons owzo gezellige topic :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:02

@ Bimmetje, haha jah dat zal wel.

Heaven was lekker wakker vandaag. :P Paar fotootjes van vandaag;
Afbeelding
Afbeelding

En nog een leuke van v/d week. <3
Afbeelding

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:28

*\o/* Ik laat misschien toch ook Pauk dekken voor de laatste keer..
Daar weet ik al helemaal de hengst voor
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:31

Jeetje, ik zou willen dat ik voor dat geld mijn merrie kon laten dekken!! Ook bij Arabieren ligt het dekgeld véél hoger, ook voor niet bewezen hengsten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:37

Bij arabieren heb je ook laag dekgeld als je niet met av merrie dekt.Dat scheelt dan ook al super veel voor hetzelfde kwakkie.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:39

Leuk Pauk! :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:48

MelodyT schreef:
Bij arabieren heb je ook laag dekgeld als je niet met av merrie dekt.Dat scheelt dan ook al super veel voor hetzelfde kwakkie.

Maar bij de betere hengsten is dat ook niet zo ;) Sterker nog, die zijn vaak niet eens beschikbaar voor niet Arabische merries.
Maar dan heb ik het niet over Nederlandse hengsten, hier is het dekgeld meestal nog best te doen, maar zijn geen hengsten met de bloedlijnen waar wij mee fokken.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 29-04-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:50

Is er eigenlijk veel keus qua AV hengsten hier in NL? :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:52

Dat weet ik niet houd zo afentoe de kossack stud en de site van Kalis in de gaten...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:55

Voor ons niet, sterker nog, de enige hengst in Nederland (die ik ken) die voor ons momenteel interessant is, is onze eigen jaarlinghengst, maar die moet nog even wachten. Wij gebruiken dus alleen maar buitenlandse hengsten :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:07

ik hou ook regelmatig de kossack stud in de gaten.
Ik heb een mooie kubinec nakomeling, die ook ooit eens gedekt zal gaan worden. :D
maar nu word ze eerst beleerd.
Ze gaat in juli voor 2 maanden in training.
Ook dat is erg spannend moet ik eerlijk zeggen :P

pauk, wat spannend!
Wanneer weet je het zeker of je pauk nog laat dekken?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:14

Woensdag ;) als ze ook in de vrachtwagen staat op weg naar de hengst